Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                               ''LEHETŐSÉGEK

   - Mester,  szeretném  elmesélni  a  tegnapi  napomat.  Képzeld, életemben
először motoroztam, egy kis robogót szelídítettem.

   - És sikerült?

   - Tulajdonképpen igen, csak egyszer fektettem el szegény szerkentyűt.

   - És mi bölcs filozófiai eszmefuttatás jutott róla eszedbe?

   - Miből gondolod, hogy ez történt? Egyébként persze így van...

   - Nézd,  gondolom,  hogy néha nagyon finomakat eszel, jólesik egy  fürdés
vagy  különösen ügyesen vágod le a körmeidet, ezeket azonban nem meséled el.
A motorozás viszont foglalkoztat, találtál benne valami fontosat. Mesélj.

   - Csak  olyan  nehéz  elkezdeni.  Tényleg,  ez  mindig  így   van,  mióta
beszélgetünk.  Leülök  veled szemben, eszembe jut valami, amit meg szeretnék
beszélni, és igyekszem elkezdeni, de olyan suta az első néhány mondat.

   - ?

   - Tudom,  kérdés  van benne, válaszoljak is rá. Tehát: miért olyan  nehéz
elkezdeni  egy  beszélgetést?  Most  az  a  kép ugrik be, hogy egy tűz körül
táncolni  szeretnék  valakivel.  Szól  a  zene,  megvan  a ritmus, itt áll a
partner,  ez  azonban  még  kevés.  Szükség  van  arra,  hogy  legyen valami
kezdőlépés,  bevezető  mozdulat,  ami  gyakran sutára sikeredik. Kell valami
elképzelés  arról, hogy mit fogok csinálni, de ha megtalálom az összhangot a
partnerrel,  akkor  utána  úgyis  a  sutba lehet dobni az egészet. Mellesleg
képzeld,  Mester, még soha nem táncoltam igazán... Valahogy így van ez nálam
mindennel.  Természetes,  hogy  nem vagyok abban az állapotban a beszélgetés
kezdetén,  amit valóban a "beszélgetés állapotának" lehet nevezni. Nincsenek
meg  bennem sem a kérdések, sem a válaszok, hiszen hétköznap van a fejemben,
a  TV,  magnó,  történések,  feladatok.  Indíttatást érzek csupán, nem pedig
célokat.  Jó,  de  ennek  így  is kell lennie. A magányos elemzés más, akkor
talán  nem  igyekszem  ennyire  megfogalmazni dolgokat - így következtetések
mellett  el  is  megyek" Kezdem érezni az irányt... szóval azért van szükség
társakra,  a  dolgok megbeszélésére, hogy kénytelen legyek kiemelkedni saját
következtetési  rendszeremből,  átadhatóvá,  és  így általánossá csiszolni a
gondolatot.  Ezért  van  szükségem  a  beszélgetésre,  az  írásra, ezért van
szükség  a  Mesterre.  Olyan  kommunikáció,  ahol  nem  lehet  elsikkadni  a
részletek  felett,  ahogyan  magányos  gondolkodás, meditáció vagy ima során
tenném.  Gondolkodásomban saját magamra támaszkodok, ezen támaszok egy része
megérzés,   másik   része  logikus  következtetés  -  és  szerepelnek  benne
személyiségem  falai  is.  Ez  utóbbi  felismerése,  átalakítása megértéssé,
támasszá  a  legfontosabb feladatom, s ez csak egy "értetlen külső szemlélő"
számára  való  átalakításkor  válik el az előbbiektől. És persze ezért olyan
nehéz  őszintén  beszélgetni  valakivel.  Ez  a  fajta beszélgetés pezsdítő,
csillogó  élmény, de kikapcsolódásra van szükségem utána. Barátaimmal is így
vagyok:  tudunk  masszív  témákról  beszélgetni,  de  mintha kerülnénk őket.
Mindig  megállapítjuk,  hogy  ez  a  beszélgetés  nagyon  jól esett, gyakran
összeülhetnénk, és valahogy mégsem jön össze.

   - Indirekt módszerek? Technikák?

   - Igen,  azt  hiszem  itt  lépnek  be a rendszeres meditációk,  harmóniát
teremtő életmód.

