Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                                  ''EMBER

   Azzal,  hogy  valójában  mi az ember, mi a szerepe a világban, úgy érzem,
nem  muszáj  túlzottan  sokat  foglalkoznom.  Ez  inkább valamilyen vallási,
filozófiai  eszmefuttás  lehetne, szép általános kijelentésekkel az abszolút
bölcsesség birtokában, amin aztán sokat lehetne bunyózni.

   Sokkal  érdekesebbnek  tűnik  az  a téma, hogy hogyan alkothatok modellt,
amely  segít  megérteni,  miért  működöm úgy, ahogy működöm, ezáltal esetleg
irányokat,  lehetőségeket  mutatna  arra,  hogyan  változtathatnám meg saját
viselkedésemet.  De  azért, hogy ne maradjon ki ez sem, elmesélem a legszebb
képemet erre a témára.

   Létrejött  a  világ  a teremtő részeként, benne, de belső törvényei révén
mégis  rajta  kívül,  valahogy  úgy, ahogy a művész kezébe veszi az anyagot,
amellyel  dolgozni kíván. Természetesen ő alkotja meg a művet, de az alkotás
során nem tehet azt, amit akar. Inkább megérzéseire hagyatkozik, a benne élő
kép  és az anyag törvényei együtt formálják ki az alkotást. És a legszebb az
egészben,  amikor a kettő együtt új, más formát alkot. Élővé varázsolódik az
alkotás,  nem csupán az alkotó technikai tudása, vagy az anyag tulajdonságai
fejeződnek  ki benne, hanem ezek elválaszthatatlanul valami újat teremtenek.
E  kis  mesém  szerint az ember ez a lassan tudatra ébredő anyag. Hogy miért
lassan?  Most  még  elkülönül  bennünk  a  belső  tisztaság  és erő az anyag
törvényeitől,  feszültségekkel  terhes,  formálódó  tömeg,  tudatunk  inkább
elválasztja  egymástól  a  tiszta  belső érzéseket és a hétköznapi életet. A
teljes   tudatra   ébredés   azt   takarhatja,  amikor  megérezzük  e  kettő
összhangját,  és  valahol  az anyagban önmagára talált teremtő kezd mozgatni
minket.  A  megközelítés  természetesen  passzív,  mert  mi  tudatunk  belső
törvényeivel  együtt  az "anyag" vagyunk, amelyet az Erő formál, nem pedig a
folyamat  irányítói  (nagy divat megmondani az Erőnek, mit is tegyen, legyen
az  imádság  vagy  reiki-kezelés).  És az egészben a legszebbnek azt tartom,
amikor az anyagban az alkotó meglátja tükörképét.

   Tudatos  részévé  válik  a műnek, ahogy az is neki. Porból gyúrt figurája
szemén keresztül megpillantja saját arcát...

   Na  most  aztán jól elkápráztattam magam eme eszmefuttatással. Hogy volt,
hogy volt!!! Azért lassan a lényegre térek ám...

   Szóval  kénytelen  voltam megállapítani, hogy elég komoly gáz van ezzel a
világgal  az  előbb  elmesélt  gyönyörű  kép  ellenére. A fő okát (vigyázat,
komolynak  tűnik,  de  továbbra  is  csak  személyes  vélemény,  lehet, hogy
tévedek...) abban látom, hogy nem rendelkezünk olyan modellel, amely valóban
segítene  a  fejlődésben.  Bocs,  ez  most  hülyeség volt, mert rendelkezünk
jópárral, de használni nem tudjuk - ami gyakorlatilag ugyanaz. Szóval vannak
vallásaink,   amelyek   szerintem   igenis   jók,  de  sajna  képviselői  az
önfejlesztés  helyett  egymást  és a többi vallásban hívőket gyepálják (hogy
miért?  Később...).  Vannak  filozófiáink,  amelyek  azonban a jelek szerint
szintén   nem   túl   sikeresek.  Cserébe  lélekgyógyászokkal,  mindenhonnan
összeszedett   technikákkal,  Tv-vel,  pótcselekvésekkel  és  gyógybogyókkal
igyekszünk működésben tartani önmagunkat.

   Csak  meg  ne  kelljen  kérdezni magunktól, hogy mi értelme is van ennek,
mert akkor újra megborul az egész. Ciki.

   Na  most  miután  ezzel annak idején jól fenékbe rúgtam az agyamat (ügyes
vagyok,  nem?)  arra  a  következtetésre  jutottam,  hogy  Isteni  Igazságok
kutatása  helyett  inkább azzal foglalkozom, hogy mivel érdemes foglalkoznom
és  mivel nem. Innen jön a hit választásának gondolata, az általános helyett
a  "számomra  jó"  fogalmának előtérbe helyezése. Ehhez az kell, hogy igenis
végignézzem  alapgondolataimat,  (nem  vicc,)  halálig.  Az a régi szamuráj-
felfogás, hogy úgy csukj be magad mögött minden ajtót, hogy nem biztos, hogy
visszajöhetsz még halálod előtt, nagyon sokat segített.

