Dimenzió #12

Mozaikok a nevelés történetéből

(Neveléstörténet)

                 XV. TANÍTÓK FEGYELMI ÜGYEI ÉS JUTALMAZÁSUK


   A Püspöki Levéltár iratanyaga alapján látható, hogy a vizsgált korszakban
mindössze  nénány esetben kellett a tanító ellen fegyelmi ejárást indítani a
megyében.  Az ilyen típusú eljárások személyi iratanyaga azonban - mindegyik
esetben  -  tetemes  mennyiségű.  A fegyelmi eljárások megindítása általában
amiatt  történt,  hogy egy-egy szülő (vagy szülők csoportja) valamilyen vélt
vagy  valós  sérelem  alapján  a  tanítót  az  iskolaszéknek bejelentette. A
vizsgálati  eljárások  valamennyi  esetben  "végeláthatatlan",  hetekig, sőt
hónapokig  tartó  pro  és  contra  levelezéseket eredményeztek, általában az
egyházmegyei tanfelügyelőség volt a levelek címzettje, írói pedig: a tanító,
a lelkész, az iskolaszék illetve a szülő(k).

   Verédy  enciklopédiája  szerint  (1)  1886-ban a római és görög katolikus
valamint  a  görög nem egyesült hitfelekezetek tanítói ellen az alábbi módon
kellett  fegyelmi  eljárást  lefolytatni  (az  1863.  nov.  29-i  71112. sz.
helytartótanácsi szabályrendelet alapján):

a) a   helybeli  lelkész  (iskolaigazgató) köteles volt a vádakat a kerületi
   esperesnek, mint kerületi tanfelügyelőnek jelenteni;

b) a kerületi esperes a járási szolgabírot (szabad királyi városban a városi
   tanácsot)  megkereste és vele egyetértésben a vizsgálat napját kitűzte és
   a szükséges előintézkedéseket végrehajtotta.
c) az esperes és a szolgabíró együtt vezették le a vizsgálatot;

d) mindkét felet meg kellett hallgatni tanúkkal együtt;

e) a  lezárt  és  hitelesített  jegyzőkönyvet  -  vélemény  kíséretében - az
   egyházmegyei  hivatal  elé  kellett  fölterjeszteniük, amely javaslatával
   együtt azt a kormányhoz küldte el;

f) a  tanítót  a  kormány  határozata  előtt  csak  "erkölcsi és  társadalmi
   kényszerűség" hatására lehetett felfüggeszteni állásából;

g) ha   a   tanító   vétsége   miatt   fenyítőtörvényszék   elé  került,  az
   iskolaigazgató az egyházmegyei hatóságnak, az pedig a kormánynak kellett,
   hogy jelentést tegyen. (2)

   Az  1876:  XXVIII.  tc. 7. paragrafusa sem érintette ezt a fajta eljárási
módot,  hiszen  csak  az  állami és községi tanítók fegyelmi ügyeit utalta a
közigazgatási  bizottságok hatáskörébe, a katolikus iskolák tanerői továbbra
is  az  egyházi hatóságok alá tartoztak. Az eljárások - a szükséges eljárási
fokozatok  megtartása miatt - sokszor túlságosan hosszú időt vettek igénybe,
emiatt  például  1903-ban  törvény  született, amely alapján a tanítók ellen
indított fegyelmi eljárásokat 30 nap alatt be kellett fejezni, illetve ha ez
nem  volt lehetséges, akkor a késleltető akadályokról jelentést kellett írni
a  miniszternek.  Az újság szerint így "... a fegyelmi ügyben felfüggesztett
tisztviselőnek  a becsülete nem lesz annyira közszájon forgó pletyka tárgya,
másrészt meg tekintélyes összegek takaríthatóak meg..." (3)

   Több  eset  sorolható  a  megye tanítóinak köréből, mely alapján fegyelmi
eljárást  indítottak  ellenük.  Kevés  volt  azonban  az  olyan eset, ahol a
tanítót  állásából  is  elmozdították.  Erre  volt  példa  az a dárdai eset,
amikoris Kovács Hermin tanító nő, aki 1 éves szabadsága után nem tért vissza
az  állásába,  hanem  férjhez  ment,  fegyelmi eljárás eredményeként állását
örökre elveszítette. (4)

   1910-ben    egy    hegyháti    tanító   a   népszámlálással   kapcsolatos
kötelezettségeire   panaszkodott,   melyre   válaszként   a   Pécsi  Közlöny
felvilágosította,  hogy  az  1910.  VIII.  tc.  3. paragrafusa értelmében ha
számlálóbiztossá  a  tanító  kineveztetett, akkor (fegyelmi felelősség terhe
alatt) elvállalni és teljesíteni köteles megbízatását. (5)

   E  fenti  két  eset  azonban  csak  ritkán előforduló egyedi példa volt a
tanítók  fegyelmi  ügyeire.  Gyakoribb  panasz  volt  a  tanítók ellen, hogy
iszákos,   vagy   erkölcstelen   életet   él   vagy   hanyagolja  a  tanítói
kötelezettségeit   illetve  hogy  feljebbvalójának  (az  iskolaszéknek)  nem
engedelmeskedik valamiben.

