''KORLÁTOZOTT PÉLDÁNYBAN MEGRENDELHETŐ KÖNYVEINKď0
''A főszerkesztő postacímén megrendelhető:ď0
A Tudás kapui
(Szerk.: Kéri Katalin, Tárogató, Bp., 1995., 135 o.) ------------ 430 Ft.
Mi a neveléstörténet?
(Írta: Kéri Katalin, JPTE, Pécs, 1997., 100 o.) ---------------- 580 Ft.
Távoli tájak, ismeretlen gyerekek
(Szerk.: Kéri Katalin, JPTE, Pécs, 1997., 167 o.) --------------- 610 Ft.
* * *
''Az alábbi könyvek megrendelhetőek a kiadó címén:ď0
CALIBRA KIADÓ 1033 Bp. Polgár u. 8-10. --- Tel: 188-7789 --- Fax: 250-0358
A sokoldalú ember (Szöveggyűjtemény)
(Szerk.: Kéri katalin - Ambrus Attila J., Calibra, Bp., 1995., 243 o.)
Szárnyaljon a képzeleted! (Feladatgyűjtemény)
(Szerk.: Kéri katalin - Ambrus Attila J., Calibra, Bp., 1995., 40 o.)
* * *
''A megrendelhető könyvek rövid leírásaď0
''A TUDÁS KAPUIď0
M o z a i k o k a n e v e l é s t ö r t é n e t é b ő l I.
A szöveggyűjteményben az ókortól a XIX. század végéig
keletkezett művek részletei olvashatóak a bölcsességről, a
tudás elsajátításának lehetséges módjairól és helyszíneiről.
A könyv lapjain gyerekek lépnek elénk, és tanárok, dajkák,
szülők, remeték, akik őket nevelték, oktatták.
A válogatás segítségével gondolatban különböző
földrészekre és történeti korokba léphetünk át, és
kolostoroktól az egyetemekig, bölcsőtől a kisiskolákig
követhetjük a gyerekeket a nevelés színtereire.
A szöveggyűjteményben a neveléstörténet hagyományosan
idézett forrásai mellett helyet kaptak irodalmi művek
részletei, önéletírások, levelek, naplórészletek és
újságcikkek is. Az olvasó tájékozódását kislexikon és
tárgymutató segíti. Egyes szövegek először jelennek meg
magyar nyelven, a szerkesztő fordításában.
TARTALOMJEGYZÉK
Bevezetés ...................................................... 9. oldal
Victor Hugo: A szegény gyermekek ............................... 11. oldal
i. e. III. évezred - i. sz. V. század
[1] A sumérok családi törvényei ............................ 15. oldal
[2] Gilgames, Enkidu és az alvilág ......................... 15. oldal
[3] Talány a tábla házáról ................................. 16. oldal
[4] A tábla házának fia .................................... 16. oldal
[5] Egy iskolai felügyelő és egy tanuló beszélgetése........ 19. oldal
[6] Vizsga a tábla házában ................................. 20. oldal
[7] A majom levele ......................................... 21. oldal
[8] Az írnoki tudás dicsérete .............................. 21. oldal
[9] Ptahhotep intelmeiből .................................. 22. oldal
[10] Egyiptomi írnokiskola .................................. 22. oldal
[11] Bhagavad-gita .......................................... 23. oldal
[12] Zsoltárok könyve ....................................... 24. oldal
[13] Példabeszédek könyve ................................... 24. oldal
[14] Sámuel: Betsabé gyermeke meghal ........................ 25. oldal
[15] Ahikár tanításai ....................................... 26. oldal
[16] Konfuciusz: Beszélgetések és mondások .................. 26. oldal
[17] Buddha útmutatásai ..................................... 27. oldal
[18] Buddha beszédei ........................................ 28. oldal
[19] Lao-Ce életbölcselete: Tao Te King ..................... 29. oldal
[20] Platón: Szókratész védőbeszéde ......................... 30. oldal
[21] Platón: Törvények ...................................... 31. oldal
