Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               Bernard Lewis:
                      VALLÁS ÉS MŰVELŐDÉS ISZTANBULBAN


   A  főmufti kádik [1] és muftik [2] népes serege fölött rendelkezett, akik
a  keresztény bírákhoz és püspökökhöz hasonlóan területi hatáskörrel bírtak.
Szintén az ő fennhatósága alá tartoztak a dzsámik [3] s azoknak az imámokból
[4],  müezzinekből  [5]  és  prédikátorokból  álló  személyzete, valamint az
iskolák  és  a  tanulók,  diákok, tanítók, tanárok, professzorok és rektorok
hierarchikus  láncolata.  A hivatalnoki és vallási területek tagjai egyaránt
ezekben   az  iskolákban  részesültek  oktatásban,  és  a  legfőbb  hivatali
tisztségeket rendszerint az ulema [6] réteg tagjai foglalták el.

   Az ulema testület számos tagja tanárként töltötte be hivatását, e rangsor
csúcsán  pedig  Isztanbul  nagy  medreszéinek  vezető  professzorai  álltak.
Ilyenek  voltak  a  Hódító  Mohamed  és Nagy Szulejmán, valamint más, kisebb
személyiségek  által  alapított  nagy kollégiumok vezetői. A tanterv legfőbb
részét  a  jog  és  a  vallás alkotta, de - bár kisebb mértékben - figyelmet
fordítottak az úgynevezett racionális tudományokra is, mint a természetrajz,
a csillagászat és a matematika. A középkori iszlám hagyományú orvostudományt
is  tanították,  és az orvosi hivatást az ilmije [7] egyik ágaként tartották
számon.  A  medreszék  professzorai rangsort alkottak, s a legmagasabb rangú
tanárokat az ulemák kezében levő állami hivatalok, mint a nisándzsi [8] vagy
a   defterdár   [9]   hivatala  vagy  éppen  a  bírói  poszt  várományosának
tekintették.

   A kezdeti időszakban az oszmán ulemák többnyire az ősi iszlám civilizáció
országaiból,    Perzsiából    és   Arábiából   származó   bevándorlók   vagy
tanulmányaikat  ott  végző  emberek  voltak.  A  16. századra azonban már az
oszmánok  kerültek  többségbe,  s  a fővárosban és a tartományi központokban
saját   felsőoktatási   központokkal   rendelkeztek.   A  vallási  hivatalok
örökletessé  válásának  tendenciája  ellenére ezek soha nem lettek zárt papi
kaszttá.  A rabszolga-intézmény második generációjának tagjai - a katonai és
a  palotában  betöltött  tisztségek  viselőinek fiai - gyakorta választottak
papi pályát; de szegény sorból származó szabad mohamedánok - hivatalnokok és
kézművesek,  néha még törzsi tagok is megtalálták útjukat az iskolákon át az
ulema  posztjaihoz. Az oktatás, bár távolról sem volt általános, de ingyenes
és  támogatott  volt,  a  tehetséges,  de pénztelen diák fölemelkedhetett az
ulema testületbe, eljuthatott a legmagasabb tisztségekig.

   Az  ulemák  jogtudósok  és teológusok voltak, jogi jellegű, dogmatikus és
szigorú  vallás képviselői. Az emberek szemében bírák és bölcsek, hatalmasok
és  többnyire  gazdagok  voltak.  Mögöttük  állt a törvény fensége, az állam
hatalma  és  Allah,  aki  még földi képviselőjénél, a szultánnál is távolibb
volt.


                                  JEGYZETEK

[1] kádi:  bíró.  A  peres  ügyek  intézése  mellett  a  pénzügyigazgatásban
    ellenőrzési  és  hitelesítési  feladatokat  kaptak  a  kádik, emellett a
    lakosság    hangulatát   és   a   magasabb   beosztású   tisztségviselők
    tevékenységét is figyeltették velük.

[2] muftik:  őket  kérték  fel  jogi vélemény (fetva) elkészítésére,  melyek
    gyakran döntő politikai jelentőséggel bírtak.

[3] dzsámi:  nagyobb és rangosabb mohamedán istentiszteleti hely, csak benne
    tartanak ünnepélyes pénteki istentiszteletet.

[4] imám:   előimádkozó és más szertartások (pl.: esketés) végzője. A siíták
    körében a kalifát is hívták imámnak.

[5] müezzin:  imára  hívó.  Isztanbulban  a  XVI. században a szultánnak  15
    müezzinje volt.

[6] ulema:  tudósok,  a  vallási  (jogi)  tudományok szakértői,  a mohamedán
    ideológia érvényesítői.

[7] ilmije: az oszmán vallási vezetők testülete.

[8] nisándzsi: főkancellár.

[9] defterdár: a birodalom pénzügyigazgatásának különböző szintű vezetői.

                                                   Fordította: Dobrás Zsófia

----------
Bernard Lewis: Isztanbul és az oszmán civilizáció
   (Gondolat, Bp., 1981.) 166-170. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.