   A  leggyakoribb  ok azonban, ami miatt több tanítót is "meghurcoltak", az
általuk  alkalmazott  fegyelmezési  módszer  (verés)  volt. 1905-ben például
Márkovics  Károly  villányi  lakos  feljelentette  Kis Vilmos villányi r. k.
osztálytanítót,  mert  szerinte  a  tanító az ő Verona nevű kislányát súlyos
testi  fenyitésben  részesítette.  A  tanító  hosszas  levélben  fordult  az
egyházmegyei  tanhatósághoz,  melyben  tette  okát  magyarázni  próbálta, és
eközben  számos esettel mutatta be a fiatal gyermekek erkölcsi romlottságát,
a tanórai fegyelmezést, a szülők nemtörődömségét. (6)

   A tanító nem tagadta le tettét, hiszen amint írta, ő maga küzd a hazugság
és  tagadás  ellen,  mely  bűnök  tanitványai  90%-ának a lelkét terhelik. A
tanító arra, hogy miért tette ezt, így válaszolt: "Márkovics Károly Veronika
nevü  leánya  már  a  tanév eleje óta iskolatársaival állandóan czivakodik s
megférhetetlen  természetéért  már  több  ízben  megintettem  de  ez mit sem
használt.  Október  hó 25-én olvasási óra alatt 3-szor felhívtam olvasni, de
egyszer  sem tudta az olvasást folytatni. Ezért megpirongattam. Olvasás után
következett a beszédértelem gyakorlati óra, mely alatt a leány rendzavarását
folytatta ... azzal, hogy Bleier Erzsébet nevü, különben jó viseletü szegény
leányt ököllel halántékán megütötte, s mert ez más alkalommal is megtörtént,
és  a  szép  szó  nem  használt,  kénytelen  voltam  ... bottal megbüntetni.
Kijelentem  azonban,  hogy  szoknyáját meg nem feszítettem és más helyre nem
ütöttem, mint arra a bizonyos ily esetben megengedett helyre." (7)

   A  tanító  levelében  felsorolt  számos más esetet, melyekkel bizonyítani
szerette  volna,  hogy  tanítványai rendetlen, rossz magaviseletű gyermekek.
Egyik  leírása  szerint  fiúk egy csoportja letépte a kőkereszthez szögezett
pléhből készült Szűz Mária-képet, és azt a kerítéshez csapkodták, valamint a
Krisztus-képet egy hosszú póznával piszkálták.

   Néhány  "szégyentelen  leánynövendék"  az  iskolapadra,  a  házfalakra és
kapukra "azokat a bizonyos mértani alakokat" rajzolták.

   Egy  iskolásokból  álló  "banda"  feltörte  és  kirabolta  a  Szent-Antal
perselyt.  A  tanító  elpanaszolta  még,  hogy  a  felsőbb  osztályosok  nem
köszönnek az alsóbb osztály tanítójának.

   Az  ifjúság  erkölcsi  romlottságát  Kis  Vilmos  szintén leírta. A búcsú
előtti  napon  meghagyta például növendékeinek, hogy "a korcsmába muzsikához
járni" nem szabad. A leányok nem tartották be ezt a kérést, és a búcsú utáni
napon, a hitoktató jelenlétében így feleltek: "A szüleink küldtek oda."

   A  tanító  idézte a villányi orvost, aki úgy vélte, hogy Villányban alig-
alig van 12-13 éves leány, ki szüzessége birtokában van.

   Az   elkeseredett   tanférfiú   végtelenségig  sorolta  a  diákcsínyeket:
lökdösődést    a   vasárnapi   miséken,   a   községben   ültetett   fácskák
megfarigcsálását,  a  csirkelopásokat.  Minden  bűn forrásának azt tartotta,
hogy a szülők gyermekeikkel mit sem törődnek, sőt egyenesen bíztatják őket a
"bűnök" elkövetésére.

