Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                            ''A TÁRSADALMI LÉNY

   Elnézést,  mivel nem egyszerre írtam, a szöveg enyhén szólva rendezetlen.
Remélem, sikerül belőle kihámozni valamit.

   Mindjárt  elsőként az alapkérdéssel érdemes kezdeni: melyik volt előbb: a
tyúk   avagy  a  tojás?  Lefordítva:  az  ember  tulajdonságai  alakítják  a
társadalmat,  vagy  a  társadalom  szabja  át  az  embert  "saját  képére és
hasonlatosságára".    Véleményem   szerint   sokkal   könnyebb   az   utóbbi
gondolatmenet, tehát esetleg több rejtőzik az első háta mögött. A társadalmi
eszmények  azt  mutatják  meg  minden korban, hogy hogyan szeretnének egymás
mellett élni az emberek, a törvények azt mutatják, hogy az eszmény túl kevés
mozgató  erővel  rendelkezik ahhoz, hogy létre is hozza a kívánt állapotot -
illetve, hogy az "eszményi" sem tökéletes, a valós működés pedig már magában
foglalja az egyén törekvését a társadalmi szabályoktól való függetlenségre.

   A  jól működő közösség - a tévedések elkerülése végett - szerintem nem az
egyformára    alakított,    szabványosított    (jelenleg   például   európai
mintapolgárokból)   áll,  hanem  olyan,  teljesen  önálló  egyedekből,  akik
megtalálták a helyüket benne...

   Az  alapvető  kérdés,  hogy  hogyan  lehet  "kezelni",  "irányítani"  egy
közösséget.

   A  jelenség gyökere szerintem a "fenti" és a "lenti" közötti tudatosított
szakadásban,  kisbetűs  emberi  tulajdonságok  elnyomásában,  a  nagybetűsök
magasztalásában  van.  Az emberi társadalom mindenkor a természeti környezet
modellezésén  alapul  (valahol  az  elején  már  írtam  erről).  Ez a modell
természetszerűen  ellenkezik  a  nagybetűs emberi viselkedéssel, az adással,
szeretettel,  elfogadással.  Valahol  mélyen  tehát  elismerjük, hogy X, aki
életét   feláldozza   egy  másik  emberért,  jól  cselekedett  -  ugyanakkor
elfogadjuk,  hogy Y önvédelemből öl. Esetleg egy pénzszállítmány védelmében,
avagy  orvosi,  katonai kísérlet keretében. Alapvető ellentmondás! Hogyan is
lehetne  bármilyen  társadalmi rendszer stabil, ha kénytelen azt mondani: ez
fehér,  tehát  jó;  amaz  fekete,  tehát jó. Az ellentmondás gyökere azonban
magában az emberben van - feloldása is ugyanott keresendő.

   Nézzük a dolog két oldalát: a társadalmat és a benne szereplő embert.

   Társadalmi  szempontból  ideális  esetben  az egyének illeszkednek abba a
modellbe,   amit  a  rendszer  felépítésekor  alapul  vettek  (legyen  ez  a
demokrácia vagy a kommunizmus - mindegy).

   Tehát  valamikor valakik elkezdenek gondolkodni. Számba veszik történelmi
tapasztalataikat  (ami  természetesen  már  tükrözi  véleményüket,  hiszen a
"követendő  jó"  és  az  "elvetendő  rossz" példa közötti különbséget már ők
teszik   meg.  Ezek  alapján  elképzelnek  egy  "átlagpolgárt",  aki  persze
egyiküknél  a  szabadságért és a személyes javakért lelkesedik (demokrácia),
vagy a közösség boldogsága és egysége, nagy eszmények fűtik (kommunizmus) és
így  tovább.  Miért  ez  a különbség? Mert az adott történelmi helyzetben az
emberek  többsége éppen erre vágyott. Azt sajnos egyetlen ilyen modellbe sem
nagyon lehet beleszámolni, hogy mi lesz akkor, amikor a jelenlegi "rossz" és
"elavult"  rendszer megszűnik, megszűnik az az alapvető vágy, ami alapján az
"átlagpolgárt"  és  a számára ideális társadalmi modellt felépítettük. Az új
rendszer  más  környezetet teremt polgárai számára, akik másmilyenné válnak,
mint  akiknek  az  egészet kitalálták. A kommunizmus győzelme törvényszerűen
irtotta  ki  azokat  a  lelkes, eszményeiben hívő embereket, akiket az orosz
cári  birodalom  nevelt  fel.  Nem  hiszem  azt  sem,  hogy a "nagy amerikai
honatyák"  ilyen  társadalmat  álmodtak  kifejlődni a "Szabadság Államában".
Állam - álom? Jó kis szójáték...