[22] Arisztotelész: Politika ................................ 33. oldal
[23] Csuang-Ce tanításai .................................... 35. oldal
[24] Cicero: A szónok ....................................... 36. oldal
[25] Cicero: Beszámoló egy athéni diákról ................... 37. oldal
[26] Cicero: Athéni diák levele ............................. 38. oldal
[27] Pál: Óvás a hamis tanítóktól ........................... 38. oldal
[28] Pál apostolsága a pogányok között ...................... 39. oldal
[29] Plutarkhosz a spártai nevelésről ....................... 39. oldal
[30] Quintilianus a kényeztetésről .......................... 40. oldal
[31] Martialis: Nyári vakáció ............................... 41. oldal
[32] Tacitus: A "modern" nevelés ............................ 41. oldal
[33] Tacitus: A retorikai oktatás kritikája ................. 42. oldal
[34] Ifjabb Plinius levele .................................. 42. oldal
[35] Suetonius: A grammatikai oktatás célja ................. 43. oldal
[36] Apuleius: Az iskolai nevelés fokozatai ................. 43. oldal
[37] Gellius: Anyatej vagy szoptatós dada ................... 44. oldal
[38] Munkabérek Diocletianus Edictumában .................... 44. oldal
[39] Talmud ................................................. 45. oldal
[40] Augustinus: Vallomások ................................. 48. oldal
[41] Augustinus: A szabad akaratról ......................... 49. oldal
V - XVII. század
[42] Szent Benedek Regulája ................................. 53. oldal
[43] Isidorus a szabad művészetekről ........................ 54. oldal
[44] Korán .................................................. 54. oldal
[45] Alcuin: Párbeszéd a szónoklattanról és az erényekről ... 55. oldal
[46] Alcuin levele Nagy Károlyhoz ........................... 56. oldal
[47] Abelardus: Szerencsétlenségeim története ............... 57. oldal
[48] Strassburg: Tristan és Izolda .......................... 59. oldal
[49] Wolfdietrich: A lovagi neveléséről ..................... 61. oldal
[50] Turgotus: Skóciai Szent Margit élete ................... 61. oldal
[51] A szerzetesnek szánt gyermekek nevelése ................ 62. oldal
[52] A palenciai egyetem alapításáról ....................... 63. oldal
[53] Csan buddhista példázatok .............................. 63. oldal
[54] Lull: A gyermek neveléséről ............................ 64. oldal
[55] A prágai egyetem alapítása ............................. 65. oldal
[56] Carmina Burana ......................................... 66. oldal
[57] Ibn Jaldun: Nevelésemről ............................... 68. oldal
[58] Castiglione: Il Cortegiano ............................. 69. oldal
[59] Erasmus: A fejedelem születése és neveltetése .......... 70. oldal
[60] Erasmus: A balgaság dicsérete .......................... 72. oldal
[61] Luther: Iskolákról és egyetemekről ..................... 73. oldal
[62] Luther: A tanulásról és tudósokról ..................... 74. oldal
[63] Vives: Hazatérés és gyermekjátékok ..................... 74. oldal
[64] Platter emlékei anyjáról és neveléséről ................ 76. oldal
[65] Rabelais: Gargantua levele fiához, Pantagruelhez ....... 77. oldal
[66] Loyolai Szent Ignác: A tanulmányok ..................... 78. oldal
[67] Kochanowski: Gyászdalok III. ........................... 79. oldal
[68] Montaigne pedagógiai tanulmányai ....................... 80. oldal
