Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                    Atkinson, Carrol - Maleska T. Eugene:
                  AZ OKTATÁSÜGY FEJLŐDÉSE ÉSZAK-AMERIKÁBAN


                                XVII. század

   Az  észak-amerikai  telepesek  az európai iskolákat utánozták, legalábbis
annyira,  amennyire  ezt  a  határvidékeken  uralkodó  körülmények  lehetővé
tették. Amint ez nyilvánvaló, mindenekelőtt az angol hagyományok és szokások
domináltak,  mivel  számos  telepes  az anyaországban született. Jóllehet, a
népesség  nagy  része  az  angol társadalom azon közép- és alsóbb rétegeiből
került ki, ahol gyakori volt az analfabétizmus, a dokumentumok azt mutatják,
hogy  az  első  emigránsok  jelentős  százaléka  tudott  írni-olvasni.  Azon
telepesek  között,  akik  a Massachusetts-öböl mellett alapítottak kolóniát,
minden 30 személyből egy iskolába járt (college), és ez az arány jelentősnek
mondható,   ha   számba   vesszük   az   anyaország  kisvárosaiban  uralkodó
állapotokat.  Az  kétségtelen,  hogy  a  határvidék  egyszerű életvitele nem
részesítette  előnyben  a  tanulmányokat, a munkabírás és az ügyesség sokkal
fontosabbnak  bizonyultak,  mint  a  szellemi  ismeretek. A családtagok és a
közösség teendői sosem értek véget, és sok órát fordítottak a munkavégzésre.

   Ilyen  körülmények  között  sem idő, sem érdeklődés nem merült fel egy új
oktatási  rendszer  kidolgozása iránt. Ennek következtében ugyanaz az állami
és  egyházi kontroll, amely már a reformáció-korabeli Európában is dominált,
kezdetben  Észak-Amerikába  is átkerült. Az iskolarendszer kettős útjának az
eszménye  -  egy  az  arisztokrácia, a másik pedig a nép gyermekei számára -
sohasem  gyökeresedett  meg  Amerikában,  annak  dacára, hogy igyekeztek azt
meghonosítani.

   Miközben  új  politikai  és  gazdasági  intézmények alakultak ki, kezdett
formát  ölteni  egy  sokkal  demokratikusabb  oktatási rendszer is. 1635-ben
Bostonban  döntöttek  egy  iskola  alapításáról, melyet abból a jövedelemből
kívántak  fenntartani, amelyet az e célra szánt földdarab nyújtott, valamint
magánbefizetésekből.   A   századvég   előtt  Új-Anglia  további  30  városa
választott  hasonló  eszközöket  az oktatás finanszírozására, kimondva ezzel
azt  az  elvet, hogy a városoknak nem csupán a kezdeményezést, de az iskolák
fenntartásának  felelősségét  is fel kell vállalniuk. A pénzügyi támogatás a
beiratkozásoktól  függött,  mely lehetővé tette a szülők befizetéseiből és a
pénzbírságokból,  engedélyekből,  tulajdoni  adókból  és  a városi földek és
halászatból származó jövedelmekből kialakuló gazdagságot.

   A  Massachusetts-öböl-beli  kolónia  még  két fontos eszközről határozott
annak   érdekében,  hogy  kötelezze  a  késlekedve  fizető  városokat,  hogy
közreműködjenek  lakosaik  oktatásában.  Az  első amerikai oktatási törvény,
melyet  1642-ben  hírdettek  ki,  arra kötelezte a szülőket és patrónusokat,
hogy   részesítsék   gyermekeiket  elemi  iskoláztatásban.  Az  alapvető  és
minimális  tantárgyak  a  következőek  voltak:  angol  olvasás,  az alapvető
törvények   ismerete,   katekizmus   és   egy   mesterség   megtanulása.   A
hivatalnokokat felhatalmazták a törvény betartatására pénzbírság kivetése és
kötelező oktatás tekintetében.

