Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                John Rickard:
                              AUSZTRÁL NEVELÉS


   A  gyarmatokon  élő gyerekek hamarosan arra a hírnévre tettek szert, hogy
rosszul neveltek és tanulatlanok. Úgy tűnik, a fegyencek nemzedékének tagjai
nem annyira "rossz" szülők voltak, mint inkább elnézőek, megelégedtek azzal,
hogy  gyermekeik szabadon szaladgáljanak. Cunningham - mint ahogy az 1820-as
években   írta   -   úgy  látta  az  ausztrál  lányokat,  mint  a  természet
"gyermekeit",  akik  "szeretnek  a vízben bolondozni", a tenger mellett élők
pedig  "rendszerint úgy úszkálnak és buknak alá a vízben, mint a kiskacsák";
azt  is  megemlítette,  milyen  gyakori  az   ausztrál   srácok   között   a
verekedés,  mely  egy  másodperc  alatt  kirobban,  és  az utcákon állandóan
tapasztalható.   [1]  Az  effajta  viselkedésmódot  a  jóindulatú  környezet
természetesen bátorította, de a 19. század közepén a gyerekek engedetlensége
már  problémát jelentett. Ez hozzájárult ahhoz, hogy elkezdtek gondoskodni a
városi  huligánokról,  akiknek az utcai lármázását a polgárok már nem voltak
hajlandóak  elviselni.  Mégis,  sokan voltak, akik úgy fogták fel a gyerekek
engedetlenségét,  mint  a függetlenség kifejeződését, és sok gyereket olykor
úgy tekintettek, mint aki koránál érettebb. A gyarmatokon élő lány általában
egészséges,  fiús  lény  volt,  aki  azonban  ismerte  a  lányos  viselkedés
szabályait,  melyek  irodalmi  vagy  drámai  sztereotípiákként jelentek meg.
George  Darell a "Napfényes Dél" című melodrámájában Babs, a hősnő, akit egy
"bokorban  nemzettek"  egy  izmos  leány,  színes gyarmati szókinccsel; Mary
Grant  Bruce  Narah-ja  pedig,  a  Billabongi  gyerek  könyvében egy későbi,
finomabb változatot jelenít meg.

   Sokszor  a  gyerekekről  való gondoskodás egyszerűen jelenlétükből eredt.
Bőséges  volt  a  gyermekáldás, és a kisbabák mindig jelen voltak: a családi
fészek,  mely  olyannyira  érzelgősen  jelenik  meg  a  népszerű viktoriánus
irodalomban,  határozottan  zajos  lehetett a gyarmatokon. Sőt, mint Richard
Twopeny  megjegyezte,  a  gyermek  mindenhová  elment anyjával: "megtöltik a
vasúti  kocsikat és omnibuszokat, elzárják a gyermekkocsikkal a járdát, és a
nyilvánosság előtt szoptatják őket a kiállításon." [2]

   A  középosztály  szintjén  ez részben azzal magyarázható, hogy nehéz volt
szolgálókat  találni  (...),  így az anyák kevésbé tudták gyermekeiket mások
gondjára bízni.

   De még a felső középosztályhoz tartozó, szolgákkal is rendelkező családok
is  szabadabb  légkörrel  bírtak,  mint  angliai  társaik.  Az Ausztráliában
legismertebb  gyerekkönyv,  Ethel  Turner  "Hét kicsi ausztrál"-ja egy olyan
háztartást  magasztal, ahol - a katonás szellemű apa ellenére, aki a rendben
és  fegyelemben hisz - a lázadó (ám természetesen szeretetreméltó) gyermekek
megtagadják a nevelőnő felügyeletét.

   Az  anyák  vállát  számos  teher  nyomta.  Nem  csupán  a  gyermeknevelés
felelőssége,   de  gyakran  a  két  évtizeden  át  vagy  hosszabb  ideig  is
folyamatosan ismétlődő terhességek. (...)

   Az  1840-es  években  mozgalom  indult a Sydney-i Egyetem megalapítására,
mely  1852-ben fogadta első hallgatóit. Meglepően gyorsan követte Melbourne,
s  vitatott volt, hogy a viktoriánus kor fiataljainak nevelésére létrehozott
egyetem intézménye "messze fog jutni abban, hogy megváltsa második hazájukat
a társadalmi és erkölcsi bűnöktől, melyek fenyegették azt." [3]

   Az  egyetemek,  természetesen,  az  elit  számára létrehozott intézmények
voltak,  és  akárcsak a mechanikai főiskolák, az eredeti szándékok ellenére,
hamarosan a városi Ausztrália középosztálybeli tájképének részévé váltak.

