Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               Michael Rogers:
                       VALLÁS, OKTATÁS ÉS MISZTICIZMUS


                                 A madraszák

   Az  iszlám  mindig  nagy  súlyt  helyezett  az  oktatásra. De a középkori
Európához  hasonlóan  főként  a  vallással  összefüggő ismereteket tartották
fontosnak.  A  középpontban  tehát  a  Korán  tanulmányozása és magyarázata,
továbbá a hagyomány szerint Mohamednek tulajdonított kijelentések (a hadisz)
megismerése,  a  kánonjog  és a hozzá szükséges tudás - például a nyelvtan -
elsajátítása  állt.  Az  alapfokú  oktatás  a  család  feladata volt. Később
alapítottak  ugyan  Korán-iskolákat az árváknak és a szegények gyermekeinek,
de  az  oktatás  még a II. Mehmed által a 15. századi Isztanbulban alapított
szultáni   maktabokban   sem   állt  közvetlen  állami  irányítás  alatt.  A
felsőoktatásnak  sem  volt  megszabott  rendje.  Pedig  a mohamedán hivatali
apparátus  folyamatosan  igényelt  képzett  igazgatási  tisztviselőket  vagy
bírákat.  A  kancelláriákban  viszont,  ahol  az  arab  nyelv  egészen a 12.
századig   az   iszlám  világban  mindenütt  a  legfontosabb  nyelv  maradt,
hivatalnokokra volt szükség, továbbá hitvédőkre; az utóbbiakat az Abbászidák
használták fel a 9. században céljaik elérésére.

   A  késő  középkorban  a  felsőoktatás központjai még a mecsetek voltak. A
tanszékekre  rendszerint  kiváló  tudósokat  neveztek  ki,  egész  életükre.
Tanóráik  mindenki előtt nyitva voltak, semmiféle tanterv nem létezett, és a
hallgatók  ritkán  kaptak  oklevelet,  amely  feljogosította  őket,  hogy  -
előzetes  hosszantartó személyes kapcsolatok nélkül - tanítsanak. Ha a tanár
másik  mecsetbe  távozott, segédeinek követniük kellett mesterüket. A tanári
székek  eredetileg  nem  jártak  díjazással,  ezért  a  tudósoknak kéziratok
másolásával   vagy   jogi  tanácsadással  kellett  megkeresniük  kenyerüket.
Minthogy  a  jogi  előadások  nyilvánosak  voltak, a szaktanácsokhoz sokszor
ingyen  is  hozzá  lehetett  jutni.  Másrészt viszont a tanárok és családjuk
általában szállást kaptak, olykor a mecseten belül.


                 Az első oktatási intézmények és könyvtárak

   A  legrégebbi  oktatási  intézmények  a  9.  századi  Bagdadban működtek,
közéjük  tartozott  a  Bajt al-Hikma, a Dár al-Ilm és a Dár al-Kutub. A Bajt
al-Hikma  elsősorban  fordítóiroda  volt, amelyet a dzsundisápúri szászánida
akadémia tudósai vezettek. Az akadémiát még I. Khoszrau (531-579) alapította
az  athéni  újplatonikus  akadémia  hét  bölcse  számára, akiket Justinianus
529-ben  száműzött.  A  Bajt  al-Hikmát  viszont al-Manszúr abbászida kalifa
(754-775)  hozta  létre;  arab  fordításokat készítettek itt - olykor a szír
nyelv  közvetítésével  -  perzsából (pehleviből), szanszkritből és görögből.
Lefordították  Galénosz,  Hippokratész,  Dioszkoridész, Ptolemaiosz írásait,
Euklidész  és Arkhimédész egyes munkáit, és sok más klasszikus csillagászati
és mechanikai művet, a Sándor-regény (Nagy Sándor mondabeli hőstettei) egyik
változatát  és  egy  pszeudo-arisztotelészi  szöveget: a Theologiát, amely -
egyebek  között  -  azt  állítja,  hogy  a  világ  öröktől fogva létezik. Ez
hírhedtté  tette  a  Bajt  al-Hikmát. A fordítók, akik között éppúgy akadtak
mohamedánok,  mint  görög hitvallású, vagyis keleti keresztények, elmélkedni
kezdtek  a Theologia következtetésein, éppen úgy, mint a 13. századi párizsi
tudósok  tették,  amikor  a szöveg eljutott Nyugat-Európába. Különösen Isten
világteremtő   voltának   tagadásán  töprengtek,  ez  a  tétel  határozottan
ellentétben  áll  a Koránnal. A művet végül betiltották. Az eset rossz hírét
keltette  a  görög  filozófiának  és  a  spekulatív  teológiának,  és  a 11.
századtól kezdődően a madraszák tananyagából szigorúan ki is rekesztették az
e  tudományterületekkel foglalkozó stúdiumokat, ami súlyos következményekkel
járt  a  késői  iszlám  tudományos  életre.  A  Dár  al-Ilm oktatási célokat
szolgáló kisebb könyvtár volt, erőteljes jogi érdeklődéssel; az egyik bújida
vezír  alapította  993-ban.  Hatását  nehéz  volna felbecsülni; mindenesetre
amikor   1059-ben   a   tűz   elpusztította,   Dár  al-Kutub  néven  azonnal
újjáépítették,  és  új  könyvtárral  is  ellátták. Ebben - amint a kortársak
beszámolnak róla - jogi disputákat tartottak.

