Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              A. Rosalie David:
                            A KIRÁLY ÉS A KÖZNÉP


                                   Oktatás

   Az  ókori Egyiptom oktatási rendszere, akárcsak a mindennapi élet sok más
mozzanata, nem tárul fel teljes egészében egyik papiruszból sem. A különféle
forrásokból azonban annyi mégis nyilvánvaló, hogy a fiatalok nevelésére nagy
figyelmet  fordítottak,  és  hogy  az  olvasás  és írás ismeretét az iskolai
teljesítmények csúcspontjának tartották, amely megnyitotta a hatalomhoz és a
tekintélyhez  vezető  utat:  "Add át szívedet a tanulásnak, és szeresd, mint
anyádat,  mivel  semmi  sincs,  ami  oly becses" - így hangzott az egyiptomi
fiúgyermekeknek adott tanács.

   A  gyermekeket  anyjuk gondozta, valószínűleg mintegy négyéves korukig. A
gazdag házak és a paloták gyermekei a nők lakrészében éltek. Kétségkívül itt
sajátították el a jó modor és viselkedés elemi szabályait; a nevelésnek erre
a  részterületére  az  egyiptomiak  nagy  súlyt  fektettek.  Az  anya iránti
tiszteletadás  fontosságát  az  ókori  szövegek  különösen hangsúlyozzák. Az
egyik  bölcs,  Ani,  akinek  maximái  (életszabályai) ránk maradtak, így írt
erről:  "Emlékezz rá, hogyan hozott világra anyád, és milyen szerető gonddal
ápolt.  Soha  ne  adj  neki okot arra, hogy szemrehányást tegyen neked és az
istenek  felé  emelje  kezét,  helytelenítve viselkedésed, és soha ne adj az
istennek okot rá, hogy felfigyeljen anyád panaszára."

   A  fiúk  négyesztendős  korukban  kezdték  meg  tanulmányaikat.  Egy pap,
Bakenhonszu  pályafutásából  tudjuk,  hogy  iskoláztatása  igen hosszadalmas
volt.  Tizenkét évig, négytől tizenhat éves koráig tartott, ekkor kezdte meg
templomi szolgálatát mint italáldozatokat bemutató pap.

   A  különböző  társadalmi  csoportok  gyermekeit  eltérő módon oktatták. A
királyi  család  gyermekeit,  akik  gyakran  elég sokan voltak, magántanárok
tanították   a   palotában.   Gyakran   csatlakoztak   hozzájuk  az  előkelő
nagycsaládok  fiai  is,  és  így létrejött az "elitképző" palotai iskola. Ez
szoros   köteléket   teremtett   a  trónörökös  és  leendő  legbefolyásosabb
alattvalói között, amely egész életükön át tartott, és biztosította a király
iránti  hűségüket.  Egyes esetekben a hercegnők, sőt még az előkelők leányai
is látogathatták ezeket az iskolákat.

   Egyiptomban   a   legkapósabb   foglalkozás   az  írnokoké  volt.  Irnoki
képzettséggel   az   ember   elhelyezkedhetett   a   templomokban,   a  főbb
államigazgatási  központokban  vagy  a börtönökben. Ezenkívül egyes előkelők
személyi   írnokokat   alkalmaztak,   hogy  közreműködjenek  nagy  birtokaik
igazgatásában.  Nem meglepő tehát, hogy a fiúkat így biztatták: "Láss neki a
munkának,  és  légy  írnok, akkor te leszel az emberek vezetője." Egyedül az
írnokokat tekintették függetlennek minden gazdától. A legnagyobb tekintélyük
azoknak a tudós írnokoknak volt, akik a templomokban a többieket tanították.
A  fiúk  rendszerint apjuk mesterségét folytatták, bár egyes esetekben talán
rá  tudták  beszélni apjukat, engedje meg nekik, hogy ők maguk választhassák
meg, milyen pályára mennek.

   Az  írnoki,  orvosi  vagy jogászi pályát választó fiúk, a jelek szerint a
templomok  mellett  működő  és a papok által irányított iskolákban tanultak,
ahol  azután  a  bennlakó papi szakemberek oktatták őket, illetve az apjukat
alkalmazó állami hivatalok mellett működő iskolákba jártak.

