Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                               Ferdinand Anton:
                                 AZ AZTÉK NŐ


   Ha  a  szülés  anya és gyermeke számára egyaránt szerencsésen folyt le, a
szülők első gondja az volt, hogy megtudják, szerencsés jegyben született-e a
gyermek.  Ezért lehetőleg minél előbb tonalpukéért, jövendőmondóért küldtek,
aki értette és értelmezte a "tonalamatl"-t (a napok könyvét). Szolgálataiért
szöveteket  és  pulykákat kapott, és részt vehetett a "keresztelői" lakomán.
Először  is megtudakolta a születés pontos idejét, és felállította a gyermek
horoszkópját.  Ha az időpont kedvező volt, így nyilatkozott: "Gyermeketek jó
jegyben  született."  De  így  is  szólhatott:  "A  gyermek  nem  jó jegyben
született,  bár  ugyanebben  a  sorban  található  egy kedvező jel is, amely
enyhíti és kiegyenlíti a főjel rontó hatását." Ez általában lehetséges volt,
mivel  a  mexikói  naptár  húsz  különböző szimbólumból, valamint tizenhárom
ezekkel  kapcsolatos  számból  tevődött  össze,  és  a jelek a hetes számmal
együtt  mindig szerencsések voltak. Más számok is enyhíthették a kedvezőtlen
jeleket.  Választhattak  ezenkívül  egy  másik jelet is, mivel a keresztelőt
négy  napig  lehetett  halogatni.  A  szipaktli, az alligátor jegye a lányok
számára kifejezetten előnyös volt. Aki ebben a jegyben született, bővelkedik
majd  a  földi javakban, és minden sikerül neki. Ha a virág (soitl) jegyében
született,  a  horoszkóp  jóslata  szerint  ügyesen  fog  fonni-szőni, és jó
háziasszony  lesz,  de  ha  nem  imádkozik  eleget,  éppenséggel  könnyűvérű
nőszemély  is  válhat  belőle.  Ennek  az  a magyarázata, hogy a virág jegye
összefüggésben   áll   Socsikecallal,  a  növényzet  istennőjével  ("Értékes
Virág"),  aki egy személyben volt a nő művészi képességének és a vidámságnak
az  istennője.  Ha  egy  leánygyermek  a "mozgás" (olin) jegyében született,
izgalmasan szép nő vált belőle. Minden mozdulata mámorító volt. Az e jegyben
születettek  nem  egykönnyen  hagyták  magukat  meghódítani,  de  ha hosszas
keresés után megfelelő társra leltek, hűségesek és háziasak voltak.

   A  jaguár  (ocelotl)  jegyében  születettek élete csupa küszködés volt. A
jaguárnők   a  horoszkóp  szerint  hajlottak  a  házasságtörésre.  A  "nyúl-
hölgyekben"  megvolt  az  iszákosságra  való  hajlam,  a "sas asszonyok"-ból
Xanthipék  váltak.  A  nők  számára  kedvezőtlennek  tekintették, ha a "nád"
napján  (akatl)  pillantották  meg  a  napvilágot,  mert úgy tartották, hogy
buták,  fecsegők,  fennhéjázók  és  vádaskodók lesznek. Mivel a jövendőmondó
naptár még lustasággal és munkára való alkalmatlansággal is vádolta ezeket a
nőket,  megpróbálták  őket  eladni  rabszolgának, hogy azután később vallási
szertartások  áldozataiként  leljék  halálukat.  E  tény alátámasztaná azt a
véleményt,   miszerint   a   gyakori  emberáldozatok  elsősorban  a  fennsík
túlnépesedésére   vezethetők   vissza.   Az  aztékokat  megelőző  időben  az
emberáldozat   ugyanis   viszonylag   ritka  volt,  s  csak  foglyokat  vagy
rabszolgákat  áldoztak fel. Az a vallási kötelesség tehát, hogy az isteneket
az ember legértékesebb kincsével, a vérrel táplálják és erősítsék, gazdasági
indíttatású: így kívántak megszabadulni a felesleges népességtől.

   Ha egy gyermek születését sok rossz előjel kísérte, "naptártudósokkal" és
jövendőmondókkal  kellett tanácskozni, mivel csak ők voltak képesek a baljós
jel   hatását  a  számok  segítségével  csökkenteni  vagy  az  ellenkezőjére
fordítani.  Ők  határozták  meg a "keresztelő" napját, amely a születésnapot
helyettesítette.  A szerencsés jóslatok természetesen csak akkor teljesedtek
be,  ha az érintett személy szabályos életet élt, és rendszeresen bűnbánatot
tartott.  A jövendőmondó a különböző feltételekkel időben biztosította magát
a tévedések ellen.

