Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               Ronald Laidlaw:
                         AZ OKTATÁSÜGY KITERJESZTÉSE


   Az  1860-as  években  az oktatás kettős rendszerének határozott kiépülése
történt  Ausztráliában.  Léteztek egy kézben lévő egyházi vagy magániskolák,
és kormányzati iskolák.

   Mindez  még  így  együttesen  sem  volt  elég,  hogy  a  növekvő népesség
szükségleteit  kielégítse.  Sok  gyerek  csak  néhány  évet  töltött  el  az
iskolában, és fiatalon kimaradt. Számos gyerek - főként vidéken - egyáltalán
nem  járt iskolába. A tanárok gyakran rosszul képzettek voltak és egyáltalán
nem volt gyakorlatuk. Gyakran csak a gyermekfelügyelő szerepét töltötték be.
A  tanulók  a  három  "R"-t  tanulták  (olvasni, írni és számolni = reading,
writing,   'rithmetic)   és   a   saját  társadalmi  helyzetüknek  megfelelő
viselkedést  -  "mindent  a  maga  idejében és helyén". Sok osztály túl nagy
volt,  és a tanárok testi fenyítéket alkalmaztak, hogy fenntartsák a szigorú
ellenőrzést.

   Az  egyházi  iskolákban  a  tanulókat bevezették a felekezet hitébe, mely
partikuláris  iskolákat  irányított, pl. a katolikus iskolák a katekizmusra,
az   imádkozásra,   Szűz   Mária  tiszteletére,  a  pápának  és  az  egyházi
hierarchiának való engedelmességre helyezték a hangsúlyt.

   A  kormányzati  iskolákban a papok és a lelkészek szintén szenteltek időt
arra, hogy a gyerekekkel megismertessék saját egyházukat.

                                                    Fordította: Kéri Katalin

----------
Ronald Laidlaw: Australian History, Yarra Valley Anglican School
   (Victoria, 1991.) 161. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.