   Milyen  képzést  kaptak  ezek  a  kiváltságos  gyermekek?  A legfontosabb
tantárgy  az  olvasás  és  az írás volt. A fiúk írópalettával és nádecsettel
felszerelve  megtanultak hieroglif írással (az ókori Egyiptom szent nyelvén)
írni,  majd  elsajátították  ennek  kurzív  származékát, a hieratikus írást,
amelyet  a  mindennapi életben használtak. Minden egyetemi hallgató, aki már
megpróbálta  lemásolni  a hieroglif írás bonyolult jeleit, együtt fog érezni
azzal  a  kisfiúval,  aki több ezer évvel ezelőtt kijelentette: "A leckeórák
örökké  tartanak, mint a hegyek!" A fiúk lassanként megtanulták, hogyan kell
leírni  a  jeleket,  és  fokozatosan  kibővítették  szókincsüket.  Tanítójuk
diktálása   után   szövegeket   másoltak,   nem   drága   papiruszra,  hanem
osztrakonokra  (törött  cserepekre  és  mészkődarabokra), amelyeket később a
városok és falvak hulladékai között mindenütt meg lehetett találni.

   Az  oktatás,  a  jelek szerint, szóbelileg történt. Fennmaradtak az ókori
történetek  gyerekek  készítette  másolatai, és olykor ezek az illető szöveg
egyedüli  forrásai.  Az  iskolai  "füzetek"  szélét irkafirkák, néha állatok
hevenyészett  rajzai  díszítik.  A fiúk végül eljutottak a fogalmazásig, ami
lehetővé   tette   számukra,   hogy   különféle  tárgyú  leveleket  írjanak.
Szakismeretüket   egyesek   kenyérkeresetre   használták   fel:  kérvényeket
szerkesztő   írnokok   lettek,   akiket   effajta   fogalmazványok   írására
alkalmaztak.  A  hieroglifákat, amelyeket igen korán felváltott a mindennapi
életben  a  hieratikus, később pedig a démotikus írás, ezekben az iskolákban
valószínűleg  klasszikus  alapozásnak  és  az  elme  fejlesztőjének szánták,
ugyanúgy,  mint  az  európai  iskolákban  a  latint.  A tanulókat történetek
kántálása   és   fennhangon   elmondott   szövegek   segítségével   arra  is
megtanították,  hogyan  olvassanak.  Az  egyiptomiak  olvasási  és  írásbeli
feladataik  során közvetve számos más tárggyal - történelemmel, irodalommal,
földrajzzal, erkölcstannal - is megismerkedtek. A számtan csaknem bizonyosan
szintén  része  volt  a  tananyagnak.  A  bonyolult adózási rendszer miatt a
számtan  gyakorlati  ismerete  az  állami  szolgálatban álló írnokok számára
fontos szaktudás volt.

   Egyiptom,  különösen  az  Újbirodalom  idején,  az  ókori Közel-Kelet sok
országával  létesített  kapcsolatot. Eszmék és emberek cseréjére került sor,
és a hivatalos udvari ügyek egy részét idegen nyelveken kellett intézni.

   Az  Újbirodalom  korában  a  diplomáciai  körök lingua franc…-ja az akkád
volt.  Az egyiptomi udvarban bizonyára alkalmaztak olyan szakembereket, akik
tudtak  írni és olvasni ezen a nyelven, és erre a feladatra valószínűleg még
az iskolában képezték ki őket.

   Az  egyiptomiak  szilárdan  hittek abban, hogy a tudás és az erény együtt
jár.  Az  ókori  népek, például a görögök, gyakran emlegették az egyiptomiak
bölcsességét  és  jó  modorát.  Hérodotoszra,  a  görög  történetíróra  mély
benyomást  tett  az  egyiptomi kamaszok udvariassága, és feltűnt neki az is,
mennyire  tisztelik  az  idősebbeket.  A gyermekektől megkövetelték, hogy az
öregek  jelenlétében  felálljanak,  és  hogy  étkezéskor  uralkodjanak  mohó
étvágyukon.   A   hazugságot,  az  indulatosságot,  a  tiszteletlenséget  és
udvariatlanságot,  a  lustaságot  és  a  folytonos  fecsegést súlyos hibának
tekintették;  a kíváncsiskodást, mely szerintük egyet jelentett az idősebbek
és    elöljáróik    nézeteinek    kétségbevonásával,    szintén    szigorúan
helytelenítették.  Ezeket az eszményeket bizonyára otthon sajátították el, a
szülők példamutatása és dorgálása révén.

