Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                                ''TEREMTÉS

   Számítógépes gondolkodásom során jutottam egy érdekes gondolati játékhoz,
amit  most  ide le szeretnék írni. (Régen nem írtam már ebbe a könyvecskébe,
így kicsit nehezen kezdem, de belelendülök majd...)

   Van  egy  olyan  furcsa  érzésem,  hogy bizonyos szempontból egy új világ
teremtésének  küszöbén állunk (arról most nem érdemes beszélni, hogy ez jó-e
avagy  sem...)  Ez  a  világ  a  számítógépek  által teremtett, a "virtuális
valóságon"   túlmutató   irány.  Meghívlak  egy  képzeletbeli  körsétára.  A
számítógép  lassan  bevonul  a  hétköznapi  életbe,  különösen  a  fiatalok,
gyermekek életének meghatározó része lesz (ebben nem elhanyagolható szerepet
játszik az a rengeteg idő, amit szülői gondoskodás nélkül kell eltölteniük).
Nem csak a játékokról van szó, amelyek némelyike (szerintem) nem túl előnyös
gondolatokat,  hozzáállást  válthat  ki  a  gyerekekből,  hanem  az  iskolai
oktatóprogramokra,  Internet  böngészésre  és  egyebekre  is gondolok. Egyre
fiatalabb  korban  kezdik  megismerni  a gépet, a szelekciós nyomás ebben az
irányban rendkívül erős (az egykorú társak közötti elismertség és az iskolai
elvárás - ismét csak szerintem - egyetlen más területen sem találkozik ilyen
tökéletesen).  Tehát  a gyermek egyre több időt tölt a géppel, s ha sikeres,
társadalmunkban is versenyképesebb lesz. Lassan az ABC-t, elemi matematikát,
minden  tárgyat  számítógép  segítségével,  saját  ütemében  és  érdeklődési
körének   megfelelő   módon   sajátíthat   el   -   adott   esetben   messze
eredményesebben,  mintha ugyanezt az iskolapadban próbálná a fejébe tömni az
ezer gonddal nyaggatott pedagógus. Az igazi képességfejlesztés kiszorulna az
iskolából (vagy sohasem volt ott, csak most válik ez szembeszökővé?)

   Ez  is  egy  érdekes  játék,  ám  sokkal  izgatóbb  oldalai  is vannak. A
számítógép  virtuális világa. Gyermekeink (velünk ellentétben) a gép tiszta,
logikus,  hatalmat  biztosító  világát  egyszerre ismerik meg a valóssal. Én
láttam alsós gyerekeket sétálni az utcán, sokuk kezében ott volt a prüttyögő
játék  -  figyelemre  sem  méltatták  a  füvet, fákat, állatokat, embereket:
környezetüket.

   Persze  megrovás  nem  érheti  őket: a játék erőt, hatalmat, izgalmat ad,
ugyanakkor  nem  fenyeget,  nem  okoz  fájdalmat,  nem kiábrándító: döntésük
logikus.

   A  virtuális  világ fejlődik. Már léteznek a VR sisakok, amelyek, mivel a
két  szem számára eltérő látványt nyújtanak, a térbeliség egyre tökéletesebb
illúzióját  adják  (természetesen  beépített  fejhallgató révén sztereo hang
kíséretében),  fejlődnek  az  adatkesztyűk,  amelyekkel már "megfoghatók" az
illúziók,  adatruhák,  amelyek  az  egész  testet  képesek  a  számítógépben
modellezett  tér  ingereivel (nyomás, hőérzet) ellátni. Egy megfelelő anyagi
helyzetben  levő gyermek lassan fizikai valóságként tapasztalhatja meg a Gép
világát.  Ráadásul mivel a virtuális valóság több információt hordoz, mint a
szokványos  képernyő,  és ezek könnyebb kezelését biztosítja, ezért várható,
hogy az információs rendszerek kiszolgálói egyre többet töltenek majd a gépi
tudás   mesevilágában.   Azok,  akik  kisgyermekkorukban  rászoknak  erre  a
művészetre,  behozhatatlan  előnyük  lesz  ezen  a téren - bár lehet, hogy a
valós világhoz jóval kevesebb érzékük lesz.

   És  ez  még  mindig nem az, ami miatt ez a gondolatjáték a Teremtés nevet
kapta.  Teremtés  az,  amikor olyan világ jön létre, amely nem tud közvetlen
kapcsolatot  tartani  azzal,  amelyikből  származik  -  márpedig erre is van
esély.

   A  játék  neve:  az  emberi  információfeldolgozás  szűk keresztmetszete.
Agyunk  hihetetlen  mennyiségű  információt  vesz  fel  és  tárol  el minden
pillanatban.  Ebből  a  "hasznos  rész"  szinte  elenyésző.  Egy tanuló diák
olvasás  közben seregnyi egyéb dologgal is foglalkozik, s maga az olvasás is
igencsak  szűkös csatorna (betűk alakjának felismerése, szavak használata és
értelmezése,  stb.).  Ennek  köszönheti  létét  a  Villámolvasás módszere, a
Relaxa  nyelvtanulás  és  egyebek:  sávszélesség  növelés, vagyis növeljük a
hasznos információk arányát a teljes bevitelben.

