Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               Kákosy László:
                       MINDENNAPOK, MAGÁNÉLET, CSALÁD


                         A születéstől az öregségig

   A gyermeket váró nők hitük szerint Thoérisz istennő védelme alatt álltak,
akinek  víziló  feje terhes női testben folytatódott. Mikor már közel volt a
szülés  ideje,  külön  kis  építményt,  szülőkunyhót  emeltek.  A  késői kor
templomaiban  ezek  kőbe  épített  változatai  a középponti építmény mellett
kisebb templomok, az istennők szülőházai (mammiszik).

   A Westcar Papirusz egy pap feleségének szülését mondja el, aki a Napisten
három  fiával  volt  terhes,  és  a  döntő pillanatban három istennő és Hnum
teremtő isten sietett ember alakban segítségére. A csodás elemek ellenére az
egyiptomi élet valóságát írja le a szerző.

   "Elindultak  ezek  az  istennők,  táncosnőkké  változtak  át.  Hnum  mint
hordszékvivő  volt  velük. Elérkeztek Rauszer (a pap) házához. Úgy találták,
amint  zilált  öltözékben állt. Odavitték hozzá nyakékeiket és csörgőiket. Ő
így szólt hozzájuk:

   Úrnőim, itt van egy asszony, aki szenved, fájdalmas a szülése.

   Ők ezt mondták:

   Hadd lássuk őt! Íme, mi értünk a bábáskodáshoz.

   Ekkor így szólt hozzájuk:

   Gyertek!

   Bementek Ruddzsedethez, és rázárták a szobát. Ízisz eléje állt, Nephthüsz
mögéje, Heket siettette a szülést. Ízisz így szólt:

   Ne erőlködj a testében a te Uszer nevednél fogva.

   A  gyermek lesiklott a karjain. Egy rőfnyi erős csontú gyermek volt. Bőre
aranyból, fejkötője valódi lazúrkőből. Lemosták, elvágták a köldökzsinórját,
és téglákon levő lepedőre tették. Meszhenet hozzálépett, és így szólt:

   Király ő, aki a királyságot fogja gyakorolni az egész országban.

   Hnum  egészségessé tette a tagjait." (9. col. 27. sor - 10. col. 13. sor.
A. Erman: Die M„rchen des Papyrus Westcar. Berlin, 1890. IX-X. tábla.)

   A  szülés  téglákon  történt,  s  ezeket a téglákat mintegy az egész élet
szimbólumainak  tekintették.  Akik  hittek  az eleve elrendeltségben - annak
ellenére,  hogy  a  teológia  ezt a nézetet kárhoztatta -, azok szerint Thot
ezekre  a  téglákra  írta  fel  az  ember  jövendő sorsát. Sőt, a szülőtégla
elkísérte  az  embert  a halál utáni birodalomba is, s abban a döntő órában,
amikor  eldőlt, hogy az örök megsemmisülés vagy az üdvözült boldogság várja,
akkor  is  jelen volt: a Halottak Könyvének 125. fejezetében az ítélet képén
némelykor a mérleg mellé odarajzolták a szülőtéglát is, mely a bírák előtt a
sorsot testesítette meg.

   A  Westcar Papirusz szülőjelenete a ház egyik szobájában játszódik; azok,
akik  szülőkunyhóban  hozták  világra  gyermeküket, még körülbelül két hétig
maradtak  ott, amíg rituálisan tisztává váltak. A gyermek sírásából az Ebers
Papirusz  szerint  (97.  col.  13  -  14.  sor.) születése napján igyekeztek
megállapítani,  hogy életképes-e. Amennyiben a nii szót hallották ki belőle,
ez  annyit  jelentett,  hogy  életben  marad,  ha  mebinek hangzott, halálát
várták.  Az  utóbbi ugyanis az em-bia tagadószóhoz hasonlít. A gyermek tehát
nemet mondott életéért aggódó szüleinek.

   A  gyermekek  első  éveikben  nem  nehezítették meg különösebben a szülők
életét.

   "Gyermekeiket  olyannyira könnyen és kiadás nélkül táplálják, hogy az már
teljességgel  hihetetlen.  Olyan  ételekkel  látják  el őket ugyanis, melyek
olcsók  és  készen vannak; így a papirusznövény (szárának) alsó részéből azt
adják,  amit  tűzbe  rakva  meg lehet sütni, a mocsári növények gyökereiből,
szárából  némelyiket nyersen, némelyiket főve, némelyiket sütve adják. Mivel
a hely kedvező klímája miatt a gyermekek legtöbbje mezítlábas és ruhátlan, a
szülők  egész  költsége  nem  tesz  ki  többet húsz drakhmánál addig, amíg a
gyermek eléri az ifjúkort." (Diodórosz I. 80.)

   Valóban  van  olyan  ábrázolás, ahol a kisgyermek ruhátlan, holott nem is
akármilyen  család  tagja, a nagyapa maga Kheopsz király! A fiúkat 5-10 éves
koruk  táján  körülmetélték.  Aki  járt Egyiptomban, annak számára Diodórosz
jellemzése  a gyermekek helyzetéről nem szorul bizonyításra. Ma is mezítláb,
kis ingecskében szaladgál a gyerekhad a városok és falvak utcáin.

