Dimenzió #27

Hó hull sóhajomra (Don-kanyar - Elveszve a végtelenben)

(történelem)

               ''KORLÁTOZOTT PÉLDÁNYBAN MEGRENDELHETŐ KÖNYVEINKď0

                   ''A főszerkesztő postacímén megrendelhető:ď0

A Tudás kapui
   (Szerk.: Kéri Katalin, Tárogató, Bp., 1995., 135 o.) ------------ 430 Ft.

Mi a neveléstörténet?
   (Írta: Kéri Katalin, JPTE, Pécs, 1997., 100 o.)  ---------------- 580 Ft.

Távoli tájak, ismeretlen gyerekek
   (Szerk.: Kéri Katalin, JPTE, Pécs, 1997., 167 o.) --------------- 610 Ft.

                                  *   *   *

              ''Az alábbi könyvek megrendelhetőek a kiadó címén:ď0

 CALIBRA KIADÓ 1033 Bp. Polgár u. 8-10. --- Tel: 188-7789 --- Fax: 250-0358


A sokoldalú ember (Szöveggyűjtemény)
   (Szerk.: Kéri katalin - Ambrus Attila J., Calibra, Bp., 1995., 243 o.)

Szárnyaljon a képzeleted! (Feladatgyűjtemény)
   (Szerk.: Kéri katalin - Ambrus Attila J., Calibra, Bp., 1995., 40 o.)

                                  *   *   *

                    ''A megrendelhető könyvek rövid leírásaď0

                               ''A TUDÁS KAPUIď0

       M o z a i k o k  a  n e v e l é s   t ö r t é n e t é b ő l  I.


          A  szöveggyűjteményben  az  ókortól  a XIX. század végéig
       keletkezett  művek  részletei olvashatóak a bölcsességről, a
       tudás elsajátításának lehetséges módjairól és helyszíneiről.
       A  könyv  lapjain gyerekek lépnek elénk, és tanárok, dajkák,
       szülők, remeték, akik őket nevelték, oktatták.
          A    válogatás    segítségével    gondolatban   különböző
       földrészekre   és   történeti   korokba   léphetünk  át,  és
       kolostoroktól   az  egyetemekig,  bölcsőtől  a  kisiskolákig
       követhetjük a gyerekeket a nevelés színtereire.
          A  szöveggyűjteményben  a  neveléstörténet  hagyományosan
       idézett   forrásai  mellett  helyet  kaptak  irodalmi  művek
       részletei,    önéletírások,   levelek,   naplórészletek   és
       újságcikkek   is.  Az  olvasó  tájékozódását  kislexikon  és
       tárgymutató  segíti.  Egyes  szövegek  először jelennek  meg
       magyar nyelven, a szerkesztő fordításában.


                               TARTALOMJEGYZÉK


 Bevezetés ......................................................   9. oldal
 Victor Hugo: A szegény gyermekek ...............................  11. oldal

 i. e. III. évezred - i. sz. V. század

    [1]  A sumérok családi törvényei ............................  15. oldal
    [2]  Gilgames, Enkidu és az alvilág .........................  15. oldal
    [3]  Talány a tábla házáról .................................  16. oldal
    [4]  A tábla házának fia ....................................  16. oldal
    [5]  Egy iskolai felügyelő és egy tanuló beszélgetése........  19. oldal
    [6]  Vizsga a tábla házában .................................  20. oldal
    [7]  A majom levele .........................................  21. oldal
    [8]  Az írnoki tudás dicsérete ..............................  21. oldal
    [9]  Ptahhotep intelmeiből ..................................  22. oldal
   [10]  Egyiptomi írnokiskola ..................................  22. oldal
   [11]  Bhagavad-gita ..........................................  23. oldal
   [12]  Zsoltárok könyve .......................................  24. oldal
   [13]  Példabeszédek könyve ...................................  24. oldal
   [14]  Sámuel: Betsabé gyermeke meghal ........................  25. oldal
   [15]  Ahikár tanításai .......................................  26. oldal
   [16]  Konfuciusz: Beszélgetések és mondások ..................  26. oldal
   [17]  Buddha útmutatásai .....................................  27. oldal
   [18]  Buddha beszédei ........................................  28. oldal
   [19]  Lao-Ce életbölcselete: Tao Te King .....................  29. oldal
   [20]  Platón: Szókratész védőbeszéde .........................  30. oldal
   [21]  Platón: Törvények ......................................  31. oldal
   [22]  Arisztotelész: Politika ................................  33. oldal
   [23]  Csuang-Ce tanításai ....................................  35. oldal
   [24]  Cicero: A szónok .......................................  36. oldal
   [25]  Cicero: Beszámoló egy athéni diákról ...................  37. oldal
   [26]  Cicero: Athéni diák levele .............................  38. oldal
   [27]  Pál: Óvás a hamis tanítóktól ...........................  38. oldal
   [28]  Pál apostolsága a pogányok között ......................  39. oldal
   [29]  Plutarkhosz a spártai nevelésről .......................  39. oldal
   [30]  Quintilianus a kényeztetésről ..........................  40. oldal
   [31]  Martialis: Nyári vakáció ...............................  41. oldal
   [32]  Tacitus: A "modern" nevelés ............................  41. oldal
   [33]  Tacitus: A retorikai oktatás kritikája .................  42. oldal
   [34]  Ifjabb Plinius levele ..................................  42. oldal
   [35]  Suetonius: A grammatikai oktatás célja .................  43. oldal
   [36]  Apuleius: Az iskolai nevelés fokozatai .................  43. oldal
   [37]  Gellius: Anyatej vagy szoptatós dada ...................  44. oldal
   [38]  Munkabérek Diocletianus Edictumában ....................  44. oldal
   [39]  Talmud .................................................  45. oldal
   [40]  Augustinus: Vallomások .................................  48. oldal
   [41]  Augustinus: A szabad akaratról .........................  49. oldal