   Meg  kell  jegyeznünk,  hogy  ez  az  első  iskolai törvény nem alapított
iskolákat,  és  még azokban a városokban sem történt ez meg, ahol a törvényt
végrehajtották. Az 1647-es törvény volt az, amely elrendelte az 50 családnál
népesebb  városokban,  hogy  alkalmazzanak  elemi  iskolai tanítót, és a 100
családnál  nagyobb városok alapítsanak latin grammatikai iskolát a középfokú
képzés  céljából. Elrendelték, hogy a városok különítsenek el jövedelmeket a
tanárok  javadalmazására,  és úgy határoztak, hogy mindazoknak a városoknak,
melyek  nem  értenek egyet a törvénnyel, büntetést kell fizetniük. Sok város
inkább  kifizette  ezt  a  büntetést,  még mielőtt jelentős összeget költött
volna egy iskola felépítésére.

   Sokat  hallhattunk  már  arról,  hogy milyen jelentőséggel bírtak ezek az
első  törvények a nyilvános iskolák észak-amerikai rendszerének megteremtése
kapcsán. A történészek nagy része egyetért abban, hogy mindez előzménye volt
a  XIX. századi állami iskolai rendszernek, de mások ellenkezőleg gondolják,
és  e  törvények  kihirdetésének okát tulajdonképpen abban a vágyban látják,
hogy  a  gyerekek  képesek  legyenek  elolvasni a Bibliát, mely a protestáns
teória szerint elvezet az üdvösséghez. Bármi volt is az eredeti ok, a fontos
az, hogy a kormány kiterjesztette hatalmát az oktatás fölött.

   A  valóságban  ezen  oktatási  rendszer  abból  a  kálvinista véleményből
eredeztethető,  mely szerint az állam és az egyház felelős az iskolákért, és
ellenőrzési joggal bír.

   Ehhez  az  eszméhez  csatlakozott  az  az  angol tradíció, mely a szegény
gyermekek tanulásához nyújtott állami támogatást, mint ahogy ez kifejeződött
például  az  1601-es  angol  szegény-törvényben. A középső részek telepei is
igyekeztek  ezt  az  ellenőrzést  az  iskolákra kiterjeszteni, de képtelenek
voltak  hosszabb  időn  át  ezt  fenntartani  a  vallási közösségek jelentős
sokszínűsége miatt.

   Délen  az  oktatásügy  az  anglikán egyház általános gyakorlatát követte.
Kezdettől  fogva  magánügynek  tekintették az oktatást. Az ingyenes oktatást
gondolatban  összekapcsolták  a  szegényeknek  fenntartott javadalmi iskolák
fogalmával;   innen   van   az,   hogy  a  gazdag  családok  lebecsülték  az
ingyenességet. Ez az ingyenes oktatáshoz való hozzáállás, mely csak az árvák
és   a   szegények   vagy  indiánok  számára  létezett,  jelentős  mértékben
szembenállt  azzal  az  új-angliai  hagyománnyal,  mely  szerint  valamennyi
gyermeket ingyenes oktatásban kell részesíteni.

   Kétségtelen,  hogy  azok  a  törvények, melyeket a telepesek jóváhagytak,
arra irányultak, hogy a szegény gyermekeknek vallásos nevelést nyújtsanak és
biztosítsák  egy  mesterség  megtanulását  -  ezek  a  törvények  eltértek a
klasszikus   angol   arisztokrata   szellemiségtől,   melyet   átültettek  a
kolóniákra. Az ezzel kapcsolatos uralkodó elképzelés szerint a nevelést arra
kell  használni,  hogy  a  társadalom  egy  részét  meg  kell  védelmezni  a
munkásosztálytól,   mely  az  élet  és  a  tulajdon  szempontjából  veszélyt
jelenthet.  Ami  a  katolikusokat  illeti,  kezdetben erőfeszítéseket tettek
iskolák  alapítására,  de  a XVII. század végén olyan kicsi és jelentéktelen
kisebbséget   alkottak,   hogy  iskoláik  gyakorlatilag  eltűntek  az  angol
kolóniákról.

