Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                Aly Mazahéri:
                             A BÖLCSŐTŐL A SÍRIG


                A gyermek: születése, neveltetésének kezdete

   A  gyermek  világra  jövetele  nagy örömöt jelentett a család számára; az
eljövendő  eseményre  való  várakozás  boldog  időszakában a feleség és férj
egész  sor kötelezettségnek kellett, hogy eleget tegyen a születendő gyermek
érdekében.

   A  fogantatástól  számított négy hónap és tíz nap elteltével - az volt az
elterjedt  nézet, hogy a gyermek ekkorra fejlődik ki, és teste ekkor egyesül
a   lelkével  -  a  férjnek  le  kellett  mondania  az  anyával  való  testi
érintkezésről,  különben  szigorúan  büntetendő  bűnt,  gyermek-gyilkosságot
követne el.

   Amikor közeledett a szülés ideje, a fiatalasszony visszavonult egy erre a
célra berendezett szobába, a család nőtagjainak, legközelebbi barátnőinek és
szomszédnőinek társaságában; számuk néha elérte a tízet, tizenötöt. Míg ő az
előírásoknak   megfelelően   megtette   a   száz  lépést,  a  bábaasszonyért
szalasztottak, aki általában gazdagon felékszerezett, kiöltözött, tisztesebb
korú  asszonyság  volt.  A bába szamárháton ülve szünet nélkül járta a város
utcáit;  éjjel egy szolga ment előtte lámpással a kezében, és minden este az
őrségen  megmondták neki az áthaladáshoz szükséges jelszót, hogy az utcák és
bazárok kapuit kinyittathassa magának.

   Mihelyt megérkezett a bába, megvizsgálta a jövendő anyát, és az asszonyok
segítségével előkészített mindent, amire ilyenkor szükség volt; ezután vidám
bátorító  szavak  kíséretében  felültette  betegét az előírásoknak megfelelő
szülőszékre.  Ekkor  négy  asszony körülvette: az egyik a fiatalasszony jobb
vállát,  a  másik  a bal vállát tartotta, a harmadik és negyedik pedig kezét
hátának  támasztva tartotta őt; ezalatt a nagyanya egy marék sót szorongatva
fel-alá  sétált  a szobában, hogy a gonosz szellemet elűzze. Amint előtűnt a
gyermek, a bába megfogta, és elvágta a köldökzsinórt. Nem mondta meg azonnal
a  szoba  sarkában  összegyűlt  asszonyoknak  az  újszülött nemét, noha ezek
oldalát  majd kifúrta a kíváncsiság, ugyanis, ha az újszülött fiú - s a fiút
mindig  sokkal  nagyobb  örömmel fogadták, mint a lányt -, a dolog irigykedő
pillantásokat   válthatott   volna   ki,  ezt  pedig  célszerűnek  tartották
elkerülni.

   Ezután  az újszülöttet négyszer egymás után lemosták, utoljára virágokkal
felfőzött  vízben.  Ezt a tisztálkodást mindenki elvégezte, aki a gyermekhez
nyúlt;  majd  a bábaasszony jókora tüzet rakott a bölcső közelében, és három
napon,  három éjen át senki nem mehetett át a kettő között. Ezt a tüzet igen
gondosan  kellett  ápolni,  hogy a gonosz szellemet és démonokból álló hadát
távol  tartsa.  A  szülés  után  egyébként  is  számos szertartást végeztek,
elsősorban  azért,  hogy a gyermeket megóvják a dzsinnektől, akik egyre csak
az  alkalmas  pillanatot  lesték, amikor Allah teremtményét elpusztíthatnák.
Ezután  egy  szentelt  itallal  átitatott vászondarabkát tömtek az újszülött
szájába,  majd  cukrot,  kenyeret és aranyat készítettek mellé: cukrot, hogy
édes   és   jó  legyen;  kenyeret,  hogy  sokáig  éljen,  és  aranyat,  hogy
rámosolyogjon a szerencse.

   A  gyermekágyas  asszony  negyven  napig  tisztátalannak  számított.  Nem
léphette  át  a  ház küszöbét, nem nézhette a hegyeket, nehogy - tisztátalan
lévén  -  kiszárítsa  az  éltető forrásokat. Huszonegy napon át tilos volt a
haját megnedvesítenie vagy bármit megérintenie, hiszen ez azzal a veszéllyel
járt  volna,  hogy  tisztátalanná  teszi, amikor hozzányúl. Nem mehetett tűz
közelébe, nem érinthetett meg fából vagy agyagból készült tárgyakat.

