Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                             ''VISSZACSATOLÁS

   - Mester,  nem  hagyott  nyugodni a tegnapi gondolatmenet.  Miért van az,
hogy  nem  tudunk  megszabadulni  az erőszaktól? Hogy egyre mélyebben ivódik
belénk, hiába beszélünk fejlődésről, belül egyre sötétebbek vagyunk?

   - Lassíts, lassíts. Túl erős érzelmekkel vizsgálod a kérdést.  Félsz. Így
nem tudod alkalmazni gondolkodási alapelveidet, módszereidet.

   - De  hiszen  amikor  körülnézek  a világban, csak a kilátástalanság  jut
eszembe.  Amit  a mai gyermekek átélnek, mintha velük itatnánk meg az emberi
fantázia  legelfajzottabb  mocskát, aztán csodálkozunk, hogy nem jólneveltek
többé.  Halálon  és  erőszakon  nevelkednek.  Rajzfilmek,  amikben  a lehető
legagyafúrtabb módon ölik egymást a szereplők. És nem lehet elzárni előlük a
krimit,   amit  apu  néz  (ha  nem  horrort  vagy  pornót),  amit  a  lehető
legtökéletesebb  trükkökkel  tesznek  élethűvé.  Egyszer egy kislány (miután
látta, hogy tudok vele gyerekként játszani) megkérdezte, hogy tényleg igaz-e
minden,  ami  a  Híradóban  van (lelőtte, megerőszakolta,...). Talán hatéves
volt,  de  már  félt a világtól és testvéreitől, akik már "asszimilálódtak".
Hát   mi   ez?   A  legborzalmasabb  kísérlet,  amit  valaha  ember  emberen
végrehajtott!

   - Ismét állj meg.

   - ...Jó.  Kezdem érteni. Még a kérdés és a válasz is másodlagos.  Az első
lépés a nyugalom. De ez olyan szenvtelennek, közönyösnek tűnik. Ne zavarjon,
ha szörnyűséget látok?

   - Zavarhat,  sőt  zavarni  is fog, hiszen érző ember vagy. Viszont  addig
tudnod  kell,  hogy  gondolkodásod  nem  vezet  teljes  eredményre. A válasz
törvényszerűen hűvös, mert...

   - Mert  magába  kell,  hogy  foglalja  nem csak az eseményt, hanem  annak
használhatóságát  és az én erős érzelmi reakcióim okát is. Persze. A kérdés,
a  helyzet  nem  más,  mint  egy külső tárgy, amivel gondolkodásom fájdalmas
pontját   megérintem.   Ellökhetem   vagy   enyhíthetem  a  fájdalmat,  hogy
hozzászokjam,  nem  tudom  azt mondani, hogy nem fáj. Viszont ha gondolkodni
kezdek  rajta,  akkor  le  kell... jobb, ha lehiggadok előtte. A gondolkodás
szike,  amellyel  nem  vághatom ki magamból azt a bizonyos külső dolgot, nem
vagdalkozhatok   vele   másokon,   pláne   nem  az  egész  világon.  Viszont
megkereshetem  vele  magamban  a  fájdalom okát, kiemelhetem a sérült részt,
megszüntethetem  hibás működését. Hiszem, hogy az ember, így gondolkodása is
tökéletes,  önmagát  karbantartó  rendszer, ha valami külső hatás megzavarja
működését, akkor annak oka belül keresendő. Vagy ha nem is, a világmegváltás
megtervezése  már régen nem foglalkoztat. Indulattól remegő kézzel pedig nem
célszerű  önmagamat  kaszabolni,  különösen  akkor,  ha  lehetséges,  hogy a
beavatkozás pillanatnyilag nagyobb fájdalmat okoz, mint a megszüntetendő.

   - Látom, lecsendesedtél. Jöhet a kérdés. Miért?

