Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               Wittman Tibor:
                             OKTATÁS, EGYETEMEK


   Az  anyaországhoz  hasonlóan  a  gyarmatokon  is,  az  oktatási  rendszer
súlypontja  a felsőoktatás felé tolódott el. Az alig létező alapfokú iskolák
felett a középfokú "kollégiumok" és "szemináriumok" helyezkednek el, ezekben
elsősorban  papképzés  folyt,  majd  az  egyetemek  jól  kiépített  hálózata
következik.  Az  alsó iskolák az első évektől kezdve a térítés és hitoktatás
bevallott  céljait  követték.  Ennek  ellenére  az  indiánok  alig  kerültek
iskolába,  legtöbb  helyen a plébánia és szerzetesi iskolák csak a meszticek
és  szegényebb  kreolok  oktatását  látták el, a földbirtokosok, kereskedők,
bányavállalkozók  pedig  saját  házukban  alkalmaztak  tanítót.  A jezsuiták
érezhetően  fellendítették  az  alsó fokú oktatást. A városi cabildók inkább
csak a gyarmati kor vége felé tekintették fontosnak az iskolák fenntartását,
ellenőrzését és a tanítók fizetését.

   Rosszul  szellőztetett,  poros  helyiségben  a  gyermekek  írni, olvasni,
számolni  tanultak,  és  mindenekelőtt a katekizmust memorizálták. A rosszul
fizetett  tanító  sokszor  maga  is  alig  tudott  többet tanítványainál, fő
pedagógiai  eszköze  a  pálca volt. Egyes jezsuita iskolákban alkalmazták az
ösztönzés  néhány módszerét, versenyeztették a tanulókat. A bányavidékeken a
nemesfém  és  pénz  egységeinek  átszámítása  is  szerepelt  a  tananyagban.
Santiago  de  Chile  városi  hatósága  a  hozzá  tartozó  iskolák tanulóit a
kórházak  rendbehozatalára  is felhasználta. Mindenütt a kis iskolások egyik
leglátványosabb  feladata volt csoportosan végigvonulni az utcákon, miközben
szent  énekeket  énekeltek. Maguk a tanítók elvben kötelesek voltak képesítő
vizsgát  tenni, és más foglalkozást nem űzhettek a tanítás mellett. Egy XVI.
századi  mexikói  rendelet-tervezet tiltja, hogy indiánok, négerek, mulattok
taníthassanak.   Ezeket   a   kívánalmakat   az  élet  nem  mindig  tartotta
tiszteletben.

   Magasabb  rendű  oktatás folyt a "grammatikai iskolákban", ahol latint is
tanítottak.  Néhány  városban leányiskolák is működtek, 1614-ből van adatunk
arra,  hogy  Limában  ezer  nő  tudott  írni és olvasni. Bogotában és Buenos
Airesben  is  oktattak nőket. Másik, hasonlóan speciális oktatási forma volt
az  indián törzsfők iskolája. A Mexikóváros melletti Tlaltelolcóban 1536-ban
alapított  caciquék kollégiumában mintegy ezer gazdag indián tanult. Külön a
meszticeknek  is állítottak fel középfokú oktatási intézményeket. A limai és
cuzcói  caciquék  kollégiuma kis létszámmal működött, és a gyarmati kor vége
felé nagy anyagi nehézségekkel küzdött.

   Az  indiánok iskolázásának kérdése belekerült a felvilágosult gondolkodók
tudatába,  és  több  terv  született  arra vonatkozóan, hogy az állam miként
számolja  fel a hihetetlen elmaradottságot. Óriási tartományok voltak iskola
nélkül,  és  kivételesnek  mondható  Cuzco  tartomány,  ahol működött indián
iskola.  Mivel  a  közösségeknek  nem  volt  pénze,  a  tanító fizetését nem
lehetett  biztosítani,  ezért  az  iskolaalapítási törekvések eleve kudarcra
voltak  ítélve.  Még  nagyobb akadályt jelentett a tandíj, ami havi 2-4 real
volt.  A  felvilágosult  állami  tisztviselők  jelentéseiből szomorú összkép
bontakozik  ki.  Olyan  nagy  perui  város  mint Huánuco hiába kérte a felső
hatóságokat,  hogy  iskolák  fenntartására  biztosítsák  a  pálinka  és koka
vámilletékének egy részét, kérését nem hallgatták meg.