   Az   iskolában   azonban  rendszeresebb  oktatást  is  kaptak.  Különböző
bölcseknek  tulajdonított erkölcsi "törvényeket" állítottak össze tanulmányi
célokra,   melyeket   apáról   fiúra   hagyományozott  előírások  formájában
tanítottak.   Ezek   hangsúlyozták   az   erényeket,   az  üzenetek  hűséges
továbbítását, azt, hogy az ember tudja tartani a nyelvét - "az ember vesztét
nyelve  okozza"  -, más házába csak akkor lépjen, ha meghívást kap, és akkor
se  bámulja  meg  az  illető  értéktárgyait  leplezetlen  kíváncsisággal. Az
"intelmek",  mindent összevéve, megfelelő viselkedésmódot ajánlottak csaknem
minden   helyzetre,  amelybe  a  fiatalemberek  kerülhettek,  és  igyekeztek
gondoskodni  róla,  hogy képesek legyenek megtalálni helyüket a társaságban,
akár  feletteseik,  akár  a velük egyenlők, akár a náluk alacsonyabb rangúak
körében.  Amikor  pedig  mindezeket az ismereteket már elsajátították, akkor
óva intették őket a kevélységtől, "tanuljanak a tudatlanoktól éppúgy, mint a
bölcsektől,  mivel  a  művészet számára nem lehet határokat kijelölni. Nincs
olyan művész, aki elérheti a tökéletességet".

   Hogyan  vésték  bele  ezeket  a  magas viselkedési normákat a tanítványok
emlékezetébe?  A  gyermekeket bizonyosan büntették: "A fiú füle a hátán van:
akkor  figyel,  ha  verik!"  - fogalmazza meg ez a szállóige. Az egyiptomiak
szerették  gyermekeiket,  de nem találtak semmi rosszat a testi fenyítésben,
sőt  a fegyelmezés szükséges eszközének tekintették. Az ifjú embert a fiatal
állathoz  hasonlították,  amelynek  idomításra  és  fenyítésre van szüksége:
"Egyetlen napot se tölts lustálkodással, vagy megkorbácsolnak!" - mondják az
ősi  szövegek.  "Sorokat"  (bizonyos  számú  sort)  megtanulni  az egyiptomi
gyerekek  számára is megszokott büntetés volt. Ezeknek a fáradságosan másolt
szövegeknek  egy  része  máig  fennmaradt.  A  mai  diákok  ókori társaikban
ugyanazokat  a gyarlóságokat fedezhetik fel, mint magukban: képtelenek korán
felkelni a leckeórákra, és hajlamosak az álmodozásra.

   Azok  a  fiúk,  akik  a  szokásos tananyagon kívül az orvostudományban, a
jogban  vagy a vallási szertartástanban óhajtottak szakismereteket szerezni,
idejük  egy részét talán ezek alapismeretei elsajátításának szentelték, de a
tulajdonképpeni  szakképzésre  csak akkor került sor, amikor tanulmányaikban
már magasabb fokra jutottak.

   A  fiúk  részt vettek különféle játékokban és sportokban, amilyen például
az  úszás,  csónakázás,  labdajátékok,  birkózás, és elkísérhették apjukat a
vadászatokra  és  madarászatokra is. Egyértelmű azonban, hogy az egyiptomiak
úgy  gondolták:  a  jellemfejlesztés  főként  a fegyelmezett írástanulással,
valamint az erkölcsi és etikai oktatással érhető el.

   Úgy látszik, a fiúkat, legalábbis a későbbi időkig, nem fenyegette számos
mai diák réme: a vizsgarendszer. Az oktatási központokként működő iskolák, a
jelek  szerint,  csak  napközben  foglalkoztatták  a  tanulókat,  bár később
megkövetelték  tőlük, hogy egyes időszakokra benn lakjanak a templomokban. A
leckeórák korán reggel kezdődtek, és délben - a hőség miatt - véget értek. A
gyermekek  türelmetlenül  várták  anyjuk megérkezését, "három cipóból és két
kancsó  árpaborból"  álló  ebédjükkel.  Az  oktatás  valószínűleg  nem  volt
ingyenes,  a  családok földjük terméséből természetben fizettek a templomnak
vagy az államnak.

