Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                              ''3. MEDITÁCIÓ

   A  meditáció  az  én  elképzelésem  szerinti  "másik  út", amikor tudatom
összpontosításának  fokozásával  érek el egy "nem-tudatos" állapotot, ami az
előbb  említettekhez  hasonlóan  nem  csak  tudati,  hanem  testi és érzelmi
állapot  is  egyszerre.  A  meditáció  az  "egyhegyűség", vagyis az egyetlen
dologra való összpontosítás képességének fejlesztésére való, a fejlesztésére
és  nem  az  elérésére.  Ismét ugyanaz a helyzet: agyunk hatalmas gondolkodó
kapacitásának  igen  kis  része  áll  tudatos  irányításunk  alatt,  továbbá
folyamatosan  kapja  az ingereket a külső és belső világ állapotáról, amit a
szükséges  mértékben  folyamatosan  feldolgoz.  Így  aztán az, hogy elérem a
tökéletes meditáció állapotát, és csak egyetlen dologra figyelek, lehetséges
ugyan (mivel nem szeretnék határokat szabni magamnak), de nagyon kis részben
tudatos folyamat.

   Tudatom  "tudatalatti  része"  ugyanis  - ha úgy tetszik - folyamatosan a
meditáció  állapotában  van, tökéletesen egyetlen dologra koncentrál: rám. A
beleim  működésére,  az  egyensúlyomra,  szívverésem ütemére, és így tovább.
Gondolataim  azonban  ezer  dologra  reagálnak, sok szálon futnak, ez teszi,
tette  egyáltalán  képessé az embert az őt érő környezeti hatások túlélésére
(lerágott  csont  a  szórakozott  professzor története, aki ugyan rendkívüli
koncentrációra  képes,  mégis  -  helyesebben  éppen  ezért  -  élhetetlen).
Jelenleg  azonban gondolataim teremtenek "környezeti hatásokat" és indítanak
újabb   folyamatokat  elmémben.  Képzelt  feltételek  közé  helyezem  magam,
lehetséges  eseményeket  modellezek,  aggódok, gondolati mókuskerekek ezreit
üzemeltetem  tudatomban,  falakat  építek  és  tartok fenn (szerintem minden
gondolati   falamat  és  szűrőmet  csakis  folyamatos  energia-befektetéssel
tarthatom   fenn,   mert  a  tudatnak  egyébként  a  folyamatos  változás  a
jellemzője;   így   merevednek  szokásokká  és  szabályokká  a  szép  elvek,
gondolatok).

   A  meditáció  az  az  elhatározás,  hogy a rendszer általam többé-kevésbé
irányított  részét egyetlen dologra összpontosítom. A cél tulajdonképpen nem
is  annyira  fontos,  lehet egy kavics, egy csepp víz egy levélen, egy szín,
egy  hang,  egy  értelmetlen  szócska vagy történet (buddhista koan), mert a
dolog lényege éppen az, hogy logikus megközelítési rendszerünket, hétköznapi
megismerési  módszereinket  keresztülhúzzuk  és a lehetséges mértékig "eggyé
váljunk" a meditáció tárgyával.

   Egy  vízcsepp  egy háziasszony számára egy másodperces mozdulatot jelent,
amíg  letörli  az  asztalról  -  vagy  egy  fél  óra csendet, amíg szemléli,
figyelve  saját  gondolatait  a  vízről,  fényről, méretekről, létezésről és
megsemmisülésről,  aztán  ugyanazzal  a  mozdulattal  törli  le, mint máskor
tenné. A meditáció nem kötődik tárgyához.

   Szeretek  például faragni, egy időben a suliban sokszor faragtam krétából
mindenféle    kocka-variációkat.   Közben   sok   mindenre   figyeltem   (ha
felszólítottak,  tudtam válaszolni), néha egészen a peremre szorult az, amit
éppen   csináltam,   néha  sikerült  pontosan  rá  összpontosítani.  Néha  a
készterméket  odaadtam  annak,  aki  elkérte, néha összetörtem, igazán akkor
éreztem  jól  magam,  amikor az sem volt fontos, hogy melyik véget éri a mű.
Viszont egyet sem őriztem meg közülük.