   Minden  gondolat,  ami  segít elfogadnom ezt a tételt, és segít "odabent"
úgy  cselekednem,  hogy képes legyek nyugodt lélekkel "kimenni": jó, a többi
selejt.  Ugyanis  nekem  nincs  szerződésem Istennel arra vonatkozólag, hogy
holnap is élni fogok. Ha ezt nem tudom elfogadni, a valóságot tagadom, és ha
egy   gondolkodási   rendszer   nem   segít,   hanem  gátol  abban,  hogy  a
lehetőségekkel   szembenézzek,   akkor  jobb,  ha  rögtön  kidobom.  Jó  kis
körbejárás  volt,  nem? (a mesék között lesz egy-két "halálos" is, asszem...
jó vicc, hiszen már megírtam őket.)

   Viszont  ha  kiindulásnak  feltételezem,  hogy  azért szeretném ismerni a
helyemet  a világban (ez az egyik alaptétele a gondolkodásomnak), mert ezzel
tudok  válaszolni  arra  a kérdésre, hogy minek is élek egyáltalán, akkor ez
igen  fontos  lesz  számomra. Namármost (jaj de szép szó!) ha ezt a "helyet"
nem  találom  meg  önmagamban  (hiszen  nem  ismerem  önmagamat, és erre sok
segítséget  sem  kapok),  akkor a világban kezdem keresni. Bizonytalansággal
tölt  el  a  tudat,  hogy  nem  tudom,  minek  vagyok itt, belső bizonyosság
hiányában  külső  kapcsolatokat  keresek  - bármilyet. Hiszen mit számít egy
szőrmeállatka,  a pontosan öt órakor elfogyasztott 70 fokos tea, a focimeccs
eredménye,  stb.?  Van, akinek mindent! Lehetek agresszívabb? Mit jelent egy
különböző  színes  anyagokból  összevarrt, farúdra erősített lepedőszerűség?
Igen, sajnálom, még ezt sem kímélem!

   Jézusnak  számított  volna-e  a  bőrszín  vagy  az  ország, kedves tábori
lelkész  uram?  Szóval  azt,  hogy  ennyire  ragaszkodunk  külső  dolgokhoz,
ideálokhoz,  a  világ  megismeréséhez,  egyetlen  dolognak tulajdonítom: nem
ismerjük   magunkat,  így  helyzetünket  a  világhoz  viszonyítva  próbáljuk
meghatározni.

   Ami,  legmélyebb  sajnálatomra  (annyira  mély,  hogy majdnem három b-vel
írtam)  szerintem  eleve kudarcra van ítélve, ugyanis a megismerő rendszerem
gondolataim  tükörképe.  Ablakon  át  nézek  a  világra,  de erre az ablakra
felfestettem  saját  gondolataimat,  véleményemet,  és  sajnos,  ahova piros
pontot  festettem,  ott  piros  pontot  fogok  látni,  akárhová nézek is. Ha
számomra nincs Isten, akkor meg fogom érteni, hogy hogyan csapnak be téged a
papok,  hogy  mennyire  szükséged  van  gyermeteg  gondolkodásodhoz egy Nagy
Apukára,  de  én  hősies  istentagadó  leszek, akármit is mondj. Vigyázz, az
ellenkezőjét  csak  azért  nem  írom  ide,  mert  lusta vagyok hozzá, kedves
hittérítő!

   Na  és  hogy  mi ad nekem ehhez a gondolathoz olyan fene nagy önbizalmat?
Hát az, hogy amikor modellt alkotok, minimálissal szeretem kezdeni. Szeretem
azt  a modellt, amely azonos elemekből belső szabályai szerint sokszínűséget
produkál,  szemben  azzal  amikor  sok  különböző elemet triviális szabályok
szerint  kavargatok. Hogy érthetőbb legyen: ha ahhoz, hogy történelmünket és
jelenlegi  állapotunkat megmagyarázó modellt alkossak, nem kell más, mint az
Ember nevezetű építőelem, amelynek belső szabályai kihozzák a sokszínűséget,
akkor  jó.  Ha  viszont  kell  a  gonosz  ember, a jó ember, a buta ember, a
befolyásolható  ember,  a  tömeg,  a  fanatikus,  stb., ja meg bejönnek a Jó
Lények meg a Gonosz Lények, meg az UFO-k meg az időutazók meg a... na szóval
ez   a  modell  (inkább  fantáziadús  kasztrendszer)  nem  ad  szinte  semmi
perspektívát.  Akkor meg minek? Egyszerűen használhatóbbnak tűnt az első, és
ráadásul  annyira  (szinte  rondán)  kézenfekvő válaszokat ad a kérdéseimre,
hogy csikorognak bele a fogaskerekeim (mechanikus agyműködés...)