   - Aminek gyakorlásában ezek szerint nem nagyon jeleskedsz.

   - Jó,  tudom,  ez  is  kiolvasható a sóhajból és a tekintetből, de  azért
egyszer  szívesen  látnék  annyit  a  világból,  mint te, Mester. Persze azt
hiszem,  mindenből  ugyanazt  látjuk,  csak bennem kevésbé - na jó, szóval a
jelen  állapotomnak megfelelő szinten tudatosul... De most akkor hogy van ez
az   egész?   Nem   hiszek   az   önkontrollban,  önfegyelmezésben,  önmagam
legyőzésében.

   - Mert?

   - Mert ezek negatív fogalmak. Nem eszem húst. Ritkán játszom számítógépes
játékokat.  Elég  sokat futok. Hősies dolgok ezek? Harcolok magammal. Miért?
Miért   kell  önnön  működési  törvényeimet  rossznak  bélyegeznem,  önmagam
ellenségévé lennem ahhoz, hogy fejlődjek?

   - Válasz?

   - Valahol a lelkünk mélyén győzelemre vágyunk. Nyertesek szeretnénk lenni
az  élet  harcaiban, ha pedig sok esetben érezzük magunkat vesztesnek, akkor
elgondolkodunk.  Nem  fogadhatjuk  el azt, hogy "én vesztettem", mert félünk
önbizalmunk  elvesztésétől.  Inkább bűnbakot keresünk. Ó, milyen természetes
dolog,  milliónyi  történelmi  példával. Bűnbakot keresünk a világháborúkra,
felelősségre  vonásról  beszélünk  a  volt  Jugoszláviában  - pedig ennek az
elképzelésnek  is  van  ellenpéldája: az Öböl-háború. Ki ott a bűnbak? Pedig
egyetlen tanulsága van a dolognak: jelenlegi gondolkodási szintünk bármelyik
pillanatban  alkalmas bármilyen háborúra, csak ezt humanista eszményeink nem
engedik  elismerni.  Einstein szenvedélyesen érvelt a hadkötelezettség, mint
az  emberi  gondolkodás legveszélyesebb, durva meggyalázása ellen. Miket nem
bírt  írni  azokról,  akik  képesek  egyenruhába  öltözve vonulni... Szegény
butuska nem látta át ennek szükségességét. Vagy lehet, hogy nem ő a bibis?

   - Hát nem erősséged az egy irányba történő haladás...

   - Persze,  hogy  nem,  hiszen "ami fent, az lent", vizsgáld az  emberiség
útját  és  keresd  okát  az  egyénben,  vizsgáld  az  egyént és hasonlítsd a
történelemhez.

   - Bravó. De talán térjünk egy kicsit vissza az elhullajtott szálakhoz.

   - Igenisuram. A zárójelszabály szerint most az önmagunkkal való harc jön,
első  lépcső vissza. Tehát vesztettünk, és ez nem jó nekünk. Ha már meguntuk
a  külvilágot  okolni  minden  bajunkért  (ez  az  első  lépés, és általában
mindenki  átesik rajta), akkor magunkban kezdünk bunyózni. Ha "lelki életet"
is  élünk közben, akkor bizony szétszedjük a világot és önmagunkat "jóra" és
"rosszra", csinálunk jóságos Istent és gonosz Sátánt.

   - Ezek szerint nem létezik Sátán szerinted?

