Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               Flesch István:
                             TANULJ A TÁJFUNTÓL!


   Ha   egy  országban  a  tanulásnak  és  a  betűvetésnek,  pontosabban  az
írásjegyfestésnek  külön  istene  van,  akkor  ez  nyilvánvalóan  nemcsak  a
lakosság  babonás  természetét,  hanem  mindenekelőtt  azt  is mutatja, hogy
milyen  nagy  becsben  tartották  az írástudást és az oktatást. Japán régtől
fogva  annak  a  nemes  kínai  hagyománynak volt a letéteményese, amely nagy
jelentőséget  tulajdonított  az  írásnak és az olvasásnak, a könyvekből való
tanulásnak,  s  amely  már  az  uralkodók  tekintélyét  is az alattvalókénál
nagyobb  tudásukból  és  így  cselekedeteik  magasabb  rendű erkölcsiségéből
származtatta.

   Az  oktatás  és  tanulás  Japánban már a középkortól kezdve nagy szerepet
játszott;  e körülmény ismerete nélkül aligha lehet megérteni, hogy a távol-
keleti  ország  miként  vehette  fel  a  versenyt  a  műszakilag  fejlettebb
Nyugattal  a 19. században, és miként érhetett el gyors sikereket történelmi
elmaradásának behozásában, a társadalom korszerűsítésében.

   1192-ben a harcosok, a szamurájok osztálya fölébe kerekedett a császárnak
és  az őt szolgáló nemességnek. Katonai kormányzat, bakufu alakult, az igazi
hatalom  a  sógun, a katonai kormányzó kezében összpontosult. A császár csak
jelképesen  uralkodott. Ez a helyzet csak 1868-ban, a Meidzsi-restaurációval
változott   meg.  Bár  a  szamurájok  gyermekeit  elsősorban  kardforgatásra
tanították,  hogy  14  éves  korukban  már  elkísérhessék apjukat a csatába,
kialakult  a  templomiskolák,  a  terakoják  rendszere  is. Minden nemzetség
alapított  egy buddhista templomot. Ehhez rendszerint könyvtár csatlakozott,
amelyet   egy   tudós   gondozott.   Ő   foglalkozott   négy   éven   át   a
szamurájtanítványokkal  is. 1603-ban Tokugava Iejaszu hadvezér Edóban, a mai
Tokióban   rendezte  be  sógunátusát.  A  róla  elnevezett  Tokugava-korszak
(1603-1868)  közepére mind a 250 daimjó, hűbérúr hivatalos iskolákat tartott
fenn  a  szamurájgyerekeknek.  Az  ország 20 ezer templomi iskolájában pedig
írni-olvasni,   számolni   tanították   azokat  a  földműveseket  és  városi
közembereket,  akiknek  erre  szükségük volt a mindennapi életben. A tanulás
önkéntes  volt,  korhatár  nélkül.  A földmívesek és városlakók 40 százaléka
látogatta  ezeket  az  iskolákat.  A  19.  század  közepéig  a  lakosság  45
százaléka,  a  nőknek  megközelítően  15  százaléka volt már írástudó; ez az
arány  nem  sokkal  maradt  alatta  az  akkor legfejlettebb nyugati országok
hasonló mutatóinak.

   Edóban, az akkori fővárosban bentlakásos országos akadémiát létesítettek,
s miután azt a Japán legkülönbözőbb részeiből származó hallgatók elvégezték,
ismét  kirajzottak  az országba. A 18. század végén már egyetemnek nevezhető
akadémiák   és   kollégiumok   működtek  Edóban,  amelyekben  orvostudományi
ismereteket, jogot és japán irodalmat, történelmet adtak elő.

   Noha  Japán  a kereszténység elterjedésétől, illetőleg a gyarmatosítástól
tartó sógunjainak akaratából 1638-tól több mint kétszáz évig el volt vágva a
külvilágtól,  Edóban  és  Nagaszakiban  az embereknek egy szűk köre bizonyos
mértékig  még  ekkor  is hozzáférhetett az európai tudomány eredményeihez. S
minthogy  ez  holland  közvetítéssel,  holland könyvek révén történt, az ily
módon szerzett tudást rangakunak nevezték (ran = holland, gaku = tudomány).

   Az  elzárkózás  korszaka  -  sok hátránya ellenére - mégsem volt teljesen
terméketlen időszak. Japánban véget ért a feudális anarchia, megszilárdult a
központi  hatalom;  stabilitás és több mint kétszáz éven át béke uralkodott,
ha eltekintünk a súlyos terheket viselő parasztság lázongásaitól.

