Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                    KÍNA


   │    Kína történelme és kultúrája csak messziről nézve "mozdulatlan". │
   │ Ez  az  óriási  földrajzi  kiterjedésű  birodalom nem csupán tájait │
   │ szemlélve   nyújt   változatos   képet,  de  történeti  korszakait, │
   │ időszakait  vizsgálva  is. Az i. e. III. évezred végén alakult ki a │
   │ Hoangho  mentén a legrégibb kínai civilizáció. Az i. e. II. évezred │
   │ közepétől  ismertebb  Kína története; a jóscsontok és egyéb leletek │
   │ alapján  elmondható,  hogy  a  földművelés  és  az  állattenyésztés │
   │ játszotta  a legfontosabb szerepet a népesség életében, és a király │
   │ volt    legfőbb   uralkodójuk.   A   lakosság   túlnyomó   többsége │
   │ faluközösségekben élő földműves volt.                               │
   │    Az  i.  e.  VI.  században  a  központi  hatalom  meggyöngült. A │
   │ politikai  bomlás,  a  belháborúk, az anarchia századában születtek │
   │ meg  a  kínai  filozófia és állambölcselet első jelentős alkotásai: │
   │ Lao-ce  és  Konfuciusz  művei.  A C'in dinasztia (i. e. 246 - i. e. │
   │ 209)   alatt   újra  megszilárdult  a  központi  hatalom,  hatalmas │
   │ építkezések  kezdődtek (Kínai Nagy Fal). A Han dinasztia idején (i. │
   │ e.  209  -  i.  sz.  220)  a  birodalom jelentős hódító és védekező │
   │ háborúskodásokba  bonyolódott,  a  gazdaság  virágzott.  A Selyemút │
   │ Európával  is  összekötötte  Kínát.  Kiemelkedőek  voltak  a  kínai │
   │ tudományok ebben az időszakban. Ezután a korszak után Kína részekre │
   │ bomlott,  és csak a VII. században egyesítette újra Szuj-dinasztia. │
   │ Az  i. sz. IV-VI. században elterjedt a taoizmus és a buddhizmus. A │
   │ VI-VII.  században,  a  központi hatalom egyesítő sikerei nyomán, a │
   │ hivatalnokképzés      megmerevedésével     párhuzamosan     kezdett │
   │ megszilárdulni  a  konfucianizmus ideológiai vezető szerepe. A Tang │
   │ dinasztia  (618-907)  jelentősen  kiterjesztette  Kína  határait. E │
   │ korszakban  a buddhizmust igyekeztek megsemmisíteni, 4600 buddhista │
   │ kolostort bezártak.                                                 │
   │    Az  öt dinasztia kora után következett a Szungok uralma, melynek │
   │ végén,  az 1270-es években az egymillió lakosú Hangcsou volt Kína - │
   │ és a világ - legnagyobb és leggazdagabb városa. Bár korábban Észak- │
   │ Kína  túlsúlya  volt  jellemző,  ez  a  helyzet  a  XIII.  századra │
   │ megváltozott.  A  déli területeken kiváló folyami és tengeri utakat │
   │ fejlesztettek   ki,  és  gazdag,  népes  városok  jöttek  létre.  E │
   │ központokban  kiépültek  az  oktatás és művelődés intézményei, és a │
   │ kínai civilizáció számos más területen is kiemelkedő volt.          │
   │    E korból sok olyan forrás maradt ránk, melyek az akkori lakosság │
   │ mindennapjairól szólnak. Ez egyrészt a nyomtatás megjelenésével (X. │
   │ sz.)   és   elterjedésével,   másrészt   az   oktatás  fejlődésével │
   │ magyarázható.  Az írott és tárgyi emlékek sokat elárulnak arról is, │
   │ hogy  milyen  volt a kor gyermekszemlélete, melyek voltak a nevelés │
   │ eszményei és hogyan folyt a családi-iskolai nevelés és oktatás.     │


Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.