Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                             Colin  M. Turnbull:
                               AZ ÚJJÁSZÜLETÉS


   Afrikában    is   vannak   speciális   iskolák,   amelyek   a   felnőttek
megfigyelésével  és  utánzásával  elsajátítható dolgokon túlmenő ismereteket
közlik.

   Ezeket  az  iskolákat  avatási  iskoláknak nevezik, és főleg fiúk számára
tartják  fenn, bár egyes társadalmakban vannak ilyenek a leányok számára is.
A  leánynak majdnem minden társadalomban át kell mennie valamilyen speciális
iskolán,  még  ha  az  néhány  hétig tart is, mielőtt felnőttnek tekintenék.
Minden törzs iskolája eltér a másikétól, de igazán jelentős különbséget csak
néhány pontban találunk, s ezek a gazdálkodás módjának felelnek meg.

   Kezdjük  a  vadászokkal,  mert  -  mint  rendesen  -  az  ő  rendszerük a
legegyszerűbb,   és  a  legközvetlenebb.  Nincsenek  igazi  iskoláik,  de  a
pigmeusok  elküldik  fiaikat földművelő szomszédaik avatási iskoláiba. Ennek
is  megvan  az  oka.  Elsősorban  azt  akarják  bebizonyítani,  hogy  a falu
világában is el tudnak igazodni, és illően tudnak viselkedni, míg a falusiak
teljesen elveszettnek érzik magukat a pigmeusok erdei világában.

   Egyes  busman  vadásztörzseknél  is  megvan  a  beavatás  szokása, de nem
kötelezően.  Az  erre  vállalkozó  fiúkat  különleges  dalokra  és  táncokra
tanítják  meg,  amellett  megismertetik  egy furcsa dologgal, a zugattyúval,
vagy  az  ő  nyelvükön  a  csomával. Ezt széltében használják Dél- és Kelet-
Afrika  avatási  iskoláiban,  s  ezért  valószínű,  hogy a busmanok az egész
szertartást  máshonnan  vették  át.  A  zugattyú  egy alig arasznyi fadarab,
többnyire  eléggé  laposra  faragva.  Egyik  végén lyuk van, s ebbe zsineget
fűznek.  Ha a csomát úgy csavarják meg, hogy a zsineg jól összecsavarodik, s
azután   gyorsan   körbe   forgatják,  a  zsineg  kiegyenesedik,  majd  újra
összecsavarodik,   s   a  zugattyú  propeller  módjára  ível  előre-hátra  a
levegőben.  Majdnem  állatra  emlékeztető  nagy  zajt  csap,  amelyet persze
változtatni  lehet  azzal,  hogy gyorsabban vagy lassabban forgatják. A hang
aszerint is alakul, hogy milyen a zugattyú formája. A fiúk sohasem hallották
ezt  a  hangot,  mert  az  avatás mindig a nőktől és az avatatlanoktól távol
folyik  le;  így  a  zaj  első  hallásra  meglehetősen  ijesztő.  Ez része a
próbatételnek:   a   fiúktól   elvárják,   hogy   leplezzék  félelmüket,  és
érdektelenséget  tanúsítsanak.  Ami a busmanokat illeti, ebben áll az egész.
Az  avatottak  egy-egy csoma tulajdonosaivá lesznek, homlokuk közepére pedig
sajátos jegyet vésnek annak jeléül, hogy átestek a szertartáson.

   De  az igazi busman avatás, akárcsak a pigmeusoké is, minden ilyen titkos
szertartás  nélkül  megy  végbe.  Hiszen  végtére is az embert valamibe kell
beavatni,  s  ez  a  valami  egészen más a vadászoknál, mint a többi népnél.
Minden  avatási  ceremónia  hasonlít  a  csoma-szertartáshoz  annyiban, hogy
valamilyen  titkot  foglal  magában.  A  legtöbb  számos  titkot  ölel  fel,
amelyeket  úgy  tanítanak  meg, hogy rettenetes büntetésekkel fenyegetik meg
azt  a  beavatottat,  aki  elárulja őket. Így bizonyos értelemben valamennyi
ilyen  iskola  valamilyen  "titkos társaságba" avatja be a jelöltet. Egyesek
valóban titkosak annyiban, hogy senki sem ismeri a tagokat. Mások csak abban
az  értelemben  titkosak,  hogy  valamennyi beavatott bizonyos fontos titkok
birtokában van.

   A titkok fő indoka a védelem, amely irányulhat a lopás vagy az ellenséges
cselekmények  ellen.  De  a vadászoknak nincs szükségük ilyesféle védelemre.
Olyan   kevés   vagyonuk  van,  hogy  valójában  nincs  mit  ellopni  tőlük;
ellenségtől  pedig  nem félnek, legyen az valódi vagy természetfölötti. Az ő
világukban  nincsenek  titkok.  A  rendkívüli  nyíltság  a vadászok egyik fő
jellemvonása.  Avatásuk is nyílt, közvetlen, és nem zárt, titkos társaságba,
hanem egyenesen a felnőttek életébe vezet.

