Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                       INDIA NEVELÉSÜGYÉNEK TÖRTÉNETE


   Az  idegen  hódítások  ellenére az indiai nevelésügy meglepő állandóságot
mutatott  hosszú  történelme  során.  Ez részben annak a ténynek köszönhető,
hogy  az  új uralkodói csoportok kezdetben ritkán mutattak aktív érdeklődést
az  oktatásügyi  változások iránt, és megelégedtek azzal, hogy az a rendszer
éljen  tovább,  amelyet  találtak.  Ez  a  közömbösség  politikai célokat is
szolgált, a nép jóindulatának biztosítását; az uralkodó csoport nem úgy tett
hatalomra  kerülése  pillanatában, hogy teljesen megdöntse a létező oktatási
rendszert,  ám  később  kereste  azt  a  módot,  hogyan  adoptálhatná  saját
szisztémáját  az  őslakosoknak. Az indiai nevelésügy folyamatosságának másik
magyarázata  az  indiaiak hajlama a szinkretizmusra, mely által a történelmi
változások  cselekményei során egy új rendszer elemei a régiben találják meg
irányukat,  és  fordítva.  Ez  adott az indiai nevelésügynek rétegekből álló
minőséget,    mely    intézményeinek    és    filozófiáinak   sokféleségében
visszatükröződik.

   Keveset  tudhatunk az ókori India nevelésügyének pontos működéséről. Több
történész egészen az Indus-völgyi civilizációig megy vissza. Az a tény, hogy
magasan  fejlett  társadalmuk  volt, azt sugallja, hogy léteznie kellett egy
olyan  formális  oktatási rendszernek, amely átadta azokat az ismereteket és
készségeket,  amelyek  szükségesek voltak a társadalom működéséhez. De annak
érdekében,  hogy  megbízhatóbb törvényszerűségeket tárjunk fel a nevelésügyi
fejlődésről,  ahhoz  a  korszakhoz  kell  visszanyúlnunk,  amikor  a Védákat
összeállították  (i.  e.  1500  k.).  Vajon  az  oktatási  rendszer  abból a
szükségletből vezethető le, hogy megőrízzék és átadják a himnuszokat, vagy a
vallásos  funkciót  építették  be  egy  már létező szisztémába - nehéz volna
meghatározni.  Amit  tudhatunk, az az, hogy a Védák megőrzésének kötelessége
és  átadása  generációkról  generációkra  a  papi  családokra  hárult, amely
családok  úgy  funkcionáltak,  mint  a  korai  védikus  társadalom legkisebb
egysége.

   A  Védák  tanulmányozásával  összefüggő  legszigorúbb  gyakorlatok zöme -
memorizálás,  idézés,  meditáció - a brahmanok nevelésének formális oldalává
vált.   A   tanítvány-mester   kapcsolatrendszer   kiteljesedett  és  idővel
helyettesítette  az  apa-fiú  pedagógiai  viszonyt.  Az Upanayana, a tanulás
világába való beavatás ceremóniája, egy kamaszfiú számára az átmenet legfőbb
rítusa   volt.   Idővel   a   tanítvány   személyes   kapcsolata  mesterével
kiszélesedett,  más  tanulókkal  is  bővült, és az első gurukulás-ok, vagy a
Védikus  tanulmányok  iskolái  megszilárdultak. A brahmanok nevelésének és a
vallásos  áhitatnak  azonosak voltak a céljai: mindegyik törekedett az egyén
és az Abszolút egységnek megteremtésére. Következésképp, az objektív tudásra
való  törekvés  csak kis teret kapott e nevelésben, mivel ez feltételezte az
értelem  és  anyag  kettősségét,  mely  az  individualizációhoz  vezet és az
Abszolúttól  való  elkülönüléshez.  A  tudás  brahmanikus elmélete közvetlen
módon befolyásolta a nevelés módszerét és tartalmát. Inkább a hangokra, mint
a  jelentésre való odafigyelés okozta az óhajtott visszahatást, és ez öltött
alakot  a  szövegek ismételgetésében (melyet az irodalomban a monszun idején
brekegő békák hangjához hasonlítanak).

   Az  i.  e. 7. sz. végén a brahmanikus nevelés erősen elitista volt, egész
néposztályok,  különösen  a  nők és az alacsonyabb kasztok tagjai a formális
nevelésből  kizártak  voltak.  A  tanulók számának növekedése, akik ezekbe a
létrehozott  intézményekbe  beléptek,  több tanárt igényelt, és elősegítette
különböző  tárgyak  tanításának  változatos  munkáját.  A specializáció felé
vezető  trend  tovább  emelkedett  a  brahmana  saugham által, mely évenként
megrendezett  konferencia  volt  brahmanok részvételével, akik a teológia és
filozófia kérdéseiről vitatkoztak.

