Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                                 ''1. TEST

   Az  ember  fizikai  teste egy csodálatos szerkezet, egyetlen hibával: túl
jól  működik,  ezért  aztán  ezt  tartjuk  természetes  állapotnak, és vérig
sértődünk  vagy  megrémülünk,  ha  nem pont úgy működik, ahogyan szeretnénk.
Olyan  környezetben  élek,  amely  hihetetlen távol van attól az állapottól,
amelyben   kialakult,   így   aztán  valójában  a  tűréshatárát  feszegetem.
Mesterséges fénnyel és a képernyő sugárzásával bombázom szemeimet, egyoldalú
terheléssel,   rossz   tartásban   végzett  munkával  rongálom  ízületeimet,
csontjaimat.  Környezetem  (levegő, víz, élelem) mesterséges és/vagy mérgező
anyagokkal van tele - és akkor még nem szóltam gondolati feszültségeimről...

   Így  aztán  nem  érdemtelen  arról  szót  ejteni,  hogy  mit  tehetek  jó
közérzetem  érdekében.  Tartozom  annyival  magamnak,  hogy  ideírok egy kis
figyelmeztetést.   Minden  technikánál  a  hangsúlyt  a  sablon  helyett  az
odafigyelésre  helyezem.  Nos,  természetesen nem véletlen, hogy ennyire nem
figyelünk  oda  saját  magunkra, hiszen az előbbiek miatt belső műszerfalunk
nem  a  tökéletes  nyugalom,  harmónia  képét  mutatja, hanem figyelmeztető,
vészjelző lámpácskái hunyorognak. Ezekre a problémákra nekünk a napi rohanás
mellett  nincs  időnk,  inkább  másfelé  nézve  navigálunk el mellettük. Nem
egyszerű tehát a feladat, hogy figyeljünk oda magunkra, engem legalábbis fel
szokott  dúlni, amikor rájövök, hogy mi mindent illene már másként csinálnom
(s  látod,  már  megint  az  óvatoskodó  fogalmazás,  ami mögött nincs igazi
gondolati erő. Szóval ideje másként csinálnom...)

                               1. 1.  Étkezés

   Enni   jó.   Ezáltal  jut  szervezetünk  olyan  energiához,  melyet  csak
környezetéből  vehet  fel.  Az evés tehát testünk, így önmagunk szeretetének
kifejezése, de még környezetünk, a világ szeretetének eszköze is lehet.

   Nem  akarok  síkraszállni  valamilyen  táplálkozási elv mellett, mert úgy
gondolom,  az elméleti ismeretek addig szükségesek, amíg fel nem épül bennem
a  számomra  egészséges  rend.  Olvastam néhány könyvet a témában, mindegyik
másért  lelkesedett  és  rendkívül  meggyőző  érveket  hozott  fel  állítása
mellett.  Én például nem eszem húst - de eszem halat, tojást, néha sok tejet
iszom,  néha  semennyit. Nincs igazi táplálkozási összhang bennem, de még ha
lenne is, a módszer egyedül az enyém lenne, nem másé. Olvastam már olyat is,
hogy  valaki  egyáltalán  nem  evett,  ami  bár  kissé hihetetlen, és nagyon
költséghatékony megoldás, mégsem érzem most igazán követendőnek.

   Sokkal  fontosabbnak  érzem  a tiszteletadást - bár persze ezt az elvemet
sem gyakorlom következetesen, mégis jónak tűnik.

   Tiszteletet adhatok a tápláléknak, amelyet elfogyasztok, hiszen valamikor
élő  volt,  most  pedig  az  én  életemet  segíti. Azt hiszem ez az alapvető
ellentmondás  a  táplálkozással kapcsolatban: valamilyen formában pusztítás,
lebontás,  halál  jár azzal, hogy életben tartom magam. Ezt a folyamatot meg
lehet  tagadni,  olyan  "élelmiszeripari  termékeket"  fogyasztva, amelyek a
lehető legtávolabb vannak attól, hogy állatból, halból, növényből készültek,
így  közösen  elfogadott  lepel  fedi az általunk okozott pusztítást - saját
halálfélelmünket palástolva ezzel. Teret enged ugyanakkor a kegyetlenségnek,
hiszen  úgymond  semmi  közöm  nincs ahhoz, hogy mint csinálnak a csirkével,
malaccal, hallal addig, amíg ízlésesen tálalva asztalomra nem kerül. Például
még én is rosszul éreztem magam - pedig elég strapabíró vagyok -, amikor egy
hideg  téli  napon  láttam  egy  teherautónyi  vágásra  szállított sertést -
biztosan vágni vitték őket, mert már értéktelenek voltak, a fele megfagyott,
mire  elhaladtak  mellettem.  Persze a halakkal ugyanez történik, mire szép,
panírozott hasábocskákká válnak.

   Persze vannak különleges emberek, akik mondjuk csak lehullott gyümölccsel
meg hasonlókkal táplálkoznak, ez nekem jelen helyzetemben nem menne, remélem
ők  olyan  harmóniát  teremtenek  magukban ezzel, amilyet szép elhatározásuk
megérdemel.  Általam követhetőnek egy amolyan fél-indián hozzáállást tartok:
tiszteletet  adni a tápláléknak, amit elfogyasztok. Tudom, hogy életet oltok
ki  (a megevett almamagból sem lesz már almafa), tartozom annyival magamnak,
a  világnak,  hogy  ezt a számlát egyéb híján magatartásommal, világhoz való
hozzáállásommal egyenlítem ki.

   Sokszor  hallani,  hogy  az  embernek  joga  van az állatot megölni, mert
magasabb rendű, mint az.

