Dimenzió #28

Túl a horizonton - Egyedül vagyunk?

(irodalom, sci-fi, paratudomány)

                        ''REPÜLŐ CSÉSZEALJAK AZ ÓKORBAN

   Ebben  a sorozatban már említettük, hogy a nagyon régi korokban is láttak
vagy  látni  véltek  az  emberek repülő tárgyat. Számos ilyen említés maradt
fenn különféle művekben, krónikákban, olykor még rajzokon is.

   Ha  belegondolunk,  hogy  az  ókori  irományok  zöme  örökre elveszett az
évszázadok  viharában,  bizony  azt  kell  hinnünk:  sokkal  több ilyen eset
történhetett  akkoriban,  csak  azokról  semmiféle híradás nem maradt fenn a
későbbi korokra... De az a kevés, amit tudunk, így is megdöbbentő.

   Pertinax  római császár a nevével ellentétben (pertinax latinul: állandó,
állhatatos)  mindössze  három  hónapig  uralkodott  Kr. u. 193-ban. Nem az ő
hibájából volt ilyen rövid ideig hatalmon - meggyilkolták.

   Amikor  trónra  került,  a  római  császárok  szokása  szerint  új  pénzt
veretett.  A  Pertinax-féle pénzérme, amelyet néhány itáliai múzeumban ma is
láthatunk, műholdat ábrázol!

   Nem  tévedés.  Míg  más  császárok  az  arcmásukat  verették  a pénzükre,
Pertinax érmén olyan, levegőben száguldó gömb látható, amelyből négy antenna
nyúlik  ki.  A látvány döbbenetesen hasonlít az 1957-es első szputnyikra. Az
is gömb alakú volt, és belőle is ugyanúgy álltak ki az antennák.

   Felmerül  a  kérdés:  látott-e valamit valahol a kalandos életutat bejárt
császár?  Tudjuk,  több  földrészen  szolgált  katonaként.  Vagy  valamilyen
csodálatos  megérzés  vett  rajta erőt, akár csak néhány percig is? Látomása
támadt,  látta  a  jövő  egy  darabját,  vagy találkozott földönkívüliekkel?
Sajnos, nem ismerjük a magyarázatot erre a különös tettre.

   Érdekes   adatokat   találhat   az,   aki  alaposan  és  nagy  türelemmel
végigolvassa  a  régi  görög  és más krónikások, történetírók munkáit. Így a
nagy  görög  filozófus  és  író,  Plutarchos  (Kr.  után  45-120 között élt)
negyvenhat  részes  Párhuzamos  életrajzok  című  hír  es művében nem is egy
utalást,  hírt  találunk ufókról. Megemlíti a szerző, hogy Licinius Lucullus
római  konzul hadat vezetett keleten (ez még Krisztus előtt 74-ben történt).
Mitridátész  király  kemény  ellenfélnek bizonyult. A csatára összegyűlt két
sereg  fölött  váratlanul  felbukkant  "egy tüzes edény, amely szétszórta az
ellenséget, és megmentette a római konzul csapatait". Valaminek mindenképpen
történnie kellett, ami több mint száz évvel később is élénken élt az emberek
emlékezetében,  amit  a  leszerelt  katonák fiaiknak, unokáiknak mesélhettek
tovább.

   Nem  tudjuk, valóban ufót láttak-e vagy "csak" gömbvillámot. Mai tudásunk
szerint  a  gömbvillám  túl  rövid  életű,  gyakorlatilag néhány másodpercig
mutatkozik  meg  a  mi  dimenziónkban,  így  a  jelenség  a sok száz méteres
csatatéren  talán  nem  kelt  ekkora feltűnést. Ufónak kellett lennie, amely
nyilván  nem  avatkozott  be az ütközetbe, csak arra repült, vagy e járművek
szokása  szerint  hosszan  lebegett a csatatér fölött. Talán éppen a perzsák
fölé  repült  és  ezt  nem  tudták  elviselni idegekkel Mitridátész katonái:
megfutottak, és csatarendjük felbomlott. A rómaiak pedig úgy értékelték ezt,
hogy az istenek mellettük, értük avatkoztak be a csatába...

