Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               Wojtilla Gyula:
                     NEVELÉS INDIÁBAN, A VÉDIKUS KORSZAK


   Korszakunkban  (t.  i.  a  védikus  korszakban  -  i. e. 1500-560) az ind
társadalomban két speciálisan indiai rendezőerővel kell számolnunk. Az egyik
a varnarendszer, a másik az ásramák, vagyis az "életkorok" rendje.

   A  varna  szó  jelentése "szín"; ez valamilyen utalás lehetett az emberek
bőrszínére,  és  elsősorban  a  világos bőrű árják és a sötét bőrű más népek
különbségét  volt  hivatott  hangsúlyozni. Az európai társadalmi fejlődésből
ismert fogalmakat felhasználva a varna leginkább "rend"-nek fordítható.

   A  négy  varna  a  következő:  bráhmana  - a papi rend, az ideológia és a
szellemi  foglalkozások  letéteményese,  a  szent szanszkrit nyelv tudója és
ápolója;  ksatrija  (itt  rádzsanja)  - a harcosok rendje, ahova a király is
tartozott;  vaisják  - a vegyes foglalkozásúak, és súdrák - a felsőbb varnák
szolgálatát  végzők.  Az  első  három  rend  együttesen  alkotja  a "kétszer
születettek"   rétegét.   Ők   voltak  feljogosítva  bizonyos  szent  zsinór
viselésére,  s  a  szertartáskönyvekben  található  bonyolult előírások csak
rájuk  vonatkoztak. A varnák kialakulása i. e. 1300-900 között ment végbe. A
varnák  közötti  különbségek  nem  voltak még olyan merevek, mint a későbbi,
ebből kinövő dzsáti- (kaszt-) rendszerben, ami az i. sz. I. évezred terméke.
(Erről  később  még bővebben szólunk.) A varnák közötti házasság megengedett
volt.   Ugyanakkor   csakhamar  észrevehető  a  három  felső  varna  közötti
versengés.   A   bráhmanák   igyekeztek  felsőbbségüket  biztosítani  még  a
ksatrijákkal  szemben is. Ez a késő védikus korszakban nagyrészt sikerült. A
vaisják,  akiknek elnevezése a vis, "törzs" szóból származik, egyértelműen a
harmadik helyre kerülnek, foglalkozásként az állattenyésztés, a kereskedelem
és  részben  a  földművelés  hárul  rájuk.  A  bráhmana  rend formálódásában
bizonyos szerepe volt az árják előtti népesség megfelelő papi rétegeinek is,
ami  egyben  egy  sor ideológiai jelenség asszimilációját jelentette. A késő
védikus  korszak  úgy  zárult,  hogy  az  áldozatokat bemutató bráhmana rend
befolyása  megingathatatlannak látszott, és ezt kénytelenek voltak elismerni
a ksatrija királyok is.

   Az   ásramák  a  kétszer  születettek  életében  a  négy  egymást  követő
életkorhoz  kötött  állapotot  jelentik.  Az  első szakasz a brahmacsárja. A
fiúgyermeket  7-9  éves kora között egy speciális beavatási rítussal vezetik
be a tanulóéveket jelentő életszakaszba. A gyermek megkapja a szent zsinórt,
és  szülőapja  mellé  egy  szellemi  atyát  (guru)  kap, ki megismerteti egy
bizonyos  szent  szöveggel  (mantra),  amelyet senkinek sem árulhat el egész
életében.  A  tanulás  éveit  az  ifjú  rendszerint  otthonától távol tölti.
Huszonegynéhány  éves  korában  hazatér,  és családot alapít. Ezzel kezdetét
veszi  a  grihasztha (házban tartózkodó), vagyis "háziúr, családfő" életmód.
Gyermekei  felnőttével  egy bizonyos életkorban azonban fokozatosan lemond a
gyakorlati  dolgok  irányításáról, ha lehet, egy erdei remetelakba tér, ahol
vallási  tanulmányoknak  él,  vánaprasztha,  "erdőben  lakó"  lesz.  Végül a
halálra  és a túlvilági életre való felkészülés időszaka következik, amelyet
szent helyeken töltöttek el. Ennek neve szannjásza, "letevés", és az ebben a
periódusban tartó egyén szannjászin, aki "leteszi" a világi dolgokat.

   A  védikus  társadalom  legkisebb  egysége  a  nagycsalád  volt,  élén  a
családfővel,  akinek  neve  kulapa,  grihapati. Hatalma a klasszikus ókorból
ismert  pater  familiasszal  vethető  egybe.  A  családon  belül  a nők és a
gyermekek alávetett helyzetben éltek, habár a nők ott lehettek a gyűléseken,
tanulmányozhatták   a   szent   nyelvet  (ez  később  szigorúan  tilos  volt
számukra!),   és   korlátozott   mértékben   közreműködhettek  az  áldozatok
bemutatásában.   A   bibliabeli   Izsák   feláldozásához   hasonló  történet
rekonstruálható  a védikus szövegekből. Sunahsépát apja az áldozati cölöphöz
köti,  és  fel  kívánja áldozni, de isteni beavatkozás folytán nem kerül sor
erre  (vö. Aitaréjabráhmana VII, 13-18). Mindez azt jelzi, hogy a családfő a
gyermekeket tulajdonában lévő tárgyaknak tekintette. A családokból épült fel
a   nemzetség  (gótra).  A  gótrák  alkották  a  törzset  (vis).  A  törzsek
fokozatosan törzsi királysággá fejlődtek.

----------
Wojtilla Gyula: A mesés India
   (Gondolat, Bp., 1988.) 37., 45-48. o.


Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.