Dimenzió #26

Gitta írásai - Kaderják Gitta

(versek, novellák, humor, dokumentációs írások, krimi, rajzok)

Legnépszerűbb számunk

[#24] Kapcsolat - kezdő és gyakorló szeretőknek -


Legnépszerűbb cikkünk

[#24] Szerelmes versek

                    PÉTERFY GERGELY KRITIKÁJA A KÖNYVRŐL

   Péterfy Gergely, egy pécsi és egy pesti kiadó szerkesztője nagyon kedvező
kritikát irt a könyvről:

   Kaderják  Gitta  kötete  egy szenvedéllyel és hittel megélt élet izgalmas
dokumentuma.  Nyílt,  őszinte  vallomások  ezek,  amelyek  azzal a bevallott
szándékkal  születtek,  hogy  élni - mindenek előtt nőként élni - segítsenek
embertársainak.  A szerző sokféle művészeti ággal foglalkozik, amelyek közül
kétségkívül  a  prózaíráshoz  és  a  képzőművészethez  van a legmarkánsabban
mutatkozó  tehetsége:  a  kötet  számos  olyan  novellát  tartalmaz, amelyek
bármely orgánumban megállnák a helyüket.

   A  novellák  helyszíne  mindenekelőtt  Miskolc,  a  szűkebb  pátria;  egy
novellafüzér   pedig   Németországban  játszódik.  A  keletkezési  sorrendbe
rendezett írások első, a hatvanas évek táján született darabjai elsősorban a
kor  jellemző  stílusirányzatához  kapcsolódnak,  leginkább  a Szabó Istváni
epikával tartanak rokonságot.

   Már itt megmutatkozik Kaderják Gitta jellemformáló tehetsége. Általánosan
elmondható,  hogy  a  jellemábrázolás  -  mindenekelőtt a mellékfigurák és a
férfialakok  -  megformálása számos esetben egészen kiváló, pl. a brutálisan
erőszakoskodó  kamaszokból hirtelen  előtörő gyengédség az Erőszak az Avason
c.  novellában,  a  Strandkirálynő  bukásának  nagyotmondó birkózója, vagy A
hetven  éves  menyasszony  idős  főszereplőnője,  akit a váratlanul érkezett
házassági  ajánlat  kiforgat  megszokott  énjéből.  Ami  ezeket a novellákat
igazán  izgalmassá  teszi,  az  a  személyes hitel: valamennyi szöveg mögött
érződik  az  élmény,  a  tapasztalat, amit az írónő sok iróniával, de nagyon
pontos és árnyaltan közvetít. A novellák többsége jól szerkesztett: a szerző
kifejezetten   "profi"  a  novellák  szituálásában,  a  késleltető  epizódok
kidolgozásában.  A  történetek  majdnem  mindig  lekerekítettek,  határozott
mondanivalót   hordoznak,  amely  azonban  csak  ritkán  megy  az  ábrázolás
rovására.  Az  Eddy-novellák  pedig  (Esküvő utáni krízis a nyugati férjjel;
Eddy  és  az  arkangyal;  Feljelentem  a  férjem; Almaszüret; Három keréken)
egészen    megrázó,    ugyanakkor    mélyen   önirónikus   dokumentumai   az
alkoholizmussal   harcoló,   jellemgyenge   férfi,   és  a  szerzőnő  minden
szörnyűséget legyőző szerelmének.

   A Gyilkost szeretek? c. kisregény jól megirt, izgalmas krimi, amelyben az
anyjával  furcsa,  pszichotikus  viszonyban élő férfi, és a testi vágy és az
ideális  szerelem  között vergődő nő viszonyának ábrázolása, az egész szöveg
kidolgozása  és  szerkezete mintaszerű: a mellékszereplők, az anyafigurák, a
barátnő  mind  határozott  arcéllel  rendelkező,  életszerű figurák: a krimi
kifejezetten izgalmas olvasmány.

   Kaderják   Gitta  határozott,  mérsékelten  díszített  szövegeket  ír:  a
természet,  az érzelmek ábrázolása egyéni, visszafogott. Az apró szituációk,
epizódok,   utcarészletek,   rövid   párbeszédek  jellemzőek,  markánsak.  A
hetvenes-nyolcvanas   évek   tipikus   figurái,   a   főszereplőnőre  rátörő
alkoholista  orvos  (A  miskolci  orvos  és barátja), a gruppenszexben utazó
alkoholista  művésztársaság  (Váratlan  meghívás) mind-mind remekül elkapott
arcképek, érdemesek arra, hogy sokan olvashassák. A szerző versei közül azok
az  igazán  sikerültek,  ahol  valamilyen személyes szituációból indul ki. A
régi  szerelmet  megrajzoló  Nosztalgia,  vagy a Taunus lábánál kifejezetten
szép  darabok.  A  Házasságban  tömör  képe, vagy a Napsugár legyek megejtő,
őszinte  naivitása  szintén  igazi  lira.  A színpadi jelenetek a novellákra
jellemző  jó  szerkesztési  készséggel, bájjal vannak megírva. A Szexológus,
vagy   az   Egy   szexi  hölgy  kedves  pikantériája,  szellemes  csattanója
mindenképpen  figyelemre  méltó. A szerző a világ dolgaira, legyen az Antall
József  vagy  Rabin  halála,  egy  árvíz,  vagy  egy  szerelem,  szereplése
Friderikusz  Sándor  vagy  Rózsa  György  műsorában,  nyíltan, kendőzetlenül
reflektál:  az  erőszak  és  a hazugság elutasítása, a béke és a harmonikus,
emberhez  méltó kapcsolatok igenlése a legfőbb generáló erők. Kaderják Gitta
könyvét  mindenképpen  támogatásra  érdemesnek  tartom:  a  nyíltan  vállalt
személyesség, amely szerencsésen elkerüli az ízléstelen exhibicionizmus és a
pozőrség   csapdáit,   a   sok   kedvesen   pikáns   humor,  ironikus-keserű
jellemábrázolás,   az  érzelmek  valószerű  és  kendőzetlen  feltérképezése,
valamint  az  önsajnálat  teljes  hiánya  teszi meggyőzővé a képet. Érdekes,
izgalmas, színes kötet, kedvteléssel olvastam.

                                                 Budapest, 1996. április 23.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2017
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva. | xhtml, css, 508
internetes partnerünk:
Netmester
netmester a holnaptervező