   Ez  a  szemlélet  különben  nem  volt ritka az ókorban. Természetesen nem
csupán  a  rómaiak  láttak ufót. Volt ilyen észlelés máshol más korban is. A
fent leírt jelenséget legalább 1400 évvel megelőzte egy másik - Afrikában.

   Az  egyiptomi  krónikában  leírt eseményre a Kr. előtt 1445-ös évben vagy
akörül  kerülhetett  sor.  Akkor  a Nílus partján, az egyiptomi birodalomban
III.  Thotmesz,  más néven Thutmozisz fáraó uralkodott. Az ő krónikája arról
vall,  hogy  a fáraó uralkodásának említett évében, méghozzá "a tél harmadik
hónapjában"  az  egész birodalomban látták a levegőben elszálló tűzgyűrűt. A
látványt  az  akkori  emberek - nem lévén más összehasonlítási alapjuk, hisz
levegőbe  emelkedő technikai eszközről nem tudtak, és elképzelni sem tudták,
hogy  ilyesmi  a  levegőbe emelkedjék - állathoz hasonlították, amely "büdös
levegőt   hagyott   maga  után".  A  látvány  megdöbbentett  mindenkit.  Nem
feltétlenül  volt  ufó,  bár  amennyire  a  régi  leírásból kihámozható, nem
egyenes  vonalban haladt, sőt az egyik forrásértelmezés szerint le is szállt
valahol, majd ismét felszállt. Ilyesmit meteorok nem tesznek...

   Az  ókorban  annak  volt nagyobb esélye megpillantani az égen szálló fura
tárgyat,  aki  sok  időt  töltött  a  szabad  ég  alatt.  Következésképpen a
pásztorok,  tengerészek  és a katonák előnyben voltak. A katonák azért, mert
sokat  vándoroltak,  ide-oda vonulgattak, csatáztak, és megint csak vonultak
tovább.

   Így   nem   kell  csodálkozni  azon,  hogy  Nagy  Sándor  macedón  király
világhódító  katonáival  többször  is  látott  ufót.  A fiatal, ámde roppant
ambiciózus  király  Európában,  Ázsiában  és  Afrikában viselt háborúi során
nemegyszer  találkozott  ismeretlen repülő tárggyal. Nagy Sándor katonái nem
csupán  láttak  ilyen  járművet,  az olykor segített is nekik a csatában! Ez
valószínűleg  már  csak  legenda, tény viszont, hogy amikor a császár Kr. e.
332-ben  a  libanoni Türosz városát ostromolta, nem volt könnyű dolga. A vár
ugyanis  tengerbe nyúló földnyelven állt, ráadásul igen magas állítólag tíz-
tizenöt  méteres  fal  övezte.  Így  a nagy király csapatai hiába indították
egyik   rohamot  a  másik  után,  mindig  véres  fejjel  voltak  kénytelenek
elkotródni  a  fal alól. Már-már azt fontolgatta a hadvezetés, hogy feladják
az  ostromot  és  elvonulnak,  amikor  egy  napon  különös  dolog történt. A
krónikák  szerint  hármas  alakzatban  repülő  ufók bukkantak fel, és tettek
néhány  kört  a  város fölött. Valamiféle "villámot" szórtak a védőkre, akik
enélkül  is alaposan megijedhettek a "isteni beavatkozás" miatt. Mert hiszen
abban  a korban az ilyen felsőbbrendű technika megjelenése csak és kizárólag
isteni  beavatkozást  jelenthetett.  A  macedónok  látva,  hogy  a türosziak
rémülten eltakarodnak a falakról, rohammal bevették a várost.

   Felmerül a gyanú, hogy az ilyen történeteket azért terjesztették utólag a
győztesek,  hogy  mindenki  lássa: még az istenek is mellettük állnak! Ennek
ellentmond,  hogy  a  krónikák  beszámolnak  olyan  esetről  is,  amikor  az
"istenek"  Nagy  Sándor  csapatai  ellen léptek fel. A hadsereg éppen folyón
kelt  át,  amikor  két  "égen  szálló,  ezüst pajzs" támadt a vízben gázoló,
szerencsétlen  katonákra.  Áldozatról nincs tudomásunk, de akkoriban nyilván
az  is  elég  volt, ha a csapatokat megijesztette az égből érkező szerkezet.
Menekültek hanyatt-homlok, fegyvereiket eldobálva, egymást letaposva.