   Szóval  az  emberi  történelemnek  és  a  jelenlegi  helyzetnek  számomra
egyetlen nagy tanulsága van: az ember valós tevékenységét nem az ideáljai és
szándékai határozzák meg, azok csak befolyásolni képesek. Na most akkor vagy
azt  tételezem  fel,  hogy az Ember nevezetű szabályrendszer önmagában mégis
megálló,  teljes  rendszert alkot, amelynek bizonyos elemeit nem ismerem, de
megismerhetem - vagy pedig azt, hogy az ember nevű rendszert nem csak belső,
hanem külső hatások is állandóan befolyásolják (magyarul: nem lehet meghúzni
a   körvonalát,   mert   átjáróháza  a  tudatalattinak,  a  Közös  Tudatnak,
angyaloknak,  Sátánnak  stb.)  Be kell vallanom, az első szimpatikusabb, bár
kénytelen vagyok az Ember határát jó messzire kitolni - de ezt sem én teszem
elsőként,  hiszen  voltak  már  mások  is,  akik isteni szikrára hivatkoztak
bennünk.  A Teljességgel kapcsolatos gondolataim alapján úgy játszom tovább,
hogy  az  bennünk  él,  csak  számunkra  "részként",  az ő számára teljesen.
Magyarul:  tudatom,  rendszerem  belső  szabályai  húzzák  meg  azt a határt
ameddig bennem a Teljesség tudatosul. Hogy mi van a másik modellel?

   Egy  bajom  van  vele:  bezárja  önmagát.  Semmit  nem  állapíthatok  meg
önmagamról, hiszen gyün a Sátán, aztán már csak Isten segíthet. Á, ez inkább
arra emlékeztet, hogy megtagadom gondolkodásom részeit: nem én voltam, hanem
egy  nálam  hatalmasabb  erő  kényszerített,  és  Isten  éppen  nem  ért  rá
megvédeni.  Na  neeee...  Ez  nem segít abban, hogy belső erőmre támaszkodva
talpra  álljak.  Megkockáztatom,  hogy  Istennek  is  jobban tetszik az első
hozzáállás (legalábbis a telefonban legutóbb ezt mondta, hihihi.)

   Ezért  olyan  iszonyú  fontos  a  keresztény  vallásban  a megbocsáttatás
gondolata,  ha jól használják. Na tehát be kell ismerjem, szerintem az ember
nem  állta  meg  a  történelem  próbáját. Illetve teljesen jól viselkedett a
törvényei  szerint.  Eszembe  jutott persze megint egy kép. Megkérdezték egy
autóban  ülő  embertől,  hogy  hol  van. Ez az ember válaszolhat egyszerűen:
autóban  ülök,  és  elkezdheti  megvizsgálni,  megtanulni az autó működését,
szerkezetét,  kitalálhatja,  hogyan  is működik. Persze van másik lehetősége
is:  azt  mondja,  hogy  nem  tudom,  de  mindjárt  körülnézek.  Megszerzi a
minimális  ismeretet ahhoz, hogy elindítsa az autót, és nekiáll kalandozni -
főként  egyesben,  vagy  ha  nem  volt  mázlista, hátramenetben. Kapcsolgat,
nyúlkál,  a  kocsi,  szegény,  hörög és zakatol. Nem ismeri a paramétereket,
legtöbbször  falnak  ütközve fékez. Eredmény: elég sokat lát meg a világból,
legalábbis eleget ahhoz, hogy tudja, nem lesz képes az egészet feltérképezni
(ezért persze dühös), az autó inkább roncshalmaz, mint ahogy a környezete is
éppen  így néz ki - jellemzően minél többet járt egy helyen, annál romosabb,
ami persze enyhén lehangoló.

   Ha még azt is feltételezzük, hogy versenyzőnk nincs egyedül a pályán, azt
hiszem,  a  kép  kezd  hasonlítani mai világunkhoz. Ja, hogy mi van azokkal,
akik  az  első  kérdésre  hülyeséget  válaszoltak (autóban)? Nos, körülöttük
csend  van, ahova néha boldogan gurul be egy-egy roncs nagyjavításra (persze
csak  akkor,  ha  már majdnem teljesen szétesett, hiszen addig biztos benne,
hogy  ő  járja  a  jó utat...), netán tudják, hogyan kell vezetni a járművet
úgy,  hogy  ne  ütközzenek,  gyorsan haladjanak és kíméljék a kocsit. Lehet,
hogy  tulajdonképpen önző és lusta disznók - csakhogy ha valahova úgy érzik,
hogy el kell jutniuk, gond és rombolás nélkül érnek oda.

   Juhúú!  Eszembe jut kedvenc barátném megjegyzése: nagyot mondtál, öblíts!
Annyira le vagyok nyűgözve ettől a képtől, hogy ide már nem is írok semmit.








                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.