Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                  BEVEZETÉS


                              "Szállj, lélek, szabadon, én véled s te vélem,
                              kezdjük körülhajózni most a földet..."

                                                              (Walt Whitman)

   A XXI. század küszöbén valamennyi tudományág művelői rendkívüli kihívások
előtt  állnak.  Az  emberiség  jövője  nagyrészt  azon  áll,  hogyan  tudnak
párbeszédet folytatni különböző népek, kultúrák tagjai. A neveléstörténet és
az  összehasonlító pedagógia a maga szerény módján szintén hozzájárulhat más
országok, más kontinensek megismeréséhez.

   Az  egyetemes  neveléstörténeti  művek  a  XIX.  század  óta általában az
európai  oktatásügyi  törekvések  évszázadait  mutatják be, és a szerzők nem
fordítanak figyelmet más földrészek szellemiségének, nevelési hagyományainak
és   iskolatípusainak   vizsgálatára.   Ez   a  nézőpont  azonban  mára  már
tarthatatlanná  vált.  A  technikai fejlődés, az információrobbanás közelebb
hozta egymáshoz a kontinenseket, és az élet számos területe megköveteli azt,
hogy megismerjünk és megérteni próbáljunk másokat.

   Az is vitathatatlan, hogy a neveléstörténet csakis úgy értelmezhető, mint
a  történelem  illetve  a  művelődéstörténet szerves része, és fontos elemét
jelenti  -  a  hagyományosan  kutatott  jelenségeken  és  tényeken kívül - a
gyermekek történetének vizsgálata is.

   Ez  a  szövegválogatás  csupán  az  egyik kezdő lépés a valóban egyetemes
neveléstörténet  tanulmányozásához.  Olyan  fejezetek  kerültek  a  kötetbe,
amelyek  történeti  monográfiákból  és lexikonokból kiemelt részletek, ezért
általában    többet    nyújtanak,    mint   egy-egy   ország   vagy   térség
neveléstörténetének  leírása. Megismerhetjük e szövegekből a mindennapi élet
egyes  dimenzióit,  a  filozófia,  vallás,  politika  és  gazdaság  nevelési
törekvésekkel  való  összefüggéseit. A szemelvények elolvasása természetesen
most  sem  helyettesítheti a teljes kötetek áttanulmányozását, de talán így,
mozaikszerűségük    ellenére   is   nyújtanak   bizonyos   képet   a   világ
neveléstörténetének évezredeiről.

   A  szövegeket  elolvasva  gyakorta  szembetűnőek  a  hasonló  törekvések,
nevelési  szokások,  ugyanakkor  jól  látszanak  a helyszín és korszak által
meghatározott  eltérések  is.  Ez  a kötet tehát hasznos szolgálatot tehet a
világot  fürkésző  diák és kutató kezében nem csupán a kronologikus, hanem a
komparatív  neveléstörténeti  vizsgálódások  során  is.  Több  írás  szól  a
gyermekszületés,  a  kisgyermekgondozás  szokásairól  is,  mert  véleményünk
szerint   ez   segítség  lehet  a  gyermekszemlélet  történeti  alakulásának
vizsgálatához.  Az  egyes  országok  oktatásügyét bemutató szövegeket minden
esetben  megelőzi egy rövid összefoglalás, mely segítségével az olvasó képet
alkothat   az  adott  terület  korabeli  történetéről.  (Ezen  részeket  két
függőleges vonal közé helyeztük el.)

   A  szövegválogatás legfőképpen területi rendezőelv alapján történt, bár a
lehetőségekhez képest megpróbáltuk betartani a kronologikus sorrendet is. Az
egyes  országokra  vonatkozó  ismereteket  kontinensenkénti csoportosításban
közöltük,  ettől  csak  az  "iszlám  kultúra"  esetében  tértünk  el. Néhány
területre  vonatkozóan több bemutatást is közlünk, amelyek kiegészítik (egy-
két  pontban  ismétlik)  egymást.  A  könyvhöz ajánljuk "A tudás kapui" című
egyetemes  neveléstörténeti  szöveggyűjteményt  (PSZM-Tárogató,  Bp., 1995.;
Szerk.:    Kéri    Katalin),    amelyben   az   itt   bemutatott   területek
neveléstörténetével kapcsolatos elsődleges forrásrészletek is olvashatóak.

   A  szövegek  idézése  során  megtartottuk  az  eredeti jegyzetapparátust,
csupán  a  jegyzetszámozást változtattuk meg, amennyiben ez szükséges volt a
szövegértés  szempontjából.  Több  szöveg  első  ízben kerül kiadásra magyar
nyelven.    Válogatott    bibliográfia    nyújt    segítséget    a   további
ismeretszerzéshez.

                                                           A szerkesztő
                                                      Pécs, 1996. június 16.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.