   A  korai  könyvtárak  közül  egy  sem maradt fenn, részben azért, mivel a
könyvtárakat  eleinte  túlságosan  múlandó  természetűnek tartották, semhogy
vakffá tegyék őket. Alaptalan az a vád, amely szerint a híres hellenisztikus
alexandriai  könyvtárat  az  arabok  gyújtották fel. Az viszont igaz, hogy a
könyvek   gyúlékonyak,   a  világítás  pedig  a  középkorban  mindenütt  oly
kezdetleges  volt,  hogy  könnyen támadt tűzvész. A 11. század végén azonban
általánosan  elfogadottá  vált,  hogy  a  könyvtárak  és a könyvek is vakffá
tehetők,  és  ettől  kezdve  a  középkori európai kolostori scriptoriumokhoz
hasonló  másolóműhelyeikkel  előkelő  szerepet játszottak az iszlám szellemi
életben,   akár   mint  önálló  intézmények,  akár  a  temetői  alapítványok
részeként.  Jákút nosztalgikus hangon ír azokról a könyvtárakról, amelyekben
korábban  dolgozott,  amikor  geográfiáját,  a  Mu'dzsam  al-Buldánt írta, s
amelyek  az  1221.  évi  mongol  támadás alkalmával elpusztultak. Számos 12.
századi  kézirat azonban fennmaradt, vagy a későbbi szerzők idéztek belőlük.
Mindez  azt  bizonyítja,  hogy a politikai katasztrófák csupán kis mértékben
gyakoroltak maradandó hatást az iszlám másolóműhelyek fejlődésére.

   Amikor 969-ben a Fátimidák behatoltak Egyiptomba, megváltozott a helyzet:
970 és 972 között felépítették az al-Azhar mecsetet, amely azután iszmáelita
propagandaközpontként  működött, és létrejött egyik melléképülete, a Dár al-
Ilm.  Az  utóbbi  szállást és pénztámogatást adott a hallgatóknak; az volt a
feladata,  hogy  megismertesse a hittérítőket a felsőbbrendű tannal, mielőtt
annak  terjesztőiként  külföldre  indulnának. A térítők eljutottak Szíriába,
Jemenbe  és  az  indiai Multánba, kapcsolatuk volt a perzsiai asszaszinokkal
is.  A Szeldzsukokat, akik 1055-től a bagdadi abbászida kalifátus védelmezői
voltak,   az   eretnekséggel   párosuló   terjeszkedés   politikája  annyira
megrémítette,  hogy a fátimida Dár al-Ilm mintájára és annak vetélytársaként
ők  is  létesítettek  oktatási  intézményeket,  az  ortodox vallás erősítése
céljából. Így alakultak ki a madraszák, amelyek hamarosan az iszlám szellemi
élet  fontos  részeivé  váltak,  bár  a mecsetek, mint oktatási intézmények,
egészen a 15. századig megőrizték elsőbbségüket.