   - Azt  hiszem, az ok az előző válaszban már részben benne van.  Az ember,
mialatt  "társadalmi lénnyé" formálódik, kényszerűen felad sok mindent igazi
EMBERI   mivoltából.  Ezzel  azonban  az  ahhoz  tartozó  nyugalmat,  így  a
legfontosabb  kérdések  megválaszolásának  képességét is leteszi. Ha valahol
fal  vagy  séma  van  a  tudatunkban, minél erősebb, annál valószínűbb, hogy
fájdalom  van  mögötte.  Gondolkodási  rendszerünk  viszont  önjavító  módon
működik,  tehát  ha  feszültségszintje  lecsökken,  mert  nem  kell  azonnal
megcsinálni valamit, akkor természete szerint ostromolni kezdi belső falait.
Ez   ellen   lehet  védekezni  tudatos  letompítással.  Ugyan  miért  járnak
rendszeresen  kocsmába,  miért  szednek  kábítószereket  emberek  -  ha most
feladjuk azt a mesét, hogy ők söpredék, akik nem élnek vele, azok meg hősök.
Ők  ugyanazt  a  lényt testesítik meg, mint én magam, s csak örülhetek, hogy
nem  szedtem össze annyi törést, hogy egy legyek közülük. Ugyanakkor törései
révén  bizonyos  szempontból  érzékenyebb,  megértőbb, értékesebb emberré is
lett,  mint amilyen én vagyok. Ha lehetőségem van rá, hát az a minimum, hogy
segítek  neki  kilábalni,  és  nem  félek attól, hogy majd egyszer azon kell
kapnom magam, hogy felnézek rá. Na. Elkalandoztam.

   - Sebaj, fiam, ez is megér egy misét...

   - Ja. A másik véglet pedig, hogy fenntartjuk agyunk feszültségszintjét, a
"tudatalattiba"  injekciózva valami kábítószert, hogy ne foglalkozzunk saját
belső  kérdéseinkkel.  Ennek  jó  módja  az őrült sportok, vad zene, fények,
őrjöngő  tánc  -  de  ne  aggódjatok,  kedves  felnőttek, a TV is. Ja, meg a
számítógépes  játékok.  Nagyapáink  még  keresték  a  mozivászon  mögött  az
embereket  -  mi  persze  már  okosak vagyunk, és tudjuk, hogy az egész csak
játék.  De  vajon  az egész agyunk is tudja? Természetesen NEM, hiszen akkor
nem  is  néznénk  semmilyen  filmet.  Nekünk  azonban  az  a  belső  tudati,
hormonális  reakció  kell,  amit  a dolog kivált. Jóleső izgalom, az erőszak
levezetése,   mondjuk,   pedig  valójában  az  életbenmaradásunkért  felelős
rendszert  hozzuk végletes helyzetekbe, máskor érzelmeinket feszítjük össze-
vissza.  Mintha  egy  zongorát  talicskának használnánk és a kijövő hangokat
zenének  neveznénk.  A  végeredmény teljesen független az aktustól: az, hogy
tudatunk   magasabb   feszültségi   szintre   kerül,  így  elfedődnek  valós
problémáink.  Na  persze  használhatunk  más módszereket is, sajnálhatjuk is
magunkat,  vagy  lehetünk  munkamániások - ez ráadásul a társadalom részéről
támogatott  pótcselekvés, bár a közvetlen környezetnek (beleértve önmagunkat
is)  hosszú  távon  igen káros. A probléma csak az, hogy minél több energiát
pumpálok  egy  rendszerbe,  az annál instabilabb lesz - hacsak nem érte el a
tökéletes  nyugalom  állapotát,  amikor  mindegy, hogy mi és mennyi robog át
rajta. Azt hiszem, ezt én nem mondhatom el magamról, tehát az "elfogyasztott
tudatizgató  szerek"  növelik  a  valószínűségét jelenlegi belső egyensúlyom
felborulásának.  Jé, ezért ülök néha fél napokat a TV előtt (ismét törés, ez
megint  csak  most  jutott eszembe), pedig nem is érdekel, ami benne van. És
mivel  nő  a  belső  feszültség,  nő  az  éhség az erősebb tudatbuherálásra,
izgalmasabb  (vagy  érzelmesebb)  filmek  kellenek,  jobb  trükkök,  nagyobb
mennyiség.  Ez  persze  nem  az  egyik  napról  a  másikra történik, de ha a
filmipar fejlődését nézem, igencsak jellemzőnek tűnik. Például micsoda bunyó
volt az első filmre vett csók körül, ma pedig az "igényes" mozifilm sem igen
bírja ki ágyikó nélkül.

