JAPÁN
│ Japán, a 3000-nél is több szigetet magába foglaló ország, │
│ történelme a régi időkig nyúlik vissza. Már a neolitikumban is │
│ sokszínű kultúrák léteztek e területen, ám a Japánról szóló első │
│ írásos feljegyzések i. e. I. - i. sz. I-II. századból valóak. A │
│ kínai Han-dinasztia idején készítettek leírásokat "Va" népének │
│ életéről, mely területet a VII. századtól kezdve nevezték │
│ "Japán"-nak (Nippon vagy Nyikon). │
│ A japán történelem évszázadait a belső hatalmi harcokon kívül │
│ jelentősen meghatározták a Nyugatról érkező különböző (gazdasági, │
│ politikai és kulturális) hatások. A koreai, kínai, mongol, │
│ portugál, holland és egyéb népek eltérő módon, de többé-kevésbé │
│ jelentősen hozzájárultak a szigetország formálódásához. A │
│ legjelentősebb hatások az óriási szomszéd, Kína felől érkeztek, és │
│ Japán kultúráját (vallásait, oktatásügyét, írásrendszerét stb.) │
│ átformálták. │
│ Japánban 1185-ben véget ért a csaknem négy évszázados Heian- │
│ időszak (794-1185), és a Minamotók klánja legyőzte a Tairákét. A │
│ történészek innen számítják a japán középkor kezdetét. 1603-ig, a │
│ Tokugava sogunátus megalapításáig szokás a korszakot a szamurájok │
│ koraként megnevezni. E századok alatt Japán jelentős fejlődésen │
│ ment át, átalakultak a mindennapi élet struktúrái is. Harcok, belső │
│ háborúk jellemezték a korszakot, császárok és szamurájok állandó │
│ vetélkedése. │
│ Számos, e korból fennmaradt forrás szól a korabeli nevelésről, │
│ melyekből kitűnik, hogy társadalmi hovatartozás és nem szerint a │
│ gyermekek eltérő nevelésben részesültek. │
│ A XVII-XIX. század között Japán bizonyos értelemben elzárkózott │
│ a külföldi kereskedők, térítők hajói elől, (csak holland és kínai │
│ kapcsolatait tartotta meg), a Meiji-korszakban (1868-1910) azonban │
│ újra megnyitotta kikötőit, és így világszerte az érdeklődés │
│ középpontjába került. A Meiji-restauráció idején az ország kormánya │
│ nagy erőkkel látott hozzá, hogy meghonosítsa a nyugatiak tudományos │
│ és műszaki vívmányait, és az alkotmányos államot. Mindennek fontos │
│ alappillére volt az oktatásügy fejlesztése. │