   A  legérdekesebb  az  a  hatás  volt,  melyet  az oktatásügyre a kvékerek
gyakoroltak.   Pennsylvaniában,   New   Yerseyben  és  más  kolóniákon  való
megtelepedésükkor   számos  iskolát  hoztak  létre  gyülekezeteik  gyermekei
számára. A William Penn (1644-1718) nevéhez fűződő alkotmány, a "Kormányzási
keret  Pennsylvania  számára" (Frame of Government for Pennsylvania), melyet
az   1682-es   első   törvényhozó   gyűlés  hagyott  jóvá,  olyan  nyilvános
iskolarendszert  vetített előre, amely a vallásos érdekek megóvását célozza.
Ami  a  nevelést  illeti,  ez  a  törvény  sohasem  ment  át  a gyakorlatba:
lehetetlen volt alkalmazni abban a korszakban, a szekták sokasága miatt.

   Kétségtelen,  hogy  a kvékeriskolák is olyan gyorsan nőttek ki a földből,
mint  ahogyan  egy  közösség  kialakult;  és  még  Penn  ambiciózus oktatási
rendszerének kudarca után is folytatódtak ezek az iskolaalapítások a Barátok
Társasága  működésének  idején.  A kvéker iskolák zöme elemi szintű volt, és
ezek   erkölcseik,   életvezetésük   és  vallásos  eszményeik  kialakítására
szolgáltak.   A  számtan  és  az  írás  valamelyest  kiérdemelte  a  nevelők
érdeklődését,  a  kereskedelem  fejlesztésében  játszott  jelentősége miatt.
Annyi  bizonyos,  hogy a kvékerek által tartott gyűlések a felnőttek számára
is kiterjesztett oktatási program kiváló példáit állították össze.

   Az  első telepes iskolák kialakulását a vallásos nevelés motiválta. Senki
sem   vállalt   felelősséget  a  világi  irodalommal,  természettudománnyal,
művészettel  és  társadalmi intézményekkel kapcsolatos ismeretek átadásáért.
Az  alapfokú  iskolákban  csak azokat az alapismereteket tanították, amelyek
szükségesek  voltak  a  Biblia  olvasásához;  a  nevelés  szűk  látókörű  és
tartalomban  szegény  volt.  Egy jó tanulónak elegendő volt mindössze egy év
ahhoz, hogy megtanulja mindazt, amit az iskola nyújtani tudott neki.

   Az  első  észak-amerikai tanárok társadalmi helyzete érzékenyen változott
egyik  vagy  másik  helyszín  helyzete illetve az iskolatípusok szerint. Új-
Anglia  és  Új-Hollandia  tanárait jobban elismerték, mint déli kollégáikat,
ahol  a  szegény  gyermekek tanításának felelőssége gyakran fehér szolgákra,
néha  rabszolgákra  hárult.  Így  különböző tanártípusok léteztek, a kevéssé
felkészült  nőtől  kezdve,  aki  saját  konyhájában  vezetett iskolát lányok
számára,  egészen  a  középiskolák  végzett  tanáráig,  és  a  latin iskolák
lelkész-oktatójáig.   A   tanárok   fizetéséhez   a   beiratkozási  díjakat,
ajándékokat  és  a  közföldekből  származó  jövedelmeket használták fel. Sok
tanárt  fűszerekkel,  élelmiszerekkel és állatokkal fizettek ki. Általában a
tanárok  nem  ismerték  a  fizetés napját és módját; és innen ered a tanárok
állandó  helyváltoztatása,  akik  közül  sokan látszólag csavargókká váltak.
Ahhoz,  hogy  életben  tudjanak maradni, sokan szükségesnek látták, hogy két
vagy   több  elfoglaltságuk  is  legyen:  pl.  voltak  köztük  prédikátorok,
könyvelők sőt még sírásók is.

