Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                            N. V. Pigoulevskaja:
                      A SZÍREK KULTÚRÁJA A KÖZÉPKORBAN


                           A középkori szír iskola

   A  nyelv,  az  írni-olvasni  tudás  és  az  irodalom  széles  körben  nem
terjedhetnek  el,  ha  nincs meg a tudás átadásának hagyománya és rendszere.
Szíriának  jó  iskolái  voltak. Falaik közt írást, olvasást, a kor tudásának
enciklopédiáját, a Bibliát, és a hellén műveltség elemeit tanították. (...)

   A  szírek  számára  -  figyelembe véve a történelmi körülményeket, melyek
között  éltek  -  az  írni-olvasni  tudás  nagy  jelentőséggel  bírt. A szír
iskolák,  amennyire  a  forrásokból következtetni lehet, leginkább azokra az
egyházközösségi  és  szerzetesi  iskolákra  hasonlítottak, amelyeket a latin
Nyugat,  a  görög  Kelet és az egész szláv világ jól ismert. Az ilyen típusú
iskolák  ismertek  voltak a muzulmánok, a buddhisták és brahmanisták körében
is.  A bennük folyó képzés elsősorban azon ismeretek elsajátítását követelte
meg, amelyek első benyomásra a latin trívium tárgyaihoz hasonlatosak, vagyis
azon tudásanyagot, amelyből összetevődött a kezdő oktatási szint.

   Ezen   iskolák   több   esetben  csak  első  lépcsőfoknak  bizonyultak  a
továbbtanuláshoz,  és  a  megfelelő  egyházi  rang  eléréséhez. A szíreket a
világi  tudományok  is  vonzották.  Ezt  megkövetelték  tőlük a meglehetősen
kiterjedt és sokszínű üzleti ügyek, amelyek lebonyolításához elengedhetetlen
volt  az  írástudás, az ismeretek és tradíciók elsajátítása. A kézműveseknek
is  biztos  tudással  kellett  rendelkezniük, jóllehet, a számukra szükséges
ismeretek nagy részét ők általában a gyakorlati munka során sajátították el,
idős mesterek "keze alatt".

   A  szíreket híres orvosokként tartották számon; ehhez nagyban hozzájárult
az,  hogy  az  iskolában  alapos,  szisztematikus  ismereteket  kaptak, majd
kiegészítették   azt   speciális  gyógyászati  ismeretekkel,  görög  orvosok
műveinek  tanulmányozásával  (Galénosz,  Hippokratész),  és az orvostudomány
gyakorlati   alkalmazásával,   amit  tapasztalt  medikus  felügyelete  alatt
végeztek.  Ilyen  módon  a  szerzetesi  típusú  elemi iskolák a világi és az
egyházi  továbbtanulás kezdeti fokát jelentették. Még a Niszibi Akadémián is
lehetett  filozófiát  és  főleg  orvoslást  tanulni,  bár  bizonyos  kánonok
megtiltották  a  vallásos  és  az  orvosi  művészettel  kapcsolatos  könyvek
egyidejű olvasását. (...)

   Az  elemi  oktatás  programja  és  módszerei  nem  csak  megmaradtak több
évszázadon keresztül, de nemzetközi jelleggel is bírtak; mint ahogy az egész
keresztény  világban,  úgy  a  szíreknél  is  a  zsoltárkönyvvel kezdődött a
nevelés.   A   továbbiakban   a   tanórák   anyaga   egészében  a  Szentírás
elsajátítására korlátozódott, főleg az Újszövetségre és annak magyarázatára.


                  A szír felsőoktatás történetének forrásai

   A  felsőfokú  szír  iskola  -  középkori egyetemnek tekinthető bizánci és
nyugati  latin  értelmezés  szerint.  A  szír felsőoktatás eredetét az antik
görög  hagyományoknál  kell  keresni,  amelyek  átalakultak  és  megújításra
kerültek  a  szíreknél. A szír iskolákat a középkori írók nem csak szírként,
hanem  görögként  is  emlegették.  A felsőoktatási intézmények az oktatás és
művelődés   központjai  voltak.  Fő  feladatuknak  tekintették  a  Szentírás
olvasását  és értelmezését, ami segítette a dogmatikus nézetek megerősödését
és  elterjedését,  s  azon  filozófiai  nézetek  terjedését,  melyek  a szír
kultúrában  kialakultak.  De  nem  csupán  a  szövegértelmezés és a liturgia
tartozott  az alapvető tantárgyak közé ezen iskolákban, hanem velük együtt a
filozófiaoktatás  is  magas  szinten  zajlott,  és  némely  fokon  a  világi
tudományok  tanítása  is.  Inkább a kora középkorra (V-VII. sz.) tehető ezen
iskolák  felvirágzásának korszaka, de később, a XII. században is hatékonyan
működtek, és a műveltség központjai maradtak. (...)

