Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                              ''ÚT FELFELÉ

   - Mester,  most  akkor arról van szó, hogy többek vagyunk, mint  amennyit
pillanatnyilag tudunk magunkról, tehát nem is érdemes határt szabni önmagunk
előtt?  Ha  vannak  határok, akkor elérjük őket, rajtuk túl pedig egyszerűen
nem mozdít semmi...

   - Ez most megint kérdés? Tedd fel magadnak.

   - Na  jó,  szóval  úgy  döntöttem,  hogy érdemes hinnem saját  fejlődésem
lehetőségében, és erre ezt a modellt találom a lehető legjobbnak.

   - Ha neked ez így megfelel... Következtetések?

   - Ezek szerint egy állandóan jelen levő erőforrásra támaszkodhatok. Ez az
erő   időtlen,  mindenben  jelen  levő  valami.  Ha  akarom,  személynek  is
felfoghatom,  de  ez  csak  arra  jó,  hogy nekem megkönnyítheti a vele való
kapcsolattartást, elfogadhatom segítségét.

   - És mi lesz Isten személyiségével?

   - Vajon   meg  tudok  fogalmazni   bármilyen  állítást  egy  olyan   lény
személyiségéről,  gondolatairól,  aki  mindenben  jelen van? Aki számára nem
létezik  idő?  Feltétlenül  szükséges  ezzel foglalkoznom, amikor mindennapi
életem problémáival küzdök? Vagy talán éppen az teszi olyan vonzóvá ezeket a
spekulációkat,   hogy   messze   semmi  közük  nincsen  ahhoz,  hogy  miként
viselkedtem  tegnap  a  szomszédommal?  Az  inkvizíció  sem Jézus felebaráti
szeretetével   kapcsolatban   volt   képes   embereket   ölni,  hanem  Isten
személyiségének,  az  ő  feltételezett  akarata ürügyén. Miért nem tanultunk
ebből máig semmit?

   - Hűha, de belenyúltam valamibe! Fékezz, fiam. A kérdés nagyon sok embert
nagyon mélyen érint, s téged már megint az érzelem vezet...

   - Jó,  jó.  Tudom,  a kérdés: miért?...  Hiszem, hogy a vallási tanítások
képesek az embert EMBERré formálni, azonban ez az átalakulás az önvizsgálat,
saját  hibáink  feltárása,  azok  újbóli,  fájdalmas  átélése, másokban való
elfogadása,  a segítséghez elengedhetetlen kíméletlen őszinteség önmagunkkal
szemben, kitárulkozás, elvárások nélküli adás "de jól belejöttem" útja. Ez a
dolog  lényege  szerintem. Törést érzek ez és a "vallásosság" között. Mintha
valaki  egy  űrruhát  öltene  magára, ami tökéletesen megvédené őt, ha tudná
használni,  de  mindenhol  nyitva  van,  felesleges  fityegők  lógnak rajta,
amelyek  használhatatlanná  teszik, mindenféle csövecskékkel buzgó csoportok
egymáshoz  kötik  vele  magukat,  és  boldogan  magyarázzák  egymásnak, hogy
mennyire  jó  most.  Persze,  a  melegben,  levegőben valóban sértetlenek is
maradnak   benne,   nem  fáj,  ha  nekimennek  valaminek.  "Sokan  vannak  a
meghívottak,  de kevesen a választottak"? Ha véletlenül valamelyikük az űrbe
téved,  egyszerre  megérzi  a  kegyetlen  hideget,  levegőnélküliséget  - és
elnevezi  azt  Gonosznak.  Saját  ügyetlenségét aztán Istenére testálja, azt
állítja,  hogy  egyenrangúként  harcol  benne  a  Gonosszal.  Pedig a teljes
biztonság lehetőségét ott hordja magán, fennen mutogatja, csak használni nem
tudja.

   - Már megint túl sok. Mi bánt?

   - Azt   hiszem,  tulajdonképpen  félek.   Félek  attól,  hogy   megbántok
embereket,  félek  attól,  hogy egy ingatag egyensúlyi helyzetet felborítok,
hogy  haragudni  fognak  rám.  Nem  tudom,  elhiszi-e nekem valaki, hogy nem
akarom meggyőzni, eltántorítani a hitétől akkor, amikor azt mondom, a másiké
is  jó.  Mintha el akarnám venni valakitől az abszolút bizonyosságot, amikor
azt  mondom neki: ugyan Te is ettél a Tudás fájáról, és még mindig nem érzed
gyümölcsének   keserű   ízét?  Mint  részeg  ugrasz  társad  torkának,  hogy
bebizonyítsd,  neked  van  igazad,  pedig  lehet, hogy neki is, csak másként
mondja.  Ráadásul biztos vagy abban, hogy neki is jó az, amit csinálsz, csak
a  kis  vaksi  nem  látja.  Tetteit,  tisztaságát  figyeld,  üdvösségét bízd
Istenre. Szabad ilyet mondanom?

