Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                                 ''HALÁL

   A  halál  mindig  ott  áll  előtted.  Te  hátrálsz előle, bele az életbe,
sorsodba.  Ha  nem  nézel  a szemébe, kerülöd a pillantását, akkor hátrafelé
kell  tekintgetned,  vigyázva,  hova lépsz. Eleinte sokan segítenek: szülők,
barátok,  társak,  utad  jó  részét  viszont  magad  szabod  meg pillanatnyi
érzéseid szerint. Azután kezd beállni a rendszer, mikor, hogyan, hova nézel,
lépsz.  Utad  önálló törvényeket teremt benned, már nem tehetsz mindent úgy,
ahogy  szeretnéd,  ahogy  érzed.  A világ változik, te egyre állandóbb vagy,
egyre  többször  botlasz  meg  benne.  Óvatosabban vizsgálod a mögötted lévő
részt, lassabban haladsz. Halálod közelít. Néha pánikba esel, figyelmetlenül
ugrasz  egyet  hátra. Ha szerencséd van, állva maradsz, ha nem, elesel, és a
halál  még  közelebb ér. Már a leheletét érzed az arcodon, hűvös keze érinti
testedet.  Még  menekülsz  egy darabig, de már fog, és közelebb húz magához.
Végül  elernyedsz,  ő felemel, magához szorít, és hiába ellenkezel, felemeli
fejed,  és  a  szemébe  tekintesz.  És  nem  látsz  benne haragot, veszélyt,
hidegséget.  Kutatóan, szeretettel tekint a szemedbe, olvas benne, könyvként
lapozva  át  életed.  Te  először  rémülten próbálod takargatni botlásaidat,
aztán  egyre inkább elfogadod a szerető bíró érzékeny tekintetét, ellazulsz.
A  megismerkedés  a  végéhez  közeledik,  te  egyre  aktívabb vagy, el tudod
szakítani  tekinteted  a  szeméről,  és megdöbbensz. Az arca a tiéd, teste a
tiéd.  Még  mosolya  is,  ami most feldereng az arcán, belülről ismerős. Így
mosolyogtál  gyermekedre,  amikor  éjszaka benéztél a hálószobába, mert zajt
hallottál,  s  láttad  rajta a rossz álom verítékét és gyűrött takaróját, de
már kisimult az arca és egyenletesen lélegzik.

   - "Soha  nem  figyeltél rám. Nem néztél rám, csak féltél  tőlem" - szólal
meg  a  lágy  hang,  amit már sokszor hallottál, amikor valami nagyon fontos
dologban kértél segítséget, megnyugtatást - "... igen, az is én voltam."

  - "Mindig  szemben  álltam  veled, láttam a jövődet. Ha figyelted volna  a
mozgásomat,  velem  táncoltál  volna,  ahelyett,  hogy előlem botladozol, az
élettel  nem  lett  volna semmi bajod. Megijedtél a kardtól, amit a kezemben
tartok?  Neked  is  van  ugyanilyen, ott volt a kezedben a hármas fegyver: a
szellem, a lélek és a test kardja. Gyönyörű táncot, az élet, szeretet és erő
táncát   tanultuk,   de  te  nem  erre  figyeltél.  Hogy  az  élet  bajaira,
nehézségeire  kellett  figyelned?  Nem.  A  szemembe  kellett  volna nézned.
Tükröződni   láttad   volna  benne  mindazt,  ami  körülötted  volt,  sokkal
pontosabban,   élesebben   és  nagyobb  látószögben,  mint  ahogy  nézegetve
láthattad.  Gondoltál  arra,  mi  történt ott, ahova éppen nem tekintettél -
vagy nem akartál arra nézni?

