Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                     ''ÖNZÉS, ÖNSZERETET ÉS STABILITÁS

   Na  most  akkor  ide  is  kellene írni valami olyat, ami után öblíteni is
lehetne.

   Kezdeném  talán  az emberről alkotott modellemmel. Lesznek olyan mondatok
is  benne,  amik  személyes  sértésnek  is felfoghatók, ilyenkor légy szíves
mondd  a  régiekkel:  Lehet, Darwin úr, hogy ön a majmoktól származik, de én
nem!  Jaj,  ennek  most  olyan  szaga  van, mintha azt mondanám, igazam van.
Korántsem,  rám  a  fenti  mondat  szó  szerint  igaz, önmagamat elemezgetve
jutottam ezekhez a megállapításokhoz, lehet, hogy tényleg csak rám, vagy rám
is csak szerintem igazak.

   Szóval  szerintem  az  emberben  létezik  egy  teljesen  logikusan működő
döntési  rendszer,  amely önmagában magyarázza tetteinket. Mire alapozom ezt
az  állítást?  Semmire.  Csupán  ha  ezt  nem teszem fel, akkor mi a fenének
foglalkozzak  egyáltalán  a  kérdéssel? Ugyanaz, mintha az autós kérdésben a
nem tudom-ot válaszolnám. Tehát felteszem. Le is veszem.

   Néhány  dolgot  rögtön  tisztába  is  kell raknom. Az első az, hogy cikis
helyzetben  vagyok,  mert  magáról a gondolkodásról gondolkodom (matematikai
modellezési   probléma),   tehát   előre  tudom,  hogy  modellezési,  tudati
képességeim,  érdeklődésem  természetes  határt  fognak  szabni annak, ahová
eljuthatok. Na most ha ez így van, akkor legalább én ne húzzak határt sehol.
Ha  egyszer  hajlandó  vagyok elfogadni, hogy a Teljességgel valamilyen, bár
nehezen  definiálható viszonyban vagyok, akkor legjobban akkor járok, ha nem
rajzolok  felső  korlátot  magamnak.  Ha van, úgyis ott van, és úgysem tudom
elérni, csak megközelíteni. Jaj, de matematikus is tudok lenni...

   Végeredmény: azáltal, hogy ezzel a kérdéssel foglalkozom, nem a problémát
fogom  megoldani,  hanem  tudatomat fogom átalakítani, hogy magasabb szinten
tudja  befogni  azt,  amit  modellezni  akarok. Szóval: soha nem lesz teljes
modellem, mert mindig új megismerési lehetőségeket rejt az új tudatosság. Na
ez már elég (hogyismondjamcsak) ösztönző gondolat ahhoz, hogy csináljam is.

   A döntési rendszer egy értékrenden alapul, amely az érzékelt dolgok és az
eddig  megélt  tapasztalatok  alapján  épül  fel. Ez messze nem tudatos, így
döntéseink  jelentős  részét  csak szeretnénk tudatunkkal követni. Innen jön
(mint  a  hatórás gyorsvonat), hogy tudatos elvárásaink önmagunkkal szemben,
elveink, és gondosan kialakított személyiségünk valós tevékenységünkben mint
jámbor óhaj vesznek részt. Mert mi is van ebben az értékrendben? Első helyen
abszolút  légbőlkapott  állításom  áll:  a  Teljesség. Ha egy emberrel állok
szemben,  igenis  érzékelem  a  hangulatát,  lényét, szándékát, mozdulatain,
hangján,  előismereteim  és  egyebek  alapján (az egyebek nagyon sok mindent
takar...). Önmagamról is hasonló információkkal rendelkezem. No aztán jönnek
az  élettapasztalatok,  amelyek  igencsak ott élnek bennünk (elvégre például
hipnózisban  pontosan  előhívhatók).  Szomorú,  hogy  a  legerősebb  érzelmi
töltéssel   rendelkező   dolgok,   amelyek  így  a  legjobban  befolyásolják
viselkedésemet,   pontosan   ugyanazok   a   dolgok,   amelyeket   igyekszem
elfelejteni.  Újfent ciki, hiszen félig tudatosan rejtem el magam elől igazi
indítékaimat.  Na  ennek a tetején üldögél a tudat, amely azonnal megszűri a
beérkező  információkat a világról kialakított kép alapján, majd beleönti az
önmagammal   szembeni   elvárásokat,  megkavarja  és...  Hát  igen,  valamit
csinálok. Ezek után nem csodálkozom, hogy az utólagos magyarázat keresésébe
bevontak mindig mindenféle külső égi erőket... Viszont némi értelmet nyer az
a bizonyos "isteni szikra", ami csak úgy bevillan - sikerül az első lépésben
tudatosulnia válasznak, mielőtt a kavarás elkezdődne.

   Persze  most  eszembe  jutott  egy  érdekes  következmény: ha tudatunknak
ennyire  csak  pótcselekvése a gondolkodás, akkor mi lehet vajon a feladata?
Azt hiszem, ezen a kérdésen lesz még mit szöszögnöm...