   Az   új,  megvalósult  rendszer  ezután  igyekszik  fenntartani  önmagát.
Lelkesen  bizonyítja,  hogy  még  mindig  sikeres, legjobb megoldást kínálja
polgárai  számára. Ugyanakkor leggyorsabban éppen a vezetése távolodik el az
eredeti  eszményektől. Hogy miért? Mert a vezető kezében levő hatalom vonzza
azokat,  akik  a  legkevésbé  sem érettek gyakorlására, mert előnyeit sokkal
inkább  látják (akár csak a megbecsülés, tisztelet), mint a felelősséget, és
a  hatalom  birtokosának  legfontosabb  feladatát.  Hogy  mi  is  az?  Saját
pótolhatóságának  megteremtése!  Ha  igazán hisz pozíciójának fontosságában,
azonnal keresnie kell a legmegfelelőbb utódot, akit csakis "szakmai okokból"
választ,  és abban a pillanatban, amikor a másik jobb, mint ő, át kell adnia
helyét.   Hol   van  az  a  társadalom,  amelyik  képes  ezt  megvalósítani,
megvalósíttatni  vezetőivel?  Talán  az  "első"  megteszi.  Óriási az esélye
viszont,  hogy a "második" már csak törtető szerepjátszó, és innentől kezdve
kihal  a  "vezetőség"  azon  része,  aki  valóban  az  eredeti "mintapolgár"
típusból  való.  Lásd:  a  magyarországi politikai változások 1945 után (aki
kritikusabb, az játszhat a mostanival is...).

   Másik  részről  következik  az  "új  generáció  kinevelése".  A  rendszer
szeretne  a  modellnek  megfelelő  emberanyaggal  dolgozni,  ezért  nevelési
rendszerét az "átlagpolgár" előállítására programozza. A régebbi korokban ez
volt  az,  ami a papság igazi hatalmát biztosította: egységes, összehangolt,
országhatárok   felett   álló   tömegirányítási   rendszer   -   ezzel   nem
versenyezhetett  egyetlen  feudális  úr  sem.  Ennek felismerése volt az oka
például  a  szocializmus egyházellenességének és a közoktatás bevezetésének.
Sajnálatos  módon azonban a nevelés nem biztosíthatja azt az okot, ami ellen
való lázadás létrehozta a jelenlegi rendszert. Ma már hiába magyarázza bárki
a nácizmus embertelenségét egy olyan embernek, aki csak egy általa megvetett
rendszer iskolájában hallott róla.

   A  középkori  modell engedte "felnőni" az embereket, ugyanakkor rögzített
bennük   jópár  görcsös,  gyermekes  félelmet,  így  a  szükséges  mértékben
irányíthatóvá  tette  őket. Keveset tudtak a körülöttük levő világról, kevés
lehetőségük  volt "mássá" lenni. Belenőttek világukba, leélték társadalmilag
megfelelő  életüket,  aztán  csendben  meghaltak.  Akkor volt csak probléma,
amikor  közvetlen életveszélyben voltak, elvesztették hitüket rendszerükben,
hiszen  annak  megingathatatlansága  egyenlő  volt a halállal. Mindig voltak
persze  ilyen  emberek,  a  vezetésnek  csak  arra  kellett  vigyázni,  hogy
túlsúlyba  ne  kerüljenek,  addig  a "többség" tehetetlen tömege nyomta el a
lázadót (lásd erdei rabló - Robin Hooddal szemben).

