Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                Aly Mazahéri:
                        KULTURÁLIS ÉS MŰVÉSZETI ÉLET


      Oktatás - Alsóbb osztályok - Kollégiumok és egyetemek - A tanítás
          rendje és a tanmenet - Az általános műveltség színvonala

   Az  oktatásban  a  10.  századtól  fogva valóságos forradalom ment végbe.
Egészen  odáig  a  középkori  Kelet  csak  két  válfaját  ismerte  az iskola
intézményének:  a  mecset árnyékában a gyermekeknek tartott hitoktatást és a
Bölcsesség  házai-t,  a  muszlim  filozófusok, a mutaziliták által alapított
akadémiákat.  A kettő között semmilyen középfokú oktatás nem volt. Nyugodtan
állíthatjuk  tehát,  hogy  a  10.  század  előtti  Keleten  nem beszélhetünk
közoktatásról. Az egyszerű emberek beérték a hittételek, a vallási szokások,
az   írás   és   számolás   alapelemeinek   elsajátításával;  filozófiát  és
természettudományokat csak a társadalmi hierarchia legtetején álló - kivétel
nélkül mutazilita beállítottságú - nagy teológusok, uralkodók és politikusok
tanultak.

   A  szó  szoros  értelmében tehát nem léteztek iskolák. A politikai pártok
vallási   propagandacélokból  egymás  után  kezdték  meg  a  nép  oktatását,
természetesen  saját  eszményeiknek  és  nézeteiknek megfelelő szellemben. A
síija nevezetű ellenzéki pártnak és a suúbija mozgalomnak jutott a dicsőség,
hogy  elsőként  szervezték  meg  a közoktatást. A síija demokratikus néppárt
volt,  melynek  gyökerei  a szabeizmusba és a manicheizmusba nyúlnak vissza,
míg  a "romantikus" és nacionalista suúbija mozgalom a népek egyenjogúsítása
mellett  szállt  síkra,  és  elvetette a korai iszlám szokás rendszerének, a
szunnának szent és megfellebezhetetlen tekintélyét. [1]

   A   Baszrában  és  Bagdadban  élő  ellenzékiek,  hogy  megbírálhassák  az
iszlámban  addig  egyeduralkodó  ortodox tekintélyelveket és hittételeket, a
természettudományok  és  a  filozófia  tanulmányozásába  fogtak.  Lassanként
kifejlesztették  a politikai-vallásos dialektikának egy rendszerét, a kalám-
ot,  vagyis  a  beszéd-et,  valamint kidolgoztak egy óriási anyagot felölelő
tanrendszert,  melyben  az  egyes  tudományok  az  "igaz" tudományhoz vezető
lépcsőfokoknak  számítottak.  Ez  az  "igaz"  tudomány  a  síita teológia és
jogtudomány  volt. Az enciklopédia - a Komoly testvérek beszéde címen jutott
el   hozzánk   -   megjelenésétől  fogva  széles  körben  terjedt.  A  síija
akadémikusainak  több  nemzedéke dolgozott rajta, és valószínűleg csak azért
nem   tüntették   föl  nevüket  a  közös  művön,  mert  féltek  a  rendőrség
zaklatásaitól  és  a  házkutatásoktól.  A  kézikönyv jól kivehetően azzal az
eltökélt  szándékkal  készült, hogy egy alaposan kidolgozott program szerint
felépülő  oktatás  alapja  legyen. A Komoly testvérek beszédé-n kívül, amely
Baszrában  jelent  meg  a  9. század végén, számos egyéb különböző anyagokat
feldolgozó   kézikönyv  van  a  birtokunkban:  kémiai-fizikai,  matematikai-
asztronómiai  iskolai  tankönyvek,  melyek  ugyanebből  a  korból  valók, és
hasonló szellemben íródtak, mint a testvérek híres enciklopédiája. [2]

   Az  első  iskolákat  tehát  a  síija szervezte meg. Fölismerték, hogy nem
tudja  mindenki egyenlő mértékben elsajátítani a tudományt, és a manicheusok
példájára  több  fokozatot  vezettek be az oktatásban. Ez utóbbiak a kínaiak
nyomán   hierarchikus  rendbe  sorolták  híveiket;  a  rangsor  az  egyszerű
auditoroktól az electusokig, vagyis az igazi tanítványokig terjedt.