   A   brahmanok   nevelésének   elitizmusa   lett  a  reformista  csoportok
támadásának  fókuszpontja.  A  legfontosabb  volt ezek közül a buddhizmus. A
buddhista   nevelés   valamennyi  kaszt  tagjai  számára  nyitott  volt,  és
különösképpen a nőknek és a szegényeknek. A viharas-okban vagy monostorokban
összpontosult  az  oktatás,  és  teljesen  a  szerzetesek  vezették  azt.  A
brahmanok  nevelésének  kasztjellege  ellen  irányuló  támadásai  dacára,  a
buddhista nevelés a támadott rendszer számos elemét konzerválta. Ezek között
volt  a  meditáció  hangsúlyozása  és  a  helyes  gondolkodás kialakítása; a
vitatkozás és a kérdezés művészete; a szertartások és rituálék kiemelése; és
a tanítvány és mester közötti személyes kapcsolat hangsúlyozása. A buddhista
nevelés  több nagy oktatási központot adott Indiának, mint pl. Odantapuri és
Vikramasila,  de  mind közül a legjelentősebb volt Nalanda, amely 450 és 850
között  virágzott, és korának legjelesebb tanulóit vonzotta. Nem minden diák
tanult azért, hogy belépjen a buddhista rendbe. Azok, akik jelentős haladást
mutattak,  gyakran  a  gyakorlati  kormányzásban  kaptak állást. A buddhista
nevelés  nem kizárólag a szegények és kaszton kívüliek nevelése volt; gazdag
kereskedők úgyszintén támogatták.

   A  muszlim  hódítások  Indiában,  melyek  a  VIII. században folytak, nem
eredményeztek  azonnali  változásokat  az indiai nevelésügyben. A maktabákat
vagy  alapiskolákat,  és  a  madraszákat  vagy  a magasabb szintű tanulmányi
központokat  a  muszlim  uralkodó  osztályok  nevelésére  hozták  létre. Míg
kezdetben  volt csekély átvétel a hindu és muzulmán kultúra között, a hinduk
közhivatalokra való kinevezésének későbbi gyakorlata bátorította bármely más
nyelv  tanulását. Akbar uralkodása alatt (1556-1605) figyelhető meg az, hogy
a  muszlim  nevelés  jobban egységbe rendeződött az indiai formákkal. Mind a
muszlim,  mind  pedig  a  hindu  oktatás  patrónusaként,  Akbar iskolákat és
kollégiumokat  hozott  létre,  számos  könyvtárat  alapított és elrendelte a
szanszkrít   könyvek   perzsa   nyelvre   való   lefordítását.  Folytatta  a
konferenciák   megrendezésének  brahmanikus  és  buddhista  gyakorlatát,  és
elindította az ibadat khaná-t, vagyis a jelenlétében folyó vitákat, melyeken
a   vallás   és   filozófia   tárgyaitól  kezdve  a  természettudományig  és
történelemig  mindenről  esett  szó.  Akbar  fellépésével  a tananyag jobban
szekularizálódott,  és kevésbé hangsúlyozottá vált a könyvre alapozott tudás
-  szemben  a gyakorlati ismeretekkel, melyek előkészítették az egyént arra,
hogy megtalálja helyét a nyilvános életben.

   Időközben a hindu oktatási rendszer továbbra is együtt létezett a muszlim
rendszerrel.  De  a  csúcspontja  lehanyatlott,  és  az  intellektuális  erő
szelleme, mely korai formáit jellemezte, unalmassá vált, a tanítás rendszere
felett  pedig  -  mely  hangsúlyozta  a  memorizálást, magolást a megértő és
kritikus  gondolkodással  szemben  -  eljárt  az  idő.  A  muszlim  nevelés,
másrészről,  nem  integrálódott  a  létező  rendszerbe,  hogy létrehozza egy
valóban  indiai  oktatás  formáját.  Az  eredmény  az  volt, hogy a hindu és
muszlim   rendszer  egymástól  függetlenül  működött,  különböző  klientúrát
szolgáltak ki, és egy széttörött indiai identitást jelenítettek meg.