   Szerintem  az  ember  megölheti és megeheti az állatot, ha éhes, és olyan
anyagokra van szüksége, amelyeket csak így tud az adott pillanatban felvenni
-  viszont  önmagát magasabbrendűnek tekinteni nem igazán jogos. Mint minden
élőlénynek,  neki is van feladata a világban, szintjét egyedül a feladatában
való  jártassága,  eredményei  mutatják.  Ha  ezt tekintem, bizony egy gyári
csirke is "csirkébb", mint amilyen emberiek mi vagyunk...

   Az  étkezés  tiszteletadás  lehet  a  testemnek, hogy működik, él, általa
jelen  lehetek  a  földön.  Az  előző  mondat  a jelen állapotról szólt, ami
viszont számomra az emberben (bennem) a legfontosabb, az a lehetőség. Minden
nap, minden perc tartogat számomra valamit, egy döntést, egy mondatot, szót,
ami  egy kicsit jobbá teheti a világot. Az a szerepem, hogy a világ számomra
rendelt  pontján  minél több lehetőséget kihasználjak arra, hogy kicsit több
szeretet  legyen  körülöttem,  ezért  fontos  vagyok, és testem megérdemli a
törődést, odafigyelést, jó táplálékot.

   Technikai  szempontból  az  étkezés  idejét  az éhség (néha rendszertelen
tényező),  az  ebédidő  (rendszeresség)  közötti  köztes állapot szabja meg,
célszerű  mindkettő  figyelembe  vétele.  Merev szabályok megfogalmazása nem
mindig  jó,  inkább  egy  elfogadható,  körülményekhez  alkalmazkodó  köztes
állapot.  Persze  most  ez  hülyén hangzik, mert X nem ér rá ilyesmire, vesz
vagy  hozat  egy hamburgert, Y-nak nincs pénze, hogy ilyesmin töprengjen, Z-
nek mások szabják meg, mit mikor eszik. Nos, ezzel nem teljesen értek egyet.
Túlzottan  hozzászoktam  én  is ahhoz, hogy külső tényezők határozzák meg az
értékrendemet,  pedig  első  helyen,  azt  hiszem,  én  szerepelek, az előbb
említett  "lehetőség".  Megtehetem,  hogy odafigyelek testemre, amivel jobbá
tehetem     közérzetemet,     teherbírásomat.    Tudatosan    átgondolhatom,
kikísérletezhetem,  mit,  hogyan  szeretek  hosszú  távon  - vagy rohanhatok
minderről elfeledkezve tovább.

   Az   étkezés   módja   pedig...   nos,   szerintem  mindenképpen  érdemes
elkülöníteni  a  napi tevékenységtől időben, gondolatban, térben. (Aki ismer
engem,  tudja,  hogy gyakran eszem gondolkodás, olvasás, munka közben, tehát
nem vagyok jó példa - remélem csak egyelőre).

   Ugyanúgy,  ahogy  a  teljes  jóga-légzés  során,  minden  részfolyamatnak
(légzés  előtti  szünet, belégzés, benntartás, kifújás) külön hangsúlya van,
arányaik  és  módjuk  szerint  különböző  hatást  fejt ki a légzőgyakorlat -
ugyanúgy  az  étkezés  előtti  csend,  táplálkozás,  utána való szünet és az
emésztés, ürítés teljes körfolyamat, minden részére érdemes odafigyelni.

   A  megelőző  csend  felkészíti  a testet a táplálék feldolgozására, engem
pedig  arra, hogy megfelelő "lelkiállapotban" legyek - mellékhatásként pedig
ilyen hozzáállással lehetetlen nassolni...

   Ha  vallásos  vagy,  ne  csak  szokásból  mormold  el az áldást, nem kell
mindenhol hangosan mondani, de jó belül megteremteni ezt a kicsit emelkedett
hangulatot.

   Az  evés  folyamatának  kijár  az  a tisztelet, hogy lassan, az ízeket, a
rágást, nyelést figyelve eszem.

   Ismét  -  ha  jól  emlékszem  -  jóga-gyakorlat,  a test-tudat erősítését
szolgálja  a táplálék útjának követése, ráadásul segít abban, hogy valóban a
gyomornak   elégséges  mennyiséget  fogyasszak,  ne  a  nyelvem  diktálja  a
mennyiséget. Az ízekkel kapcsolatban pedig szintén egy kicsit "haszonelvű" a
gondolkodásom:  az  ízek  segítenek  eldönteni, hogy valóban szükségem van-e
azokra  az  anyagokra, amelyeket a táplálékomban elfogyasztok, vagy sem. Így
tud  mennyei  finom lenni a sajtos kenyér almával - ha éhes is vagyok hozzá.
Unottan  nem  érdemes enni, akkor jobb, ha addig várok, amíg valóban meg nem
éhezem.

   Az elfogyasztott étel mennyiségétől és minőségétől függően pihenést kíván
a  szervezettől  (jaj de körmönfontan fogalmazok!) - ez lehet, hogy teljesen
egyértelmű, de én gyakran adós maradok a következtetés levonásával: ha kevés
időm  van, aktív akarok maradni evés után, akkor nem érdemes sokat, vagy túl
laktatót  enni.  Mindenesetre  érdemes  egy kicsit ücsörögni, sétálni kiadós
étkezés  után,  és  amikor  kialakul  az az érzés, hogy most már mehet a nap
tovább,  akkor térni vissza a munkához. Ha előre tudom, hogy erre nincs idő,
akkor jobb tudatosan kevesebbet, könnyebbet fogyasztani.

   Az  emésztés,  ürítés  folyamatával  általában  vagy  túl sokat, vagy túl
keveset  foglalkozom. A táplálék feldolgozása közben keletkező érzések képet
nyújtanak  emésztőrendszerem  állapotáról,  érezhetem, mikor mire van igazán
szükségem,  mikor  van  ideje  esetleg a böjtnek. Az ürítés pedig pont olyan
fontos,  mint az evés, nélküle nagyon hamar nagyon ducik lennénk. Speciel ha
odafigyelek,  ilyenkor  vigyorogni szoktak a veséim, mert nekik nem az ivás,
hanem a kiürülés a kellemes.

