Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                             Daniel J. Boorstin:
                                AZ AMERIKAIAK
                           (A gyarmatosítás kora)


   Először:  Az  amerikai  törvények  bizonytalansága  és  a  főiskola és az
egyetem   közti   különbségek   elmosása   segített   megtörni  az  oktatási
monopóliumokat.

   Az  első  amerikai  főiskolát  tipikusan  amerikai jogi bizonytalanságban
hozták  létre.  Harvard  alapítását  ma  általában  1636-ra teszik, amikor a
massachusettsi törvényhozás (General Court) 400 fontot juttatott egy "iskola
vagy  főiskola  céljaira",  de  jogi felépítése és hatásköre nem is lehetett
volna homályosabb. A Harvard tulajdonképpen 1642-ben adta ki első diplomáit,
bár a főiskola senkitől sem kapott semmilyen jogi felhatalmazást addig, hogy
ezt megtehesse; még csak nem is volt a jog szerint bejegyezve. Amikor azután
a  főiskola  végül  alapítólevelet  kapott a massachusetts-i törvényhozástól
1650-ben,  még  mindig  szó sem volt diplomákról, talán a törvényhozás saját
hatáskörének   bizonytalansága   miatt,  hogy  az  egyáltalán  rendelkezik-e
diplomaadó  hatalom  adományozásával. Henry Dunster, a Harvard College első,
rendkívül  aktív  elnökének  (1640-1654)  legmerészebb  tette  az volt, hogy
egyáltalán  diplomákat  adományozott.  Ahogy Samuel Eliot Morison mondta, ez
"majdnem   felért   egy   Károly   [angol]   királytól   való  függetlenségi
nyilatkozattal". Még az 1650-es törvényhozói alapítólevél is jogilag annyira
gyenge   lábakon   állónak  tűnt,  hogy  amikor  Increase  Mather  Angliában
tartózkodott  az  1688-as  fordulat után, megpróbált - bár eredménytelenül -
egy   különleges   királyi   szabadalomlevelet   szerezni.  A  Harvard  jogi
megalapozása,  diplomaadó hatáskörének eredete és az a kérdés, hogy vajon és
milyen  jogi  értelemben,  ha egyáltalán erről beszélhetünk, "főiskola" vagy
"egyetem"-e  ténylegesen  -  mindez  egészen  a  20. századig bizonytalan és
megválaszolatlan  maradt. Az elnök és a tanárok kezdettől fogva kihasználták
ezt a bizonytalan helyzetet, és bármely nekik tetsző hatáskörben eljártak.

   Yale  akkor keletkezett, amikor a Harvard jogi alapozása a leggyengébbnek
tűnt, noha az intézmény már majdnem 60 éve virágzott és adott ki diplomákat.
Harvard   különleges   jogi   problémáihoz   természetesen   hozzájárult   a
Massachusetts-öbölbeli    gyarmat   adománylevelének   bizonytalansága   is;
nyilvánvalóan  egyetlen  biztos  jogi  kiváltságot  sem  lehetett  egy olyan
gyarmati kormányzattól nyerni, mely maga is talán törékeny jogi alapon állt.
Ki remélhette, hogy kielégítheti a (gyarmati) törvényhozást, a kormányzót és
az  állandóan  változó brit kormányzatot, és ugyanakkor figyelembe veheti az
angol  törvénykezés  ősi  formáit,  és  a gyarmati igényeknek is megfelelően
eleget  tehet?  Ráadásul ott volt az a kényes kérdés is, hogy ha egy gyarmat
túllépi  jogi  hatáskörét, például azáltal, hogy bejegyez egy főiskolát vagy
egyetemet,  amikor tulajdonképpen nincs ilyen hatalma, nem sérti-e meg saját
alapítólevelét?  Egy  ilyen  lépés  arra  késztetheti  a barátságtalan angol
politikusokat,  hogy  megkérdőjelezzék  az  egész  gyarmat  jogi  létezését.
Ezekben   az   években   sem   a  Massachusetts-öböl,  sem  Connecticut  nem
szűkölködött  olyan  ellenségekben  az anyaországban, akik ne ragadtak volna
meg  örömmel  egy ilyen lehetőséget. "Nem tudva, hogy mit csináljunk, nehogy
túl  sokat  tegyünk...  -  magyarázta  Samuel Sewall bíró és Issac Addington
1701-ben,  azzal a törvénnyel kapcsolatban, melyben Yale alapítását vázolták
fel  -,  ezért  direkt  olyan  alacsony  szintű  nevet adtunk a főiskolának,
amilyet  csak  lehetett,  hogy  minden vihart kibírjon, nem merve bejegyezni
azt,  nehogy  a  jogosultság  igazolását  elrendelő bírói végzés alá essen."
Óvatos  szerénységgel és kétértelműséggel úgy határoztak, hogy intézményüket
"kollégiumi   iskolának"   nevezik.  Csak  majdnem  fél  évszázaddal  később
(1745-ben) adományozott a Yale diplomákat, amikor formailag is bejegyezték.