   Különösen érdekes az egyik legkorábbi középkori egyházi iskola, a Niszibi
Akadémia  története.  Erről  az  akadémiáról  nem csak másodlagos forrásaink
vannak,   de   fennmaradt   számunkra   az  iskola  alapszabályzata  is,  és
rendtartása,  amely meghatározta az intézmény vezetésének módját és a diákok
és  tanárok  viselkedési  normáit. Az iskola vezetése valamiféle szervezetet
alkotott  (knwÜy’), melynek  élén  állt  a  gazdasági  vezető,  az ekonom. Ő
látta  el  a  gazdasági  feladatokat,  és  általánosan  felügyelte az iskola
működését. [1] (...)


               Tanítás és mindennapi élet a Niszibi Akadémián

   A  fennmaradt dokumentumok világos és viszonylag részletes képet adnak az
iskola  tevékenységéről és azokról a körülményekről, amelyek között éltek és
tanultak  neveltjei.  Ebben  a  vonatkozásban  különösen  érdekes  anyag  az
Alapszabályzat  és  a  Rendtartás.  Ezeknek a szabályoknak nagy jelentőséget
tulajdonítottak, ezek alapján vezették mind a tanulókat, mind a tanárokat. A
Rendtartás  szövegét  féltve  őrízték  az  Akadémia épületében, és az évente
megrendezett gyűléseken felolvasták az egész iskola előtt. Legvalószínűbbnek
látszik,  hogy  ezek  a  felolvasások  a  tanév kezdetekor zajlottak, amikor
mindenki összegyűlt. (...)

   A  legkésőbbi  forrásokból  az  derül  ki,  hogy az iskolai képzés 3 évig
tartott.   [2]   Egy   tanévben  két  szemeszter  volt,  amelyeket  szünetek
választottak  el.  Ezt a szabadidőt a diákok pénzkeresésre fordíthatták. [3]
Ám az önfenntartásnak nem minden módja volt illendő a diákoknak. Így például
az  uzsoráskodást  büntették. Kölcsönadhatták ugyan a pénzfelesleget, de nem
több,  mint  1%-  os  kamatra.  [4]  A kereskedők, akik felvételt nyertek az
iskolába,  nem  hagytak fel véglegesen foglalkozásukkal. A Niszibin kívül és
más  vidékeken adhattak el és vehettek árut. A szünidőben is kereskedhettek,
ab  hónapjától  (augusztus)  tisri  (október)  hónap  első napjáig. Ebben az
időben  még  kézművességgel  is foglalkozhattak, de csak olyan mesterséggel,
amely  nem  volt  szégyenletes.  [5]  (...)  A földművesség teljes mértékben
elfogadható  volt,  ami  magától  értetődő,  ha a korabeli életkörülményeket
tekintjük.  Sőt,  mi  több, a tanítási szüneteket is a mezei és kerti munkák
függvényében határozták meg. Két határidőt állapítottak meg a diákok számára
-  két  munkavégzéshez igazítva. A nyári tanítási időszak előtti szünetet az
aratásnak  szentelték, ezután tanultak (apostoli időszak). A téli szemeszter
előtt  volt  a füge- és olivabetakarítás. Akadtak azonban olyanok is, akik a
földműveléshez egyáltalán nem értettek. Ők azt csinálták, amit minden kor és
nemzet  diákjai:  órákat adtak. Ezt engedélyezték a Niszibi iskolában is, de
azzal  a feltétellel, hogy egy korrepetálást tartó diáknak két-háromnál több
tanítványa nem lehet. Nem engedélyezték a városban magániskolák megnyitását,
vagyis nagyszámú tanítvány összegyűjtését. [6]

