KÍNA
│ Kína történelme és kultúrája csak messziről nézve "mozdulatlan". │
│ Ez az óriási földrajzi kiterjedésű birodalom nem csupán tájait │
│ szemlélve nyújt változatos képet, de történeti korszakait, │
│ időszakait vizsgálva is. Az i. e. III. évezred végén alakult ki a │
│ Hoangho mentén a legrégibb kínai civilizáció. Az i. e. II. évezred │
│ közepétől ismertebb Kína története; a jóscsontok és egyéb leletek │
│ alapján elmondható, hogy a földművelés és az állattenyésztés │
│ játszotta a legfontosabb szerepet a népesség életében, és a király │
│ volt legfőbb uralkodójuk. A lakosság túlnyomó többsége │
│ faluközösségekben élő földműves volt. │
│ Az i. e. VI. században a központi hatalom meggyöngült. A │
│ politikai bomlás, a belháborúk, az anarchia századában születtek │
│ meg a kínai filozófia és állambölcselet első jelentős alkotásai: │
│ Lao-ce és Konfuciusz művei. A C'in dinasztia (i. e. 246 - i. e. │
│ 209) alatt újra megszilárdult a központi hatalom, hatalmas │
│ építkezések kezdődtek (Kínai Nagy Fal). A Han dinasztia idején (i. │
│ e. 209 - i. sz. 220) a birodalom jelentős hódító és védekező │
│ háborúskodásokba bonyolódott, a gazdaság virágzott. A Selyemút │
│ Európával is összekötötte Kínát. Kiemelkedőek voltak a kínai │
│ tudományok ebben az időszakban. Ezután a korszak után Kína részekre │
│ bomlott, és csak a VII. században egyesítette újra Szuj-dinasztia. │
│ Az i. sz. IV-VI. században elterjedt a taoizmus és a buddhizmus. A │
│ VI-VII. században, a központi hatalom egyesítő sikerei nyomán, a │
│ hivatalnokképzés megmerevedésével párhuzamosan kezdett │
│ megszilárdulni a konfucianizmus ideológiai vezető szerepe. A Tang │
│ dinasztia (618-907) jelentősen kiterjesztette Kína határait. E │
│ korszakban a buddhizmust igyekeztek megsemmisíteni, 4600 buddhista │
│ kolostort bezártak. │
│ Az öt dinasztia kora után következett a Szungok uralma, melynek │
│ végén, az 1270-es években az egymillió lakosú Hangcsou volt Kína - │
│ és a világ - legnagyobb és leggazdagabb városa. Bár korábban Észak- │
│ Kína túlsúlya volt jellemző, ez a helyzet a XIII. századra │
│ megváltozott. A déli területeken kiváló folyami és tengeri utakat │
│ fejlesztettek ki, és gazdag, népes városok jöttek létre. E │
│ központokban kiépültek az oktatás és művelődés intézményei, és a │
│ kínai civilizáció számos más területen is kiemelkedő volt. │
│ E korból sok olyan forrás maradt ránk, melyek az akkori lakosság │
│ mindennapjairól szólnak. Ez egyrészt a nyomtatás megjelenésével (X. │
│ sz.) és elterjedésével, másrészt az oktatás fejlődésével │
│ magyarázható. Az írott és tárgyi emlékek sokat elárulnak arról is, │
│ hogy milyen volt a kor gyermekszemlélete, melyek voltak a nevelés │
│ eszményei és hogyan folyt a családi-iskolai nevelés és oktatás. │