   Levele  végén  kétségbeesetten  és  kiábrándultan írt a Veronához hasonló
korú leányokról, akiket "néha nem árt verni", hiszen így talán megmenthetőek
a  zülléstől.  Mint  írta:  "Az  ilyen korabeli leányok muzsika alkalmával a
hasonló korban levő legénykék nyakába borulnak, csokolodznak és félrehuzódva
az  erény  sikamlós  útjáról  lebuknak  és  állatokká  átvedlenek. Talán Azt
méltóztatik  gondolni,  hogy  ezen  leányok  idővel javulnak? A házasulandók
nagyobb  része  utálatos  bünük takarására hordja az őket már meg nem illető
menyasszonyi koszorút, és rá négy-5 hónapra itt a tiltott bűn jele a magzat.
Szent Istenem! Ilyeneket neveljünk bot nélkül?" (8)

   Az egyházmegyei tanfelügyelőség nyilván jól megfontolta a tanító szavait,
az ügynek ugyanis nem lettek messzemenő következményei.

   Hasonló  okból emelt vádat Gőbel Jenő magyarhertelendi kántortanító ellen
az  ottani  iskolaszék  egyik  tagja  Igaz  Béla főtanfelügyelőnél, 1916-ban
ugyanis  említett  tanító  Witzl  Teréz iskolakötelest megverte, ezenkívül a
panaszos fiát is kukoricán térdepeltette, stb. (9)

   A  tanító  több  levélben  is  elismerte  a  két vádpontot, a többi vádat
azonban  koholmánynak minősítette. Durva módszerei miatt lefolytatták ellene
a  fegyelmi eljárást, de állásából nem mozdították el. "A tanítói pálya igen
rögös!" - írta Gőbel Jenő.

   "Elég  csak  annyi, hogy osztatlan falusi iskola tanitója vagyok. Itt meg
egyenesen  a  szülők  kivánsága  volt  a botbüntetés. (...) Ha bünös vagyok,
megadással várom a fegyelmi tanács ítéletét." (10)

   Szintén  lefolytatták a fegyelmi eljárást Resser Lajosné, 30 éves siklósi
tanítónő  ellen, aki önkényesen vett ki több ízben szabadságot, és a tanítás
színvonala   az   általa   vezetett   osztályban  nem  volt  kieelégítő.  Az
iskolaigazgató  elmondta,  hogy  a"tanitónő  órái  alatt  a  terem  ablakain
kihajolva  az   utcára  beszélgetett  illetve ...cifrán káromkodott." (11) A
tanítőnőt   végül  a  fegyelmi  bizottság  dorgálásban  részesítette,  és  a
perköltségek (kb. 56 K) megtérítésére kötelezte.

   Furcsa  véget  ért  az  1915-ben, Kornfeld János nagyhajmási kántortanító
ellen   indított   eljárás   Mindszenti  Vilmos,  vicarius  levelet  írt  az
esperesnek, melyben több pontban összefoglalta Kornfeld vétkeit. (12)

   Az  első  pont  szerint  a  tanító soha nem jelentette be, ha nem tartott
iskolát.   A   hatodikosok  osztályvizsgáján  4-ből  3  tanuló  elbukott.  A
nagyhajmásiak  szerint a tanító "régi szeretője csak úgy graszál házában - a
nép  botrányára  -,  mint  fiatal korában, törvényes felesége pedig mellette
dezolált állapotban van. Mivel már 35 éve van Nagyhajmáson s mivel egészsége
alig fog helyreállni, hogy a következő tanévet kibírná: ámbár ő maga még egy
évig akar maradni, legjobb lenne, ha nyugalomba menne." (13)

   A  vizsgálatot  nevezett  tanító  ellen  megkezdték,  Kornfeld azonban "a
legnagyobb  fokú feketesárgaságban" szenvedő, halálos ágyán fekvő beteg volt
már ekkor, nyugdíjazásába örömmel beleegyezett, mást - a fenti vádpontokat -
siralmas állapotára való tekintettel a kiszállt vizsgálóbizottság nem közölt
vele, mert, amint az esperes a tanfelügyelőnek írta, indokoltnak találták az
ellene  emelt  vádat  elhallgatni,  és  "azok  felemlítésével lelkét meg nem
keseríteni hátralevő rövid napjaira." (14)

   Mint  ebből az esetből is látszik - de számos példát hozhatnék még rá - a
tanító  mindig  a  figyelem  középpontjában állt, erkölcsre, vallásos életre
csak akkor nevelhetett, ha ő maga példamutató életet élt. Okkal - esetenként
ok  nélkül  -  a  "falu szája" gyakran kikezdte a tanítót, gyakran hozták őt
"hírbe",  és  ezekben az esetekben - függetlenül attól, hogy vélt vagy valós
oka  volt  a vádaknak - a tanító csak hosszas vizsgálatok után tudta önmagát
tisztázni,  de  a  "bélyeg"  gyakran rajta maradt, jóllehet gyakran teljesen
ártatlan  volt,  és  a vádpontok csak egy-egy szülő bosszúállásának termékei
voltak.



