Dimenzió #25

Az örökkévalóság pillanatai

(filozófia)

'<<'                              ''HIT ÉS TUDÁS

   Azt  hiszem,  ez  egy  alapvető  kérdése  minden gondolkodásnak. Döntenem
kellene  abban, hogy miként folytatom az életemet, és szeretnék megalapozott
döntést  hozni.  Mire alapozom tehát a döntésemet? Azokra a dolgokra, amiket
hiszek, vagy amit tudok? Egyáltalán mi az a hit - és mi a tudás?

   A  magam használatára a elég egyszerű meghatározásokat használtam mindig.
Tudás   az,   amit  általam  észlelt,  vagy  megbízható  forrásból  szerzett
ismeretekre  támaszkodva  megállapítok.  A hit - definíció szerint - mindaz,
ami  nem  tudás!  Valami,  amit  az előző indoklás nélkül elfogadok. Ennyire
ingatag lenne például az a megállapítás, hogy Isten létezik? Szerintem igen!
Egyszer   megkérdezte   tőlem  egy  tanárom,  hogy  hiszek-e  Istenben.  Azt
válaszoltam, hogy el tudom fogadni lehetőségként a létezését, mert senki nem
tudta bebizonyítani nekem szilárd "világi" alapokra hivatkozva, hogy van. Ha
ezt  meg  tudnám  tenni  -  azaz  tudássá  tudnám  tenni  a létezését, akkor
megfosztanám  legfontosabb tulajdonságától, attól, hogy világunk felett áll.
Az az isten, akiről bizonyítva tudod, hogy létezik, nem az én Istenem.

   Ám  vajon  tényleg a hit ingatag? Mi van a tudással? Azt mondtam, hogy én
magam  észlelem  - de hiszen éppen az előbb beszéltem arról, hogy az általam
észlelt  dolgok  részleges  ismeretet  nyújtanak, amelyet észlelő és felfogó
képességemen  kívül  befolyásol  a  világról kialakított képem is. Ugyanaz a
tény  egy  keresztény  számára  Isten létezésének, egy hindu számára a karma
törvényének,  egy ateista számára az egész világ megjósolhatatlan, kaotikus
viselkedésének  bizonyítéka.  Ha én még csak keresem a hitemet, mit tehetek?
Elfogadhatom  egyikük hitét és tudásként vehetem számba a vizsgált eseményt.
Ez  lenne  az  abszolút  igazság?  Persze ha egyszer felvettem modellembe az
egyik  hittételt,  akkor  már önigazolóvá válik, hiszen - mivel az életképes
gondolkodási  rendszerek  kerek egészet alkotnak - segítségükkel megfelelően
szűröm  már  és  látom el címkékkel mindazt, ami körülöttem van. Na és akkor
most hol a bizonyíték?

   Az  ugyan  nincs,  viszont az okfejtés hirtelen megmagyarázza a különböző
hitek képviselőinek erőszakos magatartását egymással és a keresgélő világgal
szemben  (tisztelet  a kivételnek). Ha abszolút igazságként vallom a hitemet
(tudásként  gondolok  rá), akkor nem fogadhatom el más gondolatrendszereknek
az enyémhez hasonló működőképességét. Lehet más is jó ember és tiszta lélek,
de  azért  Buddha,  Lao-ce, Krisna, Jézus (na ki hol szisszen fel?) tanítása
egyedülálló,  egyedül  valódi.  Valóban  tudhatom  én azt, hogy Isten melyik
világi  arca  kedves  Neki?  Melyik  tanító  volt  igazán az övé? Ha létezik
egyáltalán?

   Nos  ezek  után nem vagyok hajlandó vallási vagy ideológiai megfontolások
alapján  dönteni.  Ám  akkor  mi legyen az alap? Ahogy így körülnézek, két -
jelenlegi tudásom szerint valóságos - tényt tudok megállapítani. Létrejöttem
erre  a  világra (lehet, hogy nem először, de ez most lényegtelen), és el is
fogom  hagyni  (hogy  hova  megyek  és  ki  ítéli meg tetteimet, megint csak
hitkérdés).  Viszont  ismerem  a  halál érzését, az időtlenséget, cél és ok-
vesztett  állapotot.  Vannak dolgok, amire így, kifelé menet visszanézve azt
tudom  mondani,  hogy  jó  volt,  érdemes volt megtenni, azt és úgy mondani,
gondolni. Talán ezekre a dolgokra tudnám azt mondani, hogy érték.

   Ha már ennyire ingatag a hit, és még ingatagabb a rá épített tudás, akkor
válasszak  magamnak hitet. Nem aszerint, hogy mit ígér és mit követel tőlem,
vagy  hogy  "igaznak"  hiszem-e  vagy sem. Válasszak aszerint, hogy mennyire
tesz  engem képessé a tiszta látásra, minél kevésbé korlátozza az emberek és
a  világ  megismerésére  való  törekvésemet. És mivel természetesen engem is
befolyásol,  hát  tegyen  optimistává,  hogy bízzak az emberekben, világban,
életben,  nem  azért,  mert  az emberek feltétlenül jók abban az értelemben,
ahogy én gondolom, hanem mert jóságukban bízva képes vagyok jobban megérteni
őket,  segíteni rajtuk és észrevenni a jó szándék legkisebb megmozdulását is
- ami kimondhatatlanul jólesik. Nem tehet büszkévé, nem emelhet ki semmilyen
környezetből, hiszen ez a megfigyelés lehetőségeinek legdurvább korlátozása.
Higgyek  Istenben,  ha  általa  képes vagyok minden ember testvéremként való
elfogadására   és  szeretetére  -  vagy  tagadjam,  ha  az  evolúció  jobban
megmagyarázza  számomra, miért van szükség mindenkire és mindenre úgy, ahogy
jelenleg   létezik,   legyek  esetleg  buddhista,  ha  a  reinkarnáció  tana
megnyugtat  és  jó  dolgokra  ösztönöz. (Elnézést azoktól, akiket kihagytam,
szívesen  írnék  ide  mindenkit).  Így  elfogadom  a világot, miközben hitem
virágként  bomlik  ki  bennem  - az önmagát erősítő folyamat itt is működik,
csak  nem  kényszerként,  nem  kell  nekem  egy  Isten,  aki  értelmet  ad a
körülöttem  levő  dolgoknak,  hanem hiszem, hogy van értelmük, és a számomra
jelenleg  szükséges  mértékben  képes is vagyok azt felfogni - és ez a hit a
legjobb,  tulajdonképpen  egyetlen  eszköz  arra,  hogy  valóban megkapjam a
válaszokat.  Ha nem hiszek abban, hogy valamiből tanulni is tudok, ugyan mit
tanulhatok meg belőle akaratom ellenére?












                                                                          '>>'
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.