Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                                ''MODELLEK

   Szóval, kedves Árnyék, a fentiek alapján döntésem a következő: mindnyájan
képeket,  modelleket  készítünk  a  körülöttünk  levő világról, ezek szerint
élünk  benne,  hozunk  döntéseket,  sőt,  ezektől  befolyásolva ismerjük meg
további   részleteit.   Alapvető   kérdés   a  következő:  miért  használunk
modelleket?  Mire jó ez nekünk, ha nem csak szabad döntéseinket változtatják
erősen  irányított  lépésekké,  de  még  a számunkra megismerhető világot is
körbezárják?

   Apropó,  egy  fontos  tréfa is van az előbbi mondatban, amire jó lesz pár
szót  vesztegetni.  Mire  jó  ez nekünk? - szól a kérdés. És a kérdés jogos.
Játékom  során - mert nekem ez így kényelmes - nem vagyok hajlandó elfogadni
az  emberi  gyarlóságot,  gaz  sátáni erőket, mellét döngető férfiasságot és
butuska  nőt,  mint  megváltoztathatatlan alapot. Viselkedési formák vannak,
amelyeket azért vesznek fel emberek, mert bár lehet, hogy általuk szenvednek
vagy  (pontosabban  és) szenvedést okoznak, mégis inkább ezt vállalják, mint
önmagukról  alkotott képük feladását - ami a halál egy formája, vicc nélkül.
A  modellalkotás  saját  gondolkodásomra  nézve  alapfeltevés, illetve mások
gondolkodásának   megismerését,   lépéseinek  megbecslését  segítő  hatékony
eszköz.  Úgy  tekintem  tehát,  hogy  az  emberek  képet alkotnak az általuk
megismert világról, benne önmagukról, sőt - minő manó - rólam is.

   Az  eredeti  kérdés:  miért  teszik  ezt,  mi  a jó nekik benne? A válasz
egyszerű.  Ideális  esetben  talán  az emberi lény képes egyszerre tudatában
lenni  minden  tényezőnek,  ami a pillanatnyi döntését befolyásolja - persze
egy  ilyen  lény  nem  is  dönt,  egyetlen  jó lépés létezik számára, hiszen
világról  szóló  ismerete  teljes,  minden  lehetséges  lépését  tetszőleges
mélységben  le  tudja követni. (Nos ez időigény és memória szempontjából nem
túl reális megoldás, "emlékeznie" kellene a döntés pillanatában a lehetséges
utak  mindegyikének  teljes, idők végezetéig tartó következmény-láncolatára.
Valószínűbbnek hangzik, hogy minden indoklás nélkül érzi a helyes irányt. Ez
azonban  a  "tökéletes  ember" témaköre, amire még úgyis vissza kell térni.)
Valós  helyzetben  ez  a kérdéssor nem igazán merül fel, hiányos információk
alapján   kell   döntenünk.  Nincs  reményünk  arra  sem,  hogy  megfelelően
értékeljük  azokat  az  ismereteket, amelyek pillanatnyilag rendelkezésünkre
állnak.  Ha  egy  tigrissel  találkozunk  az  utcán, általában sem személyes
tapasztalatok,  sem  teljes  ismeretrendszer nem áll rendelkezésünkre, mégis
dönteni kell. Gyorsan.

   A  modell-tigris  jól  működik: a helyzet még nem is tudatosult teljesen,
adrenalin-szintünk  már  az  egekben,  gyors  reakciónk  talán  megmenti  az
életünket,  míg fajközi ismerkedési kísérletünk esetleg csak egy új receptet
eredményezne  a  tigris  számára  -  bár valós ismeretek szerzésének ez lett
volna  a  megfelelő  módja.  A  modell megmentette az életünket, jó eszköz -
ebben az esetben. A modellekkel felgyorsított döntéshozatal annak a kornak a
hagyománya,  amelyben  az  ember  természeti lényként élet-halál kérdésekben
volt  egyes  szám  első  személyben  illetékes.  Ereje is ebből táplálkozik,
valóban  képes  átnyúlni  "tudatos"  énünk  feje  fölött  a sürgősség jogán.
Egyvalami  változott:  mi  magunk. Most a tigris = halál modell egy értékes,
gyönyörű  állatfaj  kipusztulását okozza. Ugyanakkor hétköznapi életünk, más
emberek  megismerésének  képessége  is  áldozatul  esik  ennek az eszköznek.
"Csúnya vagyok és értéktelen", vagy "más emberek felett állok", "hülye arab,
bőrfejű,  cigány,  dohányos,  ellenség,  fradista,  ...,  zsidó"  (bocsánat.
Korlátolt.  Mellesleg  az  ábécé minden betűjére többet is írhatnék...). Meg
fogom ismerni így önmagamat és másokat?

   A  modellalkotás,  beskatulyázás  társadalmilag belénk ivódott, részünkké
vált  képekből  áll,  mozgatója viszont az élni akarás, a halál elutasítása.
Véd   minket   olyan  érzésektől,  amelyek  stabilitásunkat  veszélyeztetik.
Önmagunkról  kialakított  képünk nem más, mint egy helyettünk mozgó, beszélő
cselekvő  és  érző  gépezet,  mellyel saját magunkat védjük. Kinek kellene a
látás,  ha  látná  mások  szenvedéseit  és  nem  tudna  segíteni?  Jó-e  egy
tehetősebb  embernek,  ha tudja, a WC kagylója ára egy család egyhavi életét
fedezné?  Jó-e  az  orvosnak,  ha  biztos  betege  menthetetlenségében? Jó-e
éreznünk  a fájdalmat, amit másoknak okozunk úgy, hogy észre sem vesszük? És
jó  lenne-e  ilyen  esetek  tengernyi  sokaságára visszaemlékezni? És igenis
védem  a  saját  képemet,  mert  inkább  ütlek  holnap  is  pofon,  minthogy
megkérdezzem  magamtól,  helyesen  cselekedtem  eddig  számtalanszor hasonló
helyzetben.  Jaj nekünk, írástudóknak és farizeusoknak, akik hitünkben bízva
ítéltünk, a Törvényt saját képünkre és hasonlatosságunkra alakítottuk!

   Modelleket  alkotok tehát, mert a módszer belém ivódott és szükség is van
rájuk - bár sokkal nagyobb segítség a képszerű hasonlat, több információt és
kevesebb megkötést tartalmaz - de nyitva kell hagyni a kiskaput, ahol a hiba
jelei   (legtöbbször  sajnos  a  másoknak  és  magunknak  okozott  fájdalom)
átjutnak, hogy figyelmeztessenek a változtatás szükségességére.












                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.