   Mára  változott  a  helyzet. Az emberek sokat tudnak a világról. A másság
tudata,  a  sokféle lehetőség káprázatában élünk, így társadalmi szempontból
messze  kezelhetetlenebbek vagyunk sajnos, mint elődeink. A legmulatságosabb
annak  a  rendszernek  a  viselkedése,  amely  az  egyén szabadságát tekinti
alapeszménynek, de ennek megfogalmazásakor az egyén reális lehetőségei jóval
szűkebbek   voltak,   mint   most!   A   nevelési  rendszer  aktuális  "Nagy
Testvérünknél"  (juj,  de  durva is vagyok!) is csődeljárás alatt áll. Az új
módi   az   információszűrés,   illetve  szeméttel  történő  elárasztás.  Ha
neveléssel  nem  lehet  belénk  verni  azokat  a korlátokat, amelyeken belül
kezelhetők  vagyunk, akkor állandó érzelmi, tudati kontrollt kell gyakorolni
felettünk.  Nosza,  szoktassuk  az  embereket a TV elé, ahol már régen nem a
valós  információk  a  jellemzők,  hanem  érzelmi,  gondolati  moslék (bocs,
Dallas!).   Tökéletesen   felesleges,   mindennapi  életben  használhatatlan
információk  csillogó  csomagolásban.  Miért  fogyasztjuk  mindezeket?  Mert
megfogták  bennünk  az  álmodozó  gyermeket.  Csakhogy  amíg  régen a mesék,
mítoszok  köpenyében  bölcsességet,  szeretetet,  elfogadást  adtunk  tovább
gyermekeinknek,  addig  ma  fél életünket mesék és tudományosan előállított,
megfelelően  szponzorált,  csillogó,  realitás  látszatát  keltő  marhaságok
nézésével,  megbeszélésével,  ...  töltjük. Olyan mesék, amelyek a régi mély
tartalomtól  teljesen  megfosztva,  üresen  állnak. Buta, bárgyú gyermekekké
lettünk  -  és  még  így  is  kezelhetetlenek  vagyunk. Sok a válás, kevés a
gyermek,  hiányzik  a  felelősségtudat.  Nem  hiszünk  munkánk  és  önmagunk
fontosságában,  "pszichológiai  problémáink"  vannak,  sértett gyermekekként
viselkedünk  időnk  nagy részében. Mindez egyetlen okra vezethető vissza: az
állandó  nyomás  és  lázadási  vágy alatt nem leszünk felnőttek! Nem hiszünk
erőnkben, nem fogadjuk el magunkat és környezetünket.

   A  társadalmi  rendszer  pedig nem nyert semmit, bár elodázta az "igazság
pillanatát":  amikor polgára beépített távvezérlő szerkezet nélküli felnőtté
válik, és mindenre megkérdezi: miért?

   Amikor   akár   életét   teszi   saját   belső   törvényeire,  mert  hisz
tisztaságában,  ugyanakkor  nevet  a  merev szabályokon és úgy lépi át őket,
hogy  azoknak  okoz  lelkiismeretfurdalást,  akik  ezért elítélni kötelesek.
Pedig  egyre közeledünk ahhoz a pillanathoz, amikor szabályrendszerünk által
létrehozott  hatalmas  tankunk vezetői őszinte, szomorú fejcsóválása mellett
fenékbe  lövi  saját  magát  -  hacsak nem kerül túlsúlyba az előbb említett
valóban felnőtt gondolkodás, amikor a tank megáll, lakói csodálkozva, kicsit
megrendülten   szemlélik  a  hatalmas  rendszert,  majd  leszerelve  róla  a
használható darabokat, sorsára hagyják.

   Az  emberi  oldal?  Egyre  nagyobb,  nehezebben  elviselhető a kontraszt,
ellentét  érzése,  ami  a  világról  szóló valós információk, a hazug mesék,
mindennapi  életünk és tiszta, gyermeki vágyaink, belső mély értékrendünk és
a fennmaradásunkért kötelezően gyakorlandó viselkedés között feszül.

   Erősödik  a  vágy  az  önmagunkba tekintésre, mert iszonyú erővel hajt be
minket  saját fájdalmaink mögé a világ. Érezzük a bennünk rejlő erőt, lassan
nincs  esélyünk  a  túlélésre  nélküle  -  és ez így van rendjén. Csak akkor
állunk  neki  saját  belső  szemetünk  takarításának,  ha  kint  még nagyobb
szeméttel találkozunk - ellenkező esetben egyszerűen nem megyünk haza.