   - Közeledsz a kérdés szívéhez. Miért zavar ez téged?

   - Mert utálom, ha egy kísérlet olyan fázisánál lépek be a laborba, amikor
már   nem  lehet  tudni,  hogy  megfordítható-e.  Próbáljam-e  leállítani  a
reakciót, szaladjak a kémcsövekhez, vagy inkább a berendezésből mentsem, ami
menthető, esetleg csak fussak, amerre látok, hátha megúszom a robbanást, ami
jelenlegi tudásom szerint a kísérlet végeredménye.

   - Nos?

   - Jó. Az utálattal nem megyek semmire, nem változtat semmit. Az  eredmény
sem tőlem függ, hiszen mi vagyok én ebben az óriási laborban? Csak egy újabb
anyagcsepp  a  kémcsőben,  bár dönthetek irányomról. Nem választhatom meg az
eredményt  sem,  csak a szándékot. Igen, azt hiszem mégiscsak a kémcsövekhez
szaladnék  - vagy a másik példa szerint beleugranék. Ha tényleg tenni akarok
valamit   az   egészért,   nem   érdekelhet,   hogy  mekkora  az  esélyem  a
felrobbanásra, milyen reakció alakul ki körülöttem. Egyvalami számít: akármi
történjék is, hinni és tenni azért, hogy megússzuk - amíg csak élek.

   - Félsz, ugye?

   - Igen.  Félek  attól,  hogy mi van, ha az egész csak az én  rémálmom. Ha
nincs  egyéb  baj  a  világgal,  csak  az,  hogy teljesen lökött vagyok és -
köszönhetően  törésekkel  teli  gondolkodásomnak  -  sötét képet festek róla
magamnak,  és ráadásul el is hiszem. Hogy túl bölcsnek képzelem magam, pedig
nem  vagyok  más,  mint  egy  unalmasan  tudálékos, élhetetlen izé. De talán
jobban  félek  attól, hogy a rémálom valóság. Hogy tényleg szükség van arra,
amit  itt  és  most  gondolok. Ez tulajdonképpen egy jó dolog, hiszen akkora
zavart  látok,  amivel  szemben nevetséges az én erőm, így saját egyensúlyom
alapfeltétele,  hogy higgyek a többi emberben, a bennük levő tisztaságban és
erőben,  ami  talán elfújja az én félelmeimet is. Ugyanakkor azt hiszem, sok
fájdalmat  kell  átélni mindenkinek ahhoz, hogy megtisztulhasson, és én most
drukkoljak  annak,  hogy  mások  szenvedjenek?  Van-e  jogom  másoknak olyan
kérdéseket feltenni, amelyek nekem is fájdalmat okoznak?

   - Kérdezed?

   - Jó.  Nem  kérdés,  hiszen  ha  felteszem,  szükség  van rá, ez nem  jog
kérdése. Ha jön az idő, lépni kell.

   - ?

   - Na jó, érdemes.

   - Mi is a különbség?

   - Ha valamire azt mondom, hogy "kell", hangot adtam belső ellenállásomnak
is,  tudom,  hogy  szükséges  az  a  valami, de benne van a muszájság, saját
tehetetlenségem  vagy  ellenszenvem.  Ha  valamit  "érdemes"  megtennem,  az
mindjárt  más.  Csak  persze  a  "kell" mögött nem ücsörög olyan kényszerítő
erővel az, hogy akkor ugyan miért nem csinálod?

   - Mondj még hasonlót.