   - Miért, a Mennyeknek nem lehet tékozló fiúja, akit mégiscsak hazavárnak?
De  már  megint  ott  tartunk  érzésem  szerint,  hogy  hétköznapi életemet,
problémáimat,   jelenleg   éppen  vesztes-tudatomat  igyekszem  feldolgozni,
helyette azonban egy egész világot teremtek bunyózó kardos angyalokkal, akik
például   "ledöfik"  egy  autó  motorját  az  Isteni  Rendelésnek  legjobban
megfelelő  pillanatban,  na meg bűzlő ragyás gonoszokkal, hatalmas kacajokat
eregető  Főkrampusszal.  Ezt nem én találtam ki, könyvben olvastam, és halál
komoly volt az egész! Mekkora hegyeket képes megmozgatni az emberi fantázia,
csak  hogy  ne  kelljen tudomást vennie arról, hogy nem nyerhet mindig... Na
tehát   csinálunk   magunknak   rossz  tulajdonságokat,  ezekre  kenjük,  ha
alulmaradunk,  persze  rákenjük  a  Gonoszra  jelenlétüket,  és  mi hősiesen
harcolunk  ellenük. Pedig tevékenységünk saját belső törvényeinket tükrözik,
akármilyen  címkét ragasztok rá. Elnyomhatom, ha nem tetszik, de lehet, hogy
néha "kitör belőlem a vadállat". Sebaj, ott a Főgonosz, az ő számlájára írom
majd,  és  teljesen  őszintén  kérek  bocsánatot.  Nem teljesen veszélytelen
magatartás  ez,  hiszen azzal, hogy bejelentettem, hogy harcolok önmagammal,
megteremtettem  Dr.  Jekyll  és  Edward  Hyde  esetét  (aranyos történet egy
tudósról,  aki saját találmánya segítségével időnként átalakul a benne rejlő
gonosszá,  normális  napjait  pedig  ennek  takargatásával és az ellene való
küzdelemmel tölti).

   - Nincsenek tehát rossz tulajdonságaink?

   - Teljes  rendszer  vagyunk,  amely alkalmas a harmonikus működésre,  sőt
támogatja  az ebben az irányban történő változást. Általános esetben azonban
nem  a  harmónia  jellemzi,  így  tettei is keltenek diszharmóniát, lehetnek
ártalmasak.  Azzal  azonban,  hogy  hadat  üzenek ennek a viselkedésnek, nem
jutottam  közelebb saját egyensúlyomhoz, sőt megtagadtam, eltakartam önmagam
elől  ezt  a  működésemet (rákentem a Sátánra...). Ez esetben, sajnos, semmi
okom  nincs  abban  reménykedni,  hogy  megoldottam  a helyzetet, legalábbis
tudatos  szinten  nem segítem azt. Na persze az ellenkező véglet sem rózsás,
eljutni addig, hogy ó, milyen borzalmas szörnyeteg vagyok - ezzel a fejlődés
lehetőségét vonom meg magamtól.

   - Megoldás?

   - Nem  minősíteni  saját  tetteimet,  de  teljes   egészében  vállalni  a
következményeket.  Nem  az  fog  visszatartani  egy  cselekedettől, hogy azt
mondom   rá,   hogy   "rossz",   sokkal   inkább  az,  hogy  felvállaltam  a
következményt, tisztában vagyok azzal, hogy fájdalmat okoztam. Természetesen
azonnal  megteszek  mindent,  hogy  ezt  enyhítsem,  de  legközelebb hasonló
esetben  jó  esélyem  van  rá,  hogy  ez az emlék tényleg visszatart ama nem
"rossz", de... ja igen! A ... nem kellett volna!... Ez megint egy csodálatos
kifejezés,  egy  gondolkozást  fejlesztő  eszköz  kulcsa.  Amikor  egy adott
pillanatban  döntök,  a  "jó"  megoldást  választom.  Valódi indokaim, belső
érveim  azok,  amik  megismerését  jócskán megnehezítem, ha egy döntésre azt
mondom,  "nem  kellett  volna".  Abban  a pillanatban igenis az volt a "jó",
akármi  is  lett a következmény. Mellesleg ennek fájdalma talán elég erőt ad
ahhoz,   hogy  a  döntésem  hátterében  meghúzódó  indok  mögötti  fájdalmat
elviseljem,   és   önmagamat   valóban   képtelenné  tegyem  hasonló  döntés
meghozatalára.

   - Belső harc kivesézve. Mi is következik? Ja, az önkontroll.

   - Ó  igen.  Ilyen  típusú fejlődés esetén az ember nem is igazán érti  az
önfegyelem  fogalmát.  Nem  dohányzik,  persze,  mert mi is lenne jó számára
abban,  hogy azt az izét szívja és költsön rá. Nem iszik, de miért is tenné,
ha  semmit  nem ad számára. Ha jól elvan nélküle, esetleg nem eszik húst, de
nem utálja azt, nem lesz rosszul tőle, csupán... nem vonzza a gondolat, hogy
megegye.