   S  bár  az intézményeket a demokratikus gyarmati környezetnek megfelelően
fejlesztették,  azok  továbbra  is elismerték örökölt osztálystruktúrájukat.
Ezért hirdethette Geelong polgármestere a társadalmi előnyöket:

   »Tegyük  félre  az  arisztokrácia  ódivatú  eszméit, hadd keveredjenek az
emberek     kölcsönös     fejlődésük     érdekében.     Minden    osztályból
összetalálkozhatnak  emberek,  és  hölgyekként és urakként viselkedhetnek és
ragaszkodhatnak a társadalomban elfoglalt tiszteletreméltó helyükhöz.«

   Annak  ellenére, hogy társadalmi értelemben komolyan vették küldetésüket,
a  fejlesztőknek  legvégül  a  közoktatást  is  figyelembe  kellett venniük.
Feltételezve,  hogy  a  gyarmatok  reménye a "felnövekvő generációban" volt,
érthető,  hogy  az  oktatás fontosságát az elítéltek települései esetében ki
kellett  hangsúlyozni.  Mind  Új-Dél-Wales-ban,  mind  Van  Diemen  földön a
kormány  segített  az  iskolák  felállításában,  s  néha  a tanárok bérét is
fizette,  akik  -  a  sors  iróniája  folytán - gyakorta fegyencek vagy volt
fegyencek  voltak.  Bár brit szövegösszefüggésben az a hit, hogy mindenkinek
joga van az oktatáshoz, továbbra is élt, ezekben a korai években mindezt nem
annyira  vitathatónak,  mint  inkább  nevetségesnek  találták.  Senkinek sem
kellett  fenntartania az oktatás egyházi monopóliumát úgy, hogy gyanakvással
szemlélje   az   állam  szerepét,  bár  az  elitéltek  gyarmati  körülményei
bátorították  az  állami  kezdeményezésektől  való függést. Így nem meglepő,
hogy  1844  táján  az  új-dél-wales-i gyerekek több, mint fele nem részesült
oktatásban. Erre az időre az egyházak már létrehozták saját iskoláikat, és a
"nemzeti"  iskolák  alapítására irányuló kísérletek zátonyra futottak azokon
az  anglikán  és  katolikus  ellenvetéseken,  melyek  előírták  (vagy nem) a
vallásos oktatást.

   Az  aranyláz  serkentette  az oktatás különböző szintjei iránti igényt. A
zűrzavar  és  kapzsiság  megsemmisítette  a  társadalom  képét,  mely  újból
bátorította az oktatásügynek, mint a fejlődés egyik zálogának előmozdítását.
Maguk  az  aranyásók  is,  akik  írás-olvasás tekintetében általában előbbre
tartottak, mint őseik, gyermekeiket is szerették volna taníttatni.

   A   férfi   választójog   biztosítása  bevezette  a  gyakorlati  politika
dimenzióját,   amit  a  Robert  Love-nak  tulajdonított  gúnyos  mondás  így
összegzett:  "Nekünk  kell nevelnünk mestereinket." [4] Kezdetben az egyházi
és  állami  iskolák együtt léteztek, s mindegyiket kormánytőke támogatta. Ám
ahogyan  a liberálisok magabiztosabbak lettek, a "szabad kötelező és világi"
oktatás  nemzeti  értékeinek  szószólóiként, a vita középpontjába került nem
csupán  az  egyház  és  állam  kapcsolata,  hanem  az egyes egyházak közötti
viszony  is.  Végül  az  egyházaknak és iskoláiknak nyújtott állami segítség
visszaszorult;  Dél-Ausztrália - erős voluntarista tradícióival - vezetett e
tekintetben   1851-ben,   míg   Nyugat-Ausztrália,   az   akkori   gyarmatok
legkisebbike  volt az utolsó, mely ezt az áttörést 1895-ben végrehajtotta. A
gyarmatok  hármas  tagolódású  oktatási  rendszerrel  rendelkeztek: léteztek
magániskolák  (vagy egykori angol szóhasználattal élve "nyilvános" iskolák),
melyeket  rendszerint  az  anglikán  és  protestáns  egyházak  működtették a
tehetős   gyermekek  számára;  voltak  katolikus  iskolák,  melyek  teljesen
elkülönülve  és  önfentartó  rendszerrel  működtek  az ír eredetű közösségek
gyermekei  számára;  és  az új állami rendszer iskolái, melyeket támogatói a
"népnek"  szántak, de valójában csak azokért voltak, akikről más iskolák nem
gondoskodtak.

                                  JEGYZETEK

[1] Cunningham,  P.:  Two  years in  New South Wales vol. 2. (London, 1827.)
    56. o.

[2] Town Life in Australia (facsimile, Melbourne, 1973.) 83. o.

[3] Serle, Geoffry: The Golden Age (Melbourne, 1962.) 351. o.

[4] Australian Dictionary of Biography vol. 2. 136. o.

                                 Fordította: Szarka Brigitta és Kéri Katalin

----------
John Rickard: Australia - A cultural history
   (Longman, London and New York, 1988.) 85-91. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.