[69] Garcilaso de la Vega az inkákról ....................... 82. oldal
[70] Juan de Tovar az aztékokról ............................ 82. oldal
[71] Li Cse: A gyermeki lélekről ............................ 83. oldal
[72] Lyly: A két tudós nővér ................................ 84. oldal
[73] Bacon: Esszék .......................................... 84. oldal
[74] Comenius: Didactica Magna .............................. 85. oldal
XVII - XIX. század
[75] Guèrard metszetének felirata a gyermekkorról (XVII. sz.) 91. oldal
[76] Locke: Gondolatok a nevelésről ......................... 91. oldal
[77] Hogyan neveljük a lányokat? ............................ 92. oldal
[78] Angol levél az iskolákról .............................. 92. oldal
[79] A középiskolai nevelésről .............................. 93. oldal
[80] Mandeville: Értekezés a szegények iskolájáról .......... 94. oldal
[81] Madame de Lambert: Tanácsok a gyermekek neveléséhez .... 95. oldal
[82] Rousseau: Emil vagy a nevelésről ....................... 97. oldal
[83] Rousseau gyermekkoráról és ifjúságáról ................. 99. oldal
[84] Goethe: Életemből ...................................... 100. oldal
[85] Helvetius: Az időpontról, amikor a nevelés kezdődik .... 101. oldal
[86] Lenz: A nevelő ......................................... 102. oldal
[87] Pestalozzi: A módszer .................................. 103. oldal
[88] Herbart: Pedagógiai előadások vázlata .................. 105. oldal
[89] Stendhal: Ellenvetések a nők taníttatása ellen ......... 106. oldal
[90] Owen a gyermeknevelésről ............................... 107. oldal
[91] Comte: A pozitív szellem ............................... 108. oldal
[92] Fröbel: Embernevelés ................................... 109. oldal
[93] Cárdenas y Rodríguez: Diákok, külföldre! ............... 110. oldal
[94] Sarah Bernhardt: Az internátusban ...................... 112. oldal
[95] Suárez y Romero a fegyelmezésről ....................... 114. oldal
[96] Marx a gyerekmunkáról és nevelésről .................... 115. oldal
[97] Egy northami elemi iskolai igazgató feljegyzései ....... 117. oldal
[98] Hugo a nagyapaságról ................................... 118. oldal
[99] Renan: Ifjúságom ....................................... 119. oldal
[100] Unamuno: Felsőoktatás Spanyolországban ................. 120. oldal
[101] Dewey: Az iskola mint társadalmi intézmény ............. 122. oldal
[102] Dewey: A nevelés fogalma ............................... 124. oldal
Kislexikon ..................................................... 127. oldal
Tárgymutató .................................................... 135. oldal
* * *
''MI A NEVELÉSTÖRTÉNET?ď0
M o z a i k o k a n e v e l é s t ö r t é n e t é b ő l I I.
A könyv a neveléstörténetről szól; a diszciplína
múltjáról, jelenéről és jövőjéről készített rövid
összefoglalás. Mivel a neveléstörténet a művelődéstörténet
(történelem) keretei között értelmezhető, a kötetben szó
esik magáról a történelemről is. Foglalkozik ez a munka a
neveléstörténet tárgyával, a pedagógiával való
kapcsolatával, tudományrendszertani helyével, kutatásával,
forrásaival és tanításának problémáival.
A diszciplína jövőjére is nagy hangsúlyt fektetett a
szerző, vázolva a neveléstörténészek előtt álló feladatokat,
új kihívásokat és a XXI. század küszöbén esedékes
szemléletváltás szükségességét.