   Peruban  az  "indiánok  védnöke"  Miguel  de  Eyzaguirre  a függetlenségi
háború küszöbén heves támadást intézett a spanyol rendszer oktatáspolitikája
ellen,  és  sürgette  az  indiánok  iskolázását.  Egy  másik  perui, Esteban
Orellana  az elavult oktatási-nevelési rendszert bírálva emelte fel szavát a
testi  fenyítés ellen, hangsúlyozva az érdeklődés felkeltésének fontosságát:
"...  a verés a fő oka ennek az elmaradottságnak, egyedül is képes lenne ezt
tartósítani,  bármilyen  reformokat is vezessenek be más téren". Orellanához
hasonlóan  nagyon  kevesen gondolkoztak, Limában és másutt még a XIX. század
elején  is a verést igazoló írások jelentek meg, arról nem is beszélve, hogy
kreol  körökben  is  általánosan elterjedt nézet volt az indiánok kulturális
alacsonyabbrendűsége  és  nevelhetetlensége. A tudatlan, megabízott, rosszul
fizetett  tanító  hivatásának  a  védelmében  is  csak elvétve hallatszottak
hangok.   Viszonylag   többen  bírálták  a  középiskolákban  tanított  latin
módszereit.

   A  kollégiumokban  és  szemináriumokban  a  főbb  tantárgyak a következők
voltak:  latin,  nyelvtan,  retorika,  filozófia  és  a  természettudományok
elemei.  Főként  a  jezsuita  iskolákban  volt  szigorú  a fegyelem, a testi
fenyítés  ugyanúgy megvolt, mint az elemi iskolákban. Mind a felvétel mind a
fokozat  adományozása  ünnepélyes  külsőségek  között  történt.  Úgynevezett
vitákat   is  rendeztek,  ami  nem  állt  másból,  mint  betanult  részletek
előadásából.  Ritka  volt,  hogy  a  kollégiumi  tanulók ingyenes oktatásban
részesültek,  mint a Colegio Máximóban Santiago de Chilében, ahol internátus
is  működött  a  bentlakók  részére.  A  kollégiumokban  legalább három évig
kellett  tanulni  ahhoz,  hogy  az  egyetemen  a  tanulók  megszerezhessék a
"mesterségek  bacca-laureusa"  (Bachiller  en Artes) címet. Ezzel teológiai,
jogi  és  orvosi  tanulmányok  felé  nyílt  út.  A  bachiller-vizsga  már az
egyetemen történt. Egyes kollégiumok maguk is arra törekedtek, hogy egyetemi
rangra  emelkedjenek.  Először  a  dominikánusok  Santo Domingó-i kollégiuma
kapta  meg  az  egyetem címet, és 1540-ben megkezdte működését Latin-Amerika
első felsőoktatási intézménye.

   Az  egyetemek létrejötte mögött elsősorban a gazdag kreolok társadalmi és
politikai  előretörése  állott.  1551-ben  egyszerre  alapítottak  egyetemet
Spanyol-Amerika  két  központjában,  Mexikóvárosban  és  Limában.  A mexikói
egyetem avató beszédét Cervantes de Salazar mondta 1553-ban. A limai egyetem
már  korábban,  alapítása  évétől  kezdve  működött.  1676-ban  jött létre a
guatemalai   egyetem,  ennél  korábban,  1623-ban  alapították  a  jézsuiták
egyetemét  Új-Granadában  (Bogotá)  a dominikánusokkal való versengés során.
Quitóban három egyetem is működött, az Ágostonrendiekét és a dominikánusokét
a XVI. században, a jezsuitákét 1620-ban alapították. Cuzcóban csak 1692-ben
került  sor  egyetemalapításra.  Chuquisacában  1624-ben  jött létre a Szent
Xavér  Egyetem,  az  argentin  Córdobában  korábban,  1613-ban.  Santiago de
Chilében  a  Colegio  Máximo  1625-ben nyert jogot teológusok és filozófusok
képzésére,  de  akik  orvosok  vagy jogászok akartak lenni, azoknak a távoli
egyetemekre kellett menniök.