   Visszatérve  tehát  kavarja,  és  persze  jönnek azok a helyzetek, ahol a
válasz  nem egyezik a kialakított képpel, ilyenkor kavarog tovább, de sajnos
a  rendszer  logikus,  tehát  mindig  ugyanazt  a választ adja addig, amíg a
kérdező  el  nem  fogadja,  vagy  meg  nem változik (mert ebben az esetben a
bevitt  "anyag" változott, logikus, hogy más eredmény születik). Ez magyarán
így  szól:  időm  legnagyobb  részét gondolkodó rendszerem azzal tölti, hogy
próbálgatja  a  függőben  levő  kérdéseim  válaszait  átpasszírozni  tudatos
szűrőmön,   viszonylag   kevés   eredménnyel,   viszont  előfordulnak  olyan
pillanatok, amikor egy régi nagy kérdésemre emlékeztet egy helyzet, és mégis
magától értetődő természetességgel teszek valamit. Ez jelzi, hogy nem csak a
kérdésen, hanem (főként) a kérdezőn múlik a kérdés nehézsége.

   Atyavilág!  Hol  vagyok  a  címben  feltett  kérdéstől?  Imádom  a költői
kérdéseket...  Közvetlenül  mellette.  Ugyanis most mondhatom azt, hogy önző
vagyok.  Akármit  is  teszek,  ennek  a  döntési  folyamatnak  eredményeként
születik  meg  a  döntésem,  ami  az  általam  elfogadható,  nekem legjobban
megfelelő  dolog  lesz.  Mondom,  lehet, hogy én vagyok a világ legszemetebb
alakja,  mert  feltételezem,  hogy  mindent  önmagamért  teszek, Sőt, tovább
megyek. Van képem azt mondani, hogy az úgynevezett önzetlen emberek pontosan
ugyanígy  működnek. Ha az önmagamról kialakított képem tartalmazza azt, hogy
X-nek  jót  kell  tennem,  akkor  a lehetséges döntések fazekába belekerül a
megfelelő mértékű pozitív szorzóval az, hogy X-nek jó legyen (arról, hogy az
eredmény  mennyire jó neki, majd később...). Hát ettől még nem lettem valami
nagy hős...

   Viszont  a  modell  tartalmazza  a valódi önzetlenség alapját is, ami nem
más, mint a szűrő nélküli érzékelés. Ha nincsenek bennem előítéletek, képek,
modellek  egy  bizonyos  személyt illetően, akkor minél inkább mentes vagyok
belső  feszültségektől,  annál  inkább vagyok képes elfogadni azt az érzést,
amit  bennem  a  másik  ember kelt. Nem a róla kialakított képet, hanem az ő
valóját  érezhetem  meg  abban  a  pillanatban,  amikor szólnom, tennem kell
valamit.  Ez  az egyetlen eszköz, amely valóban segítséget nyújthat a helyes
döntéshez,  és  mi  sem  természetesebb,  hogy  mivel  érezni fogom szavaim,
tetteim  hatását  is  rajta,  naná,  hogy  a lehető legjobbat teszem. Fontos
ismérve  ennek  a fajta önzetlenségnek, hogy nem tartja "nagy dolognak" amit
tesz,  hiszen  önmagáért teszi, valahogy úgy érzi, ezt kellett, kell tennie.
Másrészt  nem  részrehajló,  nem köti semmilyen kategória, hogy kinek teszi,
kinek  nem.  Továbbá  elvek  sem  kötik,  nem  "irgalmas  szamaritánus", aki
mindenét  odaadja  és  magára  nem  gondol. Aki önmagával nem törődik, az őt
szeretőkre  ró terheket, könnyít ott is, ahol nem az ő feladata beavatkozni.
Valahol  ezt  érzem  a (talán zen-buddhista) megfogalmazás mögött: a Mestert
nem kötik az erkölcs törvényei sem.

   No,  akkor  jöhet az önszeretet. Azt hiszem az önmagunk ismeretének egész
jó ellenőrzése az önszeretet fogalma és a hozzá fűződő érzések. Persze akkor
elő   a  kártyákkal.  Nekem  az  önszeretet  az  előzőekben  leírt  Szeretet
önmagammal  szembe  fordított  változata.  Nem  pozitív  vagy negatív, hanem
hatalmas.  Elfogadom  önmagam annak, ami vagyok. Az ehhez kapcsolódó kedvenc
hülye  fogalmam  a "relatív tökéletesség". Megadom magamnak a bizalmat, hogy
jelen  állapotomnak  megfelelő  legjobb  döntést  hozok mindig. Naná, ha már
egyszer  az  előbbiek  szerint  modelleztem  magam.  Ez  a  gondolat azonban
nélkülözhetetlen   ahhoz,   hogy   a   döntési   folyamat   mélyebb  rétegei
tudatosulhassanak,  nem  elég  csupán  azt  mondani,  hogy  igen,  logikusan
működőm.  Jelen állapotom zavarai, fájdalmai, fizikai és gondolati közérzete
egyaránt  a tökéletes működés részei! Nem sokat fejlődök, ha van egy ünneplő
gondolatrendszerem,  és  van  néhány  a  "rosszabb  napokra" (ezzel az ügyes
trükkel  már  sok  embernél  találkoztam). Ha egyetlen rendszer tudja magába
foglalni  teljes  életemet,  akkor  már  van  valami  a kezemben - ellenkező
esetben  tulajdonképpen  azt  mondtam  ki,  hogy egyik rendszer sem alkalmas
pillanatnyi  állapotom  felmérésére,  és  bármikor  átcsúszhatok  egyikből a
másikba.  Hát  nem  cserélnék  egy  savanyú,  de egészséges almát három szép
kukacosra.

