Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                                Kéri Katalin:

                   GŐBEL JÁNOS GYÖRGY ÉLETÚTJA (1835-1903)


                        "Ha újra kezdeném a pályámat,
                            ismét tanító lennék."



                               TARTALOMJEGYZÉK


      'Bevezetés ............................................  2. oldal'
      'Gőbel János György ifjúkora, iskolái .................  3. oldal'
      'Gőbel isztiméri tanítóskodása ........................  4. oldal'
      'Tanulmányútjai, önképzése ............................  6. oldal'
      'Székesfehérvári főtanítóvá való kinevezése ........... 11. oldal'
      'Publikációi (1870-es 1880-as évek) ................... 13. oldal'
      'Fejérmegyei Tanítóegylet ............................. 35. oldal'
      'Gőbel kitüntetése .................................... 46. oldal'
      'Gőbel mindennapjai, pályája alkonya .................. 47. oldal'
      'Zárszó ............................................... 51. oldal'
      'Jegyzetek ............................................ 53. oldal'
      'Bibliográfia ......................................... 60. oldal'

    A szerző neve:            Kéri Katalin (történelem-orosz V. évfolyam)
    A Dolgozat címe:          Gőbel János György életútja
    A témavezető tanár neve:  Dr. Komlósi Sándor főiskolai tanár
    Az intézmény neve:        JPTE Tanárképző Kar
    A leadás éve:             1988.




                                   REZÜMÉ

        A   dolgozat   az   isztiméri   segédtanítóból   székesfehérvári
     főtanítóvá  lett Gőbel János György (1835-1903) életpályáját követi
     nyomon.  Sokoldalú  személyiségének  tükrében feltárul a dualizmus-
     kori  Székesfehérvár,  tágabb értelemben Fejér megye nevelésügyének
     40    éve,   gyakorlati   tevékenysége   és   publikációi   alapján
     rekonstruálhatjuk   a  megyében  jelentkező  nevelési  és  oktatási
     törekvéseket, problémákat.
        Gőbel  gazdag  életútjának  legjelentősebb  pontjai: az ifjúsági
     takarékpénztárnak   és   az   iskolai  könyvtárnak  megalapítása  a
     megyében, a néptanítók helyzetének folyamatos elemzése; az országos
     és  megyei  sajtóban  megjelent  cikkei  és értekezései, valamint a
     Fejérmegyei  Tanítóegylet  vezetése. Pedagógiai gondolkodásmódja ma
     is korszerűnek hat.
        A  kutatás  levéltári dokumentumok (pl. Főispáni iratok; iskolai
     értesítők)   és   bőséges   sajtóanyag   (pl.   Néptanítók   Lapja,
     Székesfejérvár,  Tanodai lapok stb.) alapján történt, a forrásanyag
     egy részének elemzése azonban még folyamatban van.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.