   A tiszteletet számomra még egy fontos dolog jellemzi: az egyszerűség. Egy
tollas  bársonykalapot  meg  lehet  lendíteni  az etikett által előírt módon
hátralépve és meghajolva: ez szép.

   És van úgy, hogy egy ázott nemezkalap lekerül egy bicskával faragott arcú
kemény  fejről,  eres  kéz  szorítja  mellhez.  Kicsit  más a kettő. Az étel
szerintem  nem műalkotás, bár elkészítése lehet művészet. Ha az alkotórészek
összeállítását  a  tudás  diktálja,  gyógyító,  frissítő vagy nyugtató lehet
szükség  szerint  az ebéd, hétköznapi csoda. Viszont amikor a cél a látvány,
bonyolultság,   fényűzés  -  nos  ez  olyan  dolog,  ami  szép,  és  valahol
tiszteletreméltó, viszont vágyam, hogy miattam soha ne csinálják.

   Tiszteletadás  még  az  is,  ha  csak a szükséges mennyiséget készítem és
fogyasztom  el. Én például szégyellem kidobni vagy romlani hagyni az ételt -
ez  ellen  azonban  csak  az  az  eszközöm  van,  hogy a gyomromat használom
szemetesnek:  kidobás  helyett  "bedobom"  a  többletet. Sebaj, egyszer csak
megtanulok pontosan annyit készíteni vagy venni, amennyi kell...

   Az  elfogyasztott  étel  mennyiségének  és  árának  van ugyan köze valódi
értékéhez,  de ez korántsem egyenes arányosság. Szerintem testem tudja, hogy
mire  van  szüksége,  és  ezt,  ha  figyelek  rá, el is árulja. A megkívánás
sokszor ad jó tanácsot, de érdemes tudatosan felügyelni egy kicsit - például
ha  elcsavarja  a  fejem  egy  gyümölcstorta,  lehet,  hogy  jól  teszem, ha
ellátogatok  a zöldségeshez - a nála kapható gyümölcs frissebb, remélhetőleg
egészségesebb  is.  Jó  tudni  az  élelmiszerekről, hogy rendesen meg vannak
tömve (persze az "egészségügyi határérték" alatt, vagyis hogy mérgező hatása
nem bizonyított) egyéb anyagokkal. Minél inkább hasonlít valami egy illatos,
színes  kockára,  minél  könnyebben  kezelhető  -  nos  általában annál több
mesterséges  kulimász  van  benne  (nagy nyugati testvéreink divatja, hogy a
náluk  már  betiltott  agyagokat a megsegített területen adják el - hiába, a
gazdasági  törvények diktálnak) - a gyümölcs bizony romlik, a főzéshez pedig
idő  kell.  Ördögi  kör ez, én is sok ilyen "kockát" fogyasztok, mert finom,
kéznél  van  és  eláll.  Viszont legalább igyekszem megnézni, hogy mi van az
ennivalóban,  ha  lehet,  "bio"  az,  amit  eszem.  Mellesleg imádom a barna
kenyeret,  mindenféle  magokat, de ennek nem akarok prófétája lenni, tényleg
vannak  jó  "táplálkozós"  könyvek.  Az  ételben  levő vegyi cuccokról pedig
környezetvédő ismerősöket lehet kérdezni.

   Hogyan  lehet  "környezetszerető"  módon táplálkozni? Például azzal, hogy
nem  eszem  többet,  jobbat,  mint amennyire valóban szükségem van. Az, hogy
valamit meg tudok venni (mert megtermeltem a hozzá szükséges pénzt), még nem
jelenti  azt,  hogy  meg  is  kell  vennem  (legyen az ára vagy a mennyisége
miatt).  Lehet,  hogy  a  vastagon  reklámozott  X  termék nem jobb, mint az
olcsóbb  (esetleg  hazai  termék)  Y,  csak  "imázsa" van, divat megvenni és
megenni.   Nos,   a   döntést   szívesebben  bízom  a  gyomromra  és  "zöld"
ismerőseimre,  mint  Miss  Csodahölgyre.  A mennyiség pedig: szomorúvá tesz,
amikor ételt pazarlok, tegyem ezt zabálás vagy kidobás útján: egyre megy.

   És  nem  nagyon  illene elfeledkezni a szállításról, tárolásról. Sok okos
könyv  mondja,  hogy  ahol  élek,  születtem  - az a terület adja a számomra
legmegfelelőbb  ételt  is.  Akit  érdekel,  utánaolvashat,  itt energiákról,
harmóniáról  szokott  szó  esni.  Egyszerűen  az  ember eddigi történelmének
jelentős  részét  úgy  töltötte,  hogy  azt  ette,  amit  földje  adott,  és
jellemzően  akkor,  amikor megkapta. Azok a termények, amiket tárolni tudott
(magvak)  a természet által is úgy lettek elkészítve, hogy tárolódjanak (pl.
a  földben).  Azután  persze  számtalan leleményes módot kitalált arra, hogy
tartósítson dolgokat, de ne felejtsük el: ő és gyermekei ették meg azt, amit
csinált.   Ma  egyvalami  jellemző:  aki  eddig  nekem  arról  mesélt,  hogy
élelmiszeripari  létesítményben  járt, mindig hozzátette, hogy hónapokig nem
tudott   abból   enni,   aminek   termelését   látta.  Hát  még  az,  aki  a
laboratóriumban   ellenőrzi,   hogy  mennyit  lehet  egy  bizonyos  anyagból
beletenni  egy  ételbe  ahhoz, hogy ne legyen mérgező... persze kérdés, hogy
tudja-e valaha is modellezni a szegény felebarátja gyomrát, aki ötféle ételt
egymás után elfogyaszt, mindegyikben egy-két kulimász.