   A  gyerekek  aránylag  sokáig,  három  évig  szoptak,  ötéves  koruktól -
amennyiben szüleik közéleti pályára szánták őket - megkezdték a tanulást, az
írnoki  tanulmányokat.  Hosszú,  nehéz,  majdnem  húszéves időszak kezdődött
ezzel  az  egyiptomi fiatal számára, amíg végigjárta a tanulmányok különböző
fokozatait.  Az  egyiptomi  államnak,  adminisztrációnak  minden  időben sok
művelt  írástudóra  volt  szüksége,  ezért  az Óbirodalomtól kezdve az állam
irányította  az  írnokképzést.  A  III.  évezredben  a kiválasztott fiatalok
nevelése  az  udvarban  történt  a  királyi  gyermekekkel együtt. A mesterek
címeiből  -  például  "királyi  gyermekek  fő tanítója" - is látszik, hogy a
királyfiak  nevelése  volt  elsősorban  a  feladatuk,  de  más  gyermekek is
részesültek   oktatásukban,  akik  közül  némelyik  később  magas  pozícióba
emelkedett.

   Iskolákról  a későbbi értelemben először az Első Átmeneti Korban történik
említés,  a  központi  hatalom  hanyatlása  következtében  valószínűleg több
oktatási  központ  jött létre. Az udvari képzés a Középbirodalomban működik,
de   sajnos,   az  Ó-  és  Középbirodalom  oktatási  módszereiről  nincsenek
részletesebb  források.  Az  Óbirodalom  idején egy-egy előkelő tisztviselő,
főként  vezír,  maga  mellé vett egy-egy ifjút, aki saját fia is lehetett, s
kioktatta  -  természetesen  már  nem  a  betűvetésre,  hanem a hivatalnokok
kötelességeire.

   Az  Újbirodalom  alatt már sok helyen tartottak fenn iskolákat, és iratok
sora  fejti ki azt a régóta hirdetett nézetet, hogy az írnoki hivatás minden
más  foglalkozás felett áll, az írástudó az irányító, a főnök, nem gyötri el
testét a nehéz munka. A nehezen megszerzett műveltség birtokosai mélységesen
lenézték  a  fizikai  dolgozókat,  parasztokat, kézműveseket, halászokat, de
irataik maró, bántó gúnyja, iróniája nem kímélte az egyre nagyobb hatalomhoz
jutó katonákat sem.

   Az  ifjú írnoktanulóknak kemény iskolát kellett végigjárniuk. Egy szigorú
mester így fordul tanítványához, aki már beleunt a sok másolásba, tanulásba:
"Hallom, hogy ezt mondják rólad: élvezetekre adtad magad, nem törődsz azzal,
amit   mondok   neked.   Nem   hallgatsz   semmilyen   szóra.  Az  élvezetek
megsüketítették    a   füled.   Szíved   csak   cimboráidért   él,   akikkel
összebarátkoztál.  Majd  visszatérítem  én  a  lábad az utcákon kóborlástól!
Elverlek  a  vízilóbőr  korbáccsal. Láttam én már hozzád hasonló makacsokat,
akik   a  könyvtárban  ülve  szüntelenül  esküdöztek  istenre,  hogy  többet
egyáltalán  nem  fognak  írni.  És mégis írnokokká lettek, és nevük ott volt
található  azok  nevei  között,  akiket  feladatokkal bíznak meg." (Anastasi
Papirusz  V.  17.  col.  3.  sor  - 18. col. 1. sor. Gardiner: Late Egyptian
Miscellanies. Bruxelles, 1937. 65.)

   Ugyanez  a tanító vigasztalásul elmondja tanítványának, hogy az ő korában
ő maga is három hónapot töltött kalodában. A leggyakoribb büntetés, a nevelő
fő  eszköze  a  verés  volt, a pedagógia egyik alapelve, hogy "a fiatalnak a
füle  a  hátán  van, akkor hall ő, amikor verik." (Anastasi Papirusz III. 3.
col. 13. sor. Gardiner uo. 24.)

   Mivel  a  papirusz  drága íróanyag volt, a gyerekek először osztrakonokon
gyakoroltak.  Nem  betűket  tanultak,  mint  a  mai  iskolások,  nem  voltak
ábécéskönyveik, rögtön egész mondatokat vagy még hosszabb szövegeket kellett
leírniuk. Először a gyakorlati szempontból legfontosabb hieratikus írás volt
a   tananyag,  a  hieroglifákat  haladottabb  fokon  sajátították  el.  Vagy
másoltak,  vagy  a  tanító diktálására írtak. Az Újbirodalom írnokai számára
nehéz  tanulmány  volt  a  köznyelvtől  már  elszakadt  klasszikus formák és
helyesírás elsajátítása.

   A nyelven, íráson, irodalmon kívül persze egyéb tudományokban is bizonyos
jártasságot  kellett  szereznie  a  leendő  írástudónak,  így matematikában,
földrajzban és talán történelemben.

   Végül  befejeződött  a  képzés,  amelynek birtokában az írnok az uralkodó
osztály tagjaként a legmagasabb állásokig is felemelkedhetett.

   A  kétkezi munkából élők kora ifjúságuktól bekapcsolódtak a termelésbe, a
kézműves  fokozatosan  egyre  nagyobb  megbecsülést  szerezhetett magának, a
parasztnak kevés lehetősége volt az emelkedésre.

----------
Kákosy László: Ré fiai
   (Gondolat, Bp., 1979.) 240-242. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2025
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.