Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                      TÁVOLI TÁJAK, ISMERETLEN GYEREKEK

    M o z a i k o k   a   n e v e l é s  t ö r t é n e t é b ő l   I I I.


          A  XXI. század  küszöbén  valamennyi  tudományág  művelői
       rendkívüli  kihívások  előtt  állnak.  Az  emberiség  jövője
       nagyrészt  azon  áll,  hogyan tudnak párbeszédet folytatni a
       jövőben  különböző népek, kultúrák tagjai. A neveléstörténet
       és az összehasonlító pedagógia a maga szerény módján szintén
       hozzájárulhat más országok, más kontinensek megismeréséhez.
          Ebben   a  kötetben  egyes  országok  történetéről  szóló
       monográfiák  részleteit  válogattuk  össze, mely részletek a
       nevelésről,   oktatásról,  gyermekek  életmódjáról  szólnak.
       Afrika,  Ázsia,  Észak- és Dél-Amerika, Ausztrália különböző
       népeihez  léphetünk  közelebb  e  könyv segítségével. Többek
       között     busman     beavatási    szokásokról,    egyiptomi
       gyerekjátékokról,   szír  akadémiáról,  a  japán  szamurájok
       neveléséről,  azték és inka iskolákról, arab mindennapokról,
       ausztrál   nevelési   eszményekről   és   az  első  amerikai
       egyetemekről  olvashatunk  e válogatásban. Az olvasó kedvére
       kalandozhat  kongói  kunyhókban  és buddhista kolostorokban,
       szigorú  kínai  vizsgákra  és  derűs  azték  énekes  házakba
       látogathat  el. A kötet végére érve közelebbinek tűnnek majd
       a "távoli" tájak, és ismerősebbnek az "ismeretlen" gyerekek.



       Szerkesztette, magyarázó szövegekkel ellátta: Dr. Kéri Katalin
                             ( carry@iqdepo.hu )


                     Sorozatszerkesztő: Dr. Kéri Katalin
                             ( carry@iqdepo.hu )


                                 Lektorálta:
                            Dr. Mészáros István,
                    a Magyar Tudományos Akadémia doktora



                 Technikai szerkesztő, tanácsadó munkatárs:
                            Ambrus Attila József
                           (alex@iqdepo.hu       )




                               TARTALOMJEGYZÉK


'BEVEZETÉS ...............................................................  7'

I. AFRIKA

 'Egyiptom'
   'Kákosy László: Mindennapok, magánélet, család ........................ 11'
   'A. Rosalie David: A király és a köznép ............................... 14'

 'Kongó'
   'Georges Balandier: Nevelés a XVI-XVIII. századi kongói királyságban .. 20'

 'Afrikai törzsek'
   'Colin M. Turnbull: Az újjászületés ................................... 23'

II. ÁZSIA

 'Mezopotámia'
   'Nicholas Postgate: A civilizáció természeti és társadalmi környezete . 29'

 'India'
   'Wojtilla Gyula: Nevelés Indiában, a védikus korszak .................. 34'
   'India nevelésügyének története ....................................... 36'

 'Kína'
   'Leonyid Sz. Vasziljev: Kultuszok, vallások és hagyományok Kínában .... 41'
   'Jacques Gernet: Az élet szakaszai .................................... 55'

 'Japán'
   'Jamadzsi Maszanori: Japán ............................................ 67'
   'Louis Frédéric: A középkor embere .................................... 73'
   'Flesch István: Tanulj a tájfuntól! ................................... 86'

 'Szíria'
   'Pigoulevskaja: A szírek kultúrája a középkorban ...................... 89'

III. AZ ISZLÁM VILÁGA

 'Az iszlám világa'
   'Aly Mazahéri: A bölcsőtől a sírig .................................... 95'
   'Aly Mazahéri: Kulturális és művészeti élet ...........................101'
   'Michael Rogers: Vallás, oktatás és miszticizmus ......................108'
   'Bernard Lewis: Vallás és művelődés Isztanbulban ......................113'

IV. KÖZÉP- ÉS DÉL-AMERIKA

 'Maják'
   'Ferdinand Anton: A maja-indiánok és déli szomszédaik asszonyai .......117'

 'Aztékok'
   'Az aztékok: A vér és a csillogás birodalma ...........................119'
   'Ferdinand Anton: Az azték nő .........................................122'

 'Inkák'
   'Ferdinand Anton: A nő szerepe az inka birodalomban ...................126'
   'E. Harry Gerol: A királyi nevelés ....................................131'

 'Latin-Amerika országai a gyarmatosítás után'
   'Wittman Tibor: Oktatás, egyetemek ....................................133'

 'Nyambikvarák'
   'Claude Lévi-Strauss: Családban .......................................139'

V. ÉSZAK-AMERIKA

 'Észak-Amerika'
   'Atkinson - Maleska: Az oktatásügy fejlődése Észak-Amerikában .........145'
   'Daniel J. Boorstin: Az amerikaiak (A gyarmatosítás kora) .............153'

VI. AUSZTRÁLIA

 'Ausztrália'
   'John Rickard: Ausztrál nevelés .......................................161'
   'Ronald Laidlaw: Az oktatásügy kiterjesztése ..........................164'

'AJÁNLÓ BIBLIOGRÁFIA .....................................................165'



                         "Minden kultúra teljes egész, sajátos értékrenddel,
                         amely mélyen áthatja az embereket."

                                      (Ryszard Kapuscinski: Nomád jegyzetek)
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.