   Madraszákról   már   a   9.  századból  is  vannak  feljegyzéseink,  ezek
valószínűleg  a  könyvtárat  és  másolóműhelyt egyesítő buddhista kolostorok
(vihárák)   iszlám  megfelelői  voltak,  későbbi  fejlődésük  azonban  sokat
köszönhet  a  keresztény,  sőt  a manicheus kolostoroknak. A jelek szerint a
legkorábbi  uralkodói  alapítású  madraszát  a  ghaznai  Mahmúd  építtette a
ghaznai  Nagymecsettel  egyidőben  (nyomai  még  nem  kerültek felszínre). A
madraszákat  kezdetben  nyilván a kánonjog oktatására használták, de - attól
eltekintve,  hogy  spekulatív  teológiát  nem  taníthattak  -  tevékenységük
alighanem  a teológiai tananyag egészére kiterjedt. Az olyan intézményekben,
mint amilyen a Dár al-Hadísz (szó szerinti jelentése: A Hagyomány Háza) és a
Dár  al-Huffáz  (A  Koránt  emlékezetből  felmondani  tudók Háza), bizonyára
szintén   valamennyi   tárgyat  tanitották,  és  nem  sokban  különböztek  a
madraszáktól.


                        Tananyag és iskolai szervezet

   Nem   könnyű   megállapítani,   mekkora   fontosságot  tulajdonítottak  a
madraszákban   a  természettudományoknak.  Ghijász  ad-Dín  Kási  csillagász
apjához írt kedves levele, amelyben bátorságával dicsekszik, tanúsítja, hogy
Ulug   bég   1420-ból   való  szamarkandi  madraszájában  csillagászatot  is
tanítottak,  de  amikor  a bég obszervatóriuma elkészült, valamennyi tanórát
ott  tartották.  Jellemző, hogy amikor Ulug béget 1449-ben meggyilkolták, az
obszervatóriumát  megszüntették. II. Mehmed a fejedelmi csillagászt, Alá ad-
Dín  ibn  Muhammad  Kusdzsit  végül  az  isztambuli  Aja  Szófia  Nagymecset
tanszékére  nevezte  ki.  Ez arra vall, hogy a tananyag a mecsetekben olykor
szélesebb  körű  volt,  mint  a madraszákban. A kibla helyes irányának és az
imák   megfelelő   időpontjának   meghatározásához   ugyanis   szükség  volt
matematikára  és  némi csillagászati ismeretre is, és a damaszkuszi Omajjáda
Mecsetben,  ahol  az  1180-as  években az Ibn Dzsubajr által leírt látványos
csillagászati  óraszerkezet  működött,  a hivatalos időjelzők a 13. és a 14.
században  kétségkívül  foglalkoztak  csillagászattal.  A  természettudomány
többi ágáról nem sokat tudunk.

   Nagy  jelentőséget  tulajdonítottak  az iszlám jognak, amely - legalábbis
elméletileg  -  a  közös  hitelvekben  egyetértő,  de  az értelmezésben vagy
gyakorlatban  eltérő iskolák (madzhabok) összeegyeztetésével foglalkozott. A
12.  századi  szunnita  iszlámban  négy  ilyen  iskola  volt:  a  sáfiita, a
hanafita, a málikita és a hanbalita. Ezek az iskolák, akárcsak a 13. századi
Sorbonne  egymással  versengő  karai,  frakciókká alakultak, és forrongásaik
gyakran  súlyos károkat okoztak. A 11-12. századi Bagdadban arra törekedtek,
hogy  a mecsetek kapcsolatba kerüljenek valamelyik iskolával. Ez a versengés
magyarázza,  hogy  a  korai  madraszák miért nem állami, hanem egyetlen jogi
iskolára korlátozott, magánjellegű alapítványokként működtek. Nem mondhattak
bennük  pénteki  imát,  ha  volt  szószék,  az  csak  az igehirdetés céljára
szolgált.  Ezt  a  szabályt  még  a  14. században is szigorúan betartották.
Amikor  Kalávún  1284-ben  épült kairói madraszájában megpróbálták a pénteki
imádság  bevezetését,  abba az érvbe ütköztek bele, hogy az alapító szándéka
szerint a madraszában nem tartható pénteki imádság.