   Minél  összetettebb  az,  amivel a meditáció során foglalkozom, szerintem
annál könnyebben ússzák meg gondolati falaim. Ha egy sárkányrajzra figyelek,
nem  olyan egyszerű megszabadulni a hozzá kötődő beépített gondolatsoroktól,
mintha egyetlen pont lenne előttem. Különösen igaz ez azokra a meditációkra,
amikor  nem  a  tudat  változásának  lehetősége,  a  belső egyhegyűség által
okozott  kellemes közérzet az oka annak, hogy leülök meditálni, hanem valami
céllal  teszem.  Ez  jó  szellemi edzés, lehet, hogy bizonyos téren haladást
érhetek  el  vele  (látás,  gondolati  rendezettség,  különféle képességek),
viszont   távol   van  attól  a  hozzáállástól,  amivel  én  a  meditációról
gondolkodom.  Ugyanis amiben az egésznek a lényegét látom, az ismét én magam
vagyok,  gondolkodásom,  érzelmeim  és  hétköznapjaim.  Nem  voltam képes az
elmúlt  jópár  év alatt például arra, hogy rendbe hozzam a szememet. Valahol
hiszek  benne,  hogy ismerek elég technikát látásom jobbá tételéhez, és néha
úgy  vélem,  ez  jó  bizonyíték  lenne  önmagam és mások számára. És abban a
pillanatban,  amikor  ez  felmerül  bennem, megértem, hogy miért nem teszem,
miért  nem  foglalkozok  vele:  eredmény-központú,  céllal  végzett technika
lenne, bizonyítani akarnék vele - és ezt nem szeretném.

   Minél  bonyolultabb  a  tárgy,  a  cél,  annál  inkább  közvetlenül hat a
mindennapokra,  annál jobban kötődök hozzá. Már megint a kereszténység ugrik
be,  bár  pontosan  nem  tudom  idézni,  arról szól, hogy ne állíts magadnak
faragott képeket. Az ima és a meditáció szerintem nagyon hasonlít egymáshoz,
és  az  említett  idézet  lefordítható  így:  ne  készíts magadnak bonyolult
meditációs   tárgyakat,   mert  hozzájuk  fogsz  ragaszkodni,  nem  szellemi
állapotodhoz.  Ha valakinek van egy csodálatos ősi szent szobrocskája, amely
előtt  mindennap  meditálva  magas  szintre  jut, nagy jót tesz vele az, aki
ellopja  tőle,  mert  megtanulhatja végre, hogy a tárgyon nem is múlik olyan
sok.

   A  meditáció  önmagában nem lehet rossz, viszont megfelelően kiválasztott
tárggyal  nem  csak  kedvező  hatást  érhet  el.  Az az ember, aki esténként
haraggal  gondol  vissza  napjára,  tulajdonképpen meditál, csak nem biztos,
hogy  a  legjobbat  teszi  vele magának. Meditálni lehet démonokon, haragvó,
pusztító  isteneken,  a  történelem  véres  alakjain is, ez azonban teljesen
érintetlenül  hagyja,  inkább  rögzíti  a  gondolkodás falait, szilárdítja a
személyiséget. Egy második világháborús "hívő", tehát meggyőződésből harcoló
katona  (mindegy  melyik  oldalon  állt),  valószínűleg  sok időt töltött el
nemzeti  jelképeinek, azonosságtudatának vizsgálatával, tisztelettel gondolt
vezetőire.  Akár  meditációnak  is  lehetne  nevezni,  de  nem  más ez, mint
személyiségének, gondolkodási szerkezetének rögzítése, merevítése.

   A  meditáció  igazi  eredményét  (ha lehet így nevezni) a mellékhatásában
keresem.  Abban,  hogy  elvonja  a  figyelmet,  energiát  a mókuskerekekről,
fellazítja  a  falak alatt a talajt. Egy vízcseppről egyaránt eszembe juthat
saját  nagyságom  és  kicsinységem,  ez  visszaköszönhet  holnap  egy  olyan
helyzetben,  ahol éppen főnököt játszom. Lehet, hogy ez "a belső erő hetedik
szimbólumának"  szemlélése  során  nem alakulhatott volna ki bennem (illetve
természetesen   megtörténhet,  de  ehhez  éppen  az  szükséges,  hogy  minél
messzebbre  szakadjak a "hivatalos értelmezéstől", ne magamra, hanem a világ
minden  apró pontjára vonatkoztassam az "erőt". Akkor meg miért nem maradtam
meg a vízcseppnél?)

   Legkedvesebb  "meditációs" élményem szintén a farigcsáláshoz kötődik. Egy
madarat faragtam gipszből, amelyik éppen elrugaszkodik a feltört tojáshéjról
(némi  költői  szabadsággal  persze  rögtön  repülni akart - ez a hozzáállás
jellemző  rám,  azt  hiszem). Megragadott az az érzés, amikor a szárnyak még
nehezek,  a  háton megfeszülnek az izmok, mert szét kell tárni őket, el kell
rugaszkodni,  teljes  bizalommal  abban, hogy ez a két lehetetlen súlyos izé
egy  pillanat  múltán könnyű lesz, és a test lesz majd a teher, amiket éppen
ők  fognak  fenntartani,  mialatt  az  egész mozgás könnyed és szép lesz. És
valahogy  elkezdtem érezni ezt a pillanatot, a súlyt, a feszültséget, és nem
tudtam  folytatni,  hanem  elkezdtem szaladgálni a szoba és a konyha között,
ahol  faragtam,  vigyorogva,  mint  a tejbetök. Nekem jelenleg ezt jelenti a
meditáció, bár mostanában vannak furcsa érzéseim.








                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.