   Hogy  az  anya és a gyermek közötti érintkezést elkerüljék, szokás volt a
csecsemőt  szoptatós dajkára bízni. Az anya csak sokkal később, a tisztulási
szertartások  elvégzése  után  adhatta  mellét gyermekének; a tisztátalanság
negyvennapos  időtartama  alatt ki kellett öntenie a tejét. Ha nem akadt sem
szoptatós dajka, sem rokon vagy szomszédasszony, aki helyettesíthette volna,
akkor  egyszerűen  vaj és tiszta méz keverékével etették a csecsemőt. Ami az
anyát  illeti, neki búzalisztből, birkahájból és szőlőízből készült levessel
kellett beérnie.

   Születésekor mindenki saját nevet kapott; ha fiú volt, például a Mohamed,
Ali,  Omar,  ha  meg  lány, akkor a Fátima, Zainab, Laila nevet; ezenkívül a
középkori  szokás  megkövetelte, hogy mindenkinek becenevet is adjanak, ez a
fiúknál  úgy  kezdődött, hogy Abu vagyis... apja, a lányoknál Umm, vagyis...
anyja.  Így  képezték  a kunját, a becenevet, ami a mi kicsinyítőképzőinkhez
hasonló  jelentéssel  bírt.  Eredetileg  kizárólag  a  kunjá-t használták, a
gyerek  valódi  nevét titokban tartották, nehogy rosszakaratú vagy féltékeny
emberek fülébe jusson, s azok rontást hozzanak reá.

   A  becenevek  nem  voltak változatosak, és nemcsak emberek, hanem kedvelt
tárgyak, háziállatok is viselték őket. Így egy kard, egy kedvenc ló, macska,
majom, egy gyaloghintó is kaphatott becenevet; személynevet azonban sohasem.
A  titkos társaságokban bizonyos terveknek, eljárásoknak is becenevet adtak.
Haszan  személynév  kizárólag  férfit  vagy fiúgyermeket illethetett, míg az
Abul  - Haszan mint becenév férfira vagy fiúgyermekre éppúgy vonatkozhatott,
mint egy állatra vagy egy kedvelt tárgyra.

   A  "családnév"  viselése csak az iszlám civilizáció korától, vagyis a 10.
századtól   vált   általánossá  és  használata  a  középkor  folyamán  végig
megmaradt.  Ez  a  név hol az egyik ős által gyakorolt mesterség megnevezése
volt,   mint   Zajját   "olajkereskedő",  Halládzs  "gyapotkártoló",  Hallál
"ecetkészítő",  Hassáb  "molnár"  stb.,  melyhez  mindig  hozzáfűzték  az al
névelőt;  hol  a  város,  a negyed vagy a szülőország nevét tartalmazta, úgy
mint  al-Bagdadi,  bagdadi,  al-Madzsuriti, madridi, al-Seresi xéres-i stb.,
hol  pedig  "a  valakinek  a  fia"  jelentésű Ibn-nel kapcsolódott össze. Ez
utóbbi  igen  elterjedt  névadási  forma az angol son végződésű nevek - mint
például Johnson, Jacobson, Davidson - megfelelője.

   A párszi földön a nevek végére többnyire a -waihi végződést fűzték, amely
szintén  azt  jelenti "... fia". A Kelet-Iránban használatos -án végződés az
arab  országok  Ibn-jével  volt  azonos  értékű. Így például a párszi földön
szokásos  Ahmad-waihi  Kelet-Iránban  Ahmadán-nak,  Arábiában  Ibn Ahmad-nak
felel  meg;  ugyanígy  a  párszi Bakrwaihi megfeletője Kelet-Iránban Bakrán,
arab  országban  Ibn  Abu-Bakr.  Sziciliában  és  az Ibériai-félszigeten más
szokások uralkodtak, itt szívesen látták el sz hangot tartalmazó szótagokkal
az  arab  személyneveket.  Így  lett  az  arab  Ahmad névből az andalúz vagy
szicíliai Hamdusz, az Abd al-Szalám-ból Abdusz, az Amru-ból Amrusz. A berber
neveket  az  -ún  végződésről  lehetett felismerni; így például a Hábib arab
személynévből  lett  a  berber Haldún, akárcsak az arab Zaid-ból a Zaidún. E
szabályosságok  olyannyira  meghatározóak voltak, hogy egy középkori muszlim
személy nevéből ma elég nagy pontossággal megállapíthatjuk, mely korban élt,
és  honnan  származott a viselője, ahogy az Ivanovok, Jansenek, Johnsonok és
más, "János fia" nevet viselők származását is meg tudjuk állapítani.