   - Eddig  lelkes  voltál.  Na  és  a  játékok,  a futás?  Netán rendszeres
életmód?  Ne  adj  Isten  meditáció?  Mintha  egy  kicsit lelassult volna az
iram...

   - Igen.  Néha  játszom,  nem is tudom, miért, régebben sokkal  kevesebbet
játszottam. Nem bűn, nem hiba ez, csak nem értem, miért tér vissza.

   - Nem érted, nem érted. Pont most akarod hülyének tettetni magad? Miért?

   - Ravasz,  ravasz,  két kérdés egyben. Miért van így és miért nem  akarok
válaszolni. A válasz jelen pillanatomat keményen befolyásolná, ezért kerülöm
ki  -  ez  teljesen  természetes. Távoli hegycsúcsok meghódításán töprengeni
dicső  és  hősies dolog. Ezen a pár száz méteren izzadva felfelé kapaszkodni
viszont   sokkal...   póriasabb.  Újra  a  saját  úton  való  haladás  avagy
próbálkozás  kérdése  virít  benne.  A változástól, ismeretlentől tartok egy
"kicsit".  Sok  éve nem eszem húst, és nem tudom, miben tesz ez engem mássá,
mint  amilyen  lehetnék "húsevőként". Nem "szent dolgok", "elvek" késztetnek
erre,  hanem egy napon úgy döntöttem. Ma is szeretem a töltött paprikát és a
rántott bordát, csak éppen majdnem tíz éve nem ettem. Egyszerű, pici döntés,
egyetlen   pillanat.  Meg  tudom-e  valaha  mondani,  mi  változik  meg,  ha
megtalálom és megváltoztatom a motivációt, ami ezen a szinten tart engem? Mi
lesz  utána?  Persze  mondvacsinált  kérdések,  ezekre  is itt van a válasz:
mindkettő  értelmetlen.  Nem  fogom  tudni  a  választ, mert egy létezőt egy
elképzelt  lehetségessel összehasonlítani nem megy, hogy mi lesz ezután, azt
most sem tudom, teljesen függetlenül bármilyen döntéstől.

   - Nos akkor miért?

   - Ragaszkodom   jelenlegi    életkörülményeimhez,  érzem,  hogy  ezek   a
beszélgetések  egyre  inkább  kibillentenek  abból  a gondolati körből, amik
idekötnek,    tehát   sürgősen   visszahúzódok,   kicsit   mélyebbre   saját
csigaházamba.

   - Szereted ezeket a körülményeket?

   - Jók.  Most mit mondjak róluk? Örülök, szerencsésnek tartom magam,  hogy
ilyen helyzetben vagyok.

   - Tetszik, hogy ragaszkodsz hozzájuk?

   - Jaj  neee.  Nem  szeretek ragaszkodni semmihez, úgy érzem,  sebezhetővé
tesz.  Viszont  szeretnék...  megbízható  lenni,  már  amennyire ez számomra
egyáltalán  lehetséges.  Persze  ez  is  csak  zavart  kelt  bennem,  aminek
valószínűleg azok sem örülnek, akik szemében megbízható szeretnék lenni.

   - Ez talán nem tartana vissza. Félsz valamitől?

   - Igen.  Attól,  hogy fájdalmat okozok eszement viselkedésemmel  azoknak,
akik szeretnek. Attól, hogy terhére leszek másoknak. Hogy zavart okozok.

   - Állj.  Arról  volt szó, hogy döntéseid tisztaságára figyelsz  csupán és
vállalod   a   következményeket.   Nem  arról,  hogy  elképzelsz  valamiféle
következményeket és ezek alapján próbálsz dönteni.