   A  17.  és  18.  században  a  távol-keleti  szigetországban az igazgatás
egységesebb  és  hatékonyabb  volt,  mint az akkori Európa sok országában. A
hosszú  béke,  stabilitás  és gazdasági növekedés, amelyet a kereskedelem, a
kereskedőházak  felvirágzása jellemzett, megpezsdítette a kulturális életet,
fellendítette  az  építészetet,  a  színházat  és  a  festészetet. Amikor az
Egyesült  Államok kormányának fellépésére Perry sorhajókapitány hadihajóinak
erőfitogtatására  Japán  1853-ban  megnyitotta kapuit az amerikai kereskedők
előtt,   az   írni  és  olvasni  tudók  számának  aránya  megegyezett  Nagy-
Britanniáéval!  Japán  a  nagy technikai elmaradottság ellenére felkészülten
fogadta  az  új korszak beköszöntét: Meidzsi császár és az őt támogatók köre
1868.  január  3-án  átvette  a  hatalmat  a  meggyengült  sógunátustól,  és
hozzálátott Japán korszerűsítéséhez.

   Az  ország  modernizálásában,  amelytől  a honvédelem fejlesztését, így a
függetlenség   megőrzését   is   remélték,  döntő  eszköznek  tekintették  a
közoktatást.  A  modern  iskolarendszer  gyors megteremtését a tanulásnak az
Edo-korszakban  is  széles körben megőrzött hagyományai, a már rendelkezésre
álló  tanerő,  valamint  az  iskolai,  akadémiai  épületek  tették lehetővé.
1871-ben  oktatási  minisztériumot  létesítettek,  a  következő évben tervet
fogadtak  el  az egységes és általános iskolakötelezettség bevezetéséről; ez
előirányozta  53.760  elemi  iskola  létesítését minden gyermek számára 6-14
éves  kor között, valamint 256 középiskola megszervezését. Négyezer külföldi
tanárt,  mérnököt és más szakembert hívtak be az országba. A fő cél az volt,
hogy  "ne  legyen  írástudatlanság  egyetlenegy  falusi  lakban, egyetlenegy
otthonban sem".

   1880-ban,  csupán  nyolc  évvel  a  nagyratörő terv meghirdetése után már
elemi  iskolába  járt  a  gyerekek  41 százaléka. A századfordulón, 1900-ban
hatéves  kortól kötelezővé tették négy elemi elvégzését. Ugyanebben az évben
elérték, hogy ennek a követelménynek eleget tegyen a gyerekek 90 százaléka!

   1907-re    a   kötelező,   ingyenes   és   koedukációs   elemi   oktatást
kiterjesztették  a  hatodik osztály befejezéséig. Addigra már minden gyermek
iskolába  járt!  1947-ben  általánossá  tették  a  kilencosztályos  kötelező
oktatást.

   1962-ben  az  oktatási  minisztérium  hivatalosan javasolta a "közoktatás
gazdasági  elméletének"  elfogadását.  Ez  azt  jelenti, hogy a közoktatásra
fordított   pénzösszegeket  úgy  kell  tekinteni,  mint  a  szaktudásban,  a
műveltségben,  a kultúra általános emelkedésében legjobban megtérülő, hosszú
távú gazdasági beruházást!

   Az, hogy a mai Japánban is oly nagy szerep jut a nevelésnek, a képzésnek,
a  kemény,  kitartó  munkának,  sokak  szerint  -  más  tényezők mellett - a
konfuciánus   tanítások   tovább  élő  hatásaira  is  visszavezethető,  noha
tételesen   már   régóta  senki  sem  vallja  magát  a  kínai  filozófus  és
vallásalapító hívének. A konfucianizmus megalapítója, Konfuciusz kínai bölcs
i.  e.  551-től  479-ig  élt.  A  többi között szorgalmazta, hogy az államot
iskolázott  emberek kormányozzák. Az általános műveltség, a magas színvonalú
közoktatás  és  a nemesítő munka fontosságát Japánban először i. sz. 604-ben
Sótoku   Taisi   herceg  17  cikkelyből  álló  "erkölcskódexe"  fejtette  ki
tételesen.  Ez  az  "alkotmány" lényegében a (hűbéri) társadalmi harmónia, a
közmegegyzésre  való  törekvés  szabályainak  leírása,  a kötelességtudat, a
kemény  munka és a szorgalom dicsérete. Bár Sókutu herceg a buddhizmus japán
szentjének  számít,  reá  is  elsősorban  Konfuciusz  hatott.  A konfuciuszi
tanokat  erősen  kultiválták és erkölcskódexként követték a Tokugava-korban.
Jelentősége különösképpen megnőtt a harcosok osztálya, a szamurájok számára,
amikor beköszöntött a hosszú béke korszaka.

----------
Flesch István: Pontyok úsznak a tavaszi égen
   (Móra, Bp., 1986.) 84-87. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.