TARTALOMJEGYZÉK
Előszó .................................................................. 7
I. BEVEZETÉS ............................................................ 11
II. GONDOLATOK A TÖRTÉNELEMRŐL .......................................... 13
1. Mi a történelem? ................................................. 13
2. Történeti tények és kultúrtörténeti egységek ..................... 17
3. Mi a történelem értelme? ......................................... 18
4. Mi a haszna a történelem ismeretének? ............................ 21
5. Tudomány-e a történelem? ......................................... 23
6. Mi a művelődéstörténet? .......................................... 29
III. A NEVELÉSTÖRTÉNET .................................................. 33
1. A neveléstörténet születése ...................................... 33
2. A magyar neveléstörténet-írás születése .......................... 36
3. A neveléstörténet tárgya ......................................... 41
4. A neveléstörténet ismeretének haszna ............................. 45
5. A neveléstörténet helye a tudományok rendszerében ................ 46
IV. NEVELÉSTÖRTÉNETI KUTATÁSOK .......................................... 53
1. A neveléstörténet diakronikus vizsgálata ......................... 53
2. A neveléstörténet szinkronisztikus kutatása ...................... 62
3. A neveléstörténeti kutatás megtervezése .......................... 66
4. A neveléstörténet forrásai ....................................... 68
A./ A források lelőhelyei .................................... 69
B./ A források csoportjai és típusai ......................... 71
C./ Elsődleges források ...................................... 72
D./ Másodlagos források ...................................... 78
5. A forráskritika .................................................. 79
6. Új törekvések a neveléstörténeti kutatásokban .................... 83
V. A NEVELÉSTÖRTÉNET TANÍTÁSA ........................................... 87
1. A neveléstörténet a pedagógusképzésben ........................... 87
2. A neveléstörténész ............................................... 89
Zárszó - Mellékletek .................................................... 95
Jegyzetek ............................................................... 97
* * *
''TÁVOLI TÁJAK, ISMERETLEN GYEREKEKď0
M o z a i k o k a n e v e l é s t ö r t é n e t é b ő l I I I.
A XXI. század küszöbén valamennyi tudományág művelői
rendkívüli kihívások előtt állnak. Az emberiség jövője
nagyrészt azon áll, hogyan tudnak párbeszédet folytatni a
jövőben különböző népek, kultúrák tagjai. A neveléstörténet
és az összehasonlító pedagógia a maga szerény módján szintén
hozzájárulhat más országok, más kontinensek megismeréséhez.
Ebben a kötetben egyes országok történetéről szóló
monográfiák részleteit válogattuk össze, mely részletek a
nevelésről, oktatásról, gyermekek életmódjáról szólnak.
Afrika, Ázsia, Észak- és Dél-Amerika, Ausztrália különböző
népeihez léphetünk közelebb e könyv segítségével. Többek
között busman beavatási szokásokról, egyiptomi
gyerekjátékokról, szír akadémiáról, a japán szamurájok
neveléséről, azték és inka iskolákról, arab mindennapokról,
ausztrál nevelési eszményekről és az első amerikai
egyetemekről olvashatunk e válogatásban. Az olvasó kedvére
kalandozhat kongói kunyhókban és buddhista kolostorokban,
szigorú kínai vizsgákra és derűs azték énekes házakba
látogathat el. A kötet végére érve közelebbinek tűnnek majd
a "távoli" tájak, és ismerősebbnek az "ismeretlen" gyerekek.
TARTALOMJEGYZÉK
BEVEZETÉS ............................................................... 7
I. AFRIKA
Egyiptom
Kákosy László: Mindennapok, magánélet, család ........................ 11
A. Rosalie David: A király és a köznép ............................... 14
Kongó
Georges Balandier: Nevelés a XVI-XVIII. századi kongói királyságban .. 20
Afrikai törzsek
Colin M. Turnbull: Az újjászületés ................................... 23
II. ÁZSIA
Mezopotámia
Nicholas Postgate: A civilizáció természeti és társadalmi környezete . 29
India