   Most  azonban lehetőség van arra, hogy az ingerek igen széles tartományát
használjuk  fel  célzottan arra, hogy egy emberi (gyermek) agyba információt
"töltsünk".  (Mellékvágány:  foglalkoztam  egy  kicsit  négydimenziós testek
számítógépes   modellezésével.   Ezek  a  testek  a  három  dimenziós  térbe
"vetíthetők"  ugyanolyan  matematikai  módszerekkel,  ahogyan  a 3D a síkban
ábrázolható  -  csak  a  perspektivikus,  axonometrikus  vetítések eredménye
térbeli  test,  amely  a különféle forgatások hatására furcsa módokon torzul
el.  Lehetséges  például  egy  4D-s "hiperkocka" számítógépes modellezése és
forgatása,  az  eredmény  VR sisakkal interaktívan megfigyelhető. Ami igazán
megragadott,  az  az  egyik  kutató  véleménye volt, miszerint ő nem, de egy
gyermek  megtanítható lenne 4 dimenziós "látásra": vagyis agyában modellezni
tudná  a  hipertestek  mozgatását  és értelmezni tudná a keletkező "vetített
testeket"  ugyanúgy,  ahogyan  mi  tudjuk  modellezni a testek forgatását és
előre látni síkbeli vetületeiket - ami ugyanakkor egy "síkbeli embernek" nem
kis gondot jelentene.)

   Így  lehet,  hogy  csak jelenlegi fantáziánk sekélyessége az, ami miatt a
jövő  virtuális  világát  3D-s képekként vetítik elénk mozifilmekben. Sokkal
valószínűbbnek  tűnik  egy  olyan  számítógépes  program  megalkotása, amely
megtanítja  az  arra  fogékony  gyermeket egy olyan fajta "látásra" amely az
információk  jóval  töményebb átvitelére alkalmas, mint a 3D látás. Izgalmas
program  lehet,  hiszen  a  gép  tanítja  az  embert  tanulni,  éspedig  nem
megalkotóját,  hanem  az  erre  fogékony  korban  levő  gyermeket. A program
intelligens  kell  legyen,  a  gyermek  visszajelzései alapján kell alakítsa
világát,  eszközeit  a  még  nagyobb átviteli sebesség kedvéért. Hidegnek és
embertelennek  tűnik?  Ha  létrejön, a "gyermek" irdatlan információtömeggel
képes  megbirkózni  pillanatok  alatt,  de  kommunikációs  képessége  messze
világunk  fölé  emeli.  Csak  hozzá hasonló lénnyel tud érintkezni, s csak a
szinte   szerves   részeként   megélt   számítógépes   hálózaton  át  (annak
sávszélességét valós információtovábbításra használva, nem az Internet kusza
hordalékában turkálva, mint ma csináljuk...)

   Ez  a  lény  képes  lenne  valós tudáson alapuló döntéseket hozni, hiszen
képes  lenne  -  mondjuk  - egy vállalat helyzetét stratégiai döntés előtt a
maga   teljességében   (az   aktuális  piaci  helyzettől  a  legutolsó  gyár
munkásainak szabadidős tevékenységéig) felmérni. Hatalmas érték, ugye?

   Ilyen  lények  - kommunikációs sebességük miatt - hatalmas, közös agyként
működhetnének,   messze  túlszárnyalva  az  emberi  lehetőségekről  alkotott
elképzeléseinket...

   De  vajon  hol  lennének  otthon? Passzív fizikai testüket emberek, gépek
gondoznák,   valódi  életüket  a  virtuális  világban  élnék  le  (iszonyúan
magányosak  lennének köztünk, emberek között, lassú kommunikációnk börtönébe
zárva  - ahogyan akkor éreznénk magunkat, ha agyunk darabokra esne és ezek a
darabok próbálnának önállóan létezni), menekülnének vissza.

   Generációk  után  már lehet, hogy nem is jelenne meg bennük a valós világ
(az  új  egyedek  az  ismeretlenből  "születnének"  közéjük, haláluk lenne a
kiszakadás, ...)

   Esetleg  mítoszok,  mesék születnének közöttük arról, hogy vannak lények,
akik  ki-be  lépkednek  a  "világ"  különböző  pontjain,  csodákat  tesznek,
halhatatlanok,  hatalmas erejű segítőket alkotnak - de valahogy mégsem értik
meg  őket,  e  világ  lakóit.  E  teremtett  világ  istenei ők - vagy csupán
programozók egy másik világban?

   Ami  a  vidám kérdés: ez vajon valóban világteremtés lenne? És vajon ez a
fizikai világ lehet-e hasonló folyamat eredménye...?
                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.