   Sajnos  ide  is  tartozik a kuka-művészet. Akkor vagyok nyugodt, ha minél
hosszabb  ideig  tart, amíg megtelik a szemetes - főként a mindenféle színes
és  átlátszó  csomagolással.  Ami  papírból  van (eredeti, rendes, gyűrhető,
szürkés  csomagolópapír a kedvencem) vagy visszaváltható - nos azt szeretem.
(A  mártott,  fóliával  bélelt,  kezelt  papírdobozok  már  más tészta, akit
érdekel, ajánlom ismét a "zöldeket").

   Hogy  kerül  mindez  ide?  Nem szeretem a magasröptű szellemi életet, ami
tagadja  a  testi  szükségleteket,  és  ha  evésről  van szó, túl szép lenne
megfeledkezni  az  egyre  nagyobbra  növő szeméthegyről, amin jól mutatnak a
műanyagpalackok,     kezelhetetlen     és    lebonthatatlan    papírdobozok,
alumíniumhengerkék.

                                1. 2.  Légzés

   A légzéssel kapcsolatban is felmerül néhány logikus kérdés: mit és hogyan
veszünk  fel  általa.  Ha  filozofikus megközelítésre vágyom, az indiai ágat
érdemes  talán  először  nézegetni,  náluk a "prána", a mindenben jelen levő
energia  felvételének  egyik  legkézenfekvőbb, éppen ezért alaposan vizsgált
formája. A jóga egy önálló ágazata foglalkozik vele, a hatha jóga: különféle
légzési  módszerek,  ütemek  mindenféle hatásaikkal együtt. De igazán nem is
erről  akarok  most  írni,  csak  annyit, hogy technikai tanácsokért a hatha
jógát  illetve  a kínai csi-kunggal foglalkozó könyveket érdemes (szerintem)
keresgetni.   Ezek   masszív   elméleti   alapokat  és  légzési  technikákat
tartalmaznak eltérő arányban.

   A  "mit is lélegzünk be" kérdése napjainkban már nem is olyan egyértelmű,
különösen  egy  városi  ember  esetében,  hiszen  a  beszívott  gázkeverék a
legritkábban  felel  meg  a  tüdő által üzemanyagként elfogadhatónak, így az
étkezés  című  mese  rövid bevezetése azt hiszem, itt is helytálló: főként a
városi  ember  szervezete  állandóan  az  elviselhetőségi  határérték  körül
táncol, ezért nagyon is időszerű különös gondot fordítani rá - ennek legjobb
módja  valamilyen tisztító légzőgyakorlat az ennek megfelelően megválasztott
környezetben.

   Egyvalamit  szeretnék  nagyon  komolyan (jaj, de reggel van még, ilyenkor
szoktam ennyire dagályos lenni...) kijelenteni: a dohányosok ellen nem fogok
kikelni.   Én   magam  soha  nem  gyújtottam  rá,  és  nagyon  hálás  vagyok
életkörülményeimnek,   sorsomnak,   bárminek,   hogy  nem  vontam  le  olyan
következtetést,  mely  szerint  a  füstölgésből  bármilyen előnyöm származik
(szenvedélybetegségnek  inkább a csokizabálás kevésbé irritáló, bár semmiben
sem jobb szokását választottam...), bár erős dohányos környezetet vallhattam
magaménak.   Szerintem  a  beszívott  cigarettafüstnél  sokkal  károsabb  az
idegesség,  amelyet  vagy  magunkba  fojtunk  vagy  a  másik fejéhez vágunk,
illetve  az  az  erős  önszuggesztió,  amivel  bebizonyítjuk magunknak, hogy
képtelenek  vagyunk  elviselni a másik ember cigarettaszagát. Vannak emberek
ma  is, Magyarországon is, akiknek nem áll módjukban a legkevesebb gondot is
fordítani  életterükre,  nedves,  gombás  házakban laknak, a közúti forgalom
vagy  valamilyen  ipari létesítmény miatt erősen szennyezett levegőt szívnak
stb.,  így  ha  van  időm  azon mérgelődni, hogy valaki készakarva mérgezi a
levegőmet,  akkor  igazából  szerencsésnek  vallhatom  magam.  A dolog másik
oldala a dohányos ember, aki az első komolyabb köhögésroham után rájön, hogy
ez  nem  igazán  jó neki, és mégsem bírja otthagyni, beépült életrendjébe az
önjutalmazás  pozitív  hatása mellé a cigaretta (én a saját édességigényemet
ugyanide vezetem vissza...), hiszen mit is csinál a dohányos?

   Pár  perc  cigarettaszünetet tart fontos dolgai közben - amit mindenkinek
csak ajánlani lehet egy nagyobb odafigyelést igénylő hosszabb munka mellett.
Emberekkel  ismerkedik,  oldottabb  hangulatban  beszélget  füstölés közben:
nagyszerű  dolog!  Csak  az  egész  mellett  ott  van a cigaretta, ami aztán
elveszíti  ezt a képességét is és beivódik minden percbe: áldozata már munka
közben is füstöl - talán a "cigarettaszünet" oldottságát remélve tudat alatt
ettől?  -  (mint  ahogy  én  is  majszolgatok  mindenfélét  ilyenkor), végül
feszültséget  okoz  a  hiánya,  eltekintve  attól a ritka helyzettől, hogy a
munka annyira érdekes és lekötő, hogy eszébe sem jut rágyújtani (ez már nem
tapasztalat, de a saját evési szokásaimból ezt vezettem le).