   Háromnegyed  évszázad múltán az ortodox kalifák és szultánok átvették, és
safiita,  vagyis  mérsékelten  reakciós  célok szolgálatába állították ezt a
közoktatási rendszert. [3]

   Egyiptomban  a  fátimida  kalifák teljes odaadással gondoskodtak az elemi
iskolákról, melyeknek Perzsiában dabirisztán, Egyiptomban maktáb, Córdobában
mahdar a nevük. [4]

   Az osztályok jól megszabott napirend szerint dolgoztak, amely két részből
tevődött  össze:  az  első  rész  mindenki  számára  kötelező  volt, ekkor a
hittételeket,  a Koránt, az írást és olvasást tanulták; a fakultatív második
részben   az   iszlám   és   megelőző  korok  történelmével,  grammatikával,
retorikával,   aritmetikával,   kalligráfiával  foglalkoztak,  a  szókincset
gyarapították,  a helyesírást fejlesztették. [5] A legnagyobb gondot a Korán
oktatására  fordították.  Az  év folyamán az egész szöveget fölolvastatták a
diákokkal,  és  amennyit  csak  tudtak,  kívülről  is meg kellett tanulniuk;
ezután  elemezték,  majd  a  hagyományos  formának  megfelelően lemásolták a
szöveget. Ezenkívül egy-két vallási átok formulát is megtanultak. [6]

   Ibn  al-Arabi  (meghalt:  1148), aki az egész iszlám világot beutazta, és
adatokat  gyűjtött  az  elemi  oktatás nehézségeiről, amellett kardoskodott,
hogy  az  alsóbb  osztályokban  kezdjék  a  hittételekkel,  az  írással és a
számolással,   a   felsőbb   osztályokban   azután   már   csak  poétikával,
grammatikával  és  a  Koránnal  foglalkozzanak. Javaslata nem talált kedvező
fogadtatásra.  [7]  Egyéb  reformok születtek, így bevezették a testkultúra,
íjlövészet,  úszás,  kötélugrás  oktatását,  de  ezeket  sem illesztették be
hiánytalanul a tanrendbe. [8]

   A  gyerekek  hétéves korukban kezdték meg az iskolát, és az elemi oktatás
öt évig tartott.

   A  tanítókat (muaddibún) gondosan megválogatták; igazolniuk kellett, hogy
megfelelő  képzésben  részesültek, hogy értenek a gyermekek lélektanához, és
csak nős és érett korú ember lehetett tanító: így kívánták biztosítani, hogy
tekintélyük  legyen  a tanulók előtt, és meg tudják fegyelmezni őket. Fiatal
embereket nem fogadtak szívesen ezen a pályán. [9]

   Nem  voltak  vegyes iskolák, a lányok és a fiúk külön tanultak. Általában
fizetni kellett az oktatást, ugyanakkor a 11. században az andalúz államban,
a  12.  században  az  ajjúbida  államban (Szíria-Egyiptom) említést tesznek
ingyenes iskolákról.

   Az  iskola  céljára szánt épületek mindig a mecset közelében helyezkedtek
el,  de  soha  nem  a falakon belül. Amikor az óra megkezdődött, a tanár egy
szőnyeggel  leborított  padra  telepedett, törökülésben, mint a szabók; maga
mellé  helyezte  könyveit,  írókészletét  és  néhány  pálcát  is,  a nebulók
megfegyelmezésére.  Diákjai törökülésben közvetlen előtte foglaltak helyet a
földön,  mindegyik a maga kis szőnyegjén. A legkisebbeknek fémtáblájuk volt,
a  legnagyobbaknak  papírfüzetük. A tanító hegyezett ki a számukra egy finom
nádtollat  (qalam),  melyet  azután  agyag  tintatartóba mártottak, és azzal
írtak  a  füzetükbe.  A fekete tintát, mellyel a tartóban levő selyemdarabot
jól átitatták, koromból és gumiarábikumból állították elő vegyi eljárással.

   Az  osztályterem egyik sarkában víztartály állott, innen merítettek a kis
diákok,  ha  megszomjaztak,  mindenki  a  saját  bögréjével.  Télen  néhány,
parázzsal  töltött  serpenyőt  raktak  le  a  teremben,  nyáron  egy  zsineg
segítségével  szellőztetőt működtettek, így frissítették fel a levegőt. Ez a
munka a büntetés alatt álló diákok feladata volt.