   A  11. század végén Nizám al-Mulk szeldzsuk vezír számos fontos madraszát
alapított,  Bagdadban, Nisápúrban, Mervben és más városokban - nem mindegyik
volt  közülük  szeldzsuk főváros - meghonosította a nizámijja madraszákat, a
szunnita    ortodoxia   terjesztésének   hivatalos   intézményeiként.   Ezek
bentlakásosak  voltak,  a  hallgatók  és  a  tanszemélyzet  egyaránt  kapott
javadalmazást,  ami bizonyos mértékig mindkét esetben újdonságnak számított.
Ez azonban kétes értékű áldás volt, mert a hallgatókat arra csábította, hogy
ne  a  legjobb  tanárokat,  hanem a leggazdagabb madraszákat keressék fel. A
professzorokat  Nizám  al-Mulk  már  nem  egész  életükre  nevezte ki, hanem
folytonosan áthelyeztette őket, ami rontotta az oktatás színvonalát.

   Nem  tudjuk,  hány  hallgatót helyeztek el ezekben a madraszákban, és azt
sem,  hogy  milyen épületekben működtek ezek az iskolák. A nizámijják aligha
lehettek  különállóak.  Ettinghausen  például  hihetően  bizonyítja, hogy az
iszfaháni  Nagymecset  bizonyos  épületei  a Szeldzsukok korában madraszákul
szolgáltak,  és lehetséges, hogy az idő tájt a nagyobb mecsetek helyet adtak
az iskoláknak.

   A  perzsiai  imámita  madraszák  működéséről  keveset  tudunk, egy fontos
alapelvben  azonban  megegyeztek  a  12-13. századi szíriaiakkal: lényegében
egyetlen   irányzathoz  tartoztak.  A  korai  időkből  nem  ismeretlenek  az
egyszerre két irányzatot kiszolgáló madraszák, sokszor szorgalmazták ilyenek
alapítását. Al-Afdal fátimida vezír fia például a 12. század elején Kairóban
kádikat  nevezett  ki az iszmáeliták, az imámiták, a sáfiiták és a málikiták
számára.  Az  utóbbi  kettőnek  kellett  alkalmaznia a törvényt az egyiptomi
lakosság  többségére,  amely nyilvánvalóan nem tért át a síita hitre. A négy
irányzatú  bagdadi  Musztanszirijja  madrasza  volt a legnagyobbak egyike az
iszlám  világban  (alapterülete 106 * 48 méter). Létrehozása azt bizonyítja,
hogy  meglepő  módon  és  bizonyára  indokolatlanul,  mennyire  megbíztak  a
madrasza  felügyelőjének  képességében, ugyanis feltételezték róla: le tudja
győzni a jogi iskolák egymás iránt érzett kölcsönös ellenszenvét.

   Több dokumentumunk van an-Nászir Muhammad 1295 és 1304 között létrehozott
kairói  madraszájáról.  An-Nászir  ezt  a madraszát apja, Kalávún mauzóleuma
mellett  egy  régebbi  épületben  helyezte el, amelyet az alapító félig kész
állapotban  vásárolt  meg,  és  azután  ő  fejezte  be  az  építést  (ma már
nyomorúságos  állapotban  van).  Gótikus  bejárata  valójában az akkói Szent
András-templom   márvány   előcsarnoka,   amely   kevéssel   a   keresztesek
Palesztinából  való kiűzése után került Kairóba, s több tulajdonosa is volt,
mielőtt  an-Nászir  megvette  madraszája  számára.  Az  épület fölé gazdagon
faragott,   stukkódíszítésű  téglaminaret  magasodik.  A  bejárattól  jobbra
fakupolás mauzóleum állt, előtte kis előudvar. A belső udvar nagy volt, négy
ívánnal,  közülük a tengelyben elhelyezkedők jóval szélesebbek. A kibla-íván
a  málikitáké  volt,  nagyszerű  - szinte mongol stílusú - stukkó-mihrábbal,
amelyet  a  Fátimidák palotájából való zöld breccsa (durva üledékes kőzetből
faragott)  oszloppár  és  egy  nagy  szélakna  fogott közre. A sáfiitáknak a
szemközti  íván  jutott.  Itt,  valamint  a  hanafitáknak és a hanbalitáknak
juttatott  keskeny  ívánok  fülkéiben  helyezhették  el  az  an-Nászír által
alapított  könyvtárat.  A legfőbb kairói kádik közül három az ide kinevezett
professzorok  sorából  került  ki;  a  sáfiita  professzor,  habár ő is csak
egyszerű sejk volt, megkülönböztetett tiszteletben részesült.