   A dohányos ember tehát szerintem egy önmagát erősítő, ráadásul iszonyatos
erejű   reklámkampánnyal   támogatott   szokás  követője,  akinek  helyzetén
természetesen  nem  segít  az  a  tudat,  hogy mások ezért haragszanak rá (a
növekvő  belső  feszültség  ellen  tudata  alatt  egyre  erősebb a cigaretta
csábítása) - ezért szerintem ezen a téren nem érdemes követni a divatot. Sok
esetben  pozitív  hozzáállással  nem  nehéz  kompromisszumot találni (ha nem
arról folyik a vita, hogy ki mondhatja meg a másiknak, hogy mit tegyen, vagy
hogy  mennyire  bizonyított  a passzív dohányzás káros hatása) a mikor, hol,
hogyan kérdésében. Ha pedig tényleg úgy érzem, hogy életemet veszélyezteti a
másik  ember  tevékenysége, hozzáállása, és nem tudom a helyzetet jó irányba
befolyásolni,  akkor  menekülni  kell,  más  környezetet  keresni. És közben
egyvalaminek   nagyon-nagyon   örülni:   annak  a  tudatnak,  hogy  dohányos
embertársam  ugyanolyan  szervezettel  rendelkezik, mint én, ugyanúgy tudja,
hogy  nem  jó neki az, amit tesz - belső konfliktusai azonban nem engedik ki
őt  ebből  a  körforgásból;  örülhetek tehát annak, hogy nem kerültem abba a
tudati   helyzetbe,   hogy   nikotinfüggővé   váljak.   Mások   füstölésének
elviselésénél csak az a nehezebb, ha sajátunkat is el kell viselnünk...

   Na most egy nagy levegő... más téma.

   Megint  csak  azzal  kezdeném,  hogy  vajon  mennyire  tartjuk értékesnek
magunkat?

   Mennyire  fontos  nekünk  az,  hogy  esélyt  biztosítsunk  magunknak  egy
kicsivel  hosszabb  életre? A válasz persze kézenfekvő, az élet a legnagyobb
kincs,   és   ha   komolyan  veszélybe  kerül,  bizony  a  legszélsőségesebb
megnyilvánulások  sem  állnak távol tőlünk a védelmére. De talán nem más ez,
mint  a lelkiismeretfurdalás leplezésének egyszerű módja, hiszen ha itt most
megkérdezem magamtól, hogy mennyire tisztelem saját létemet, mennyire tartom
értékesnek  -  azaz  megkérdezem,  hogy  mennyire használom ki a lehetőséget
saját   szervezetem   karbantartására,   hát   elég  elszomorító  a  válasz.
Megtehettem  volna  ma hajnalban is, hogy elmegyek futni, légzőgyakorlatokat
végzek   -   ehelyett   olvastam   és   kekszet   ettem,   hogy  elmulasszam
gyomorégésemet, amire felébredtem. Ciki.

   Pedig  igenis  szeretek futni, szeretem a hajnali (még) tiszta levegőt, a
zöldet  körülöttem. Ha valóban tisztelem azt a lehetőséget, hogy a mai napot
is életben, ezen a világon fogom tölteni, akkor adhatok az ezt lehetővé tevő
csodás szerkezetnek egy kis felüdülést - amit ráadásul azonnal meg is hálál.
És  csak  ezután  lehet  arról beszélni, hogy a környezet, a levegő védelme,
mert  ha  így  állok  hozzá  saját testemhez, akkor nem elvből és számadatok
miatt  fogok  vigyázni  a  levegőre  (akár  úgy,  hogy  biciklit veszek autó
helyett), hanem azért, mert elképzelhetetlennek tűnik a másmilyen viselkedés
(az   én   személyes,  gyönyörű  hajnalomat  segítenék  tönkretenni  például
dohányzással.  Hát bolond vagyok én?). Ennek a hozzáállásnak van - szerintem
-  igazi  ereje,  és  az,  hogy  saját  életterünket képesek voltunk ennyire
tönkretenni  minden  szempontból,  az én szememben csak azt bizonyítja, hogy
nem tiszteljük eléggé saját létezésünket.

   Na  jó, tegyük fel, hogy mindezek után arra az elhatározásra jutunk, hogy
érdemes  valamennyi  időt légzőgyakorlatokkal tölteni. Természetesen melegen
ajánlott  a  rendszeresség, és ez ugyanakkor igen hatékony mértéke annak is,
hogy mennyire csinálom jól a gyakorlatokat. Abban az esetben ugyanis, amikor
elégedett a testem, (tapasztalatom szerint) igenis kérni fogja a folytatást.
Legjobb  futós  időszakaimban  határozott  mocorgást  éreztem  belül, amikor
eljött  az idő, vekker nélkül kipattant a szemem hajnalban, hogy legyen időm
futni.  Cserébe  este  nem  szerettem  igazán  sokáig  fennmaradni,  (ha jól
emlékszem,  10  körül már) kezdtem lassulni, és nem kellett a ringatás. Ez a
dolog   másik   oldala:   testemmel  való  jó  viszonyomon  mindig  van  mit
fejleszteni:  én  adok  valamit,  ő  ad  valamit,  és  beszélgetésünk  során
érzékenyebbé   válok   arra,   hogy   mit   szeretne   még.   A   rendszeres
légzőgyakorlatok  legfontosabb  eredménye  sem  igazán  az (szerintem), hogy
tisztítom  a  szervezetemet,  energiát  veszek fel és valamivel stabilabb jó
közérzetet  biztosítok  magamnak  az  egész  napra, hanem az, hogy ez is egy
módja  az  önmagammal,  testemmel  való  párbeszéd  beindításának. Az igazi,
rendszeressé váló légzőgyakorlat titka az, hogy megtalálom a nekem leginkább
megfelelőket  a  lehetőségek  tengerében (jaj, de szépen mondja!), és azokat
helyesen  alkalmazom.  A légzőgyakorlat végzése során lehetőség nyílik arra,
hogy  egy  kicsit jobban odafigyeljek, jobban értékeljem testemet, ami végre
elégséges indítékot ad a továbblépésre.

   Továbbra  sem  hiszek  a  lustaságban,  inkább abban, hogy az abbahagyott
gyakorlatot nem csináltam olyan jól, hogy tovább léphettem volna általa, így
az  önvád  feszültsége  nagyobb  esélyt  ad nekem valami számomra könnyebben
helyesen  alkalmazható technika megkeresésére, mint amennyit a nem megfelelő
hozzáállással végzett jelenlegi gyakorlat jelent.