   Azok  számára,  akik  valamely  tartományban specializálódni kívántak, az
oktatás magasabb szinten folytatódott a választott életpályájukra felkészítő
tárgyakban.  Tanulmányi  idejüket a templomokban vagy az állami központokban
kellett  tölteniük,  ahol  olyan  emberek  (többnyire saját apjuk is közéjük
tartozott)  mellett  tevékenykedtek,  akik átadták nekik szakismereteiket és
tudásukat.  Az ókori szövegekből azonban kitűnik, hogy a diákok már akkor is
ugyanannyi  gondot  és  aggodalmat  okoztak szakvezetőiknek, mint a legújabb
időkben.  Helytelen  viselkedésükre egy idős írnok meglepő észrevételt tesz,
amely   napjainkban  is  megállná  a  helyét:  "Azt  mondották  nekem,  hogy
elhanyagolod  tanulmányaid,  és  teljesen  az  élvezeteknek szenteled magad.
Utcáról  utcára  botorkálsz,  közben  bűzlesz a sörtől. A sör kivetkőztet az
emberségből,   megzavarja  elméd,  és  most  olyan  vagy,  mint  egy  törött
kormánylapát,  amely  már  semmire  sem  jó...  Látták, hogy egy fal tetején
egyensúlyoztál.  Bár  ismernéd  fel,  hogy  a  bor  milyen undorító; bárcsak
lemondanál  a  szeszes  italról,  és  valami  mással  is törődnél, nemcsak a
söröskorsókkal!"

   Az   alsóbb   osztályokhoz  tartozók  fiai  intézményes  oktatásban  csak
legelemibb  szinten  részesültek.  Pályaválasztásuk  nem  azon  múlott, hogy
művészek,  aranyművesek  vagy  földművelők  akartak-e  lenni, sem azon, hogy
elárultak-e  valamilyen  sajátos  tehetséget.  Azért  űzték egyik vagy másik
mesterséget, mert apjuk is azzal foglalkozott. A kézművesek és mesteremberek
fiaikat  a  templomba  vagy  állami  műhelybe  adták inasnak, ahol alighanem
közvetlenül  saját  apjuktól  sajátíthatták  el  a  szakismereteket.  Az apa
valószínűleg  már  négyéves  korában átvette feleségétől fia nevelését, hogy
megtanítsa  azokra  az  ismeretekre,  amelyekre  élete  során szüksége lesz,
mielőtt  még  a  gyereket  hivatalosan egy kézművesmesterhez adták inaskodni
valamelyik  műhelybe.  A  parasztok  fiai hasonlóképpen igen fiatal korukban
csatlakoztak apjukhoz a szántóföldeken.

   Eddig  kevés  szó  esett  a lányok oktatásáról. Úgy látszik, az egyiptomi
lányok  többsége  nem kapott olyan képzést, mint fiútestvérei. Kevés "pálya"
állott  nyitva  a  nők  számára,  viszont  apjuk foglalkozását, szakmáját az
asszonyok  "átörökíthették"  fiaikra.  Nagyon  valószínű,  hogy  - amint már
említettük  -  egyes  királyi hercegnők, sőt még az előkelők lányai közül is
némelyek, részt vettek a palotában tartott tanórákon, és megtanultak olvasni
és  írni. Az egyiptomi történelemből nem hiányoznak az intelligens és ravasz
királynék,  akik,  ha  alkalom  adódott  magukhoz  ragadták  sok  udvari ügy
intézését.  A  lányok  többségének  azonban  be  kellett  érnie az anya és a
feleség  szerepével, és ehhez a háztartás vezetését saját anyjuktól tanulták
meg.