                             Tanítók jutalmazása

   A  tanítók  jutalmazásáról  sokkal  kevesebb  iratanyag  tanúskodik, mint
büntetésükről.   A  szóbeli  dicséret,  munkájuk  elismerése  két  forrásból
rekonstruálható:   egyrészt   a   kerületi   tanfelügyelők   -  esperesek  -
jelentéseiből,   amelyek   minden   esetben,   évente  valamennyi  tanítóról
tartalmaztak  pár  szavas feljegyzést, kiemelve a jó munkát végző tanítókat.
(Különösen  megszaporodott  az  elismerések  száma  az  1880-as  és  1890-es
években,  amikoris  a nyelvi magyarosításban elért eredménye alapján ítélték
meg  azt  Baranyában,  hogy  valaki  jó vagy nem jó tanító.) Másrészt írásos
feljegyzések - jelentések és néha nyugták - maradtak fenn a pénzjutalmakról.
A  kiírt  pályázatok díjazásán kívül évente nyert el több baranyai tanító is
mumkájával  kisebb-nagyobb  pénzösszegeket,  1901-ben  például a püspök több
tanítót  -  köztük  Helényi  Júlia, mágocsi tanítónőt - 50 korona jutalomban
részesítette a magyarosításban elért eredményeik miatt. (15)

   Több  tanító  kapott dicséretet vagy jutalmat a selyemtenyésztésben elért
eredményes  munkájáért, 1904-ben például Paulis Lajos bezedeki, Ikotity Béla
hercegszőlősi,  Milla  Antal  bodolyai,  Hartvek  János  kisbudméri, Horváth
Kamill (kátolyi?) stb. tanítóknak. (16)

   A  katolikus  szellemű  nevelés  illetve  ennek  felügyelete kapcsán több
baranyai  tanító  és  tanfelügyelő  részesült  pápai jutalomban és áldásban.
1906-ban  például  a  pápa  Rozsics  Sándornak megküldte sajátkezüleg aláírt
arcképét,  (17)  de  ugyaneb ben a kitüntetésben és pápai áldásban részesült
munkája  elismeréseként  Wajdits  Gyula, egyházmegyei tanfelügyelő 1912-ben.
(18)

   Schneider   István  pedig,  aki  mind  az  egyleti  mozgalomban,  mind  a
pedagógiai  sajtó  munkájában  tevékeny  részt  vállalt, 1906-ban elnyerte a
Ferenc József-rend lovagkeresztjét, elsőként a magyar tanítók közül. (19)


                                  JEGYZETEK

  (1)  Verédy Károly: Paedagogiai Encycl... i. m. "Fegyelmi eljárás"

  (2)  Uott.

  (3)  "A  tanítókkal szemben meggyorsított fegyelmi eljárás" (In = PK 1903.
       jan. 23. XI/18.) 5. o.

  (4)  "Ahol nincs elég tanító" (In = PK 1910. nov. 20. XVIII/267.) 3. o.

  (5)  Viszhang  "Egy  hegyháti  tanító"  panaszára  (In  & PK 1910. dec. 2.
       XVIII/277.)

  (6)  Kis Vilmos villányi tanító fegyelmi ügye 3505/1905. nov. 29. PLT, TFI

  (7)  Uott.

  (8)  Uott

  (9)  Gőbel  Jenő magyarhertelendi tanító fegyelmi ügye 347/1915. febr. 17.
       PLT, TFI

 (10)  785/1915. PLT, TFI

 (11)  1994/1916. PLT, TFI

 (12)  1207/1915. PLT, TFI

 (13)  Uott

 (14)  Uott

 (15)  Jutalom a magyar nyelv tanításában elért eredményért a tanítóknak (In
       = Püspöki Körlevelek 213/1901.) 21-22. o.

 (16)  Selyemtenyésztésben  részt  vett tanítók (In = Jelentés Nagyméltóságú
       Tallián Béla... i. m.) 12. o.

 (17)  Klingenberg Jakab: A pécsi Tanítóegyletek... i. m. 17. o.

 (18)  "Tanitógyűlés" (In = PK 1912. jún. 16. XX/91.) 6. o.

 (19)  Klingenberg Jakab: A pécsi Tanítóegylet... i. m. 17. o.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.