   Ja,  hozzáállás.  Alapfeltételezésem  szerint  testem folyamatosan beszél
hozzám,  és  mondja,  mondja,  hogy mit szeretne igazán - ez azonban eltűnik
gondolataim alapzajának hátterén.

   Légzőgyakorlatot is lehet találni számtalant (köztük jópár elég bizarr is
van,  bár  ez  természetesen  az  én  magánvéleményem,  és  nem  a gyakorlat
hatékonyságát  kérdőjelezi  meg,  csak  azt  jelzi,  hogy  valószínűleg  nem
viszonyulnék  helyesen hozzá), és van jópár, amely kijelenti magáról, hogy a
legjobb. Az írónak biztosan, miért ne hinnénk el neki, hogy őszinte - nekünk
viszont  a  saját  testünk  jelzései  a  mérvadók. Ha ilyesmit keresek, arra
szoktam  figyelni,  hogy  mennyire  szimpatikus,  hiteles  számomra  az író,
mennyire  lenne  kedvem személyesen tanulni tőle (és itt a "legjobb technika
legjobb   oktatói"  sajna  kihullanak).  Ha  megtetszett,  végigpróbálom  és
összevetem  a  tapasztalt  érzéseket  az író által adott gyakorlatok mögötti
értelmezéssel  (a  "tedd  ide,  húzd  fel, fúdd ki, elég" típusú leírásoktól
legalább  annyira  borsódzik  a hátam, mint a túlmagyarázástól) - legalábbis
(hogy  őszinte  legyek)  így  csinálnám,  ha  szakítanék rá időt, de mivel a
leírtakhoz   hasonló  önértékelési  problémákkal  szórakoztatom  magam,  nem
teszem.  Talán  szerencsésebb  úgy  fogalmaznom,  hogy szerintem így érdemes
kezelni egy-egy légzéstechnikai rendszert.

   Egy  rendszer kiválasztása és gyakorlása egyáltalán nem jelenti azt, hogy
most  már megvan az igazi, csak azt, hogy találtam egyet, ami a kiválasztása
pillanatában megfelelő volt. Nem biztos, hogy önmagammal való párbeszédemben
ott  tartok  már,  hogy  össze  tudom  állítani  magamnak  a  legmegfelelőbb
gyakorlatsort  (és azonnal meg tudom változtatni, ha szükséges), ezért jobb,
ha  egy  rendszert  követek, amit szerintem lelkiismeretes munkával alkottak
meg,  mert:  van mit tanulni egy-egy ilyen sorozat belső logikájából, és nem
szerencsés saját ízlésem és kósza ötleteim alapján mindenhonnan lecsípni egy
kicsit  addig,  amíg  nem tudom teljes mértékben értékelni a forrásokat; meg
persze  könnyebb  abbahagyni  egy másoktól tanult, "leszerepelt" módszert és
váltani egy másik, még szimpatikusabb módra, mintha egy saját gyakorlatsort,
-  aminek  minden  részére  alkotóként  büszke  vagyok  -  kellene  feladnom
megváltozott igényeim miatt.

   A   gyakorlat   végrehajtása  során  (szerintem)  nem  érdemes  magára  a
cselekvésre  túlzottan  figyelni (az általam kedvelt írások szerint a légzés
akkor  jó,  ha  "megtörténik"),  elég  megtartani a kapott szabályok között.
Ellenkező  esetben számolni fogom az időt, pattanásig feszítem a tüdőt, mert
eredményességemet  azon  mérem, hogy "meddig bírom". A jól végzett gyakorlat
fizikailag  tetszőleges  ideig  folytatható (eltekintve a speciális tisztító
légzésektől, amelyek hatása éppen valamely rész túlfeszítésén nyugszik), nem
keletkezik  oxigén  vagy  széndioxid hiány, az általa keltett belső állapot,
energiaszint  az,  amit  fokozatosan  érdemes megközelíteni, és ezért csak a
javasolt  ideig  gyakorolni. (Ismét beleugatva azért megjegyezném, hogy az a
légzésről  szóló  könyv,  amelyik nem tér ki részletesen azokra a tünetekre,
amelyeket  gyakorlatai  helytelen  végzése  során  tapasztalhatunk,  amelyik
elérendő  számokat  közöl  a  hozzájuk vezető út érzéseinek leírása helyett,
szerintem "kissé" felelőtlen.)

   Nem  érdemes  ugyanakkor  túlzottan  önmagamra sem figyelni menet közben,
mert  akkor mindenféle test-érzet, a hozzájuk kapcsolódó gondolat és egyebek
rendesen   elvonják  a  figyelmet  a  gyakorlatról.  Ha  a  gyakorlat  során
valamilyen  érzet  elérését  tartja  jónak a könyv, akkor hajlamosak vagyunk
arra  koncentrálni  ("mikor  lesz  már  végre  ott  a  balra  tekeredő  zöld
energiakígyó  a  bal  lapockám  alatt???").  Szerintem  a  legfontosabb a jó
közérzet,  az  hogy  testem  elégedett azzal a gyakorlattal, amit végzek (és
szerencsésebb  ember a lusta, aki hallgat a testére annyira, hogy abbahagyja
a   gyakorlást,   akár   a  "francba  az  egésszel"  felkiáltással,  mint  a
fegyelmezett  mazochista).  A  megjelenő  kép,  érzés  a  sajátom, szerintem
legfeljebb   hasonlíthat   a   leírthoz,  de  egyáltalán  nem  muszáj,  hogy
megegyezzen  vele  -  és  mennyivel nagyobb buli, amikor bár az említett kis
zöld  energiakígyó  nem  tekeredik  balra, de megjelenik egy vigyorgó manó a
jobb  fülemen  és  mutatja,  hogy  még  tarthatnám egyenesebben a hátamat. A
személyes  élmény  és  a belőle fakadó öröm az, ami igazán megtart egy úton,
nem az "előírások szakszerű betartása".