   A   rabszolgákra   más  névadási  szokások  vonatkoztak,  mint  a  szabad
emberekre.   Természetesen   joguk   volt  becenevet  viselni,  személynevük
leggyakrabban  párszi vagy török eredetű fantázianév volt, és jól jellemezte
helyzetüket.  Családnevük  a gazda személynevéből képzett melléknév volt. Ha
felszabadultak  a  rabszolgasorból, akkor is maulá-k, vagyis felszabadítójuk
"kliensei"  maradtak,  és  továbbra  is  ugyanezt  a melléknevet viselhették
nevükként.

   A  zsidók,  keresztények,  párszik  és  más  nem  muszlimok körében a 10.
századtól fogva szokássá vált, hogy gyermekeiknek két személynevet adtak, az
első  olyan  vallási  név  volt, melyet kizárólag saját hittársaik viseltek,
például   Mózes,   Harún,  Azra  a  zsidóknál.  Paulos,  Marcos,  Johanna  a
keresztényeknél,   Zardust,  Adhurbádh,  Rusztam  a  pársziknál;  a  második
mindenki  által  jól ismert muszlim név volt, mint például Mohamed, Ali vagy
Abu  Bakr.  Mint  ezt  a  gyakorlat is mutatja, a nem muszlimok ragaszkodtak
hozzá,  hogy  muszlim személyneveket viseljenek, amit a muszlim hitűek rossz
szemmel  néztek  és  sajnálatos  visszaélésnek  tekintettek.  Azon  sem kell
meglepődnünk,  ha  hithű  középkori  zsidók,  keresztények  és párszik olyan
muszlim nevekkel hivalkodnak, mint Abdalláh "Allah szolgája", sőt, egyenesen
az iszlám vallás alapítóinak neveivel, mint Ali vagy Mohamed; e gyakorlatból
semmiféle következtetést nem vonhatunk le vallási meggyőződésükre nézve.

   Az Ibériai-félszigeten, Szíriában és Egyiptomban élő nagyszámú keresztény
az  egész  középkor  folyamán  kivétel  nélkül  muszlim személynevet viselt,
keresztnevét pedig titokban tartotta.

   A 8. században az abbászida kalifák körében - kínai-iráni szokást követve
- elterjedt  az "uralkodói nevek"  használata, úgymint ar-Rasíd, a "Kiváló",
melyet  a  Harun-hoz  illesztve  lett  a  Harun ar-Rasíd vagy az al-Mámún, a
"Feddhetetlen"  az  Abdallá-hoz illesztve, mely sokkal ismertebb az al-Mámún
formában stb.

   A 9. századtól fogva még egy kínai-iráni szokást vettek át a muszlimok, a
fellengzős címek használatát: Rukn ad-Daula, "a birodalom oszlopa", Imám ad-
Daula  "a  birodalom  támasza". Az ilyen neveket az emíreknek adományozták a
kalifák,  a  mulk  szóban  végződő  címeket pedig a legkiválóbb vezírjeiknek
tartogatták.  A  11.  századtól  megjelentek a "törvény" jelentésű dín szóra
végződő  címek;  mind  például Rukn ad-Dín, a "Törvény Támasza". Ezt a fajta
címet   kezdetben   a   szultánok  viselték,  azután  az  emírek,  majd  oly
közönségessé vált, hogy a 12. század végétől kezdve az uralkodócsalád tagjai
nyomán  egyszerű  kereskedők,  kézművesek is viselték. Amikor Ibn Dzsubair a
12.  században  keleten járt, megbotránkozott rajta, hogy az első jöttment a
"Vallás  Dicsősége"  vagy  a  "Vallás  Fényessége"  nevet  viseli,  ami  egy
andalúziai  szemében  szentségnek  számított.  A középkor vége felé kiment a
divatból  e  címek használata, mely a keresztes hadjáratok idején virágzott.
Az  iszlám civilizáció hanyatlásával egyidejűleg fokozatosan tért vesztett a
többféle név használata is; csak a személynevek maradtak meg. Törökországban
csupán  az  előkelő  családok  őrizték  meg  különféle neveiket; más muszlim
országokban  a  "családnév" viselését a kiművelt fők számára tartották fenn,
egyébként  visszatértek  ahhoz  az  ősi  szokáshoz,  hogy  mindenki egyetlen
személynevet visel.