   Az  iskola  egész oktatási és tudományos munkáját a hozzá legjobban értő,
legjelentősebb  szaktekintély  irányította.  A Niszibi iskola szemináriumain
igen  fontos volt a szent szövegek magyarázata, ezért a szövegek értelmezője
(mpskn') volt legtöbbször az Akadémia rektora is. A makreana (a kr' szótőből
=   olvasni)  tanította  a  hang  megemelésével  és  levitelével,  a  helyes
hangsúlyozással  és  az  igen  bonyolult ékezetek betartásával szabályozott,
speciális  olvasást.  A  betűvetést  és a szépírást a szafra (spr') vezette,
vagyis az írnok. A Niszibi Akadémián, mint ahogy más középkori egyetemen is,
nagy  szerepet  kapott  a retorika és a filozófia. Arisztotelész, Porfiriusz
műveinek  számos  arab nyelvű fordítása ismert volt, mint ahogy szír szerzők
filozófiai és természetbölcseleti művei. A baduka (bdwk') oktatta a diákokat
filozófiára,  mely  során  fontossági  sorrendben  a  logika volt az első. A
szónoki  művészetet  nagyra becsülték, ezt a tantárgyat a mehagiana (mhgyn')
tartotta. [7]

   Oktatási  szempontból  minden  tanár  a  rektornak volt alárendelve, akit
legtöbbször  a  "mi  tanárunk"-nak  (rabban) szólítottak. A tanárok csakis a
rektor  engedélyével  vagy  betegség  esetén  hagyhatták  el  az  óráikat. A
rektornak  joga volt feddésben részesíteni a tanárokat mulasztásuk miatt, de
a  tanárok  nem  voltak  kötelesek az iskola közössége előtt, diákjaik szeme
láttára meghallgatni a dorgálást.

   Az iskola gazdasági ügyei a rektor legközelebbi segítőjének, az ekonómnak
a  kezében voltak, akit a "ház legidősebbjének" szólítottak. A szír rabbaita
szó   (az   rb  =  nagy  vagy  öreg,  és  a  byt'  =  ház  szóból)  pontosan
megfeleltethető  a latin maiordomus kifejezésnek. Ez a gazdasági intéző volt
a  felelős  az  iskola egész vagyonáért, ami nem volt csekély. Az iskolának,
ahogy  a  kolostoroknak  is, földet, pénzt, ajándékokat adományoztak, aminek
következtében  az  intézmény ingatlant vásárolhatott. Így például ismeretes,
hogy egyszer egy gazdasági vezető teveistállót vásárolt az iskola pénzén, és
azt  kollégiummá alakította át. Egy másik esetben városi fürdőt építettek, s
ennek  a  bevétele  tette ki az iskola jövedelmének nagy részét. A gazdasági
vezető  nem  csak  a  különböző  gazdasági ügyekre felügyelt, de ő kezelte a
diákok  által  használt  könyvtárat is. Az ő segédje volt az ún. vendégváró,
akinek  feladata  volt  a  betegekről  való  gondoskodás  és  az  étkeztetés
megszervezése.


                                  JEGYZETEK

[1] N.  V.  Pigoulevskaja:  Irán  városai  a  korai  középkorban   (Moszkva-
    Leningrád,  1956.)  338-349. o. és N. V. Pigoulevskaja: Les villes de l'
    État Iranien aux époques Parthe et sassanide (Paris, 1963.) 244-251. o.

[2] Ebediesu. Collectio canonum. - A. Mai: Scriptorum veterum nova collectio
    T. 10. Romae, 1838. 274. o.

[3] Mar  Barhadbesabba:  Arabaya évêque de Halwan. Cause de la fondation des
    écoles (Addai scher, PO. T. 4. fasc. 4. 1908.) 319-404. o.

[4] Szabályzat I. 6., 184. o.

[5] Uott. I. 5. 184. o.

[6] Uott. II. 12., 191. o.

[7] Fondation des écoles, i. m. 382. o.


                                                Fordította: Döbörhegyi Judit

----------
N. V. Pigoulevskaja: Kultura szirijcev v szrednije veka
   (Nauka, Moszkva, 1979.) 35-38., 46-48., 82-85. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.