   A  határvidéken  uralkodó  körülmények nem jelentettek semmiféle ösztönző
erőt  a valódi emberi értékek kiművelésére. Az ottani állapotok a természeti
erőkkel  való könyörtelen harcot jelentették, a szorgos emberek a klasszikus
művekben  csak egy eszközt láttak a Szentírás megértéséhez. Gyermekeik latin
iskolákba  mentek  8  éves  korukban,  és  15  évesen fejezték be azt. Annak
ellenére,  hogy  a  tanárok  felkészültebbek  voltak, mint az alapiskolákban
dolgozó  társaik,  sokan  közülük  mégis  illetéktelenek voltak ezen állások
betöltésére.  A  legjobbak  közülük  fiatal  klerikusok  lettek,  akik egész
napjukat  a  prédikáció  és  a  tanítás  munkájának  szentelték.  Az oktatás
módszerei   hagyományosak   voltak,   hosszú  tanórák,  feleslegesen  komoly
tananyagok.  A  lusta  diák  züllött  volt vagy ostoba. Valamennyi esetben a
testi fenyítés volt a legjobb fegyelmezési módszer.

   A  Harvard  College  (1636)   volt  az   első  telepes   egyetem   Észak-
Amerikában  [1]:  valójában  ez  volt  az egyetlen felsőoktatási intézmény a
XVII.  század  során (a William és Mary-ben (1693) a tanulmányok szintje nem
érte  el  1700-ig  a  college  magasságát.)  [2]  A Harvard létezésének első
éveiben  jelentős  pénzügyi  nehézségekkel küzdött. A beiratkozott hallgatók
száma nem haladta meg a 20-at, a rektor gyakran egy személyben volt tanár és
adminisztrátor  is.  Az oktatás ortodoxiája felett éberen őrködtek a környék
lelkészei,  ami annyit jelentett, hogy a rektor gyakran bocsátkozott vitákba
egyházi  kollégáival.  A  törvényhozó gyűlés életrehívása nyomán a Harvardon
folyó   tanulmányok   első   terve  középpontjában  a  papi  hivatásra  való
felkészítés  állt,  és  a  korszak legjobb hagyományait követte. Ahhoz, hogy
valaki  fokozatot  szerezzen,  szükséges volt, hogy latinra és héberre tudja
fordítani  az  Ó-  és  Újtestamentum  görög  változatát,  és  helyesen tudja
elemezni   azt.   A   tanterv  így  tartalmazta  a  csillagászatot,  etikát,
geometriát, filozófiát, politikát és fizikát.

   Összegezve:  a  XVII.  század  folyamán  a  különböző  kolóniák  átvettek
bizonyos  eszközöket annak érdekében, hogy a gyermekek megtanuljanak olvasni
és  írni.  Amint  ez  logikus, ilyen vagy olyan okok miatt sokan közülük nem
tudták  kihasználni  a  lehetőséget;  de kétségtelen, hogy megteremtették az
ingyenes alapfokú oktatás bázisát.

   Ami  a  középszintű oktatást illeti, csak egyes szerencsések látogatták a
latin  grammatikai  iskolákat,  ahol görögöt, latint, matematikát és hittant
tanultak. Ezen latin iskolák, melyek alapvető célként tűzték ki tanítványaik
felkészítését  a  college-okba,  rendkívül  népszerűtlenek voltak a nép fiai
körében, mivel nem vették figyelembe a határmenti élet szükségleteit. Ha nem
alapítottak  ilyen  iskolákat, akkor elég magas büntetést kellett fizetniük,
és gyakran azokon a helyeken, ahol léteztek ilyen iskolák, átalakultak olyan
kiváltságos  iskolákká,  ahova  már csak a gazdag családok gyermekei jártak.
Összességében,   a   valamennyi   észak-amerikai  számára  nyújtott  egyenlő
lehetőségek koncepciója még messze volt a megvalósulástól.