   Az  pedig,  hogy  a  felnőtt  viselkedés  hogyan  jelenik  meg társadalmi
hátterünkön,   láttuk   már,  Jézus  története  elég  jó  példa.  Társadalmi
szabályrendszert,  bonyolult  viselkedési  mintákat  alkotott  az  ember  az
eredeti  Törvényekből.  Jött valaki, aki azt mondta: belső törvényeid sokkal
egyszerűbben  és  minden  pillanatodra  érvényes, pozitív szabály formájában
fogalmazzák  meg  azt,  ahogyan érdemes élned, ahogy boldog leszel. Nem kell
tiltani az egyént semmitől, csak rá kell ébrednie valódi, belső szabályaira,
boldogsága  forrásaira,  és tiltás, büntetés nélkül, sőt éppen ezek ellenére
csak  jót  fog  tenni társainak. Nem eltörölte, hanem betöltötte a törvényt,
mert  az eszményi közösség (minden törvényrendszer áhított célja) az önálló,
társaiért  nem  érdekből,  hanem  a belső jó érzés miatt cselekvő emberekből
áll,   mint   amilyen   ő  volt.  Ennél  többet  nem  kell  elvárni  emberek
közösségétől, de soha sem jött létre és nem is fog létrejönni egyetlen tiltó
törvényeken  alapuló társadalomban sem. Ugyanakkor azért nem látható ez ma a
világban,  mert  a  felnőtté  válás  útja  fájdalmas. Érthetően és logikusan
választja  az ember a törvények, szabályok útját, mert még mindig jobb, mint
a teljes megtisztulás. És Jézus "Robin Hoodból" "erdei rablóvá" minősült át,
a társadalom tömege elpusztította a testet, de a tanítás, példa megmaradt.

                         Társadalmi viselkedésformák

   Tegnap  volt  alkalmam megfigyelni két kisgyermeket játék közben. A játék
részemről  az  volt,  hogy  csak  szemmel  követtem,  amit  csinált, illetve
mindenféle   furcsa   arcot  vágtam,  később  egy  "mit  lehet  kihozni  két
szemüvegből  és  egy  sapkából"  című  játékban vettem részt. És figyeltem a
gyermekek  viselkedését.  Minden  ott  volt,  amivel magam körül találkozom:
óvatos  megközelítés,  "eszközhasználat"  (a  kislány  egy kutyával meg mert
érinteni,  kézzel  nem),  fenyegető-ismerkedő  gesztusok,  véletlen  illetve
"észrevétlen" érintés hátulról, helyzeti előny szerzése (felmászott felettem
a  fotelra)  -  majd  annak  átértékelése  (mégsem  volt  annyira  biztos  a
dolgában),  "vezér"  és  "vezetett"  szerepek és mindegyikben a függetlenség
megőrzése és így tovább.

   Mit  hagytak  ki  ezek  a  gyermekek  a  társadalmi  jellegű  kapcsolatok
viselkedésformáiból?  Szerintem  semmit.  Ugyan a véresen komoly "felnőttek"
csinálnak-e  valami  mást  is,  vagy  csak  komolyabban  veszik  magukat  és
igyekeznek  felnőttnek  látszani?  Elnézést kérek minden komoly embertől, de
ezért  nevetünk  a  gyermekeken,  ezért "gyerekesek" ők, ezért vagyunk olyan
távol  tőlük:  mert  látjuk,  de nem ismerjük be, hogy társadalmi létezésünk
során  a  gyermekes  játék  (alapvető  túlélési  technikák)  versenyképesebb
eszköz, mint a valódi felnőtt viselkedés.

   Hol  találkoznánk  egy  üzleti  tárgyaláson  azzal a hozzáállással, hogy:
Tessék,  itt  van  az  összes  adatom,  összes "titkaim", terveim, jelenlegi
ötletem  és  a belőle szerintem kihozható haszon. Amit kérek, ezért kérem és
ennyi,  amit  adhatok érte. Jó vagy sem? Ez lenne szerintem a "felnőtt" mód,
mi   azonban   hatalomról,   piacszerzési  stratégiákról,  engedélyekről  és
egyebekről  tárgyalunk.  Hogy  hova  fér  el  mindebbe például a létrehozott
termék  valódi  értéke?  Az  esetleges  környezetkárosító  hatás? A dolgozók
elégedettsége, jó közérzete?

   Ugyan mit várunk el ezektől a dolgoktól?










                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.