Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                              Ferdinand Anton:
                A MAJA-INDIÁNOK ÉS DÉLI SZOMSZÉDAIK ASSZONYAI


   A  maja  leányok  és  fiúk  életében egyaránt a legfontosabb szertartás a
"második születés" (kaput szihil) volt, ami a gyermekek hivatalos felvételét
jelentette  a  nemzetségbe.  E  szertartás  lényeges  mozzanatai a gyermekek
szertartásos  megtisztulása, az isteneknek bemutatott áldozat, a gyónás és a
szakrális  mosakodás  volt.  A  leányok  életében fontos szerepet játszott a
hármas  szám,  a  nők  szent  száma. Három kő vette körül a tűzhelyet, amely
mellett  az  asszonynak  élete  legnagyobb részét kellett töltenie. A fiúkat
négyhónapos  korukban  ünnepelték  meg, mivel a négyes - a kukoricaföld négy
határkövének  megfelelően  -  volt  az ő szent számuk. A leányt anyja hatvan
napos  korában  (a  maják  húsz napos hónapot számoltak) a karjára vette, és
átadta  a  kacika  feleségének.  Erre  a  kunyhó  közepén  került  sor.  Egy
szalmagyékényre  orsót,  gyapotot  és  egy  miniatűr  szövőszéket helyeztek,
továbbá  csont-  és  kaktusztűket,  egy  kis vizeskorsót, egy fazekat és egy
"metaté"-t, a kukorica őrlésére szolgáló követ.

   "Vedd, hogy megtanulj fonni", mondta az anya, és egy kevés gyapotot adott
a  kisgyermek kezébe. Ezután a csecsemőt kilencszer körbehordozták a gyékény
körül.  A  felnőttek kezükbe vették a kis szövőszéket, és úgy tettek, mintha
szőnének. E szertartással átadták a kislányt a közösségnek, s az tagjai közé
fogadta  őt.  Úgy  tudjuk,  hogy  a  leányok nem részesültek olyan nyilvános
iskolai nevelésben, mint Tenocstitlánban, az azték fővárosban.

                                                    Fordította: Szántó Tamás

----------
Ferdinand Anton: A nő a Kolombus előtti Amerikában
   (Corvina, Bp., 1976.) 27. o.

Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.