   Szóval   az   önszeretet   magába   foglalja  cselekedeteim  eredményének
szemellenző  nélküli  kritikáját. Alapértelmezésnek veszi, hogy jót akartam,
ezt  bizonyítani  nem  kell.  Néha  még ez sem elég ahhoz, hogy megmentsen a
lelkiismeretfurdalástól  és  az  önmarcangolástól.  Nem  tetszik,  hogy  nem
rajongok a lelkiismeretfurdalásért? Pedig így van. Minél tisztábbá válik (és
ez  sajnos  (?)  személyes  tapasztalat)  a gondolkodásom, annál keményebben
borít  ki  az  okozott  fájdalom.  Nem  kell  "de  szégyellem  magam" típusú
szepegéssel  rontanom  a levegőt, éppen elég, hogy állva el tudjam viselni a
felfordulást,  ami  keletkezik  ilyenkor.  Ugyanis  ez az a pillanat, amikor
gondolkodásom,  személyiségem  változik  a  visszajelzés  alapján. Szerintem
kétféle  folyamat  játszódhat  le  egy  negatív  visszajelzés után. Az egyik
tudatos. Rettenetesen szégyellem magam és lelkiismeretfurdalásom van, aminek
egy  részét  azonnal áthárítom másokra (nem szólt, ki gondolta volna, más is
csinált  már  ilyet,  csak  rosszabb  lett  volna,  ha  nem  teszem), persze
megígérem  (néha  magamnak  is)  hogy  ilyet többet nem teszek. És közben az
okozott fájdalom érzése feldolgozatlanul elzáródik bennem, csak olyankor jön
elő, amikor egyébként is a padlón vagyok, és akkor még depressziósabb leszek
tőle; illetve anélkül, hogy tudomást vennék róla, állandóan szerepet játszik
a döntéseimben.

   Hát  ez  nekem nem tetszik. A lelkiismeretfurdalás tudatos utánzása annak
az  érzésnek,  amikor  a  "hibám" mellbevág. A másik feldolgozás szerint nem
keresek társ-bűnbakot, de én sem vállalom el ezt a szerepet. Így végre képes
vagyok tisztán érezni egyrészt a saját szerepemet, azokat a pontokat, ahol a
jelek  szerint nem megfelelően szűrtem meg a kapott információkat - másrészt
teljes  egészében felvállalom érte a felelősséget, mert a magam számára "jó"
döntést  hoztam  akkor  is.  A mérlegelés eredménye lehet az, hogy rátalálok
egy-két  pontra  (valakivel  szembeni érzéketlenség, figyelmetlenség, stb.),
ami  kulcsszerepet  játszott  a  döntésben.  Ezekhez a pontokhoz közvetlenül
kapcsolódik most már az okozott fájdalom. Más ember fizetett a tanulásomért,
de  lehet,  hogy  segítségével  jobbá lettem és mostantól ezt a hibát sokkal
kisebb  eséllyel  követem  el ismét. Ez kíméletlen, de szerintem az egyetlen
pozitív  felfogása a hibámnak (szemben a sápítozással, ami az áldozatnak nem
használ  - helyette inkább azonnal a javításon dolgozhatnék az önmarcangolás
helyett.  Csak  nem  az  a célom vele, hogy szánalomra méltóbb legyek annál,
akit  bántottam?  Később...)  Másrészt  lehet,  hogy  a saját döntésem mellé
állok,  mert  megvizsgáltam magam, módosítottam egy-két ponton, de vállalom,
hogy jelen pillanatban, a tapasztaltak alapján sem tudnék máshogy dönteni.

   Nos  ez  az  a  fajta  hozzáállás,  ami  segít a címben említett harmadik
fogalom,  a  stabilitás  megszerzésében.  Az Űrodüsszeia valamelyik részében
mondja  a  hajó  parancsnoka:  "Uram,  a  kapitány  tévedhet,  de  nem lehet
határozatlan."  Ha kapitánnyá óhajtok válni saját életemben, nem árt, ha jól
megfontolom ezt a dolgot.










                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.