                                XVIII. század

   A XVIII. század elején a gyarmatokon csüggesztő volt az oktatás állapota.
Új-Anglia  számos  városában  büntetést  fizettek,  mert megtagadták a latin
iskolák   állítását.   A   Harvard,  az  egyetlen  "college"  az  angolszász
Amerikában,   egy   kis   szeminárium  volt,  mely  belső  viták  sorozatába
bocsátkozott,  és  áldozatává vált egy pénzügyi krízisnek, mely létezését is
fenyegette.  Virginiában  és a középső gyarmatokon volt néhány latin iskola,
de  az  embereknek nem volt érdekük, hogy többet is alapítsanak. Tekintettel
arra,  hogy  a  határ  folyamatosan előbbre tolódott, az iskolák fenntartása
nagy problémát okozott a számos elzárt vidéken.

   Észrevéve  végül  is  azokat  a  lehetőségeket,  melyek  Észak-Amerikában
adódtak,  az angol egyház 1701-ben megszervezte az "Evangéliumterjesztés"-t,
hogy   misszionáriusokat   küldjön   a   tengerentúlra.   Az  észak-amerikai
függetlenségi háború kirobbanása előtt az említett társadalom számos iskolát
tartott  fenn, nagyrészt elemi iskolákat, és elért a különféle tevékenységek
csúcsához, még a puritán Új-Angliában is. Angliában és Amerikában is végéhez
közeledett a klerikusképzésnek szentelt szemináriumok alapítása.

   A  korszak  tanárait  a városi gyűléseken nevezték ki. Ez azt jelentette,
hogy  a  tanár  személyét  a  nép,  a  város  lakói,  a templomok, a királyi
társaságok, a királyi intézők és London püspöke is próbára tette, amennyiben
az  anglikán  egyház  tanárairól volt szó! Ezen körülmények között a tanítás
szempontjából  legkívánatosabb  tulajdonság  az  ortodox vallásosság volt. A
felügyelettel  klerikusokat,  bizonyos  funkcionáriusokat  és  bizottságokat
bíztak meg, akik meglátogatták az elemi iskolákat, hogy meghatározzák, vajon
kellően megtanulják-e a diákok a vallási hittételeket és a három törvényt.

   Az  állás  időtartama nagyrészt a szilárd vallásosságtól függött és a jó,
erkölcsös jellemtől. A tanárok általában hozzá nem értőek voltak és bizonyos
információk  azt  mutatják,  hogy  durvák és brutálisak is. De védelmükre el
kell  mondanunk,  hogy  a  városokban  és falvakban uralkodó légkör sem volt
túlságosan  finom.  A  tanárok  nagy  része  férfi volt, kivételt képeztek a
leányiskolák,  és azon intézmények, amelyek gyakran nyáron tartottak nyitva,
mikor  a  férfiak  a földeken dolgoztak. Néha a déli ültetvényesek feleségei
óraadásra  szánták  el  magukat,  hogy  teljen  egy  kicsit az idő; néhányan
közülük rabszolgáknak létesített iskolák élén álltak.

   A  XVIII.  század  elejének  Európája  tanúja  volt  a  nagy racionalista
mozgalomnak,  melyet  felvilágosodás  néven  ismerünk.  Ez a mozgalom számos
ellentmondásos  vonást  mutatott,  de összességében egy irányváltozás volt a
hagyományos tekintélyuralommal szemben. Észak-Amerikában a felvilágosodás az
egyén   számára  lehetőségei  megismerését  jelentette.  Az  olvasás  iránti
érdeklődés  kezdett  gyorsan  terjedni,  és  emelkedett  a  magasabb  szintű
irodalom iránti igény és számos helyi újság látott napvilágot.

   A  gyarmati történelem első éveiben az egyház és az állam ellenőrízték és
buzgón  cenzúrázták  a  nyomdászokat,  de  1700  körül  a szólásszabadság az
amerikai  élet  egyik alapelvévé vált. Az új európai eszmeáramlatok miatt, a
puritán  klérus  egyre  nehezebben  tudta fenntartani ellenőrzését Új-Anglia
felett. A nagyszámú vallási irányzat elterjedése a gyarmatokon hasonlóképpen
lehetetlenné   tette   az   egyedüli   egyház  létezését,  még  a  következő
időszakokban is.