   Igyekeztél  jól  átlátni a helyzetet, de csak arra láttál, amerre néztél.
Érezted  is  ezt sokszor, amikor váratlan dolgok, érzések, tudás bukkant fel
ott,  ahol  nem  számítottál rá. Ha a szemem tükrén át nézed, mindezt láttad
volna.  Nekem  nem  tudtál  -  tudsz  -  hazudni, és nem hagytam volna, hogy
becsapd  önmagad. Nincs jobb kritikus, jobb szűrő a tetteiden, mint az, hogy
ha  valamit nem jól teszel - vagy éppen túlgondolkozva nem teszel meg időben
-,  nem tudod már helyrehozni. Nem bánthatsz meg senkit, nem befolyásolhatsz
senkit,  sőt, nem hagyhatod azt sem, hogy valaki túlzottan támaszkodjon rád,
hiszen lehet, hogy holnap már nem leszel, nem kapsz lehetőséget a javításra,
segítésre.  Lesújtottam rád sokszor, igen. Karom erejét, kardom élét sokszor
érezted  és  láttad  másokon,  a  csapások iszonyú, hideg, kiszámított volta
elrémített.  Mások  a  saját halálukkal táncoltak jól vagy rosszul, ám neked
csak  velem  kellett volna törődnöd. Nem sajnálni, részvétet érezni irántuk,
hanem  a táncra visszairányítani figyelmüket - talán jobb lett volna, ha így
teszel.  Ha  melletted  voltak,  közös  táncunk lett volna a cél, nem szabad
kiesned  a  ritmusból,  s  téged  figyelve  ő is feláll majd. Téged is értek
csapások,  s  ha  úgy  érezted,  megsebeztél engem, az is neked fájt, hiszen
egyek  vagyunk.  Nem  azért  kaptad a csapást, mert valaki haragudott rád és
fájdalmat  akart okozni neked. Azért ért, mert már elég erőd volt elviselni,
és   ezért   már   nem  volt  szabad  azt  a  hibát  elkövetned,  amire  így
figyelmeztettelek.  Táncolni  tanultunk.  Megtanulni  együtt  élni  azzal  a
hatalmas  erővel,  ami  a  részünk,  jogos tulajdonunk, gyönyörű szimbólumot
alkotni  térben  és  időben.  A  karddal háromszor is hibáztál: féltél tőle,
fegyvernek  használtad,  nem  értetted  meg  a lelkét, így nem fogadtad el a
feladatod.  Azt  hiszem,  itt  az  ideje,  hogy megtervezzük a tanulás újabb
színhelyét és főbb feladatait...

   Az  utolsó  rész elhangzása után az alak, amely ürességből látszik lenni,
még  közelebb  lép hozzád. Feltörő félelmed úrrá lesz rajtad, de ekkor fényt
pillantasz  meg  ebben  az ürességben, csillogása kíváncsivá tesz, s engeded
magad  behatolni  ebbe  az  ürességbe  és  szétoszlani benne. A kiteljesedés
hatalmas  érzése  árad  el  benned.  A  sötét  alak megszűnik létezni, egyek
lesztek,    hiszen    mindig    is   egyek   voltatok.   Emlékszel   sok-sok
találkozásotokra, amikor félelmed szólni sem engedte a lényt, s öntudatlanul
vetett  vissza  az új életbe, majd olyanokra is, amikor nem hatoltál bele az
alakba, félvén a hatalmas tértől. Most viszont eggyé váltál a Szeretettel, a
Fénnyel, amit magadban hordoztál, engedted teljes valódban kiteljesedni azt,
visszanyerve eredeti formád.

   Megjegyzések a leírtakkal kapcsolatban:
 