   A  gyarmati  főiskolák  története az egyik legfigyelemreméltóbb példája a
jogi gyakorlat győzelmének az elmélet fölött és a közösség szükségleteinek a
hivatásos  jogászok  homályos jogi distinkciói fölött. A forradalom kitörése
előtt  már legalább kilenc olyan gyarmati intézmény adományozott diplomákat,
amelyek még a 20. században is léteztek. Ebben az időben egész Angliában még
mindig  csak  kettő diplomaadó intézmény létezett, Oxford és Cambridge, ezek
ősi    monopóliumát    még    mindig   a   jogászok   pontosan   kidolgozott
megkülönböztetései  biztosították.  A  legrégebbi  amerikai  főiskolák  -  a
Harvard,  a  William and Mary és a Yale - ma is még mindig abban találhatják
diplomaadományozó   hatáskörük   eredetét,  amit  a  jogászok  "elévülésnek"
neveznek,  azaz  abban  az  egyszerű  tényben,  hogy diplomákat adományoztak
hosszú  ideig  anélkül, hogy ezt a jogukat sikeresen megkérdőjelezték volna.
Ha  a  pontos  angol  megkülönböztetést  a megfelelően bejegyzett diplomaadó
monopólium,  melynek  "egyetem"  volt a neve, és minden más típusú intézmény
között   sikeresen   átültetik   ide;   ha  egyetlen  királyi  egyetemet  is
létesítettek    volna   az   összes   amerikai   gyarmatnak;   vagy   ha   a
diplomaadományozás  jogát  világosan  és  kimondottan  megtiltották volna az
összes  gyarmaton,  az  amerikai felsőoktatás története - és feltehetően sok
minden másé az amerikai kultúrában - másként alakulhatott volna.

   Másodszor: A külső ellenőrzés a közösségbe vonta a főiskolákat.

   A  17.  századi Európában, és minden bizonnyal Angliában, az egyetemek és
kollégiumaik  a  tudós  emberek büszke és kiemelkedő csoportjának központjai
voltak.   A  középkori  egyházi  hagyomány  egyfajta  tudósi  önkormányzatot
hagyományozott  rájuk, amely Európában sok helyütt máig is megmaradt. Azok a
tudósok,    akik   az   egyetem   körül   összegyűltek,   felügyelve   annak
könyvállományát,  épületeit,  adományait és szinekuráit, féltékenyen őrízték
jogaikat.  Az  egyetem nekik saját tulajdonuknak tűnt. Bármi is volt ennek a
hatása  a  "tudósi  szabadságra",  az egyik kézzelfogható eredménye az volt,
hogy   az  egyetemeket  a  közösségektől  függetlenítette,  és  elszigetelte
egymástól  az egyetemet és a közösséget. Ezt még ma is hűen tükrözi az angol
"polgárok" és az "egyetemiek" ellentétpárja.

   Az amerikai gyarmatokat átható protestáns szellem természetesen kedvezett
a  "laikus"  (azaz  nem  egyetemi)  ellenőrzés  növekedésének.  A  középkori
egyetemek  egyházi  intézmények  voltak,  és  "önkormányzatuk"  egyszerűen a
papság  autonómiájából következtetett. A protestáns reformáció a világiaknak
is juttatott részt templomainak irányításában. Egy másik mód, hogy megtörjék
az  egyházi  réteg  hatalmát,  az  volt, hogy világiakat is bebocsátottak az
egyetemek  kormányzatába. "A pápistaság reformációja óta - írta egy amerikai
szerző   1755-ben   -   a  főiskolák  és  más  pápista  vallási  intézmények
szentségének  eszméje  semmivé foszlott... Nem az volt itt a szándék, hogy a
főiskolákat  vagy  egyetemeket  lerombolják, és kirabolják a Múzsákat, hanem
az,  hogy  megmentsük  azokat  a  pápista visszaélésektől... Új egyetemek és
főiskolák  alapításával a brit nemzet egy kissé nagyképűvé tette talán őket,
alkalmazkodva  az  új  szokásokhoz... pápista időkben; amely szokások hosszú
múltra  tekintenek  vissza,  és  úgy  határoztak,  hogy folytatják azokat. A
protestáns  fejedelemségekben,  köztársaságokban és államokban azonban, ahol
azelőtt  nem volt egyetem, nem követték a pápista módokat vagy szokásokat az
egyetemek  és főiskolák alapításánál, csak olyan kiváltságokkal, előjogokkal
és  hivatalnokokkal  látták  el őket, amelyek kizárólag iskolai kiváltságok,
jogok  és hivatalnokok voltak." Az öreg Angliában a protestantizmus ellenére
az egyetemi karok elsáncolták magukat a középkori falak mögé. Amerikában nem
léteztek ilyen falak.