   Általában    nagy    gondot    fordítottak    a   gyermekek   nevelésére,
tisztántartására;  nem  verték  meg  őket, és gondjuk volt rá, hogy már első
éveikben  megtanulják az udvariasság és az engedelmesség elemi szabályait. A
gyerekek  -  fiúk  és  lányok  egyaránt  -  ötéves  korukig  teljesen anyjuk
gondjaira  voltak  bízva,  és  a hárem egyik nagyméretű szobájában laktak. A
gazdag embereknél rabszolgák szoptatták és dajkálták a gyerekeket; a kevésbé
tehetőseknél  az  anya,  még  gyakrabban  a nagyanya viselte gondjukat, de a
legkisebbeket sem az egyik, sem a másik soha nem tévesztette szem elől.

   A  gyermekek  számára  berendezett szobát mindig szőnyegek vagy gyékények
borították;  állt  benne  egy  nagy  medence,  hogy megmosdathassák őket, és
mindig  volt ott egy kancsó hideg vagy meleg víz, az évszaktól függött, hogy
milyen.  Három-négyéves  korukig fabölcsőben aludtak a kicsinyek, amely fölé
fátyolt   feszítettek  ki,  hogy  megóvja  őket  a  szúnyogoktól.  Nyáron  a
nagyobbakat  többnyire  függőágyba  fektették. Az ágyat négy kötél tartotta,
melyet  két  falba  süllyesztett kampóba akasztottak. A gyermekeket az egyik
kötél  húzogatásával  lassan  hintáztatták. A kicsiket úgy altatták el, hogy
egy  vászondarabba  göngyölt,  jó  érett  datolyát  dugtak  a  szájukba,  és
énekelgetve  ringatták őket. Soha nem felejtettek el talizmánt függeszteni a
bölcső    fölé,    a   gyermekbetegségeket   ugyanis   többnyire   rontásnak
tulajdonították,  ezért  azután  mindenekelőtt  ettől igyekeztek a gyermeket
megóvni. A leggyakrabban egy alaposan kiszárított birkaszemet használtak föl
erre  a  célra, melyet zsinórra fűztek föl, és üveggyöngyökkel raktak körül.
Gyakran  égettek tömjént, hogy elűzzék a gonosz dzsinneket, és megtisztítsák
a levegőt.

   A  szülők  becsületbeli ügynek tekintették, hogy gyermekeik egészségesek,
ápoltak  és  jól  öltözöttek  legyenek.  Ebben  a  korban  a  gyerekeket úgy
öltöztették,  mint a felnőtteket, pontosabban a gyerekek ugyanolyan ruhákban
jártak, mint a szüleik. Így például, egy magas rangú katona fiai egészen kis
koruktól  fogva  fezszerű  bojtos  sapkát,  rangjelzéses  dolmányt viseltek,
övükben  ártalmatlan  kis karddal. A kislányokat is éppúgy öltöztették, mint
az anyjukat. A tehetősebb családok lánykái kilencéves koruktól fogva fátylat
viseltek  selyemből,  moaréból,  vagy  bársonyból  készült ruháik fölött, és
akárcsak  az  igazi hölgyek, festették a körmüket, ujjaikat gyűrűkkel rakták
tele,  és  szemüket festékkel rajzolták körül. De a pompás ruhák és ékszerek
nem  akadályozták  meg  a  kicsinyített felnőtteket abban, hogy a korszaknak
megfelelő  módon szórakozzanak, babázzanak, főzőcskézzenek, labdázzanak vagy
apró  agyag,  illetve  papír  állatfigurákkal  játsszanak.  Gyakorta  kaptak
játékszereket, a családapának örömére szolgált, hogy majd minden este valami
nyalánkságot  vigyen  haza gyerekeinek, néha édességeket, de a leggyakrabban
útközben vásárolt gyümölcsöket.

   A  gyermekeket  már  egészen  fiatalon hozzászoktatták, hogy a társadalmi
szokásoknak  megfelelő  módon  üljenek: vagy keresztbe font lábakkal, ami az
általános  szokás  volt Keleten, vagy sarkon ülve, ahogy társaságban illendő
volt. Idejekorán hozzá kellett szokni ezekhez az illendőség által megkívánt,
kényelmetlen testhelyzetekhez.

