TÁVOLI TÁJAK, ISMERETLEN GYEREKEK
M o z a i k o k a n e v e l é s t ö r t é n e t é b ő l I I I.
A XXI. század küszöbén valamennyi tudományág művelői
rendkívüli kihívások előtt állnak. Az emberiség jövője
nagyrészt azon áll, hogyan tudnak párbeszédet folytatni a
jövőben különböző népek, kultúrák tagjai. A neveléstörténet
és az összehasonlító pedagógia a maga szerény módján szintén
hozzájárulhat más országok, más kontinensek megismeréséhez.
Ebben a kötetben egyes országok történetéről szóló
monográfiák részleteit válogattuk össze, mely részletek a
nevelésről, oktatásról, gyermekek életmódjáról szólnak.
Afrika, Ázsia, Észak- és Dél-Amerika, Ausztrália különböző
népeihez léphetünk közelebb e könyv segítségével. Többek
között busman beavatási szokásokról, egyiptomi
gyerekjátékokról, szír akadémiáról, a japán szamurájok
neveléséről, azték és inka iskolákról, arab mindennapokról,
ausztrál nevelési eszményekről és az első amerikai
egyetemekről olvashatunk e válogatásban. Az olvasó kedvére
kalandozhat kongói kunyhókban és buddhista kolostorokban,
szigorú kínai vizsgákra és derűs azték énekes házakba
látogathat el. A kötet végére érve közelebbinek tűnnek majd
a "távoli" tájak, és ismerősebbnek az "ismeretlen" gyerekek.
Szerkesztette, magyarázó szövegekkel ellátta: Dr. Kéri Katalin
( carry@iqdepo.hu )
Sorozatszerkesztő: Dr. Kéri Katalin
( carry@iqdepo.hu )
Lektorálta:
Dr. Mészáros István,
a Magyar Tudományos Akadémia doktora
Technikai szerkesztő, tanácsadó munkatárs:
Ambrus Attila József
(alex@iqdepo.hu )
TARTALOMJEGYZÉK
'BEVEZETÉS ............................................................... 7'
I. AFRIKA
'Egyiptom'
'Kákosy László: Mindennapok, magánélet, család ........................ 11'
'A. Rosalie David: A király és a köznép ............................... 14'
'Kongó'
'Georges Balandier: Nevelés a XVI-XVIII. századi kongói királyságban .. 20'
'Afrikai törzsek'
'Colin M. Turnbull: Az újjászületés ................................... 23'
II. ÁZSIA
'Mezopotámia'
'Nicholas Postgate: A civilizáció természeti és társadalmi környezete . 29'
'India'
'Wojtilla Gyula: Nevelés Indiában, a védikus korszak .................. 34'
'India nevelésügyének története ....................................... 36'
'Kína'
'Leonyid Sz. Vasziljev: Kultuszok, vallások és hagyományok Kínában .... 41'
'Jacques Gernet: Az élet szakaszai .................................... 55'
'Japán'
'Jamadzsi Maszanori: Japán ............................................ 67'
'Louis Frédéric: A középkor embere .................................... 73'
'Flesch István: Tanulj a tájfuntól! ................................... 86'
'Szíria'
'Pigoulevskaja: A szírek kultúrája a középkorban ...................... 89'
III. AZ ISZLÁM VILÁGA
'Az iszlám világa'
'Aly Mazahéri: A bölcsőtől a sírig .................................... 95'
'Aly Mazahéri: Kulturális és művészeti élet ...........................101'
'Michael Rogers: Vallás, oktatás és miszticizmus ......................108'
'Bernard Lewis: Vallás és művelődés Isztanbulban ......................113'
IV. KÖZÉP- ÉS DÉL-AMERIKA
'Maják'
'Ferdinand Anton: A maja-indiánok és déli szomszédaik asszonyai .......117'
'Aztékok'
'Az aztékok: A vér és a csillogás birodalma ...........................119'
'Ferdinand Anton: Az azték nő .........................................122'
'Inkák'
'Ferdinand Anton: A nő szerepe az inka birodalomban ...................126'
'E. Harry Gerol: A királyi nevelés ....................................131'
'Latin-Amerika országai a gyarmatosítás után'
'Wittman Tibor: Oktatás, egyetemek ....................................133'
'Nyambikvarák'
'Claude Lévi-Strauss: Családban .......................................139'
V. ÉSZAK-AMERIKA
'Észak-Amerika'
'Atkinson - Maleska: Az oktatásügy fejlődése Észak-Amerikában .........145'
'Daniel J. Boorstin: Az amerikaiak (A gyarmatosítás kora) .............153'
VI. AUSZTRÁLIA
'Ausztrália'
'John Rickard: Ausztrál nevelés .......................................161'
'Ronald Laidlaw: Az oktatásügy kiterjesztése ..........................164'
'AJÁNLÓ BIBLIOGRÁFIA .....................................................165'
"Minden kultúra teljes egész, sajátos értékrenddel,
amely mélyen áthatja az embereket."
(Ryszard Kapuscinski: Nomád jegyzetek)