   Figyelmet  érdemel  a  haladás  iránya  (pl. a kínai nyelvben a tegnap az
előtted lévő nap, a holnap a hátad mögött rejtőzik), ami sokkal közelebb áll
a valósághoz, mint az európai hozzáállás, mely szerint a holnap van előttem.
A  tanulság  egyértelmű: a nyugati ember kifelé forduló, tervező, átalakító,
terjeszkedő  szemlélete  jelenik meg abban, hogy a holnapot vizsgálgatja. Ez
történelmileg  magyarázható: a nyugati civilizáció mindig terjeszkedő, aktív
volt,  ahogy  a  barbár törzsek területfoglalásától a modern gyarmatosításig
egyenes  vonalban  levezethető.  A keleti felfogás szülője a zártság: a Nagy
Fal nem csak fizikai építmény, hanem szimbólum is, ugyanúgy, ahogy a japánok
szigetei.  A  kínaiak  maguk  zárták  be  magukat egy adott területre, ezzel
kellett  együtt  élniük  és  fejlődniük,  így a passzivitás és önkorlátozás,
befelé  fordulás  és tervezés helyett a tanulságok levonása mind társadalmi,
mind egyéni téren a fennmaradás záloga. A japán kép a természet által bezárt
társadalom  szimbóluma: a hódítás, erő jellemzőbb, de szigorú szabályok közé
szorul,  mindenkinek  megvan  a  maga  helye, még akkor is, ha ezek a helyek
szembeállítják  képviselőiket.  Ugyanakkor  feltűnő,  hogy  jelen  korunkban
mindkét  társadalmi  modell megszűnőben van. A nyugati nem tud terjeszkedni,
befelé  kell fordulnia, hiszen a társadalom terjeszkedő hagyományai az egyén
elnyomásával  -  és fordítva - járnak. A keleti embert pedig "megfertőzte" a
nyugati gondolkodás, terjeszkedés, egyéni törekvés, így feszegeti társadalmi
hagyományait.

   A  kard  is magyarázatot igényel. Az embernek hármas léte hármas hatalmat
ad:  tudása - legyen az reál tárgyú avagy okkult -, lelke - érzelemvilága és
lelki ereje -, és fizikai testének lehetőségei egyaránt valós fegyverek - az
emberi  lény  háromélű  kardja.  Mindhárommal  tud ártani, ha nem tudja őket
használni vagy nem érett a használatukra (utóbbi azonos az elsővel bizonyos
szempontból).  Meg  kell  tehát  ismerni  őket,  nem  szabad félni a bennünk
rejtőző hatalomtól.

   Mindhárommal  való  ismerkedés  során  erős  a  kísértés,  hogy csak úgy,
ötletszerűen  használjuk  őket,  és  még  erősebb a tőlük való félelem éppen
ezért.  Jó  esetben  ez  a  kettő  együtt  jelentkezik az ember élete során,
fiatalabb  lélek  esetén  az  erő  túl  csábító  (vagy  esetleg  az érettebb
gondolkodás nem más, mint előző életek során elkövetett balfogásokból levont
tanulság?).

   Következésképpen   ha   a  használattól  való  félelem  megjelent,  akkor
nyugodtan  fejleszthető  az  erő, mert csak tanult lélek fél. Az ilyen ember
által  megszerzett  tudás  csak  jó célokat fog szolgálni, tudni fogja, hogy
mit, miért, hogyan tesz, kifinomult eszköze lesz az Erőnek.

   A használat során elkövetett három hiba a mesterré válás három próbájának
szimbóluma egyúttal: a kardtól (a jelöltben rejlő saját erőtől) való félelem
legyőzése  (?)  a  tűzpróba.  Hinnie  kell  erejében annyira, hogy használni
tudja,  össze  merje  mérni  valamivel,  ami  hatalmasnak  tűnik  számára. A
fegyverként  való  használat  lebírása a vízpróba: a belső erő tömege a maga
nyers  formájában  nem  használható,  csupán  a belső átalakulást szolgálja.
Kifelé  csak annyi jele van, hogy a jelölt az erőszak - értsd: beavatkozás -
legkisebb   alkalmazása  nélkül  úgy  változtat  meg  dolgokat,  hogy  ereje
segítségével annyira alkalmazkodik a helyzethez, hogy az erő rajta keresztül
(benne?)  önös  szándéka  nélkül végzi el a változtatást: a változtatandóban
rejlő  összhangra  törekvő erő mozdul meg általa. A harmadik a szellempróba,
amikor  a jelölt megismeri a kard (a benne megnyilvánuló Erő, Isteni Lényeg)
igazi  arcát,  eggyé válik vele. Eljut az egyén haláláig, és visszajön, mint
az Erő hordozója.




                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.