Ronald Laidlaw:
AZ OKTATÁSÜGY KITERJESZTÉSE
Az 1860-as években az oktatás kettős rendszerének határozott kiépülése
történt Ausztráliában. Léteztek egy kézben lévő egyházi vagy magániskolák,
és kormányzati iskolák.
Mindez még így együttesen sem volt elég, hogy a növekvő népesség
szükségleteit kielégítse. Sok gyerek csak néhány évet töltött el az
iskolában, és fiatalon kimaradt. Számos gyerek - főként vidéken - egyáltalán
nem járt iskolába. A tanárok gyakran rosszul képzettek voltak és egyáltalán
nem volt gyakorlatuk. Gyakran csak a gyermekfelügyelő szerepét töltötték be.
A tanulók a három "R"-t tanulták (olvasni, írni és számolni = reading,
writing, 'rithmetic) és a saját társadalmi helyzetüknek megfelelő
viselkedést - "mindent a maga idejében és helyén". Sok osztály túl nagy
volt, és a tanárok testi fenyítéket alkalmaztak, hogy fenntartsák a szigorú
ellenőrzést.
Az egyházi iskolákban a tanulókat bevezették a felekezet hitébe, mely
partikuláris iskolákat irányított, pl. a katolikus iskolák a katekizmusra,
az imádkozásra, Szűz Mária tiszteletére, a pápának és az egyházi
hierarchiának való engedelmességre helyezték a hangsúlyt.
A kormányzati iskolákban a papok és a lelkészek szintén szenteltek időt
arra, hogy a gyerekekkel megismertessék saját egyházukat.
Fordította: Kéri Katalin
----------
Ronald Laidlaw: Australian History, Yarra Valley Anglican School
(Victoria, 1991.) 161. o.