Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                        Ambrus Attiláné Kéri Katalin


    A TÖRTÉNETI BARANYA MEGYE RÓMAI KATOLIKUS ISKOLAÜGYE 1868-1918 KÖZÖTT

            (Különös tekintettel a római katolikus elemi iskolák
                           és tanítóik helyzetére)



              Konzulens tanár: Dr.Katus László egyetemi docens


       Bírálók: Dr. Mészáros István, a Magyar Tudományos Akadémia doktora
                Dr. T. Mérey Klára, a történettudományok doktora


                        Doktori értekezés 1-2. kötet

                             PÉCS, 1992. január


       "A NÉPNEK ÉRTELMI NEVELÉSÉBEN FEKSZIK EZEN HAZA EGÉSZ JÖVŐJE."
                                                          (b. Eötvös József)



            (A dokumentum tartalmazza a mellékletek azon részeit,
               melyek karakteres formában átírhatóak voltak.)



                               TARTALOMJEGYZÉK

   'I.     BEVEZETÉS............................................  3. oldal'
   'II.    BARANYA MEGYE FÖLDRAJZI SAJÁTOSSÁGAI.................  5. oldal'
            1. Természetföldrajzi leirás.......................  5. oldal
            2. Településföldrajzi leirás.......................  5. oldal
   'III.   A MEGYE NÉPESEDÉSI VISZONYAI A VIZSGÁLT KORSZAKBAN ..  7. oldal'
   'IV.    A MEGYE GAZDASÁGI ÉLETE.............................. 11. oldal'
   'V.     MŰVELTSÉGI ÁLLAPOTOK A MEGYÉBEN...................... 18. oldal'
   ''VI. A KORSZAK SARKALATOS - NÉPOKTATÁSSALď0
   '         KAPCSOLATOS - TÖRVÉNYEI............................ 23. oldal'
   'VII.   A BARANYAI TANÜGYIGAZGATÁS ALAKULÁSA................. 29. oldal'
   ''VIII.  A KATOLIKUS ELEMI ISKOLÁK ÁLLAPOTA BARANYÁBANď0
   '       AZ 1868 - 1914 KÖZÖTTI IDŐSZAKBAN.................... 37. oldal'
            1. Az iskolák eredete.............................. 37. oldal
            2. Az iskolák száma, állapota, iskolaépítkezések
                és bővítések (1868 - 1914)..................... 39. oldal
            3. Az iskolák belső felszereltsége,
                tanszerekkel való ellátottsága................. 54. oldal
            4. Az iskolák jövedelmi viszonyai.................. 59. oldal
   'IX.    A TANULÓLÉTSZÁM ÉS ISKOLÁBA JÁRÁS.................... 62. oldal'
   'X.     A TANÍTÓK HELYZETE................................... 68. oldal'
            1. A tanítók száma................................. 68. oldal
            2. A tanítók fizetése.............................. 69. oldal
            3. Tanítói nyugdíj................................. 83. oldal
            4. A tanító lakása................................. 86. oldal
   'XI.    A TANÍTÓK OKTATÓ-NEVELŐ MUNKÁJA...................... 90. oldal'
   'XII.   TANÍTÓK ISKOLÁZOTTSÁGA, TANÍTÓKÉPZÉS................. 99. oldal'
   'XIII.  TANÍTÓEGYLETEK, TOVÁBBKÉPZÉS, ÖNKÉPZÉS.............. 108. oldal'
   'XIV.   NEVES TANÍTÓEGYÉNISÉGEK............................. 119. oldal'
   'XV.    TANÍTÓK FEGYELMI ÜGYEI ÉS JUTALMAZÁSUK.............. 126. oldal'
   'XVI.   NŐI TANERŐK......................................... 134. oldal'
   'XVII.  PEDAGÓGIAI SAJTÓ BARANYÁBAN 1868 - 1918............. 140. oldal'
   'XVIII. MAGYAROSÍTÁS BARANYÁBAN............................. 156. oldal'
   ''XIX.   A KATOLIKUS ELEMI ISKOLÁK HELYZETE AZ
   '        I.VILÁGHÁBORÚ ALATT (1914 - 1918).................. 163. oldal'
            1. Az 1914-es év.................................. 164. oldal
            2. A kisiskolák 1915 - 1918 közötti helyzete...... 169. oldal
            3. A tanítók helyzete............................. 173. oldal
   'XX.    ZÁRSZÓ.............................................. 181. oldal'
          'RÖVIDÍTÉSEK......................................... 185. oldal'
          JEGYZETEK  (A fejezetek végére helyeztük) .......... 186. oldal
          'MELLÉKLETEK......................................... 251. oldal'
            1. Térképek....................................... 252. oldal
            '2. Táblázatok..................................... 258. oldal'
            3. Grafikonok..................................... 290. oldal
            4. Kördiagramok................................... 294. oldal
            '5. Rajzok, fényképek.............................. 297. oldal'
            '6. Órarendek...................................... 307. oldal'
            '7. Szöveges mellékletek........................... 312. oldal'
          'IRODALOM  (BIBLIOGRÁFIA)............................ 365. oldal'
          'TELEPÜLÉSNÉV - MUTATÓ............................... 378. oldal'
          'SZEMÉLYNÉV - MUTATÓ................................. 397. oldal'


