Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               E. Harry Gerol:
                              A KIRÁLYI NEVELÉS


   Szigorú  és kemény pedagógiai módszerrel oktatták a királyi család fiait,
valamint  az  oldalági  rokonokéit,  hiszen  mindannyian  a Nap Fiainak nagy
törzséhez tartoztak.

   Az  Inca Roca megszabott hagyományoknak megfelelően: "nem kell az alantas
népet tanítani, nem kell, hogy olyat tudjon, ami csak a nagy személyiségeket
illeti".

   Ennek  az  elvnek  megfelelően  a  tudás  az  uralkodó osztály kiváltsága
maradt, és csak a legfelsőbb rétegek fiai juthatnak be az iskolába.

   Voltak   főiskolai   és  katonai  akadémiai  jellegű  intézmények  is.  A
legelőkelőbb  ilyen  iskola  Cuzcóban működött, közel a királyi palotához. A
tanulási idő általában négy év volt.

   Első   évben   a   növendékek   a   hivatalos   runa-simi   nyelv  alapos
elsajátításával  foglalkoztak.  A  második  évben a vallás misztériumaira és
szertartásaira  oktatták  őket.  A  harmadik  évben  megtanulták a csomózott
fonalak,  a  quipu  emlékeztető  rendszerét  és  a statisztika tudományát. A
negyedik esztendőben a közigazgatási feladatokat gyakorolták, megismerkedtek
a  különböző  kormányzati  ágakkal,  matematikai,  csillagászati,  földrajzi
ismereteket szereztek, és megtanulták a birodalom történetét.

   De  a  tanulmányok  első  pillanatától  kezdve  az elméleti tantárgyakkal
párhuzamosan,  az  ifjú  növendékek  a  legkeményebb  katonai kiképzésben is
részesültek.   Mert   az  inkáknál  a  közhivatali  állások  mindig  katonai
tevékenységgel  párosultak, és az uralkodó osztály fiainak egyformán kellett
készülniök  a  magas  közigazgatási  állások betöltésére és az inka hadsereg
felelős parancsnoki tisztségeire.

   Éppen   ezért   a  tanulási  idő  nagyobb  részét  a  növendékek  fizikai
felkészítése   foglalta  le.  Állandóan  fejlesztették  harci  ügyességüket,
edzették testüket-lelküket.

   Éveken  át,  naponként  kemény próbára tették a növendékeket. Meneteltek,
böjtöltek,  harcoltak,  éspedig  nem  mindig  jelképes  hanem sokszor valódi
fegyverekkel. Időszakonként edzettségük bizonyítására versenyeket rendeztek.
Aki  a  testgyakorlatokban  megállta  a helyét, azt kemény erkölcsi próbának
vetették  alá.  Garcilaso  elmondja,  hogy  sokszor megkínozták, az időjárás
viszontagságainak tették ki őket, vagy veszélyes küldetést kaptak.

   Nem  volt  irgalom  a hibázók, a gyengék és a kudarcot vallók számára. Az
inka főnökök között nem lehet helye a gyáváknak és tehetetleneknek.

   A  négyéves  tanulás  után  a  növendékeknek  nyilvános  befejező vizsgát
kellett tenniök. A vizsga "újholdtól holdtöltéig tartott", és nemcsak nehéz,
de  veszélyes  is  volt. A sikeres vizsga letétele után az ifjak megkapták a
"huará"-t, az övet. Ez jelezte, hogy most már az "ifjú férfi" cím illeti meg
őket.

   A  királyi  hercegek  együtt tanultak a főnemesség fiaival, akiknek a Nap
Fiaihoz hasonló, előkelő vér csörgedezett ereikben.

   A  trónörököst  még  a  vallás  misztériumaira,  az  ideológiai  jelképek
jelentésére,  az  inkák  titkos  történetére,  valamint  a  kormányzás nehéz
feladataira  is  megtanították.  Mire  elődjének végnapja bekövetkezett, már
gondosan felkészült a trónralépésre.

                                                   Fordította: Szokoly Endre

----------
E. Harry Gerol: Inkák tündöklése és bukása
   (Gondolat, Bp., 1965) 126. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.