   Egyik  krónikás  egyenesen azt írta: ez a két ufó mintha bosszút esküdött
volna  Nagy  Sándor  ellen,  többször  is  megtámadta  csapatait.  Különböző
időpontban  és helyszínen bukkantak fel a "fémes pajzsok" (mert így nevezték
őket),  és  természetesen  nemcsak  az  embereket,  hanem a lovakat és harci
elefántokat  is  pánikba  kergették. "Nagy, csillogó ezüstös pajzsok voltak,
ömlött  belőlük a fény, amely aztán később vissza is ment beléjük. A pajzsok
az  égből  jöttek,  és oda is tértek vissza." Arisztotelész, aki Nagy Sándor
nevelője  volt,  maga  nevezte  el  ezeket  a szerkezeteket "diszkoszoknak"!
Természetesen "repülő diszkoszoknak". Ám mivel a tizenkilencedik században a
diszkosz  már  nem  volt  használatban,  és  a köznapi emberek ilyet sohasem
láttak,  a  teáscsészék  alá  tett  kistányér  alakját  vélték felfedezni az
ufókban. Innen ered a máig használatos "repülő csészealj" elnevezés.

   Ókori  tibeti könyvekben is említik - konkrétumok nélkül - az égen repülő
és  világító  tárgyakat.  Még  gyakrabban szerepelnek az indiai forrásokban.
Némelyik  eposzban,  így  a  Ramajánában is több ilyen leírás van, de ezeket
természetesen  nem kell történelmi forrásnak, valós események beszámolójának
elfogadni.  Mindazonáltal  elgondolkodtató,  hogy  a több ezer évvel ezelőtt
írott  szakkönyvekben  sok száz sort szentelnek a repülő szerkezetek műszaki
leírásának!

   Kr.  előtt  708-ban Róma még jelentéktelen kis vidéki városka volt, senki
nem  sejtette  benne  a jövő legnagyobb, több földrészre kiterjedő birodalmi
központját.  Jelentéktelen  királyok  uralták, köztük a később felmagasztalt
Numa Pompilius. Az ő idejében egyszer csak valami fényes repülő tárgy húzott
el  a  város  fölött  - a leírás a mai ufókra is ráillik -, majd ismeretlen,
kemény  fémből  készült tárgy, feltehetően alkatrészdarab zuhant alá. Kicsit
ez  is  pajzsra  emlékeztette a földieket, és mivel az égből jött, Pompilius
király  bevitette  a  városba.  Ott annyira tisztelték a tárgyat, hogy külön
templomot  emeltettek  neki,  majd pedig szerzetesrendet alapítottak. Ezek a
papok  voltaképpen  az  ufóból  kiesett  vagy  kidobott  fémdarabot  imádtak
évszázadokon  keresztül. Ezt a pajzsot évente egyszer, a nagy állami ünnepen
végighordozták a városon.

   A  tudomány mai vaskalapos képviselőit alighanem sokkolja az a tény, hogy
az  ókori  tudósok  komolyan  számoltak  az  ufókkal,  és  azokat  a  lehető
legtermészetesebb  módon mint valós, létező dolgokat említették. Példa rá az
ifjabb  Plinius  (élt.  Kr.  e.  23  és  79 között), aki élete fő művében, a
Historia  naturalisban  -  amely  mellesleg a középkor természettudományának
legfőbb forrása lett - huszonhat helyen említ ufót. A többi között ezt írja:
"Amikor  Lucius  Valerius  és Gaius Marius voltak a konzulok (Kr. e. 85 - N.
I.),  Itália  egén egy égő, szikrázó pajzs repült keresztül." Marcus Tullius
Cicero  (Kr. e. 106-43) nemcsak szónok és ügyvéd, hanem történetíró is volt.
Fennmaradt   munkáiban   kilenc  helyen  bukkantak  azonosíthatatlan  repülő
tárgyakról  szóló beszámolóra. Persze könnyű lenne minden Plinius, Cicero és
mások   által  felsorolt  esetet  egyszerűen  meteornak  és  más  természeti
jelenségnek  tulajdonítani.  Ám olykor egy-egy beszámoló nagyon is világosan
céloz  céltudatosan repülő, irányát megváltoztató, ezüstös színű diszkoszra,
ami  semmiképpen  sem  emlékeztethet  bennünket  űrből  ideszálló, élettelen
kődarabra...