   Hasonló volt a helyzet akkor is, amikor a Kelet Indiai Társaság megkezdte
kereskedelmi  tevékenységét  Indiában.  Jóllehet, a misszionáriusok aktívnak
mutatkoztak  az  oktatómunka  tekintetében  -  korábban  éppúgy,  mint a 17.
században -, a társaság hivatalosan tartózkodott attól, hogy beavatkozzon az
indiai  emberek  nevelésébe.  Az  angol parlament részéről kifejtett nyomás,
mely  arra  irányult,  hogy  kiterjessze  a  társaság  indiaiakkal  szembeni
felelősségét,  1813-ban  arra  kényszerítette  a társaságot, hogy jövedelmei
bizonyos  részét  irányozza elő oktatási célokra. 10 évnek kellett eltelnie,
amíg  a  javaslatot  keresztülvitték,  és  mindez  egy  hoszabb  vitába való
belesodródást is jelentett arról az oktatási formáról, amelyet készek voltak
támogatni.   A   konfliktus  1835-ben  lényegében  elcsitult  Lord  Macaulay
"Memorandum  az  oktatásügyről"  című  írásával,  mely egyszerre volt csípős
kritika  Anglia  Kelet-politikájáról  és  szenvedélyes  védőbeszéd a nyugati
irodalom  és nyelvek, mint az indiai felsőoktatás közvetítőeszközei mellett.
Az  1835-ös  angol  oktatási törvény, mely a Memorandum után keletkezett, az
angolt  tette  meg  a  felsőoktatás  közvetítő-nyelvévé,  és ettől kezdve az
indiai  oktatás  egyik  árnyalatát jelentette az angolok indiai jelenlétének
idején.  Eltérően  attól, ahogyan a francia gyarmatokon volt, az angolok nem
tulajdonítottak  nagyon  nagy  jelentőséget  az  angol nyelv tanulásának. Az
indiai  elit  maga  volt  az, mely igényt támasztott az angol nevelés iránt,
mely  elit  látta,  hogy  mindez jelentőséggel bír a társadalmi és politikai
befolyás tekintetében.

   1854-ben  javaslatot  tettek  a  Londoni  Egyetem  mintájára létrehozandó
egyetemek  alapítására a három városban: Calcutta, Madras és Bombay. Ezek az
egyetemek eleinte vizsgáztató, és nem tanító testületek voltak, és felelősek
voltak  a  tanterv és vizsgarend kialakításáért és a fokozat-adományozásért.
Az  új egyetemi rendszerre jellemző volt a centralizációra való törekvés. Ez
a  nevelés is tisztán elitista-jellegű volt: mialatt indiaiak kis csoportjai
az   angol   nevelést   keresték,   mások  továbbra  is  nemzeti  nevelésben
részesültek.  A  "szűrés  teóriája", mint ahogy ez a politika ismertté vált,
azon az előföltevésen alapult, hogy az angol nevelésben részesült indiaiakon
át  a  nyugati  eszmék  képesek  leszivárogni  a  tömegekhez.  A valóságban,
ugyanakkor,  ez  a  nevelési séma az indiai társadalom legfelsőbb vezetőit a
tömegektől elzárva tartotta.

   Az  angol  oktatás által hozott lehetőségek az angolosan képzett népesség
körében  növekvő  elégedetlenséghez vezettek. Az elégedetlenség erős nemzeti
mozgalomban   öltött   testet;  e  mozgalom  élcsapatát  a  legjobb  nyugati
hagyományokon  nevelkedett férfiak alkották, közöttük Gandhi, Tilak, Gokhale
és   Nehru.   A   nemzeti  nevelésért  indított  mozgalom,  melyet  indiaiak
ellenőríztek,  és  amely  hű  volt  az  indiai eszmékhez és kultúrához, erőt
gyűjtött.  E  mozgalom  hajtása  volt  1937-ben  a  Wardha  Tervezet,  amely
anyanyelven  való  kötelező és szabad oktatást javasolt, és olyan tantervet,
mely manuális és társadalmilag produktív munka köré szerveződik.

   Az  alapoktatás,  ahogyan  ezt a szakmaorientált képzést nevezték, Gandhi
koncepciójára  épült;  jóllehet,  kevesebb  volt,  mint  amit a függetlenség
későbbi  évei  alatt  -  amikor  a tudomány és technológia kapta az abszolút
elsőbbséget   -   felölelt  az  oktatásügy,  mégis  az  egyik  legérdekesebb
nevelésfilozófiának tekinthető azok közül, melyek a modern Indiából kerültek
ki.

                                                    Fordította: Kéri Katalin

----------
Encyclopedia of Asian History I.
   (ed. Ainslie T. Embree, Charles Scribner's sons New York
      Collier Macmillan Publisers, London, 1988.) 429-431. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.