   Reggel  a  tanító  olvastatott  a gyerekekkel egészen tíz óráig, majd tíz
órától  írásleckét adott nekik. Előbb kibetűzték, majd kórusban recitálták a
Korán  verseit  vagy  más  dísztichonokat, a tanító verte hozzá az ütemet, s
végül  lemásolták  a  szöveget. Ezután szünetet tartottak. A tanító feladata
volt  az  is, hogy megtanítsa a gyermekeket az imák recitálására, arra, hogy
tiszteljék  szüleiket,  csókoljanak  kezet  nekik,  amikor  hazaérkeznek, és
mindig  így  válaszoljanak:  szamán  wa taatan, "hallom és engedelmeskedem".
Tilos  volt  a  gyerekek  kemény  testi  fenyítése;  szükség esetén a mester
pálcájával  ráüthetett  egyet-kettőt a tenyerükre, súlyosabb vétség esetén a
talpukra;  de  valójában ezek a büntetések nem voltak szigorúak, inkább arra
szolgáltak;  hogy  megalázzák  a  vétkes  tanulót,  mintsem  hogy  fájdalmat
okozzanak neki.

   A  tanítók  írnoki  teendőket  is  elláthattak,  azzal a kikötéssel, hogy
munkájukat a tanítási időn kívül, ne a gyerekek szeme láttára végezzék. [10]

   A  heti szabadnap péntekre esett, ezenkívül a vallásos ünnepek alkalmával
is  adtak  hosszabb-rövidebb  szünetet,  így például ramadánkor egytől három
napig  terjedő,  az  Áldozat  napján  háromtól  öt  napig  terjedő  szünetet
tartottak.

   Szakmai   ismeretek   nem  szerepeltek  a  tanrendben;  ezeket  céhekben,
műhelyekben,   ipartelepeken,   kaszárnyákban  sajátíthatták  el  az  ifjak,
valamint   a   marszad-okban,   laboratóriumokban,  ahol  fémekkel,  sókkal,
savakkal, különféle cseppfolyós anyagokkal kísérleteztek.

   A  középfokú  oktatás intézményei a madrasza-kollégium - nevet kapták, az
első ilyen intézményekről Kelet-Iránból, Nisápúrból tudósítanak a 10. század
végén. [11]

   Egyiptomban  is voltak madraszá-k, a Fátimidák alapították őket, akárcsak
972-ben  az  al-Azhar típusú kollégiumot Régi-Kairóban. Igaz, ez a kollégium
inkább  kulturális  propagandaközpont  szerepét  töltötte  be, és csak jóval
később,  a Fátimidák bukása után (1174), Szaladin vezette be Régi-Kairóban a
Kelet-Iránban kifejlesztett rendszert és módszereket.

   A  madrasza  középpontja  egy  hatalmas udvar volt, melyet fedett árkádok
öleltek körül; ide nyíltak a tanulószobák, előadótermek, könyvtárak, a felső
emeleteken pedig a diákoknak alakítottak ki lakóhelyiségeket.

   A  középfokú  oktatás  ingyenes  volt; minden tanuló kapott szállást, sőt
némi pénzt is, hogy ennivalót és világítóeszközöket vehessen magának.

   Ezek  a  madraszá-k,  melyek  helybelieket  és  messze  földről  jötteket
egyaránt  fogadtak,  szakosítottak  voltak,  vagyis  csak  egy meghatározott
vallásjogi  iskolához  (mazhab) tartozó tanulók számára tartották fönn őket.
Az   Ibériai-félszigeten   alapított   madraszá-kba   még  "európaiakat"  is
felvettek.

   1005-ben  Hákim  alapított  egy  több  akadémiát  magában foglaló Dar al-
Hikmát.  Az  intézmény  a  propagandaminisztertől,  a  dai al-duát-tól - szó
szerint:  a  propagandisták  propagandistája  -  függött.  Valószínűleg  itt
dolgozták ki a Dzseber néven ismert alkímiai értekezések némelyikét. [12]

   Láttuk,  hogy  a  11.  században  a  fátimida  kalifák  igen ügyes térítő
munkájuk  eredményeképpen kis híján hatalmukba kerítették Elő-Ázsiát, ám egy
rendkívül erős egyeduralomra törő mozgalom ellensúlyozta politikájukat. Ezek
az  egyeduralkodók  a  szeldzsuk szultánok voltak, híres vezírjük, Nizám al-
Mulk alapította 1065-ben Bagdadban az első Nizámijjá-t. [13] A kétévi munkát
és  1.800.000  aranyfrank  értékű  pénzt felemésztő intézmény azzal a céllal
épült,  hogy  a  baloldali  pártok  -  a  síija  -  befolyása ellen küzdjön.
Bagdadban  a  reakció hívei természetesen kitörő lelkesedéssel fogadták, így
azután  csakhamar mintaintézménnyé vált, és a nagy szeldzsukok korától fogva
az iszlám szultanátus városaiban többfelé megjelent.

