''A LÁTHATÓ MIDIď0
Nagy lépést jelent az egyetemes
zenetudomány számára az amerikai Berkley
egyetem kutatóinak múlt heti bejelentése: a
világon első ízben sikerült lencsevégre
kapni a mindeddig lefényképezhetetlennek
tűnő MIDI-jeleket. Az esemény, mondanunk
sem kell, lázba hozta nemcsak a szakmát,
hanem az érdeklődők szélesebb rétegeit is;
mostantól olyan egzakt eszköz került az
emberiség rendelkezésére, amellyel
gyakorlatilag a tévedés lehetőségét kizárva
lehet minősíteni a különféle hangkártyák
típusait.
Amint az ábráinkon is könnyűszerrel
megfigyelhető, a szerényebb minőségű,
úgynevezett "kompatibilis" hangkártyák
MIDI-szkópja (ahogy az a szakzsargonba
immár visszavonhatatlanul beivódott)
egészen elmosódott, már- már
felismerhetetlen képet ad. Egy fokkal jobb
eredményt eredményez az eredeti, kistigris-
típusú kártyák tesztje, ám az igazi,
egyértelműen kiváló, éles MIDI-ábrák a
Gratis-kártyák kimenetéről érkező jelek
fényképezésével születtek.
Az új típusú tesztmódszerrel végre
beigazolódhatott a gyártók egyik régi
feltételezése, miszerint a wavetable típusú
hangkártyák élethűbb MIDI- hangzást
produkálnak, mint FM-technológiájú
testvéreik. A MIDI-szkópizálás előtt ennek
eldöntésére erre egy igen elavult eszközt,
az emberi fület voltunk kénytelenek
felhasználni.
Egy bizonyító erejű képsor annak
alátámasztására, hogy a hangkártyák közti
minőségi különbség hatékonyan csökkenthető
folyékony halmazállapotú anyagokkal (pl.
közönséges víz, olvadt acél), feltéve, ha
légmentesen kitöltjük velük számítógépünk
dobozát.
Az egészséges, kiegyenlített digitális
hangzás mostantól nemcsak fület, hanem
szemet gyönyörködtető látvány is lehet. A
műélvezés katartikus hatásának fokozását
szolgálhatják majd a szélesebb körű házi
használatra forgalomba hozandó MIDI-szkópok,
melyekkel ki-ki leellenőrizheti kedvenc
zeneműveinek, valamint zeneeszközeinek
vizuális hatását. A dolog persze nem
veszélytelen; a képen az Örömódát láthatjuk
- nehéz nem észrevenni a kép bal alsó-felső
részén azokat a parányi maszatolódásokat,
melyek valójában sötét jelentést hordoznak.
Néha viszont ellenkező előjelű dolgokat
tapasztalhatunk: A Sex Pistols zenekar God
Save The Queen című kompozíciójának ábráin
váratlanul a pozitivizmus, az életigenlés
nemzetközileg egyezményes piktogramjai
tűnnek fel.
Hogy szűkebb pátriárkánkban maradjunk, hasonló csínytételt vél felfedezni
szerkesztőségünk a Tudósok együttes Ne aggyad az agyad című anyagában,
melynek MIDI-szkópos elemzése azt a következtetést támasztja alá, hogy a
darab kimunkálásában - azaz létrehozásában, majd megszólaltatásában - részt
vevő zenészek valójában inkább arra bíztatják befogadó közönségüket, hogy
igenis, adják át szürkeállományuk maradék
részét az arra hivatott hivataloknak, ahol
a nép által demokratikusan választott
tisztségviselők irányításával lényegesen
hatékonyabban lehet őket működtetni, mint a
hagyományos, kissé anarchisztikus
módszerekkel.
GG -- Dr. MIDI
(''gg@prix.idg.hu)