   A  XVIII.  század  közepén a vallásos érzések újjászülettek, s ez egészen
odáig  vezetett,  hogy  ezt  a  korszakot  "a  nagy ébredés"-ként emlegetik.
Emelkedett  a  vallásos igazgatók hatalma, de ez a hatalom különböző szekták
kezében  volt,  és  nem  egyetlenegy  kézben  öszpontosult.  Ez  a  szellemi
újjászületés  leggyakrabban filantrópiában és altruizmusban csúcsosodott ki,
a nyomorultak iránti szimpátia és a távolabbi viharoktól való félelem miatt.
A kereskedelem nyereségeinek nagy részét átadták a templomoknak, iskoláknak,
college-oknak  és  filantropista  társaságoknak.  Minthogy ez az új segítség
nagyrészt  a  vallásos  hév újjászületése volt, sok iskola nagy jelentőséget
tulajdonított   a  vallásos  tantárgyaknak,  melyek  szinte  minden  egyebet
kirekesztettek,   megkönnyítve   újra   az   egyházak   nevelésügy   feletti
ellenőrzését.

   Jóllehet,  a  XVIII.  század folyamán az egyházak mindvégig folytatták az
iskolák   alapítását,  kezdett  kibontakozni  egy  liberálisabb  oktatásügyi
koncepció.  Idővel  a  tanulmányok terve bővebbé vált, és a vallásos tárgyak
már  nem  bírtak  olyan  jelentőséggel,  mint korábban. A legrégebbi telepek
lakói  biztonságot  élveztek,  és magas életszínvonalon éltek. Sokan közülük
kialakították  saját  nevelési  eszményeiket,  melyek  azután elterjedtek az
angliai  munkanélküliek  soraiban.  A  nevelés, úgy vélték, a legalkalmasabb
eszköz  ahhoz,  hogy  valaki  "úrrá és tudóssá" váljon, követve a kulturális
program  azon  alapelveit,  melyeket  ezen  cél  vezet.  Azért,  hogy eleget
tegyenek  ezeknek  az  új  igényeknek,  sok  iskola  új viselkedési formákat
vezetett  be,  és  elegáns beszédstílust és a legjobb antik szerzők műveinek
olvasását.  Noha nem pótolta teljesen az egyházi nevelést, ez a képzés, mely
a  korszak  társadalmi  életére  készített fel, jelentős lépést jelentett az
említett irányba.

   Abban  az  időben nagy népi nyomás nehezedett az iskolákra, hogy váljanak
szakképzési  központokká,  amely  addig  a tanoncképzéshez tartozott. Ami az
északi  és  keleti  kereskedelmi központokat illeti, az a tény, hogy a latin
iskolákat  legtöbbször  olyan  tanárok  igazgatták,  akiknek  a  képzettsége
klasszikus  tanulmányok oktatására irányult, jelentős igényt hívott életre a
szakmai-gyakorlati  képzés  iránt. Az Atlanti-part legjelentősebb közösségei
magán  és  félszakmai-jellegű  "angol"  iskolákat  alapítottak. 1709-ben egy
bostoni  tanár  számtant,  csillagászatot,  írást  és  matematikai  eszközök
használatát  kezdett  tanítani.  New  York  városában  1731  elejétől kezdve
könyvvitel   órákat  kezdtek  adni,  és  kicsivel  ezután  modern  nyelveket
tanítottak,  mint  amilyen  a  francia,  olasz,  portugál  és  spanyol. Azok
tanulták   ezeket   a   tárgyakat,   akik   külkereskedelemmel  szándékoztak
foglalkozni.

   A  század  közepén,  a  latin  iskolákat  is beleértve, kezdték beépíteni
tanterveikbe  egyik vagy másik gyakorlati tárgyat. A középosztályhoz tartozó
szülők, akik addig azért küldték idősebb gyerekeiket iskolába és college-be,
hogy  papi  tisztséget töltsenek be, most úgy határoztak, hogy gyermekeiknek
gyakorlati  képzést  is  adnak  valami  olyan  tárgyból,  amely segítségével
felkészültek   lesznek  arra,  hogy  a  kereskedelmi  és  üzleti  élet  felé
nyissanak.  Ez  súlyos  adminisztrációs  problémákat  okozott,  főleg akkor,
amikor egy iskolában csak egy vagy két tanár volt, ez pedig nem volt ritka a
gyarmati korban.