   Ez  a  madrasza  ismét felveti a négy jogi iskola egyidejű elhelyezésének
problémáit. Az ívánok elég magasak, hogy a hallgatók celláinak három szintje
elférjen  bennük, ezek azonban ma már nem léteznek. A kádik bizonyára másutt
laktak  Kairóban.  Figyelemre  méltó,  hogy  a  málikitákat  a kibla-ívánban
helyezték el, mivel az egyiptomiak túlnyomó része a sáfiitákhoz, a Mamelukok
maguk   pedig   minden   bizonnyal   a   hanafitákhoz  tartoztak,  így  némi
méltánytalanság egy vagy több irányzatot mindenképpen ért. Az elrendezés jól
szemlélteti a szimmetriából fakadó igazságtalanságot.

   A   14-15.   századi   Kairóban  alapított  madraszák  nagy  száma  arról
tanúskodik,  hogy  a  professzorok  gyakran  változtathatták  állásukat.  Ez
kedvezett  az  al-Azhar  mecset  elsőbbségének. A mecset az Ajjúbidák alatti
ötvenesztendős  mellőzés után, a korai Mamelukok idején visszanyerte korábbi
fontosságát,   és   a  14-15.  században  folyamatosan  helyreállították  és
kibővítették.  A  kiegészítések  közül  a  legfontosabb  a  két madrasza: az
egyiket  Tajbarsz  építette  1315-ben  -  bizonyos,  hogy  nem volt alkalmas
bentlakásra -, a másikat Ákbugá emelte 1339-ben. Míg más kairói madraszákban
a   hallgatók   felvételével  és  tanulmányainak  befejezésével  kapcsolatos
eljárásnál  a  tényleges  eredményt nem vették figyelembe, az al-Azharban az
érdemek elismerésén alapuló versengést részesítették előnyben.

   Sokkal kevesebbet tudunk a más térségekben működő madraszákról. Az utóbbi
évek  egyik  leglátványosabb  felfedezése az észak-afganisztáni Sáh-e Mashad
nevű településen talált, 1165-ből származó madrasza volt, amely valószínűleg
annak   emlékére  épült,  hogy  Ghijász  ad-Dín  ghúrida  uralkodó  az  oguz
törököktől  visszahódította  Ghardzsisztán  tartományt.  A nagyjából négyzet
alapú, égetett téglából emelt épület főbejárata egy udvarba vezet, benne egy
északra  néző, tengelyirányú íván és egy kupolás terem, kétségkívül tanterem
maradványaival  a bejárat felőli oldalon. Gazdagon díszítették főként Korán-
feliratokkal, faragott téglákkal, terrakotta táblákkal és - kisebb mértékben
- stukkóval.

   Az  anatóliai szeldzsuk madraszák építészetileg lenyűgözőek, keletkezésük
idejét  azonban nehéz megállapítani, mivel nem tudjuk, melyik jogi iskolának
szánták  őket.  Az alapítók buzgóságáról és ízléséről tanúskodik az erzurumi
€ifte  Minare  Medrese  (újabban  1242-re  keltezik,  de  valószínű, hogy I.
Kajkubád  alapította  1236-ban  bekövetkezett  halála előtt, annak emlékére,
hogy 1230-ban elfoglalta a várost), a szivaszi €ifte Minare és Gök Medrese -
mindkettő  1271  táján  épült  -,  a nigdei Ak Medrese 1409-ből, a szinopei,
antalyai  és  konyai  nagy madraszák. Homlokzataik szépen díszítettek, belső
kerámiaékítményeik  többnyire pompásak, de egyikben sincs mosdási lehetőség,
tűzhely,  konyha  vagy  a  tanszemélyzet  számára alkalmas szállás, vagyis a
hallgatóknak  e  kényszerítő  körülmények  miatt legalább annyira el kellett
sajátítaniuk az önsanyargatás tudományát, mint a teológiát.

                                                 Fordította: Pálvölgyi Endre

----------
Michael Rogers: A hódító iszlám
   (Helikon, Bp., 1987.) 97-100. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.