Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                    JAPÁN


   │    Japán,  a  3000-nél  is  több  szigetet  magába  foglaló ország, │
   │ történelme  a  régi  időkig  nyúlik  vissza. Már a neolitikumban is │
   │ sokszínű  kultúrák  léteztek  e területen, ám a Japánról szóló első │
   │ írásos  feljegyzések  i.  e.  I. - i. sz. I-II. századból valóak. A │
   │ kínai  Han-dinasztia  idején  készítettek  leírásokat  "Va" népének │
   │ életéről,   mely   területet   a  VII.  századtól  kezdve  nevezték │
   │ "Japán"-nak (Nippon vagy Nyikon).                                   │
   │    A  japán  történelem  évszázadait a belső hatalmi harcokon kívül │
   │ jelentősen  meghatározták  a Nyugatról érkező különböző (gazdasági, │
   │ politikai   és   kulturális)  hatások.  A  koreai,  kínai,  mongol, │
   │ portugál,  holland  és  egyéb  népek eltérő módon, de többé-kevésbé │
   │ jelentősen   hozzájárultak   a   szigetország   formálódásához.   A │
   │ legjelentősebb  hatások az óriási szomszéd, Kína felől érkeztek, és │
   │ Japán  kultúráját  (vallásait,  oktatásügyét,  írásrendszerét stb.) │
   │ átformálták.                                                        │
   │    Japánban  1185-ben  véget  ért  a csaknem négy évszázados Heian- │
   │ időszak  (794-1185),  és  a Minamotók klánja legyőzte a Tairákét. A │
   │ történészek  innen  számítják a japán középkor kezdetét. 1603-ig, a │
   │ Tokugava  sogunátus  megalapításáig szokás a korszakot a szamurájok │
   │ koraként  megnevezni.  E  századok  alatt Japán jelentős fejlődésen │
   │ ment át, átalakultak a mindennapi élet struktúrái is. Harcok, belső │
   │ háborúk  jellemezték  a  korszakot, császárok és szamurájok állandó │
   │ vetélkedése.                                                        │
   │    Számos,  e  korból fennmaradt forrás szól a korabeli nevelésről, │
   │ melyekből  kitűnik,  hogy  társadalmi hovatartozás és nem szerint a │
   │ gyermekek eltérő nevelésben részesültek.                            │
   │    A  XVII-XIX. század között Japán bizonyos értelemben elzárkózott │
   │ a  külföldi  kereskedők, térítők hajói elől, (csak holland és kínai │
   │ kapcsolatait  tartotta meg), a Meiji-korszakban (1868-1910) azonban │
   │ újra   megnyitotta  kikötőit,  és  így  világszerte  az  érdeklődés │
   │ középpontjába került. A Meiji-restauráció idején az ország kormánya │
   │ nagy erőkkel látott hozzá, hogy meghonosítsa a nyugatiak tudományos │
   │ és  műszaki vívmányait, és az alkotmányos államot. Mindennek fontos │
   │ alappillére volt az oktatásügy fejlesztése.                         │

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.