   A  napévvel  (sinitl)  ellentétben,  amely  360 rendes és öt "felesleges"
napból  állt,  a jövendőmondó év csak 260 napos volt, egy szipaktlival, azaz
alligátorral  kezdődött,  és tizenhárom soszitllal, azaz virággal végződött.
Így  folyt  párhuzamosan  a napév és a jövendőmondó naptár éve. Elrendezésük
olyan  világos  volt,  hogy  minden  különösebb fejtörés nélkül meg lehetett
találni bármely napot mindkét naptárban.

   A horoszkópkészítők számára fontosak voltak az istenek is, akik szabályos
rendben  kísérték  a  jegyeket:  a  Nap  és  a  Hold egy halálhoz (mikicli),
Petékatl,  a  részegség  istene  egy  sashoz  (kuautli) tartozott, hogy csak
néhány  példát  említsünk.  A várható események értékelésénél a jövendőmondó
természetesen  figyelembe  vette  ezeket  az  isteneket,  de  a  négy  égtáj
istenének,   az   ősöknek   is  nagy  jelentőséget  tulajdonított.  A  kelet
tulajdonságai  közé  tartozott  a  termékenység  és  a bőség, az érdesség és
szárazság   az  észak,  az  öregség  és  halál  a  nyugat,  a  burjánzás  és
bizonytalanság a dél jellemzője volt. A különböző éghajlati zónákra tagolódó
ország földrajzi helyzete ebben is megnyilvánult.

   A   mexikóiak   életét   természetesen   messzemenően   befolyásolták  és
szabályozták  a  "tonalamatl"-nak  ezek  a jóslatai. A kereskedők például az
idegen  törzsek  területén  át  vezető  bizonytalan  utazáshoz  kivártak egy
bizonyos  napot,  jóllehet épp ők voltak a régi Mexikónak az a rétege, amely
egy  szabad  útlevélhez,  hasonló  engedéllyel rendelkezett. Az "egy jaguár"
volt   az   a   nap,  amelyen  foglyokat  és  rabszolganőket  áldoztak  fel.
Kiszámították  a  házasságkötés  napját  is.  Bizonyosan állíthatjuk, hogy -
tekintet  nélkül  származásra  és  társadalmi helyzetre - egyetlen azték sem
mondhatott  le a jövendőmondó papok jóslatainak igénybevételéről. E jóslatok
a  legkisebb  alattvalótól  kezdve  II.  Montezumáig  mindenkinek  az életét
meghatározták.  Jellegzetes  példája  ennek,  hogy  a spanyol hódítást annyi
kedvezőtlen  előjel előzte meg, hogy ez megbénította az aztékok ellenállását
az idegenek behatolásával szemben.

   Ez a világnézet gátolta a mexikóiak mozgási szabadságát. Sorsuk felett az
eleve  elrendeltség  Damoklész-kardja  lebegett. A jegy, amelyben születtek,
barátságtalan,   irreális  hatalmakhoz  béklyózta  őket.  Az  istenek  és  a
csillagok   nyomasztóan   hatottak  rájuk.  A  naptár  mindenható  uralmának
rabszolgái  voltak,  kedélyállapotukat  át- meg átszőtte a fatalizmus, amely
azonban  aktivitásra  is  serkentette őket. Csalással harcoltak a sors és az
eleve  elrendeltség ellen. Vagy úgy, hogy a keresztelőt a szerencsésebb jegy
kicsikarása  érdekében  a  negyedik napig halogatták, vagy egyszerűen azért,
mert  nem  adták  meg  magukat  tehetetlenül  és  lustán sorsuknak. Egyfelől
hajlandóak  voltak  földi  életüket  csupán  egy utazás tovatűnő állomásának
tekinteni,  másfelől  viszont  készen  álltak  a harcra felette kérdéses, az
istenek által meghatározott létükért.

   Miután  a  mexikóiak  kóborló  élete véget ért, és néhány generáció alatt
beilleszkedtek  a  már  régebben  letelepült  törzsek  kultúrájába, alapvető
társadalmi  átrétegződés  ment  végbe.  Legfontosabb  vívmány  az  általános
iskolakötelezettség volt. Nem állapítható meg, mikor vezették be az aztékok,
mindenesetre  roppant jelentőségű tény, hogy már ebben az időben létezett. A
középkorban, amikor Európában a gyermekek iskoláztatása a felsőbb társadalmi
rétegek  privilégiuma  volt,  egyetlen  azték  gyermek  sem nőtt fel iskolai
képzés  nélkül,  bármely  rétegből  származott is. A gyermeknevelés az állam
feladata  volt.  Az  állam nagy gondot fordított a kultúra fejlesztésére, az
erkölcsök megőrzésére és használható alattvalók képzésére.