   A  kreol  értelmiségképzés  szükségletei  a XVIII. században megnőttek, a
legtöbb  helyen  egyetemalapítási  tervvel  léptek  fel.  Santiago  de Chile
1738-ban  kapott  teljes  egyetemet,  ahol a teológiai tanszéken kívül jogi,
matematikai,  orvosi  és  indián  nyelveket  tanító tanszék is volt. A város
gondosan  támogatta  egyetemét.  Még  korábban, 1724-ben sikerült egyetemhez
jutni  Havannának.  Ez  a  dominikánusok  iskolájára  épült, az öt teológiai
tanszéken  kívül  volt  négy  matematikai,  három  jogi  és  egy  filozófiai
tanszéke.  Hadd  jegyezzük  meg,  hogy ez a szép eredmény nem feledtethet el
olyan  meggondolkoztató  tényeket,  hogy  Santiago  de Cubában az első elemi
iskolát  1754-ben,  Matanzas  városában 1771-ben, Camagüeyben pedig 1785-ben
alapították!  A  XVIII.  században  az  egész  gyarmati  oktatási rendszer a
korábbinál  is jobban hasonlított egy csúcsával lefelé fordított piramishoz.
Egyetemek jöttek létre a XVIII. században Méridában (Venezuela) és Panamában
is.

   Buenos   Airesben  az  oktatásügy  története  a  Szent  Károly  Kollégium
alapításával  kezdődik,  a jezsuiták kiűzése után. Ennek egyetemmé alakulása
1779-1814  között  ment végbe. Erős egyetem volt a caracasi, melyet 1721-ben
alakítottak  ki  a  Tridenti  Szemiráriumból.  Ez is mint a legtöbb egyetem,
jogilag  magánjellegűnek  számított,  csupán  a  limai  és mexikóvárosi volt
királyi  védnökség  alatt.  Ezek ügyeibe semmilyen szerzetesrendnek nem volt
beleszólási  joga. Amikor az alkirály elfoglalta tisztségét, a két egyetemen
be  kellett  mutatkoznia.  Ilyenkor  a  tanári  kar előadta kívánságait, pl.
1782-ben  Baquijano  Limában  részletezte  a kreolok sérelmeit. Az egyetemek
hosszú   előkészítés  után  jöttek  létre,  működésük  a  Recopilación  jogi
előírásainak  engedelmeskedett,  és a spanyol egyetemek (Salamanca) mintáját
követték.  Nagy  különbségek  voltak  köztük  az irányítás, képzési rendszer
tekintetében,  csupán  a  skolasztikus  világnézeti alapok voltak közösek. A
jezsuiták  kiűzése  annyi  változást  hozott,  hogy  az  állam  száműzte  az
egyetemekről    azokat    a    tanokat,    melyek    sértették   tekintélyét
(királygyilkosság stb.).

   Az   egyetemeken  elérhető  fokozatok  a  következők  voltak:  bachiller,
licenciado, doctor. A doktorátus egyes helyeken azonos volt a magisterióval,
másutt  a maestro fokozat a licenciado és doctor közé ékelődött. Általában a
XVI. században csak teológiai és filozófiai képzés folyt a XVII. században a
jogi,  a  XVIII-ban  az  orvosi képzés erősödött meg. Az egyetem rektorát az
adminisztratív   ügyek   intézésében   a   kancellár   segítette.  Előírások
szabályozták  a  tanárok  fizetését  és  az  egyes  fokozatok  elérése előtt
befizetett  vizsgadíj  összegét.  A  gyarmati  kor végén Chuquisacában ennek
összege  350  pesóra  rúghatott, Limában 400 volt a maximum. Ebből tartották
fenn   a  tanári  kart  és  a  személyzetet  (kancellár,  titkár,  pedellus,
sekrestyés  stb.).  Érdekes módon az anyaországi minta, a salamancai egyetem
demokratikusabb volt mint a gyarmatiak, ott a hallgatóknak beleszólásuk volt
a rektor választásába, míg itt szó sem lehetett erről.

   Az   oktatás   fő  formája  az  előadás  volt,  melyet  az  előadó  által
kiválasztott  speciális témáról szóló elmélyültebb fejtegetés egészített ki.
Maguk  a  hallgatók  kétféle  gyakorlatra  voltak  kötelezve, egyrészt egyes
tételeket kellett megvédeniök, másrészt megadott témakörből kellett előadást
tartaniok.  Ez  utóbbit "huszonnégy órás előadásnak" nevezték, mivel a témát
egy  nappal  hamarabb  közölték  a  hallgatóval.  A  vizsgákat,  a fokozatok
adományozását  különleges  szokások,  ünnepélyes  külsőségek  előzték meg és
követték.