   A  történetíró Titus Livius (Kr. e. 69 - Kr. u. 17.) 142 könyvben, vagyis
inkább  hosszú fejezetben írta le Róma történetét. Ebben mindenről szó esik,
ami  így  vagy  úgy  érintette  a  rómaiakat. Könyveiben nemcsak el-elszálló
ufókról lehet olvasni, hanem olyan esetről is, amikor létrejött a találkozás
az  idegenek  és  az emberek között! Legalábbis döbbenten említi, hogy fehér
ruhás,  emberhez hasonló, de szemlátomást nagyon idegen lények bukkantak fel
Amiterno  város  közelében,  és  mind egyforma volt. Aztán megemlíti az Arpi
városa  fölött  egy  helyben lebegő, "az égen lógó tüzes pajzsot", ami ismét
csak ufóra utal. Hiszen tudjuk, hogy egyes ufók képesek percekig, nemegyszer
órákig is lebegni ugyanazon ponton.

   Livius  harminc  (!)  helyen említ efféle rejtélyes esetet és történetet.
Időrendben  az  első  szerinte  Kr.  előtt  213-ban volt látható, méghozzá a
Velencei-öböl  fölött. Amit persze akkor nem így hívtak, már csak azért sem,
mert  Velencét  több  évszázad  múlva  alapították.  Az utolsó, Livius által
említett jelenség Kr. után 16-ban volt látható Umbre környékén.

   Ezzel  nincs  vége  a különös sorozatnak. Volt egy ma már kevésbé ismert,
csak  a  szakemberek  által  nyilvántartott római történész, bizonyos Julius
Obsequens.   A   melléknév  nem  éppen  hízelgő,  hiszen  obsequens  latinul
szolgálatkészt,  esetleg megalkuvót is jelent. Ez azonban feltehetően Julius
egyéb  emberi  és  nem  történetírói értékeire vonatkozik. Nehéz elképzelni,
kinek akart volna kedvezni, amikor könyvében, a Liber prodigiorumban tipikus
ufóesetet  ír  le.  Igaz,  a  szavak,  amelyeket  használ,  nem  illenek mai
elképzeléseinkhez  és  a  ma megszemlélhető eseményekhez. De ne feledjük el,
Julius  nem  azt  írta  le,  amit  a  saját  szemével  látott,  hanem  mások
beszámolóit, szóbeszédeket, történeteket örökített meg. Ez azonban nem zárja
ki,  hogy  a  politikailag-társadalmilag  semleges ufójelenségről objektíven
számoljon  be.  Hiszen  nem  fűződött  érdekük  sem azok eltitkolásában, sem
megmásításához.  Mellesleg  éppen  a  mai  ufo-események igazolják az akkori
szerzők  igazmondását!  Ma  is  történnek  hasonló  események,  ezúttal  már
dokumentálhatók, bizonyíthatók.

   Julius  Obsequens  szerint  Kr.  előtt 91 körül Spoletum környékén (a mai
Spoleto városa) "aranyos gömb" szállt le a földre, és ott növekedni kezdett,
majd  kelet felé röpült: Olyan rendkívül erős fényt árasztott, hogy elnyomta
még a napot is...

   A  fényerő  növelése kelthette a szemtanúkban azt a képzetet, hogy maga a
gömb  indult  növekedésnek.  Meteoritok  nem  szoktak  leesni,  aztán megint
elrepülni...

   Julius  említett  művében  még hatvankét esetben számol be ehhez hasonló,
rendkívüli esetről. Ami azért nem kevés. Egy dolgot mindenképpen bizonyítani
látszik:  hogy  ilyesmi  már  az ókorban is előfordult. Az akkori emberek is
csodálkoztak,  hitetlenkedtek,  de  mivel  világképük  egyszerű és egyoldalú
volt,  általában  valamilyen meghatározhatatlan "istennek" tulajdonították a
titokzatos repülő diszkoszok felbukkanását.

                                                               Nemere István

                  (Forrás: Tvr-hét 1999/10., 11., 12. szám)
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.