   Jelentőségére  való  tekintettel  röviden  ismertetjük  a  Nizámijjá-t. A
kollégium  négyszög  alakú  épülete  a Tigris bal partján emelkedett, falait
nagy  téglákból  rakták,  kiterjedt  kert  ölelte  körül. A földszinten több
hatalmas  előadóterem és tanterem sorakozott, az első emeleten a könyvtár és
a    diákok   szobái   kaptak   helyet,   az   alagsorban   pedig   konyhát,
élelmiszerraktárat,  fürdőket  és  más  kiszolgáló  helyiségeket   rendeztek
be. [14]  A Tigris vizét csatorna vezette az udvar vízgyűjtő medencéjéig, ez
látta el a fürdőket és a szolgálókat.

   A  kollégium épületét többször pusztította tűz, illetve árvíz. De akár az
egész   épület   elpusztult,   akár   csak   egy  része,  a  kormány  mindig
újjáépíttette,  olyannyira kegyelte ezt az intézményt, melyet egyébként maga
az alapító, Nizám al-Mulk is komoly javadalommal látott el.

   Ibn  Dzsubair  ibériai  utazó,  aki  1160  körül, vagyis jó száz évvel az
alapítása után kereste föl a Nizámijjá-t, igen szépen gyarapodó intézménynek
találta.  Ez a virágzás egészen a 14. század végéig tartott. A 13. században
a  kollégium pénzügyi igazgatása még Nizám al-Mulk családjának kezében volt,
de  1220-tól  fogva,  miután  az alapító utolsó leszármazottja is meghalt, a
kalifák vették át az igazgatását, és ők nevezték ki az iskola rektorait.

   Az  oktatótestület  tagjai,  akárcsak a diákok, kizárólag a safiita rítus
hívei  lehettek, bár ehhez a szabályhoz csak az első száz évben ragaszkodtak
következetesen.  A  tanárok mindannyian imámok, vagyis a hittudósok magasabb
osztályához  tartozó  férfiak  voltak,  akik  akkoriban igen fontos szerepet
töltöttek  be a társadalomban; megesett, hogy őket bízták meg a legkényesebb
diplomáciai küldetések betöltésével.

   A tanárok és a tanfelügyelők uhbá-t - a mi bíróink talárjához hasonlatos,
egyszerű,  fekete  köpenyt  -  viseltek, fejük köré égszínkék sálat, tarhá-t
tekertek,   melyet  csuklyaszerűen  rendeztek  el  (tajlaszán).  A  korabeli
miniatúrák  tanúsága  szerint  az  öltözet  fenséges  külsőt  kölcsönzött  a
hitszónokoknak.  [15]  Szokásban  volt,  hogy  a frissen kinevezett oktató a
megérkezésekor   ünnepi   lakomát   rendezett   tanártársai   és   a  diákok
tiszteletére. Ha viszont a testület kizárt egy tanítót, az köteles volt azon
nyomban visszaadni talárját és sálját.

   A  Nizámijjá-ban  az alábbi tárgyakat oktatták: koranikus tudományok és a
Hadisz,  vagyis  a  próféta  kijelentéseiről és tetteiről szóló hagyományok,
safiita   vallásjogi   rítus,   asarita   dialektika,   safiita   jog,  arab
nyelvtudomány,    irodalom,   földrajz,   történelem,   néprajz,   régészet,
csillagászat, matematika, kémia, zene és mértani rajz.

   A  Nizámijja  mintájára  számos  hasonló  kollégium  jött létre a nagyobb
városokban: Núraddín (meghalt: 1174) még Nizám al-Mulk életében számos ilyen
iskolát alapított, de még többet létesített Szaladin. [16]

   1227-ben,  ugyancsak  Bagdadban,  a kalifa megalapította a jogtudomány, a
természettudomány,   irodalom   és   művészetek   iszlámközi  központját,  a
Musztansziríjját.  Volt itt négy ajván, vagyis "nagy előadóterem" a Korán és
a  prófétai  hagyomány  tanítására, egy hatalmas könyvtár és számos tagozat:
orvosi,   gyógyszerészi,   természettudományi,   nem   beszélve  a  rengeteg
kiszolgálóhelyiségről   és  a  melléképületekről.  A  négy  ajván-t  egy-egy
vallásjogi  iskola  (mazhab)  számára  tartották  fönn.  E  négy  vallásjogi
irányzat  területi  megoszlása  a következőképpen festett a 13. században: a
hanafiták  Kelet-Iránban,  a  mai  Afganisztán  területén  és a mai Szovjet-
Turkesztán területén laktak, amelyet akkoriban nem hívtak még Turkesztánnak,
és  nem  volt  orosz  fennhatóság  alatt.  A  malikiták  Észak-Afrikát és az
Ibériai-félszigetet népesítették be, de számos közösségük élt Alexandriában,
Szicíliában,  a  mai  Olaszország  déli  részén  (al-Lankubardia)  és  Kréta
szigetén.  A  safiiták  Szíriában,  Irakban  és Irán nyugati vidékein tettek
szert  népszerűségre,  míg  a  hanbalitákhoz  a  nagy  fővárosok  -  Bagdad,
Damaszkusz,  Kairó,  Rej,  Siráz  stb.  -  kispénzű  kereskedői,  kézművesei
csatlakoztak.