   Ha valaki a teológia bachillerje akart lenni, előbb meg kellett szereznie
a  mesterségek  bachillerje címet, és hallgatnia kellett az előírt teológiai
előadásokat.  Ahhoz,  hogy  valaki  licenciado lehessen, a bachiller fokozat
elnyerése  után  egy  egyetemi  évet kellett letöltenie. Maga a vizsga egyes
tételek  megvédéséből állott, Chuquisacában négy opponenssel szemben kellett
érvelnie  a  jelöltnek.  A  nyilvános vita után következett a zárt vizsga. A
jelöltnek  meg kellett ajándékozni vizsgáztatóit. A doktorjelöltnek még több
feladata volt, és több ceremóniának kellett alávetnie magát. Az eljárás első
része  a  "doktori séta" volt, a jelölt az egyetem oktatóival és doktoraival
együtt ünnepélyes menetben bejárta a város utcáit, természetesen ő fedezte a
költségeket.  Másnap  reggel  a  felvonulás  megismétlődött  a  székesegyház
irányában,  ahol  a  vizsga  helye volt. Az egyetem, a város vezetőinek és a
püspöknek  a  jelenlétében kellett a jelöltnek egy témát kifejtenie latinul,
az  orvosok  esetében spanyolul. A rektor intésére befejezte előadását, majd
ékes  retorikával  fordult  a  hatóságokhoz, hogy kérje a fokozat megadását.
Ezután következett az eskü és a doktori jelvények átadása, melyeket a jelölt
térden  állva vett át. Az ún. védnök először megcsókolta a jelöltet: "vedd a
béke  csókját  a testvériség és barátság nevében", majd átadta neki a gyűrűt
és  a  könyvet.  Egyes  egyetemeken  sarkantyút  és  kardot  is  adtak az új
doktornak, annak jeléül, hogy új fokozata harcos kiállást követel az igazság
és a hit védelmében.

   Több  egyetem  mellett  volt  konviktus  (convictorio),  ahol az egyetemi
hallgatókat a magasabb tanulmányokra készítették elő, első fokon a latint és
filozófiát oktatták, a másodikon a jogot és teológiát. Érdekes megoldás volt
az  Academia  Carolina  alapítása  1776-ban  Chuquisacában. Itt az egyetemet
végzett  jogászok  joggyakorlata  folyt,  hogy megfelelően előkészítsék őket
pályájukra.  Az  intézmény  az  Audiencia felügyelete alatt állott, és falai
között  sok  jogi  vita  folyt  le,  itt a gyakorló jogászokon kívül a város
ügyvédei,  bírái  is  megjelentek.  Az  Akadémia  szűk falai között érlelődő
eszmék az egyetemiekével együtt a XIX. század elején politikai erővé váltak.

   Jellegzetes  a  chuquisacai  egyetem és jogakadémia doktorainak fejlődési
vonala.  Fordulópontot  itt  is  a jezsuiták kiűzése hozott, réseket ütött a
skolasztikus   rigorizmuson,   amelyeken   át  behatoltak  a  felvilágosodás
fénysugarai.  Olvasták a francia felvilágosodás klasszikus műveit, vitáztak,
Las  Casas,  Garcilaso  de  la Vega állításain, nem utolsósosban röpiratokat
terjesztettek.  Az  egyik,  1780-ban  kézen  forgó  ilyen irat a spanyolokat
"latroknak",  a  másik  "kalózoknak" nevezi, és hamar megszületik a jelszó a
jogászértelmiség körében: "vesszen a rossz kormányzat, éljen uralkodónk". De
már  olyan  röpirat  is  van,  amely  azt  követeli, hogy "vesszen a spanyol
király!"  1794-ben  az  egyik  titkos  irat  a  francia forradalom hatásáról
árulkodik:  "Éljen  Franciaország."  Volt  olyan  doktor  is,  aki  az angol
forradalmár,  Thomas  Paine  művét  fordította  le spanyolra. A már említett
Vicente Pazos Kankiról van szó. A felvilágosodás és függetlenségi harc jeles
vezető  egyéniségei nevelődtek Chuquisacában: Monteagudo, Saavedra stb. Maga
a  tomizmus  is fegyvereket szolgáltatott a chuquisacai doktoroknak: Aquinói
Tamás  a  pápai  jogok védelmében igazolja a zsarnok és hatalmával visszaélő
uralkodó  elleni  fellépést.  E  tétel  laicizálása gyorsan végbement a jogi
formulák  iránt érzékeny fejekben. Még közvetlenebbül használták fel Suárez,
Mariana tanait és Machiavelli gondolatait.