   Amikor  a  pigmeus  gyermek kilép a bopiból, és ifjúvá lesz, ő is egyféle
iskolába  kerül.  Nem vadászhat még férfimódra, de elkísérheti a vadászokat,
és  külön  helyet  adnak neki, ahol bizonyos szerepet játszhat. Ez nem olyan
veszélyes,  mint a férfiaké, de bátorságot, ügyességet és éles szemet kíván.
A  férfiak  félkörben  állnak  hálóiknál,  az  asszonyok  és gyermekek pedig
behajtják  a  vadakat  a  félkörbe.  De  valószínű,  hogy  egyik-másik állat
kiszökik  a  hajtás szélén. Itt állnak a fiatalok. Koruk szerint némelyiknek
lehet  dárdája,  a  másiknak  nem;  van  olyan  fiatal is, aki puszta kézzel
próbálja   elfogni  a  menekülő  vadat.  Egyesek  íjjal  és  nyíllal  vannak
felszerelve,  de ezzel különösen óvatosan kell bánniuk; egy menekülő antilop
gyorsan  mozog,  s  a  vadásznak  még  gyorsabbnak  kell lennie, ha íjjal és
nyíllal akarja elejteni, ügyelve arra is, hogy senki se legyen mögötte, akit
a célja tévesztett nyíl eltalálhat!

   Az  ifjak gyakran fognak így kis állatokat, néha még kézzel is. A nagyvad
sokkal  nehezebb  és veszélyesebb, mert a csapdába ejtett állat elkeseredett
és  gonosz.  Még  a  kisebb  antilopoknak is éles, hegyes szarvuk van, és jó
hasznát  tudják  venni.  A  szép  kis  vizibivaly  rosszindulatú  állat,  és
veszélyes,   borotvaéles   fogakkal   rendelkezik.  A  vadászat  zajában  és
izgalmában könnyen megesik, hogy valaki az egyik állatra fordítja figyelmét,
de  nem  látja  vagy  hallja  a másikat, mely éppen a háta mögött van. Mégis
olyan alapos a fiatalok kiképzése, hogy ritkán történik baleset.

   Azután   eljön  a  nagy  pillanat,  az  avatás  végső  aktusa,  amikor  a
fiatalember  elejti  első  "igazi"  vadját,  amint  ők mondják. Ez lehet egy
valóban nagy antilop, egy okapi vagy éppen egy bivaly. Büszke pillanat ez, s
az egész vadásztársaság egybegyűlik, hogy szerencsét kívánjon az ifjúnak, és
megbámulja  az  elejtett  vadat.  Ha  egymaga  vagy néhány barátjával együtt
vissza  tudja  vinni  a  táborba,  meg  is teszi. Megtörténik, hogy póznához
kötözi,  s  akkor  néhányan  vállukon  szállítják el. Egyébként a helyszínen
feldarabolják,  s  úgy juttatják a táborba. Ezt azonban nem osztják fel úgy,
mint  a  hús  többi  részét.  Amikor  mindenki  visszatért  a vadászatról, a
hőstettet  újra  meg  újra előadják azok, akik látták, vagy azt hiszik, hogy
látták,  és rendesen el is táncolják az egész vadászatot. Az ifjút még talán
finoman  ki  is gúnyolják, mert ha jó is, hogy meg van elégedve magával, nem
szabad  büszkének  lennie. Egy pigmeus sohasem tarthatja magát többnek, mint
bármelyik másik.

   Ezután  megfőzik  az  állat  húsát,  s  a férfiak leülnek, hogy megegyék.
Közöttük  ül  az  eddigi  ifjú,  aki most már férfivá lett, és együtt ehet a
férfiakkal.  Az  egész  dolog  ilyen egyszerű és közvetlen. Nem is annyira a
bátorságát  kellett  bebizonyítania,  hanem  inkább  ügyességét és arra való
képességét,  hogy  elejtse  a férfihoz illő zsákmányt. Most, hogy már férfi,
illik  hozzá  a házasság is. A férfi csak akkor nősülhet meg, és csak azután
lehet  saját  hálója,  hogyha  elejtette  az  első "igazi" vadat. A busmanok
szokásaival  szemben,  akiknél a férfikorba lépés ugyancsak az első nagy vad
elejtésével  történik  meg,  a  férfiak  megjelölik  az ifjút, kis vágásokat
ejtenek  a  bőrén:  homlokán,  karjain  és  esetleg körbe a mellén is. Erdei
növényekből  gyurmát  készítenek, az állat zsírjával keverik össze, s amikor
feketére  égett,  bedörzsölik  a  vágásokba.  Ezek  a  tetovált  jelek egész
életében emlékeztetik a fiatalembert győzelmének napjára.

                                                     Fordította Bónis György

----------
Colin M. Turnbull: Az afrikai törzsek élete 
   (Gondolat, Bp. 1970.) 74-77. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.