   1750-ben megjelent egy új intézmény, az akadémia, amely különféle iskolai
feladatokat  látott  el,  köztük  a  college-be  való felkészítést. Benjamin
Franklin    (1706-1790)   1749-ben   írt   "indítványaiban"   egy   akadémia
felállításáról  Philadelphiában  [3],  mely  két  évvel  később nyitotta meg
kapuit.  Felvázolt egy tanulmányi tervet, mely tartalmazta (a klasszikusokon
kívül)   a   modern   nyelveket,   angol  nyelvtant,  retorikát,  irodalmat,
történelmet  és  természettudományokat.  Ezek segítségével kívánt gyakorlati
ügyekben járatos, jól nevelt és művelt embereket képezni.

   Ezen  tantárgyak megszervezésének nehézségét úgy oldották meg, hogy három
iskolában  osztották  el a tananyagot: latin, angol és matematika. A diáknak
választania  kellett  a  három  kurzus  között. Ennek az évszázadnak a végén
számos  akadémia  jött  létre  az  Atlanti-part  mentén,  köztük olyanok is,
amelyek  leányok  számára nyílottak. Általában magánintézmények voltak, és a
kurzusaikat  a  helyi lakosság igényeivel egyetértésben alakították ki, és a
tanárok  előzetes  képzésével.  Innen  eredt  a szabálytalan fejlődés, mivel
miközben némely akadémiák csak alapfokú iskolák voltak, mások a college-beli
tanulmányokra készítették fel a diákokat.

   Az állami ellenőrzés eszméje kezdett tért hódítani amiatt, hogy a nevelés
sokkal  inkább  helyi,  mint  egyházi  üggyé vált, és a Függetlenségi Háború
pillanatáig   ez   így   volt.  Valamennyi  törvényhozó  gyűlés  jóváhagyott
oktatásügyet  érintő  törvényeket,  de ezek - Új-Anglia szélén maradva - nem
kerültek át a gyakorlatba. New York és Pennsylvania például igyekeztek saját
nyilvános  iskolai  rendszert  meghonosítani.  De erőfeszítéseik megtörtek a
különböző  egyházi  közösségek ellenállásán, akik úgy határoztak, hogy saját
iskoláikat ők maguk igazgatják.

   Kétségtelen,  hogy megnőtt az érdeklődés az oktatásügy állami ellenőrzése
iránt,  főként  a függetlenség kikiáltása után. Thomas Jefferson (1743-1826)
volt  ennek a mozgalomnak az élharcosa Észak-Amerikában. 1779-ben bemutatott
egy  tervet  az állami intézmények újjászervezéséről a Virginiai Törvényhozó
Gyűlésnek.  Ez tartalmazott egy javaslatot az ingyenes oktatás rendszeréről,
amellyel egyetértésben az állam alapfokú iskolákat létesített egész Virginia
területén,  és  középiskolákat  hoztak  létre  a  legjobban támogatott ifjak
számára.  Ezen  tanulók  közül  a  legjobbakat  a William és Mary College-be
küldték,  amelyet  megfelelőképpen  kibővítettek és újjászerveztek, és amely
állami  egyetemmé alakult. A törvényhozó gyűlés szembehelyezkedett Jefferson
tervezetével,   a  különböző  vallásos  közösségek  és  a  William  és  Mary
barátainak ellenállása miatt. [4]

   Jefferson  legnagyobb  hozzájárulása  az oktatásügy fejlődéséhez az volt,
hogy hitet tett az egyetemes és ingyenes nevelés eszméje mellett, amelynek a
beteljesülése  nagyrészt  a  következő  évszázadban  történt  meg.  Rögvest,
mihelyt   biztosították  a  függetlenséget,  Észak-Amerikát  elárasztotta  a
pamfletek,  eszmék  és  cikkek  végtelen  áradata, amelyek az új köztársaság
oktatásügyének ellenőrzését illető elképzelések visszhangjai voltak.