   A  tizenkettedik  életévüket  betöltött  fiatal  aztékok  megkapták a két
kukoricalepényből álló teljes adagot, tizenöt éves korukban pedig a szülők a
nyilvános  iskolák  gondjaira  bízták  gyermekeiket  (ez  az adat a Mendoza-
kódexből  származik,  más források fiatalabb kort jelölnek meg). Az "ifjúság
házá"-ban  (telpocskaji)  folyó  tanítás  célja  elsősorban  az állampolgári
kötelességek  oktatása volt: a fiúk a fegyverforgatást gyakorolták, a lányok
perlig  megtanulták a szövést és az értékes hímzett tollszövetek készítését.
A  tantervhez  tartozott  a  történelem  és  a törzsre vonatkozó hagyományok
ismertetése,  valamint  a  vallási  és  világi  rítusok megtanulása. A fiúk,
akiket  olyan  kellemetlen  munkák elvégzésébe is bevontak, mint a csatornák
vagy   az   utcák  tisztán  tartása,  naplemente  után  a  "dalok  házá"-ban
(kuikakalko)  szórakoztak.  "Ott  táncoltak  az  ifjak  éjfél utánig. Akinek
kedvese  volt,  azzal  aludt",  írja  egy  krónikás.  A fiatalemberek nem az
ugyancsak  iskolás  korú  leányokkal  éltek együtt, hanem az auianimékkel, a
kurtizánokkal, s ez az iskolai hatóságok engedélyével történt.

   A  szabadiskolának  ez a formája kissé különös számunkra, és Sahagún volt
az  első  európai, aki elítélően nyilatkozott a telpocskajibeli fiatalokról:
"Nem   élnek  rendes  életet,  kurtizánokat  tartanak,  meggondolatlanul  és
cinikusan  beszélnek,  és  fennhéjázóan,  gőgösen  fejezik  ki  magukat."  A
krónikás  a  kalmekak,  egyfajta  "kolostori iskola" növendékei iránt érzett
rokonszenvet,   akik   közül   azután  a  papok  kerültek  ki.  Ott  mindent
megtanítottak  a  fiúknak és leányoknak, ami a kor és az ország tudományához
tartozott:  az  írást  és  a  képírások  értelmezését, a jövendőmondást és a
naptártudományt,  a költészetet és a szónoklás magas művészetét. Ha a szülők
úgy  határoztak,  hogy a kalmekakba adják leányukat, már a gyermek születése
után  bejelentették  ebbeli  szándékukat.  A  leányok négy-hat éves korukban
kerültek az iskolába. Később azután választhattak, kilépnek-e, vagy a vallás
szolgálatának szentelik életüket.

   Bár  e  nevelési  rendszer  tükrözi  az  azték társadalom tagozódását, az
alacsonyabb származásúak előtt sem tornyosultak legyőzhetetlen akadályok, ha
a  kalmekakban akartak tanulni. Ebbe az elit iskolába még a plebejusok fiait
is  felvették. Hajlamaik és tehetségük révén elvben a "népiskola" tanulói is
eljuthattak   például  a  hadvezérségig,  a  tlakocskalkatl  tisztségéig.  A
történetírás nem jegyezte fel, vajon valóban viselte-e valaki az alacsonyabb
néprétegből ezt a hivatalt.

   Ha  az  ifjak  és leányok házasulandó korba léptek, elbocsátották őket az
iskolából.  A  leánykérést  mindig  a  férfi  családja  kezdeményezte. Ehhez
igénybe  vették  a házasságközvetítő segítségét, aki jártas volt a beszédben
és a rítusokban. Mivel a fiatalok nem a szülői házban nőttek fel, a kérést a
tanító (telpocstlatoke = az ifjak elöljárója) elé kellett terjeszteni. Ha az
iskola elöljárója az apa kérésére elment a szülőkhöz, az volt a szokás, hogy
megvendégeljék  és  megajándékozzák.  A  lakoma  után az immár húszesztendős
tanítvány  rokonai  körbe  ültek,  és  a  telpocstlatoke előtt egy rézbaltát
állítottak fel. Az apa így szólt:

   "Rokonok  és  tanító,  ne  szomorkodjatok,  hogy  testvéretek, a mi fiunk
elválik  majd  tőletek.  Nézzétek  e  baltát,  ez annak a jele, hogy az ifjú
kiválik  körötökből. Vegyétek a baltát, és bocsássátok el fiunkat." A tanító
ünnepélyes  szavakkal  válaszolt  az apa beszédére és elbocsátotta a fiút az
iskolából.  Csak  azután  gondolhattak  arra,  hogy  asszonyt  keressenek az
ifjúnak.  A  feleség  kiválasztása  a  család és a vének tanácsának feladata
volt.

                                                    Fordította: Szántó Tamás

----------
Ferdinand Anton: A nő a Kolombus előtti Amerikában
   (Corvina, Bp., 1976.) 20-24. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.