   - "Próbálom".  Ha  ezt  mondom  valamire,  ezzel kifejezem azt, hogy  nem
lustaság  miatt  tartok  ott,  ahol  vagyok,  hanem  a  feltételek túlzottan
nehezek.  Védem  magam  attól az érzéstől, hogy összeroskadtam, ez nekem nem
megy.  Pedig  nem  teszek  mást,  mint  ezer  kicsit  botlok egyetlen elesés
helyett,  amiből  tanulhatnék  is.  Ha  valamit  próbálok,  rögtön félgőzzel
teszem,  pedig  régi  mondás,  hogy  azon  a  fránya  szakadékon  sem  lehet
átlendülni  két kicsi ugrással. Aha, megvan. Önértékelés. Ha önmagam értékét
aszerint   számítom,   hogy   sikerül-e  valami,  ha  akarom,  akkor  rögtön
próbálkozni  kezdek,  hogy  nagyon  ne  fájjon  a  sikertelenség.  Ha  tudok
veszteni,  mégpedig  egy  olyan  küzdelemben, amibe mindent beleadtam, akkor
tudok  "tenni"  is, nem csak próbálkozni - de ehhez az kell, hogy én magam a
küzdelem  felett  álljak,  ne  ragaszkodjam  a végkifejlethez. Ezért fáj hát
annyira  az  előző  kérdés!  Úgy  érzem, csak próbálkozom saját utammal, nem
"teszem".  Az  ember  saját belső útjával is így lenne? Még azon sem érdemes
célt tűznie maga elé, mert utána már csak próbálkozni tud... Hajaj.

   - Ejha. Tyuhaj. Salala.

   - Ne piszkálj már. Ez is pontot érő válasz volt, csak még nem emésztettem
meg.

   - Még, még. Mondj még kulcsszavakat.

   - Nem.

   - Nem?

   - Ez  is  egy kulcsszó. Nem érdekel. Nem zavar. Nem fáj. Nem  foglalkozom
vele.  Bármikor  ez  jut  eszembe, azt hiszem... érdemes odagondolnom utána:
dehogyisnem!  Ráadásul  zavar,  hogy  ott  van  a fejemben, ezért letakarom,
száműzöm,  hogy  még  váratlanabb legyen újbóli felbukkanása, még kevesebbet
tudjak  kezdeni jelenlétének hatásával. Pedig nyilvánvaló: ez a szó negatív.
A  tudat  cselekszik, aktív, nem lehet úgy irányítani, hogy a végtelen számú
lehetőség  közül  egyre  azt  mondom,  azt nem. Létesítek magamban egy sötét
foltot,  rendben,  de  irányt  még  nem  jelöltem  ki.  Bármilyen szándékot,
gondolatot  is  fogalmazzak meg, az első, amit jó, ha elkerülök, a "nem". Az
is  igaz  viszont, hogy jóval több kérdést vet fel. Például: nem tagadok meg
semmit - ez így szépen hangzik, pedig elég durva ötlet. Jelentése logikailag
ez  lenne:  mindent elfogadok. Igaz ez? Hát, nem egészen. Mit is fogadok el,
miért? Mivel vannak gondjaim? (ugye? A "nem tudom elfogadni" helyett)...

   - Mára ennyi...
 
   Az  öreg hangja elhalkult, egy szempillantás alatt változott előírásszerű
haldoklóvá,   magára  hagyva  a  fiút  befejezetlen  gondolataival.  "Sebaj,
befejezem  hazafelé  menet",  gondolta  a  fiú,  "elviszlek magammal." Régen
olvasta   valahol,   hogy  a  mesterek  gyakran  adták  azt  a  feladatot  a
tanítványnak,  hogy  vigyék  őket haza a fejükön. Most leesett a húszfillér:
nagyszerű  gondolatcsiszoló  módszer,  akármikor  beszélhetsz  magaddal, úgy
teheted,  hogy  Mestered is hallja. Cselekedeteidet megtanulod elfogadni, de
megszűrni  is,  nem  szégyenkezhetsz  a  tanítód szeme előtt; na és persze a
tudati  állapot megfelelő hangolása - talán - valódi telepatikus kapcsolatot
is  létesít  a  Mesterrel.  Hogy  kipróbálja az egészet, teljes komolysággal
bejelentette   a   fején   ücsörgő   alaknak,   hogy  nagyon  elégedett  mai
teljesítményével,  és hogy egyébiránt igen mókás, ahogy a hajába kapaszkodik
néha. Amikor a következő folyosókanyarban lefejelte a nyitott szekrényajtót,
sokak örömére és okulására harsányan röhögni kezdett...



                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.