   Olyan  ez, mintha ezer telefon között ülve azt mondogatnám magamnak, hogy
"ha  jól csinálom, megcsörren a sárga telefon és azt mondja, hogy rendben" -
és  mialatt  erre  várok, az összes többi cseng és mindenféle információkkal
árasztana  el,  hogy mit lehet még jobban csinálni. Ha nagyon muszáj, előbb-
utóbb  felhívom  a  sárga  telefont  és bemondom magamnak, hogy rendben - de
valódi  örömöt inkább abban lehet találni, hogy csengenek a telefonok, és az
újabb  kérés  kimondatlanul  azt  tartalmazza,  hogy mondjuk lábam elégedett
azzal a gyakorlattal, amit csinálok, de szeretné még amazt is megpróbálni...

   Az  áhított eredmény tehát szerintem a légzőgyakorlatok esetén is túl van
az  elvárásaimon  és  a  könyv  betűin:  személyes  pozitív  élmény,  testem
részeinek tudatommal való szorosabb összekapcsolódása, amely újabb kutatásra
serkent.   Mintha   egy  orgonán  játszanánk:  érdemes  kottát  elővenni  és
lejátszani,  jó,  ha  minél több szép zenét megtanulunk, de senki nem tiltja
meg  az  egyéni  ízlés  kialakítását amíg nem csap át általános ítélkezésbe:
csak  azt  érdemes  játszani, ami nekünk tetszik. Aztán szépen megtanuljuk a
klaviatúra  felépítését  és a megszólaló hangokkal való kapcsolatát és egyre
szabadabban improvizáljuk saját zenénket hangszerünkön - testünkön. Van, aki
ehhez  sok  út  megismerésén  át  jut  el,  és  van,  aki egyetlen dallamban
teljesíti  ki  önmagát,  az alapfeltétel, hogy halljam és értékeljem is azt,
amit a billentyűkön lejátszom, a mechanikus ismételgetés önmagában nem sokra
vezet,  ugyanúgy, ahogy az alkotói szabadság nevében sokfelől összekapkodott
dallamtöredékek  sorozata,  amelyek  saját  környezetükben  jól  szólnak, ám
így...

   Attól tartok, bár írnék még, de csak ugyanazt ragoznám, tehát ennyi.


                                1. 3.  Mozgás

   Testünk  legalapvetőbb  funkciója,  ennek  jegyében  épül  fel  az  egész
csodálatos  szerkezet.  Azért  van  egy  nagyszerű, hihetetlen teherbírással
rendelkező, mégis könnyű vázszerkezetünk, bonyolult izomzatunk és az egészet
vezérlő  idegrendszer,  hogy  könnyedén,  gyorsan tudjunk mozogni, tárgyakat
mozgatni.  Szerintem  -  bár lehet, hogy elfogult vagyok - összes technikánk
elbújhat  emellett az energiatakarékos, önjavító, könnyű berendezés mellett,
ha   létezhetne   ilyen  összehasonlítás.  De  természetesen  létezik,  mert
technikai  fejlődésünk  gyújtópontjában  az áll, hogy az ember többre legyen
képes,   mint   amit   fizikai   teste   lehetővé  tesz  számára.  Ez  egyre
hangsúlyosabbá  vált  az idők során, és ma már úgy néz ki, hogy (engedtessék
meg nekem egy közhely) nem a gépek szolgálják ki az embert, hanem az emberek
a  gépeket  (ami  szerintem  ismét  az emberi "gépezet" jó minőségét jelzi).
Persze  az  a  cél,  hogy  minél  intelligensebb,  környezeti  feltételekhez
alkalmazkodó  robottal  váltsák  ki  az embereket, hogy ne legyen hiba és ne
kelljen   dolgozni.  Érdekes.  Szerintem  az  ember  valahol  mélyen  szeret
dolgozni,   önmaga   és   környezetének  átalakítására  való  hatalma  azért
alakulhatott  ki,  mert  erős  belső  igénye  van  rá.  Csak  ezt a mostani,
elgépiesedett világot szolgálja ki egyre fogyó türelemmel.

   Na  vissza a mozgáshoz. Mostanában nem divat egy dolog (legyen az akár az
emberi  test)  önmagáért való tisztelete - és ez ismét teljesen természetes,
ugyanis  nem  érünk rá testünknek örülni, amikor saját értékünket keressük a
világban  (haha,  felpattantam  a  vesszőparipámra...  gyia!)  Hiszen  egész
életünk arról szól, hogy az általunk fontosnak tekintett területen sikereket
érjünk el. Ha ebbe nem tartozik bele fizikai testünk, ez általában nem azért
van,  mert  nem  szeretnénk szépek, erősek, egészségesek lenni, hanem azért,
mert lemondó sóhajjal nyugtáztuk a tükörben látható képet azzal, hogy nem is
érdemes, mert úgysem ütöm meg a "mércét".