   Ahogy  most  visszatekintünk  a  történtekre,  világosnak  tűnik, hogy az
amerikai  felsőoktatási  intézmények  "laikus"  ellenőrzése  sokkal  kevésbé
köszönhető  egyesek bölcsességének vagy előrelátásának, mint inkább a puszta
szükségnek és annak, hogy Amerikában alig voltak hasonló intézmények. Míg az
európai  egyetemek  a  17.  és  18.  században  gazdag földeket, épületeket,
adományokat,  a  kormányzati költségvetésből származó összegeket és pontosan
ki nem mutatható forrásokat örököltek, addig az új amerikai főiskolák, ahogy
Hofstadter és Metzger kimutatta, vadonatúj "termékek" voltak. Kis közösségek
alapították   őket;   világi   ellenőrző   testületek  segítették  eloszlani
korlátozott  forrásaikat,  és  állandó kapcsolatban tartották a főiskolát az
egész  közösséggel,  amelynek  támogatása  nélkül az egyáltalán nem létezett
volna.

   Európában  az  egyetemek  történelmileg az egyházi tudósok egyfajta céhét
jelentették.  Itt  semmilyen  hasonló  céh nem létezett, azon egyszerű oknál
fogva,  hogy  nem  volt  jelentős  számú  tudós  ember.  Az  új  intézmények
ellenőrzése  szükségszerűen az egész közösség képviselőire hárult. A tanult,
kiváló  vagy  legalábbis  idősebb  férfiak, akik az európai egyetemek karait
vezették,   joggal  követelhették  maguknak  a  jogot,  hogy  saját  magukat
irányítsák. A Harvardon azonban, ahol 1650-ben Henry Dunster elnök mindössze
épphogy   csak  negyvenéves  volt,  míg  gazdasági  vezetője  huszonhat,  és
"fakultásának"  (akkoriban  egy  olyan  hallgatókból álló átmeneti testület,
akik  lelkészekké  szerettek  volna  válni)  átlagéletkora kb. huszonnégy év
volt,  a  főiskola  tanári  kara  nem  nagyon  várhatott el tiszteletet vagy
hatalmat az őket körülvevő közösségektől.

   Így  kialakult  a  gyarmati  időszakban  annak  a  külső  ellenőrzésnek a
rendszere,   amely   tartósan  jellemezte  a  későbbiekben  is  az  amerikai
felsőoktatási   intézményeket.  A  Harvard  és  a  William  and  Mary  korai
kormányzatában  bizonyos jelek egy kettős ellenőrzési rendszer kifejlődésére
mutattak,  amelyben  a  tanári  kar  által való irányítás egy külső testület
vétójoga  alá  tartozott volna. Egyik helyen sem élt soká ez a rendszer. Már
1650-ben  a  Harvard  egyértelműen nem a professzorok, hanem az előljárók és
lelkészek  ellenőrzése  alatt  állt,  és  az  alatt  is maradt. A 18. század
közepére,  amikor  a  William  and  Mary  virágzott, egyértelműen a dzsentri
kerekedett a tudós emberek fölé.

   Az  amerikai  felsőoktatási kormányzat prototípusát végül is a Yale-en és
Princetonban   valósították   meg,  ahol  a  közösség  képviselőit  egyetlen
igazgatótanácsba   szervezték,   amely   jogilag  birtokolta  és  hatékonyan
ellenőrízte  az  intézményt.  Ezek az igazgatótanácsi tagok nem a tanári kar
tagjai   voltak,   hanem   lelkészek,   elöljárók,  jogászok,  orvosok  vagy
kereskedők. Az amerikai főiskolák nem lehettek a tudósok önkormányzó céhei.

   A  külső  ellenőrzés véletlenszerűen létrehozott egy másik intézményt is:
az  amerikai  főiskola elnökét. Az ősi európai rendszerben, ahol az egyetemi
kollégium  tanácsai  vagy az egyetem tanári kara kormányozta önmagát, és ősi
adományok vagy egyházi állások támogatták őket, egy ilyen hivatalnok számára
nem  volt  hely.  Ám  a  külső  emberek által kormányzott amerikai főiskolai
rendszer új hivatalnokokat teremtett. Az igazgatótanácsi tagok sokszor távol
voltak,  és sem idejük, sem hajlandóságuk nem volt a kormányzásra; a helyben
lévő tanárok pedig gyakran túl fiatalok voltak, és sűrűn is cserélődtek. Ezt
a  hatalmi vákuumot töltötte be a főiskolai elnök. Egyedül ő képviselte mind
a  tanári  kart,  mind  a  közösséget,  mivel  tagja  volt annak a kormányzó
testületnek,   amely   a  főiskolán  székelt.  Formailag  az  igazgatótanács
alkalmazásában  állt,  és  általában  ő  volt  a  tagok  közül  a  legjobban
informált,  így  vezetőjükké  is  vált.  Mint  a  fakultás  első  embere,  ő
képviselte  lassanként  a  többieket  is.  Az  ő  aktivitásától  függött  az
intézmény  hírneve, sőt a léte is. Ő egyesítette a tudóst és az üzletembert;
tőle   várták   el,  hogy  az  itt  szerzett  tudást  a  mindennapi  életben
felhasználják,  és  üzleti  megfontoltságot vigyen a kultúra világába. Mivel
nem  volt  óvilági  megfelelője,  ő  vált a kolostori falak ledöntésének élő
jelképévé.

                                                 Fordította: Magyarics Tamás

----------
Daniel J. Boorstin: Az amerikaiak (A gyarmatosítás kora)
   (Gondolat, Bp. 1991.) 230-238. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.