Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                   SZÍRIA

   │    A  szírek  és  a  szír kultúra igen jelentős szerepet játszott a │
   │ középkori  világtörténelemben.  A  szírek,  akik  eredetileg Észak- │
   │ Arábia  pusztáiról  származtak  és  az i. e. II. évezred 2. felében │
   │ kezdtek  Szíriába,  Palesztínába, Kisázsiába és Észak-Mezopotámiába │
   │ vándorolni,  politikailag  Bizánctól  és Irántól is függtek. Ez azt │
   │ jelentette,  hogy  összekapcsolták  Keletet Nyugattal, és a merőben │
   │ eltérő  két  kultúra közvetítői lettek. Ez a szerepük nagymértékben │
   │ megnőtt   a  VII-VIII.  században,  amikor  is  az  Arab  Kalifátus │
   │ megalakulásával  oppozíció  keletkezett  a  két ideológiai rendszer │
   │ között.  E  feltételek közt a szíriaiak, muzulmán világban élve, de │
   │ betartva   a  keresztény  ideológiát,  a  legjelentősebb  kapocsnak │
   │ bizonyultak.   Az   arabokat  megismertették  az  antik  tudományok │
   │ örökségével,   Platon,   Arisztotelész,  Hippokratész  és  Galénosz │
   │ munkáival.  Bár  a  szír  oktatás minden szinten klerikális jellegű │
   │ volt és az egyház fennhatósága alá tartozott, mind a szellemi, mind │
   │ a világi tudományok megfértek benne.                                │
   │    Az   írni-olvasni  tudást  főként  a  vallásgyakorlat  érdekében │
   │ fejlesztették,  de  a  kézművesipar  és  kereskedelem  fejlődése is │
   │ igényelte  tanítását.  Virágzottak a magasabb tudományok, úgymint a │
   │ földrajz,   csillagászat,   orvoslás  és  alkímia.  A  felsőoktatás │
   │ legragyogóbb központja a Niszibiben létrehozott Akadémia volt.      │


Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2025
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.