   Aki  pedig  fontosnak  tartja megjelenését (és bár a női testtel szembeni
elvárások  kapnak  nagyobb  teret  mai  kultúránkban - jaj, de finoman bírok
fogalmazni...  -, azért a férfiakban ugyanazok az érzések munkálnak), kemény
versenybe kerül: étkezési szokások, fittness, body building, szolárium, stb.
És   persze   ott   vannak   a   mindenféle  "hihetetlen  olcsó",  "egyszeri
lehetőség"-ek,  a  "csak  15  perc" "kis helyen elfér" berendezések, amelyek
lefogyást,  szép  alakot  ígérnek  a rohanó világból elcsípett minimális idő
alatt.  Kicsit  mintha  rosszul  hallanék:  az én testemet, ezt a csodálatos
szerkentyűt,  amire  az  értékével  ellentétben egyáltalán nem vigyázok, sőt
rongálom  azt,  ilyen műanyag vacakokkal kell "megjavítani", mert az általam
teremtett  lehetetlen feltételek között nem tud megfelelni az ideáljaimnak -
amiknek ráadásul semmi közük sincs valós lehetőségeimhez? Ha gondatlanságom,
belső  rendezetlenségem rossz körülményeket teremt testemnek, akkor legalább
ne  takarjam  el  a  szemem.  Csak  azt  ne  gondoljuk,  hogy  újat alkotunk
szilikonpárnácskáinkkal,  a lengőborda eltávolításával, mert egy néger törzs
csak  röhögne  rajtunk: szerintük a tetoválás, fül-átszabás, zanzásítás vagy
megnyújtás  a  "szép", de akinek civilizáltabb környezet kell, annak van mit
tanulnia  az  egyiptomi  szépészeti  műtétekből  (ha  jól  tudom, a lapockát
farigcsálták,  mert  a vékony váll volt az ideál) vagy a tradicionális japán
női lábfej kialakításából. Jaj, de elszálltam már megint...

   És  aztán jönnek azok, akiknek értékét valóban testükön mérjük le. Na nem
azon,   hogy   mennyire   harmonikus,   mennyire   van   összhangban   saját
teljesítőképességével,  mert  az  nem  igazán  mérhető,  hanem  egy bizonyos
területen  nyújtott  teljesítményével. Nem véletlenül írtam mozgást a címben
és  nem  sportot.  A mozgás számomra egyszerűen az emberi test képességeinek
kihasználása  és ennek öröme, a mai sport viszont azt hiszem nem erről szól,
hanem győztesekről és vesztesekről, időeredményekről és helyezésekről. És ez
nem  a  versenysport  elleni kirohanás (Zrínyi a vesszőparipán...), mert nem
látok  különbséget  az  óráját  néző  kocogó (amilyen néha én is vagyok), az
átlagsebességet  figyelő  kerékpáros (ezt még mindig nem tudtam levetkőzni),
testét  izmai  körméretével  jellemző testépítő (na ez már nem én vagyok...)
illetve  egy  bajnok  között. A hozzáállás, ami megriaszt: elmegyek a lényeg
mellett,  olyan,  mintha  (rossz  példa)  egy  csodálatos kocsim lenne de én
kizárólag  azzal  foglalkoznék,  azért szerelgetném, hogy minél rövidebb idő
alatt  gyorsuljon  100-ra. A kocsiban a mozgás, az utazás fontos, amihez nem
árt,  ha  jól  karban van tartva, mert akkor tartós, megbízható jószág lesz.
Nemrég  hallottam  egy  rádióműsort  egy emberrel, aki az országban az elsők
között   vehetett  egy  Trabantot,  és  valódi  szeretettel  beszélt  a  kis
járgányról, amelyik soha nem hagyta őt cserben, sokéves szolgálattal hálálta
meg a gondoskodást, bár soha nem ment kétszázzal...

   A  sport  jó  dolog, de művelni (magánvélemény!) csak akkor érdemes, ha a
benne  elért  eredmény  már  nem  fontos.  Ezért  szeretem  például  Muszasi
történetét,  aki  korában Japán híres vívója, Zen mestere volt - tudását már
csak az is bizonyítja, hogy túlélte a hírnév megszerzésének időszakát.

   Egy  küzdőművésznél nem időeredmény vagy pontszámok számítottak, hanem az
élete  volt  a  tét minden mérkőzésnek. Ennek ellenére mindenhol megjelenik,
hogy  az  igazi  küzdő  nem  akar  győzni - de persze nem akar meghalni sem,
csupán   engedi,   hogy  teste,  szelleme  harmóniába  kerüljön  a  végletes
helyzettel  és  tegye  a dolgát. Aki nyerni akar, legyőzhetik - a harmóniába
került  ember ha alul marad sem vesztes, és ezt már az élet minden területén
lehet alkalmazni.

   A  mozgás  szerintem  olyan dolog, amit önmagáért érdemes gyakorolni, nem
feszít,   hanem   kiold,  nem  mérhető,  csak  átélhető.  Bármilyen  fizikai
tevékenység gyakorolható ilyen módon.

   Egyik kedves gyakorlatomat valamilyen jóga könyvben olvastam: válassz egy
teljesen   egyszerű,   egy  mozdulatos  tevékenységet  (például  egy  ceruza
felvétele  az  asztalról), csináld olyan lassan, amilyen lassan csak bírod -
mondjuk  öt  percig  tartson,  és  ezalatt  ne  csinálj  mást, csak figyelj.
Magadra, izmaidra, gondolataidra, környezetedre. Igen érdekes játék.

   Aztán  persze  ott  van  minden  egyéb:  úszás, futás, természetjárás, és
persze  a küzdőművészetek (elfogult vagyok a játékaimmal szemben, mindenki a
sajátját  szereti a legjobban), amit önmagam, testem tiszteletében csinálok.
Mert  túrázni  is  lehet a "buli kedvéért", ilyenkor az ember nem nézi, mire
lép,  mit  zavar  meg  jelenlétével,  és  mit  hagy maga után - ez csupán az
önmagamért való tevékenység félreértelmezése: ha valamit magamért teszek, az
a legkevesebb, hogy lehetővé teszem magam számára annak megismétlését, tehát
nem szórom el a szemetet.

   Ma   saját  magunkon  szöszmötölünk,  de  csak  azért,  hogy  bizonyítsuk
kitartásunkat,  erőnket, önuralmunkat - és talán hogy megmutassuk valakinek,
aki  fontos  számunkra.  Ha végre megtaláljuk belső értékünket, ami nem függ
teljesítménytől   és   visszajelzéstől,  akkor  használni  is  lesz  módunk:
takarítani.










                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.