   - Kimondtad, nem?

   - Igen. És el is akarom venni a bizonyosságot, a merevséget, ami...

   - Na. Már megint meg tetszik váltani a világot?

   - Igaz.  Felejtsük  el. Maradjunk a fejlődésnél és  a következtetéseknél.
Ezek  szerint  "felülről" állandóan segítem önmagamat a fejlődésben, viszont
ellenőrzésem  alatt  az  "alsó"  szint,  jelen  tudatállapotom  van.  Nagyon
idézőjeles  a  besorolás,  mert  az  alsónak nevezett szint a fizikai létben
megjelenő  forma.  Nélküle  ugyanúgy nincs ember, mint a felső szint nélkül.
Mit érdemes tennem hát? Nos, kitalálni a felsőbb szándékot azt hiszem, nincs
sok  értelme.  A  felsőt  úgy  határoztam  meg,  hogy több, idő feletti, meg
hasonlók.   Na   most  akkor  elkezdjem  egy  zsebszámológéppel  modellezni,
kiszámítani  annak  a  számítógépnek a működését, amelyen dolgozom? Az ötlet
nem  rossz,  egyszerűen  csak  halva  született.  Egy  gombnyomás  alatt  nő
mérhetetlenné   a   hátrányom.  Ugyanakkor  ha  csendesen  figyelem  a  Nagy
működését,  tulajdonképpen "használom", megtalálom azokat a részfeladatokat,
amelyeket  a zsebszámológépemmel meg kell oldanom - ezeket a nagy géppel nem
tudom  megoldani.  Ugyanakkor  kis  gépem a naggyal összekapcsolható, a nagy
tudja   fejleszteni  a  kicsi  működését  -  ha  hagyom,  hogy  közvetlenül,
beavatkozásom nélkül működjenek együtt.

   - Elvont. Kicsit ha konkrétabban fogalmaznál...

   - Nos,  hétköznapi  életem  során  nem   érdemes  Isten  konkrét   óhaját
felfedeznem  minden  lépésem mögött - pláne nem csinálni magamnak valamiféle
küldetéstudatot.  Elég, ha fenntartom a kapcsolatot Vele, érzem figyelmét és
segítő erejét, igyekszem tisztán cselekedni és őszintén vállalni tetteimet.

   - Gyakorlatok?

   - Úgy  cselekedni,  szólni, de akár gondolkodni is, hogy azt bárki  előtt
vállalni  tudd. Néha jobban járok, ha nem valami jóságos és megértő Istennek
vallom  be  ezeket,  hanem arra gondolok, hogy gondolataimat az is láthassa,
akire  éppen  gondolok,  szavaimat hallja, akiről szólnak, tetteimről tudjon
mindaz,  akit  érint.  Azt  hiszem,  ennél  keményebb eszközt nem tudok most
kitalálni, de úgy érzem, jó hatással van rám.

   - Ez a kapcsolat alulról felfelé. És mi van a felülről lefelé iránnyal?

   - Módszer:  hagyni  a történést. A jógában, keleti harcművészetekben  sok
szó  esik  arról, hogy a mester számára saját cselekvése is csak történés, a
légzés   "csak   úgy   történik"   a  gyakorlat  során,  és  így  tovább.  A
legszimpatikusabb  megoldásnak az tűnik, hogy tudatosan mellélövök a célnak.
Amikor  mozgástechnikát gyakorolok, az a legjobb, ha gondolataimra figyelek,
elcsendesítem   őket   vagy   játszom  velük,  a  lényeg,  hogy  rugalmasak,
folyékonyak  legyenek.  Ilyenkor  a  mozgás  letisztul,  és  néha megérzem a
mögötte  mozduló  Erőt  is.  A gondolkodás fordított irány, ilyenkor mondjuk
madarak  énekét  hallgatom,  vagy  futok,  vagy valamilyen légzéstechnikára,
mozdulatra  figyelek.  A  tudat  lecsendesedik,  képek, ötletek jelennek meg
benne,   történetek  futnak  végig  rajta.  Megfigyeltem,  hogy  gondolkodni
rendkívül  jól  tudtok  utcasöprés,  mosogatás  közben.  Félálomból  vagy  a
fürdőszobából  ugraszt  ki  egy  jó  gondolat.  Bevásárlás  közben kezdek el
vigyorogni  egy  következtetésen,  ami  addig  nem  esett  le  nekem. Ja, és
figyelni,  figyelni,  figyelni.  Jelen lenni minden pillanatában az életnek.
Nem  holnappal  vagy  tegnappal bajlódni, hanem madarakat, macskát, arcokat,
tárgyakat,  mozgásokat  minél teljesebben befogadni tudatunkba. Hopp, ez már
megint   technika:   a   tudatban  megjelenő  világ-modell  hangolása  valós
környezetünkhöz.

   - Ügyes, ügyes.














                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.