Wojtilla Gyula: Nevelés Indiában, a védikus korszak .................. 34
India nevelésügyének története ....................................... 36
Kína
Leonyid Sz. Vasziljev: Kultuszok, vallások és hagyományok Kínában .... 41
Jacques Gernet: Az élet szakaszai .................................... 55
Japán
Jamadzsi Maszanori: Japán ............................................ 67
Louis Frédéric: A középkor embere .................................... 73
Flesch István: Tanulj a tájfuntól! ................................... 86
Szíria
Pigoulevskaja: A szírek kultúrája a középkorban ...................... 89
III. AZ ISZLÁM VILÁGA
Az iszlám világa
Aly Mazahéri: A bölcsőtől a sírig .................................... 95
Aly Mazahéri: Kulturális és művészeti élet ...........................101
Michael Rogers: Vallás, oktatás és miszticizmus ......................108
Bernard Lewis: Vallás és művelődés Isztanbulban ......................113
IV. KÖZÉP- ÉS DÉL-AMERIKA
Maják
Ferdinand Anton: A maja-indiánok és déli szomszédaik asszonyai .......117
Aztékok
Az aztékok: A vér és a csillogás birodalma ...........................119
Ferdinand Anton: Az azték nő .........................................122
Inkák
Ferdinand Anton: A nő szerepe az inka birodalomban ...................126
E. Harry Gerol: A királyi nevelés ....................................131
Latin-Amerika országai a gyarmatosítás után
Wittman Tibor: Oktatás, egyetemek ....................................133
Nyambikvarák
Claude Lévi-Strauss: Családban .......................................139
V. ÉSZAK-AMERIKA
Észak-Amerika
Atkinson - Maleska: Az oktatásügy fejlődése Észak-Amerikában .........145
Daniel J. Boorstin: Az amerikaiak (A gyarmatosítás kora) .............153
VI. AUSZTRÁLIA
Ausztrália
John Rickard: Ausztrál nevelés .......................................161
Ronald Laidlaw: Az oktatásügy kiterjesztése ..........................164
AJÁNLÓ BIBLIOGRÁFIA .....................................................165
* * *
''A SOKOLDALÚ EMBERď0 és a ''SZÁRNYALJON A KÉPZELETED!ď0
"''A sokoldalú emberď0" című szöveggyűjtemény nemcsak az egyre több iskolában
tanított "embertan" nevű tantárgyhoz alkalmazható segédeszközként, hanem az
etikaoktatásban vagy az osztályfőnöki órákon is. Rövid olvasmányaival mind
az általános iskolákban, mind a középiskolákban haszonnal ismerkedhetnek a
diákok.
Érdeklődést kelthet azonban ez az antológia az iskolánál szélesebb körben
is. Összeállítói a világ minden tájáról és minden időből: a jelenből éppúgy,
mint az ókorból vagy a középkorból válogattak színvonalas irodalmi
alkotásokat; de a szépirodalom mellett olyan tudományok eredményei és
véleményei is hangot kaptak benne, mint a néprajz, filozófia, szociológia,
esztétika, biológia, pszichológia, politológia, teológia, nyelvészet.
A három fő fejezet az ember legfontosabb viszonylatait közelíti meg: I.
Az ember és önmaga; II. Az ember és társai a világban; III. Az ember és a
végtelenség. Ezen belül az első fejezetben esik szó például élet és halál,
meghatározottság és szabadság kérdéseiről, a másodikban a szeretetről, a
szerelemről, a családról, a hatalomról és a demokráciáról, a harmadikban
pedig a hitről, a vágyakról, a célokról, a fantáziáról. Csak néhány
vezérfogalmat ragadhattunk ki a gazdag tematikából.
Az emberről szóló tudás sohasem válhat teljessé. A tanárok, a diákok és
az iskolán kívüli olvasók kívánságuk és érdeklődésük szerint barangolhatnak
a szövegek között, és közülük bárki elkészítheti saját antológiáját is.
Válogatásunk tehát nem zárt egység, ellenkezőleg: reményeink szerint az
olvasó kedvet kap ahhoz, hogy kinyissa a világ kapuját, és antológiánkból
ihletet merítve újabb szövegek után kutasson.
A szöveggyűjteményhez jól kapcsolódik a "''Szárnyaljon a képzeleted!" című
feladatgyűjtemény, amelyet ugyanez a szerzőpáros állított össze. A kis füzet
319 kérdésének, játékos feladatának zöme a tanuló személyiségét szólítja
meg, egyéni megoldásokra serkenti a fiatalokat. A szellemesnél szellemesebb
ötletek még spontán társasági összejöveteleken is jó szórakozást nyújtanak.