   Georges  Washington  (1732-1799)  nemzeti  egyetem alapítását javasolta a
kongresszusnak,   mivel   ezt   tartotta   ideális   eszköznek   az   ország
egységesítéséhez. Hogy együttműködjön e terv anyagi támogatásában, elrendelt
néhány cselekvési formát a kormánynak. Csakugyan a négy első elnök támogatta
egy  nemzeti  egyetem  alapítását,  és  számtalan  esetben  a kongresszus is
támogatta  a  tervet.  De  nem  született  semilyen  végleges lépés ebben az
ügyben, és a terv a feledés homályába merült a polgárháború idején.

   A  konföderációs alapcikkelyek értelmében egyetértettek az állami iskolák
rendszerének  megalkotásával.  Kipróbálásra  került két szabályzat a nyugati
tágas  közföldekre  vonatkozóan.  Az  1785-ös  szabályzat  kimondta,  hogy a
földeket  fel  kell  osztani 9,6 km-es oldalú négyzetekre, melyek "township"
néven   váltak   ismertté.  Mindegyik  ilyen  területet  36  részre  kellett
felosztani, melyeknek 1,5 km volt az oldaluk. A 16. föld-darab - mely minden
township  közepén  helyezkedett el - eladásából befolyt jövedelmet nyilvános
iskolák anyagi támogatására kellett fordítani.

   Az  1787-es  szabályzat erősítette csak meg ezt az agrárpolitikát, és úgy
rendelkezett,  hogy  a  kormányzati  szervek  hajtsák  végre  azt, beleértve
nyilvános iskolák alapítását is, ha Észak-Nyugatot már kolonizálták. Mindkét
szabályzat  tartalmazott  egy pontot az oktatás szövetségi megsegítéséről: s
így  ezek  voltak  a XVIII. századi Észak-Amerika legjelentősebb törvényei a
későbbi századok nyilvános és ingyenes oktatása szempontjából.


                                  JEGYZETEK

[1] A  "college" és a "fakultás" szónak  nagyon korlátozott jelentése van az
    USA-ban.  Ebben  az  országban  a  college  a felsőfokú oktatás kezdetét
    jelenti.   Számos   európai   országban,  különösen  Franciaországban  a
    "college"  a középszintű oktatási rendszer zárószakasza, és ekvivalens e
    kifejezés  a  német  "líceum" vagy "gimnázium" szóval. Az észak-amerikai
    "college"  egyetemi  alapképzést ad, amelyet a szigorúan professzionális
    karok  követnek.  A  diák  18 évesen lép be a "college"-be. Az első négy
    évben   a   "college"   biztosítja   a   diáknak   a   természet-   vagy
    társadalomtudomány  bachiller-e  fokozatot,  azután pedig az egyetemista
    folytatja   tanulmányait   valamelyik   fakultáson  a  "master"  fokozat
    megszerzéséért.

[2] Amerika  legrégebbi  egyeteme  nem  a  Harvard, hanem a limai Szent Márk
    (1551)   egyetem.  (Fordítói  megjegyzés:  Amerika  legrégebbi  egyeteme
    valójában a Santo Domingói (1540) egyetem.)

[3] Ezt  az  akadémiát  1779-ben  újjászervezték,   és  Pennsylvania   állam
    egyetemévé vált.

[4] Miként  Franklin  a Pennsylvaniai Egyetem alapításánál, úgy  Jefferson a
    Virginiai  Egyetem  létrehozásánál  játszott  igen  fontos  szerepet.  Ő
    tervezte az eredeti épületeket csakúgy, mint a tanulmányok rendszerét és
    tervét.

                                                    Fordította: Kéri Katalin

----------
Atkinson, Carrol - Maleska, T. Eugene: Historia de la educación
   (ed. Martinez Roca, Barcelona, 1966.) 128-137. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2025
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.