   Amikor  a  gyermekek  elérték  az  ötéves  kort  - ez volt egyébként az a
pillanat,  midőn  a  fiúk elhagyták a háremet, és apjuk mellé szegődtek -, a
fiúknak  és  lányoknak  megtanították  a  vallásos  tisztálkodás  és az imák
rituális  rendjét.  A  tanítás  gondját  általában a nagyanya vagy a nagyapa
vállalta magára, aki fáradhatatlanul mesélte a gyerekeknek az iszlám szentek
életét megörökítő, könnyen emlékezetbe véshető történeteket, legendákat.


                               A körülmetélés

   A körülmetélés régóta elterjedt szokás a feketék és a sémi népek körében.
A  termékenységisteneknek  áldoztak  vele. A feketék és a sémiták a lányokat
éppúgy  körülmetélték, mint a fiúkat, az előbbieknél a csikló, utóbbiaknál a
fityma bőrének szélét vágták le.

   A  kereszténység  elvetette  ezt  a  sémi  szokást, és a - zoroasztriánus
eredetű  -  keresztelést  vezette  be; de az iszlám, amely Ábrahám "próféta"
állítólagos  nyomdokain  kívánt  haladni,  mindkét nem számára megtartotta a
körülmetélés sémi gyakorlatát.

   A  középkorban  a  körülmetélést  csak  a  komoly  sémi  hatás alatt álló
területeken,   így   Szíriában,  Egyiptomban,  Afrikában  és  Mezopotámiában
gyakorolták mind a két nem tagjain.

   Perzsia  és a többi iráni területek hosszú időn át ellenszegültek ennek a
babonás   szokásnak,   és  végül  csak  a  fiúk  körében  honosították  meg,
mindemellett,  hogy  ne  hasonlítsanak  a zsidókra, akik a gyermek születése
utáni  hetedik  napon végezték el a körülmetélést, a művelet végrehajtását a
lehető  legkésőbbi  időpontra  halasztották;  megesett,  hogy a gyermek hét-
nyolcéves koráig vártak vele.

   A  műveletet  mindig  bizonyos  ünnepélyesség  kísérte,  de imát soha nem
mondtak  a  szertartás  alatt.  A  megadott napon a szép ruhákba öltöztetett
gyermeket  rokonok  és  barátok  vették  körül.  A körülmetélést a ház egyik
fogadószobájában  végezték  el, az apa, a két nagyapa és nagyszámú férfi - a
család barátai - jelenlétében.

   Amikor  eljött  a  pillanat,  az atya fogta a gyereket, és elhelyezte egy
zsámolyon, majd egy "borbély" borotva segítségével elvégezte a beavatkozást.
Mindez  egy  másodpercig  tartott,  a  résztvevők  csak  a felvillanó pengét
látták,  majd  gondosan  megrostált,  tiszta fahamuval máris az apró sebhely
kiégetése   következett.   Ezután  mindenki  kifejezte  jókívánságait,  majd
fényesebb vagy kevésbé fényes fogadás következett, ahol töméntelen édességet
fogyasztottak.   A   gazdag   emberek  óriási  lakomát  rendeztek  ebből  az
alkalomból,  az  ünneplés  néha  több  napon  át is eltartott, és mutrib-ok,
dalnokok,  medvetáncoltatók,  erőművészek  és  más  "mulattatók"  érkeztek a
meghívottak szórakoztatására.

   Mialatt  a  férfiak  a fogadóteremben mulatoztak, az asszonyok a háremben
fogadták  az illendőség megkívánta jókívánságokat, és barátnőik társaságában
ünnepeltek, mértéktelen mennyiségű nyalánkságot fogyasztva.

   Fennmaradt  néhány  gyűjtemény,  amely udvari költőknek a fiatal hercegek
körülmetélésére  írott alkalmi poémáit tartalmazza. Gyakran előfordult, hogy
mint  napjainkban  az első áldozásnál szokás, több herceget, vezéri és főúri
gyermeket  összegyűjtöttek,  és egyszerre végezték el rajtuk a műveletet. Ez
az esemény nemzeti ünnep-számba ment.

   A  gyermeknek  egyre azt ismételgették: "A mai napig csak hitetlen pogány
voltál,  mától fogva muszlim vagy"; így aztán teljesen eltöltötte őt a saját
fontosságának  tudata.  Két  hónapon  keresztül  -  a  feketékhez  hasonló -
ágyékkötőt kellett hordania, nehogy a sebe kidörzsölődjék, mert bizony ez az
egészen picinyke seb igen lassan hegedt be.

                                                    Fordította: Fridli Judit

----------
Aly Mazahéri: A muszlimok mindennapi élete a
   középkorban a 10-től a 13.századig
      (Európa, Bp., 1989.) 52-61. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.