   Az    értelmiségiek   többségét   az   egyetemeken   a   valóság   tényei
gondolkodtatták  el:  hiába  végeznek  jogot,  a  vezető  tisztségeket  csak
spanyolországiak  nyerhették  el.  Amikor  az  egyik doktor a limai ügyvédek
kollégiuma    előtt    előadást   tartott   az   "előnyökről,   melyeket   a
Spanyolországban  születettek  élveznek az amerikai állások betöltésében", a
tanulmány  szövegét  elkobozták.  A  spanyol politikai monopóliumok akadályt
jelentettek  a  gyarmati  értelmiség  egy részének, amit modern kifejezéssel
értelmiségi túltermelésnek nevezhetünk.

   Ez  főleg  a jogász értelmiségre vonatkozik, az orvosok, természettudósok
vonatkozásában  fordított  a  helyzet.  Érthető,  hogy  a  gyarmati  korszak
legműveltebb   tudományszaka   a   felfedezésekkel,   expedíciókkal   szoros
összefüggésben  levő  földrajz  és  az asztronómia volt, ennek szolgálatában
állott   a   matematika  is.  A  német  és  itáliai  jezsuiták,  akik  ezzel
foglalkoztak, olyan természettudományos érdeklődésű egyének mint az említett
mexikói  költő, Sigüenza y Góngora és mások, nem tartoztak bele szervesen az
egyetemek   természettudományos  vérkeringésébe.  A  potosi  bányászat  nagy
teoretikusának,  Alonso  Alvaro  Barbának  a  tevékenysége is kívül esett az
egyetemen.  A  limai  Szent Márk Egyetem XVI-XVII. századi 118 rektora közül
mindössze  négy  volt  orvos, a többi teológus és jogász, a XVIII. században
egy  orvos-rektor sem volt. A kiváló felvilágosult orvosprofesszor, Hipólito
Unanue   az  egyetemen  kívül  tudta  megvalósítani  oktatási  reformját,  a
forradalom   előtt  megalapította  a  Szent  Ferdinánd  Orvosi  Kollégiumot.
Humboldt  lelkes  szavai  a  kísérletező  fiatal mexikói vegyészekről nem az
általános egyetemi helyzetet jellemzik.

   A  könyvnyomtatás  is  csak  kis  részben  kapcsolódott  az egyetemekhez.
Mexikóvárosban már 1535-ben, Limában 1583-ban működött nyomda, de mind ezek,
mind  a XVII. században egyebütt felállított nyomdák kizárólag a térítést, a
hitoktatást  szolgálták.  Egyes  helyeken,  mint  pl. Chilében csak a XVIII.
század  második  felében indult meg a könyvnyomtatás. A felvilágosodás adott
lendületet   mind   a   könyvnyomtatásnak,   mind   a   könyvgyűjtésnek.   A
magánkönyvtárakon  kívül  az  egyetemek  is  könyvtárakat  létesítettek. Még
gazdagabb   könyvtáruk  volt  a  kolostoroknak,  főként  a  jezsuitáknak.  A
felviláoosodás  nagyban  hozzájárult  a  könyvforgalom  növeléséhez, a könyv
áruvá  válásához.  Ez már korábban megkezdődött, amit tanúsít az az 1630-ban
Spanyolországban  kiadott  katalógus  is,  amely az "Indiák számára eladásra
szánt"  könyvek  listáját  tartalmazza.  A  könyvnyomtatás és az egyetemek a
gyarmati  kor  végén a már említett módon, a röpiratok révén találkoztak. Az
annyiszor tiltott névtelen iratok valóban annak a jelei voltak, hogy - amint
az  1808-as  mexikói  rendelet  kifejezi  -  "van  néhány nyugtalan szellem,
rosszakaratú  és  lázadó  lélek,  akik  meg akarják zavarni és félre akarják
vezetni  a békés embereket". Ez a "félrevezetés" mégsem lehetett oly kevesek
ügye  és  többet fejezhetett ki, mint a "nyugtalan szellemek" érdekeit, mert
két év múlva Mexikóban és egész Spanyol-Amerikában nagy tömegek fegyverrel a
kezükben harcoltak a "régi rendszer" ellen.

----------
Wittman Tibor: Latin-Amerika története
   (Gondolat, Bp., 1971.) 184-189. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2025
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.