Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                             Georges Balandier:
              NEVELÉS A XVI-XVIII. SZÁZADI KONGÓI KIRÁLYSÁGBAN


                              Embert létrehozni

                                   A tudás

   Az újszülött nem más, mint egy "hernyó", a még beavatás előtt álló kamasz
várja az átalakulást, amely őt emberré és a közösség tagjává teszi. A kongói
nevelés  egy  lassú  folyamat, amely együtt jár a helyzet vagy a személyiség
által kiváltott módosulások változásaival. Az első gyermekkor idején, 5 vagy
6  éves korig a fiúk és a lányok döntően az anya felügyelete alatt maradnak.
Az   ő  közelében  élnek;  tőle  kapják  az  alapvető  nevelést;  tőle  kell
megtanulniuk  a  nyelvet,  rokonsági  viszonyaikat,  felfedezni  a  dalokban
szereplő  legendák  vagy  mesék  világát;  megtanulják  anyjuk  gesztusainak
utánzását,  felismerni  a  betakarítás  terményeit,  megjelölni a határokat,
melyek lakóhelyüket körbefogják, és tőle sajátítják el a tiltott viselkedési
formákat is.

   Ezután  következik  az  elválasztás ideje: a lányok a "nők házába" mennek
aludni,  a  fiúk  a  "férfiak  házába".  A nemek között húzódó választóvonal
megtöri  azt  az  egységet,  melyet  az  anya és kisgyermekei által alkotott
családi    sejt   jelentett.   A   fiúgyermek   nagyon   gyorsan   felfedezi
felsőbbrendűségét  és férfiúi helyzetéből fakadó előnyeit. Leginkább az apja
társaságában  él. Elsajátítja a férfiak tudását, gyakorolva a vadászathoz és
halászathoz  használt  eszközök  elkészítését,  a  mezőgazdasági  szerszámok
használatát,  bevezetést  nyer  a  növényismeretbe,  megtanulva,  mire lehet
használni   őket,   termővé   tenni   segítségükkel  a  földet.  Fokozatosan
megszervezi   kapcsolatait  a  természettel;  halászhelyek  keresése  és  az
eszközök elhelyezése, a vadászat és a csapdaállítás egyaránt olyan "leckéket
jelentenek",  melyeket  a  fiú szenvedéllyel tanul. Végül, az apa bevési fia
tudatába  a  viselkedési  kódokat,  a  tiltott  dolgok és szimbólumok jelét,
melyek  mindkettőjükre vonatkoznak. A hagyományos pedagógia, amelyet egy mu-
kongó szociológus számba vesz, évszázadokon át fenn kellett, hogy maradjon:

   "E   nevelés   során   a   gyermeki   gondolkodás   fejlesztése  pontosan
meghatározott és ellenőrzött, azután kérdésekkel és válaszokkal fejlesztett,
és  gyakran  cselekkel,  paradoxonokkal,  konkrét  esetekkel  mozdítják  elő
kibontakozását.  Anélkül,  hogy  arcán  bármi tükröződne, az apa felszólítja
gyermekét,  hogy  oldja  meg ezt a problémát, ám a megoldás a szelíd látszat
ellenére  igényli  az apa tapasztalatát. Az elért eredmény alapján a fiú kap
egy  kellemes  vagy  kellemetlen  ragadványnevet, jobban szeretne egyenrangú
lenni,  hogy  végrehajthasson  bizonyos  küldetéseket  vagy  elkísérhesse  a
nagyokat utazásaik során."

   A  leány  anyjától  nyeri  nevelését. Fel kell készülnie arra, hogy képes
legyen  ellátni  a  házi  munkákat  és  a földeken folyó teendőket; meg kell
tanulnia  fokozatosan  a  feleség  szerepét; nagyon korán próbát kell tennie
azon  képességekről, melyekkel magára vonhatja a fiatal férfiak figyelmét. A
házasság   és  az  anyaság  -  melyet  oly  csodálatosnak  ábrázolnak  egyes
műalkotásaikon  a  kongói  szobrászok  -  jelentik  a  nő  beilleszkedését a
társadalomba, csatlakozását a társadalmi teljességhez.

   A  fiúk  és  leányok másrészt kiterjedt nevelésben részesülnek, melyet az
egész  klán  igyekszik  nekik  megadni: ez pedig az öregek, a ba-mbuta által
nyújtott  nevelés;  az anyai nagybátyjaik és idősebb fivéreik nevelése, akik
eredményesen  kényszerítik  rájuk  felsőbbségüket.  A  ki-kongó  közmondások
számba  veszik  ezeket a meghatározó befolyásokat: »amilyen az anya, olyan a
lánya«; »amilyen a nagybácsi, olyan az unokaöccs.«

   A  tanulásban való előrehaladás szerint a gyermek egyre több autonómiával
és  felelősséggel  bír.  A  leány  teljes  mértékben részt vesz a háztartási
feladatok  és  a  mezőgazdasági  munkák elvégzésében, melyek legnagyobbrészt
asszonyi   terhek;   fiatalabb  fiú-  és  leánytestvéreire  vigyáz;  elkezdi
teljesíteni  a  segítségnyújtás  és szolidaritás diktálta feladatait rokonai
irányában;   bevezetést   nyer   a   házasságkötést  és  a  temetést  kísérő
szertartásokba.  A  fiúk  esetében  a kötelezettségek ugyanezen sora munkál,
mind  a  családi,  mind  pedig  a  közösségi ügyeket illetően. A fiú a férfi
munkákhoz  kapcsolódik  -  alkalmassá válva lakóházak építésére vagy rendben
tartására,  mezőgazdasági  eszközök  karbantartására;  beilleszkedik  a klán
közösségi  hálózatába; meghúzódva részt vesz a közösséget érintő vitákban és
ünnepségeken;   megerősíti   beavatását   és   képessé   válik   arra,  hogy
szükségleteiről  gondoskodjék.  Így építi fel a gyermek saját személyiségét,
és  "ébred rá" a társadalmi létre; egyre kevésbé lesz nléké (a léka = aludni
szóból)  és lassacskán "mbuta"-vá válik (a buta = nemzeni, megtermékenyíteni
szóból).

   Ez a passzív állapotból az aktív állapotba való átmenet - hála azoknak az
erőfeszítéseknek,  melyeket  az egész közösség kifejt - az a pillanat, amely
az  ember  számára  legfontosabb  az  élet  során.  Magába  foglalja a testi
érettséget,   az   ember   reprodukálásának,  a  javak  vagy  szolgáltatások
létrehozásának   képességét.   Ám   ezek  a  természetes  tulajdonságok  nem
elegendőek,  vadak  maradnak, ha a társadalmi bánásmód, mely őket modellezi,
nem  kiművelt.  Ez  a  beavatási  szertartás  célja:  átfordítja az egyszerű
serdülőt  a társadalmi teljességbe; szimbolikusan megöli a kamaszokat azért,
hogy   előidézze  újjászületésüket,  az  egyedüli  születést,  mely  a  klán
szempontjából számít.

                                                    Fordította: Kéri Katalin

----------
George Balandier: La vie quotidienne
   au royaume de Kongo du XVI au XVIII siècle
      (Hachette, Paris, 1965.) 211-213. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.