   A nők egy része más úton haladt. A templomi táncosok és énekesek gyakorta
közülük  kerültek  ki,  és  az  ő  templomi  képzésük  is igen fiatal korban
kezdődött.  A lakomákon a vendégeket szórakoztató táncosok bizonyára szintén
gyermekkoruktól  gyakorolták  művészetüket.  Nőket  alkalmaztak  hivatásos
siratóasszonyokként  is,  és  a  sírfestményekből  kiderül,  hogy  ezeknek a
lányoknak   is   megvolt   a   "tanulóidejük",   amelynek  során  gyakorlott
előadóművészektől sajátították el a mesterség fogásait.

   Minden  közösségben  mindenkor  szükség  volt  bábákra.  Azok a nők, akik
Egyiptomban   ezt   a   feladatot  ellátták,  valószínűleg  nem  részesültek
intézményes  oktatásban,  hanem  tudásukat ismét csak nemzedékről nemzedékre
adták  tovább.  Más  nők a nagybirtokok és templomok központi szövödéiben és
pékségeiben  dolgoztak  fizetség  ellenében. Bizonyára őket is munkahelyükön
képezték ki.

   Az egyiptomi oktatási rendszer arra az alapelvre épült, hogy a fiúk apjuk
foglalkozását követik, legyen az akár hivatás, akár mesterség. A hangsúlyt a
példamutatással  való  tanításra helyezték. Egyes esetekben azonban alacsony
sorból  származó  fiúk  számára is lehetőség nyílt, hogy pusztán képességeik
révén  befolyásos  és  nagy  hatalommal  járó,  magas pozíciókba jussanak az
országban. A rendszernek tehát elég rugalmasnak kellett lennie ahhoz, hogy a
kiváló  tehetségű  egyének  helyet  kapjanak benne. Továbbá, annak ellenére,
hogy  a fiúknak nem volt bőséges pályaválasztási lehetőségük, az egyiptomiak
orvosi,  írnoki  és művészi teljesítményeiből úgy tűnik, hogy sokan ösztönös
tehetséget, néha egyenesen zsenialitást árultak el azon a területen, amelyet
kiválasztottak számukra.

   A  rendszernek voltak hibái is. Nem volt esélyegyenlőség, és csak kevesen
remélhették,  hogy  az  életben  nekik jutott hely lényegesen különbözni fog
elődeikétől.  A  nők  minden  bizonnyal nem kaptak elegendő ismeretet ahhoz,
hogy  a  férfiakhoz hasonlóan gyakorolják hivatásukat vagy mesterségüket, és
csupán  azok,  akiknek  királyi  származásuk  tekintélyt  és hatalmat adott,
voltak  képesek  néhanapján bebizonyítani hozzáértésüket, akár nyíltan, mint
Hatsepszut,  akár  ravaszabb  módon,  mint  Teje  és  Nofertiti. Az oktatási
rendszer   azonban   elismerést  érdemel  azért,  mert  megpróbált  "teljes"
embereket  formálni,  akik  nemcsak  a  kellő  tudományos ismereteket vagy a
kézügyességet  sajátították el, hanem egyúttal megtanulták tisztelni az ősök
hagyományait,  megfogadni  a  kapott  tanácsokat és mértéktartást tanúsítani
minden  dologban.  Az  egyiptomi  gyermekek  a  hivatalos  tananyagon  kívül
megtanulták  a  társadalmi  együttélés szabályait is: miképpen viselkedjenek
mások jelenlétében; hogyan uralkodjanak magukon és használják józan eszüket.
Arra  azonban  nem tanították meg őket, hogy kételkedjenek a dolgok fennálló
rendjében.  Némi  joggal mondották, hogy az egyiptomiak mindig azt a kérdést
tették fel: "Hogyan?", a görögök viszont azt: "Miért?"

   Az  egyiptomi  tudomány  és  bölcsesség  a  későbbi  civilizációk számára
közmondásossá  lett.  Oktatási  rendszerük,  úgy  látszik,  olyan  embereket
teremtett,  akik  tisztában  voltak  önmagukkal és a társadalomban elfoglalt
viszonylagos helyzetükkel, és akik - ezen felül - elégedettek voltak. Annak,
hogy az egyiptomi civilizáció oly sok évszázadon át szilárd maradt, talán az
egyik oka ebben, a személyiség egészének kiművelésében rejlik.

                                                 Fordította: Pálvölgyi Endre

----------
A. Rosalie David: Az egyiptomi birodalmak
   (Helikon, Bp., 1986.) 114-117. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.