                        Részlet az egyik bírálatból:

   "Választott   témájával   kapcsolatban  a  szerző  széleskörű  levéltári,
könyvtári  és hirlaptári egyéni kutatómunkával igen gazdag anyagot tárt fel;
e   bőséges   adatbázis  alapján  -  ezt  kellően  elemezve,  értelmezve  és
kritikailag   értékelve,   a   neveléstörténeti  forrásfeldolgozás  korszerű
módszereit   szakszerűen   alkalmazva,   a   szakirodalomban   való   alapos
tájékozottság    birtokában   -   készítette   el   disszertációját.   Ennek
eredményeképpen  új  tudományos  eredményeket  tartalmazó értékes munka jött
létre.

   Benne teljes áttekintést kapunk a Baranya megyei katolikus népiskolákról;
ezzel  kapcsolatosan minden lényeges vonatkozás bemutatásra kerül. Megfelelő
az   anyag   tagolása,   logikus   a  kidolgozás  gondolatmenete;  a  szöveg
gördülékeny,  csiszolt,  ugyanakkor  kellően  szakszerű.  A  mellékletek jól
kiegészítik és szemléltetik a törzsszöveg megállapításait..."
                                                             Mészáros István


                         Minősítés: summa cum laude




                             KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS

   Értekezésem  végén  szeretném  több  embernek  is köszönetemet kifejezni.
Mindegyiküknek  másért  tartozom  köszönettel, de mindannyian közösek abban,
hogy így, vagy úgy, segítettek nekem.

   Mindenekelőtt szeretném kifejezni köszönetemet Ambrus Attila Józsefnek, a
férjemnek,  aki  éveken át hű társam és lelkesítőm volt kutatásaim során, és
aki    dolgozatom   rajzos   melléketeit   és   névmutatóját   elkészítette.
Disszertációm  gépelésénél  és  nyomtatásánál  nélküle  semmire nem jutottam
volna.  Számomra  ennél  is  fontosabb  volt, hogy szerelmével olyan légkört
teremtett számomra, melyben öröm volt dolgozni.

   Meleg hálával gondolok szüleimre, Kéri Jánosra és Stadler Katalinra, akik
becsülettel  felneveltek  és taníttattak, és egész életükkel hozzájárultak e
munka elkészüléséhez.

   Köszönöm  nekik  és  férjemnek,  hogy  mindent megtettek önmegvalósításom
érdekében.

   Köszönettel  tartozom  konzulensemnek,  dr.  Katus Lászlónak, aki nemcsak
szakmailag, de emberileg is sok segítséget nyújtott.

   Kutatásaim   elvégzésében   Kersák   Pál  plébános,  a  Püspöki  Levéltár
igazgatója  és Kersák Teréz nővér, valamint Selényi Miklós, a Baranya Megyei
Könyvtár  és Márfi Attila, a Baranya Megyei Levéltár munkatársai segítettek,
akik nélkül nehezen boldogultam volna az iratok feltárásával.

   Anyaggyűjtésemben  Bernics Ferenc és Rajczi Péter segítettek, valamint dr
Sándor László, aki szakmai tanácsokkal is ellátott.

   Végül,   de  nem  utolsósorban  köszönöm  Nádi  Juditnak,  hogy  munkámat
legépelte,  és  irántam  mindig  szeretettel volt,és Gauzer Attilának hogy a
dolgozat megszerkesztésében segédkezett.

Pécs, 1992. január 27.

                                                Ambrus Attiláné Kéri Katalin
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.