   - Persze, ez hülyeség is lenne, hiszen egy esemény annyi mindentől  függ,
már  a  következő tíz másodpercet sem lehetne megjósolni biztosan. A fenébe,
utálok  beleütközni  abba,  hogy  saját  elképzeléseimet, modelljeimet éppen
önmagamon nem alkalmazom. Hopp, ez lehet az oka a bizonytalanságnak. Tényleg
minden  pillanatban  úgy  érzem,  amit  mondok, igaz is, hamis is egyben. Ha
aszerint  élek,  amit  kigondolok,  akkor  viszont  "számomra igazzá" válik,
rögtön  nem  kerül  ennyire a középpontba a döntés eredménye. Bizonyára ez a
legnehezebb döntés a világon.

   - Igen,  a  hasadon  mászkáló  hangya  pedig minden idők  leghatalmasabb,
legmérgesebb élőlénye.

   - Tehát  ez  a  döntés  a  legegyszerűbb  is egyben?... Jó, jó, nem  kell
mosolyogni. Végül is az egész szépségét ez adná, tehát elfogadom.

   - Nem hagylak ám békén. Félsz a feladattól?

   - Igen. Nem. Nem látom más értelmét az életnek.

   - Mi akarsz lenni?

   - Én nem tudom, mit jelent...

   - Mondd ki. Most.

   - Mester. Mester akarok lenni. De ez már most hülyeség, mert aki  az akar
lenni,  soha nem lesz. Aki azt mondja, ő mester, nem az... Lehet mester fokú
beavatottja  valaminek,  mestere valami szakmának - az más. Ugyanakkor lehet
Mester egy cipész, egy sofőr, bárki. Egy kicsit mester mindenki.

   - Na akkor kicsoda a mester?

   - Aki  olyan  szinten  áll  gondolkodásában,  hogy  valaki őt  mesterként
használhatja.

   - Akarhatsz-e mester lenni?

   - Nem. Hehe. Bácsi, kend teljesen összerontotta legfőbb kérdésemet...

   - Hát akkor meg ki akarsz lenni?

   - Önmagam.  Ó, basszuskulcs! Ezt meg el sem kerülhetem. Hol a  fenébe van
az  a  sok  nyavalyám  akkor? Itt tipródok körbe-körbe ugyanazon a kérdésen,
ugyanúgy,  mint  mindenki - na persze ez kell ahhoz, hogy megértsem másokban
ezt  a  játékot,  s  hogy  figyelmeztessen,  nem vagyok különb semmivel. Már
megint  beugrott  egy  régi  képem. Egy papírlap a világ, egy pont rajta az,
ahol  most  tartok.  Ugyanerre  a  lapra  felrajzolhatok egy másik pontot, a
tökéletes  állapot  pontját. Húzhatok rá ezer vonalat e két pont közé - ezek
lehetséges  útjaim.  De  ki  mondta nekem, hogy nem hajthatom össze a lapot?
Szóval   saját   állapotomat   szeretném   fejleszteni,  amihez  ismerem  az
eszközöket, és mégsem használom őket...

   - Jó. Most állj le egy kicsit, szerintem erre a témára visszatérünk majd.
Viszont mit szólsz a mai beszélgetéshez?

   - Hű, tényleg. Az egész a motorozással indult...

   - Aztán  egész  máshová kanyarodott. Tökéletes volt a képed a  tánccal, a
kezdőlépéssel  és  a  sutbadobással együtt. Nos, azt hiszem, megérdemeltük a
pihenést.

   Az  öreg  a  jól  ismert hullapózba vágta magát, a fiú még odasúgta neki:
"Azért  juszt is elmesélem majd a motorozást!". Furcsa volt a dolog, az öreg
eddig  soha nem állította le egy gondolatmenet közepén, de biztos megvolt rá
az  oka,  amikor  magába nézett, tényleg igen erős zavart érzett. Egyensúly,
egyéniség és annak elvesztése, idő és időtlenség, semmi és végtelen - teljes
fogalmi  káosz  kavargott  a fejében, szinte beleszédült. Valóban, erre, úgy
érezte,  technikailag nincs felkészülve. Elvigyorodott, mert kezdte érezni a
valós  okot  önuralma  hiánya mögött, s ezzel együtt a technikai felkészülés
igényét.  Mégsem  állította  meg  az  öreg, csupán visszarántotta az ostort,
amikor  már  elég gyorsan száguldott a szíj, és a bojt most nagyot durrant a
fejében.










                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.