   Ezt  a  sokféle  kultúrát ötvöző szervezetet a formálódó Nyugat csakhamar
átvette,  ennek  mintájára egyesítette a középkori párizsi egyetem a nyugati
kereszténység négy "iskoláját".

   A mi nemzetközi szervezetünkre, az UNESCO-ra emlékeztető Musztansziríjjá-
ban  egy-egy  vallásjogi  iskola  fiataljaiból 62-t, összesen legfeljebb 308
tanulót  fogadtak,  és  egy-egy  vallásjogi  tagozatra  62 ösztöndíj jutott,
ezenfölül  rendelkezésükre  állt még 10 ösztöndíj a Korán, 30 a Hadisz és 10
az orvostudomány tanulmányozására. [17]

   Az   intézménybe  pályázat  útján  lehetett  bekerülni,  és  tanulmányaik
befejeztével   a   diákok  diplomát  kaptak,  amely  megnyitotta  előttük  a
legragyogóbb pályákat, a vezíri, követi, bírói vagy tanári állást.

   Némelyik egyetem diplomája keresettebb volt, többet ért, mint a többié; a
legtöbbre  a  bagdadi  diplomákat  becsülték,  de  a  13. századtól a kairói
diplomáknak jutott ez a megtiszteltetés. [18]

   Összegezve  elmondhatjuk,  hogy  a  10.  századtól a 13. századig terjedő
időszakban   a   közoktatás   általánosan   elterjedt   a  Közel-Keleten  és
"gyarmatain".   Hindusztánban,  Egyiptomban,  Észak-Afrikában,  az  Ibériai-
félszigeten.  A  nagy  városközpontokban,  sőt  általában  minden városban a
lakosság  többsége  tudott  írni-olvasni;  mintegy 10 százaléka rendelkezett
megalapozott,  általános ismeretekkel, és minden 100 emberre jutott legalább
egy tudományokban jártas férfiú.


                                  JEGYZETEK

 [1] Szunna,  hagyomány,  ortodoxia,  az  "öregedni"  jelentésű  szun tőből;
     muszínn  jelentése tiszteletre méltó öregember. A szó képzése, anélkül,
     hogy   bármi  kapcsolat  lenne  közöttük,  emlékeztet  a  latin  senex,
     senectus, senatus szavak képzésére.

 [2] P.  Krauss,  Jabir  Ibn-Hayyán,  Kairó,  1943;  A.  Mazahéri  írt  róla
     kritikát: A. A. H. S., 8. szám, 1949.

 [3] A.  Talas,  L'Enseignement  chez  les arabes (Az oktatás az araboknál),
     12. o.

 [4] Maqrizi, Hitat, 2. k., 209-211. o.

 [5] Ibn Abd-Rabbihi, Iqd, 1, 65. o.; Maszudi, Murug, 2. k., 195. o.

 [6] Ibn Szahnun, 25-26. o.

 [7] Ibn Haldún, 3. k., 203. o.

 [8] Al-Kámil, 180. o. és Dzsáhiz, Al-Baján, 2. k., 192. o.

 [9] Ibn Szahnun, 29. 44 és 59. o.

[10] Ibn Al-Uhuwwah, Maalim, 170 s. k. o.

[11] Wustenfeld, Imam esch-Schafi'i, 3. k., 236. o.

[12] P. Krauss, Jabir Ibn Hayyán, 1. k., 3. s. k. o.

[13] Ibn an-Nadim, Fihriszt, 268. o.

[14] Talas, i. m. 28. o.

[15] uo. 35. o.

[16] Subki, Tabaqát, 230. o.

[17] Talas, i. m. 54. o.

[18] Ibn Haldún, 2. k., 376. o.

                                                    Fordította: Fridli Judit

----------
Aly Mazahéri: A muszlimok mindennapi élete a
   középkorban a 10-től a 13. századig
      (Európa, Bp., 1989.) 159-168., 394-395. o.


Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.