 V - XVII. század

   [42]  Szent Benedek Regulája .................................  53. oldal
   [43]  Isidorus a szabad művészetekről ........................  54. oldal
   [44]  Korán ..................................................  54. oldal
   [45]  Alcuin: Párbeszéd a szónoklattanról és az erényekről ...  55. oldal
   [46]  Alcuin levele Nagy Károlyhoz ...........................  56. oldal
   [47]  Abelardus: Szerencsétlenségeim története ...............  57. oldal
   [48]  Strassburg: Tristan és Izolda ..........................  59. oldal
   [49]  Wolfdietrich: A lovagi neveléséről .....................  61. oldal
   [50]  Turgotus: Skóciai Szent Margit élete ...................  61. oldal
   [51]  A szerzetesnek szánt gyermekek nevelése ................  62. oldal
   [52]  A palenciai egyetem alapításáról .......................  63. oldal
   [53]  Csan buddhista példázatok ..............................  63. oldal
   [54]  Lull: A gyermek neveléséről ............................  64. oldal
   [55]  A prágai egyetem alapítása .............................  65. oldal
   [56]  Carmina Burana .........................................  66. oldal
   [57]  Ibn Jaldun: Nevelésemről ...............................  68. oldal
   [58]  Castiglione: Il Cortegiano .............................  69. oldal
   [59]  Erasmus: A fejedelem születése és neveltetése ..........  70. oldal
   [60]  Erasmus: A balgaság dicsérete ..........................  72. oldal
   [61]  Luther: Iskolákról és egyetemekről .....................  73. oldal
   [62]  Luther: A tanulásról és tudósokról .....................  74. oldal
   [63]  Vives: Hazatérés és gyermekjátékok .....................  74. oldal
   [64]  Platter emlékei anyjáról és neveléséről ................  76. oldal
   [65]  Rabelais: Gargantua levele fiához, Pantagruelhez .......  77. oldal
   [66]  Loyolai Szent Ignác: A tanulmányok .....................  78. oldal
   [67]  Kochanowski: Gyászdalok III. ...........................  79. oldal
   [68]  Montaigne pedagógiai tanulmányai .......................  80. oldal
   [69]  Garcilaso de la Vega az inkákról .......................  82. oldal
   [70]  Juan de Tovar az aztékokról ............................  82. oldal
   [71]  Li Cse: A gyermeki lélekről ............................  83. oldal
   [72]  Lyly: A két tudós nővér ................................  84. oldal
   [73]  Bacon: Esszék ..........................................  84. oldal
   [74]  Comenius: Didactica Magna ..............................  85. oldal

 XVII - XIX. század

   [75]  Guèrard metszetének felirata a gyermekkorról (XVII. sz.)  91. oldal
   [76]  Locke: Gondolatok a nevelésről .........................  91. oldal
   [77]  Hogyan neveljük a lányokat? ............................  92. oldal
   [78]  Angol levél az iskolákról ..............................  92. oldal
   [79]  A középiskolai nevelésről ..............................  93. oldal
   [80]  Mandeville: Értekezés a szegények iskolájáról ..........  94. oldal
   [81]  Madame de Lambert: Tanácsok a gyermekek neveléséhez ....  95. oldal
   [82]  Rousseau: Emil vagy a nevelésről .......................  97. oldal
   [83]  Rousseau gyermekkoráról és ifjúságáról .................  99. oldal
   [84]  Goethe: Életemből ...................................... 100. oldal
   [85]  Helvetius: Az időpontról, amikor a nevelés kezdődik .... 101. oldal
   [86]  Lenz: A nevelő ......................................... 102. oldal
   [87]  Pestalozzi: A módszer .................................. 103. oldal
   [88]  Herbart: Pedagógiai előadások vázlata .................. 105. oldal
   [89]  Stendhal: Ellenvetések a nők taníttatása ellen ......... 106. oldal
   [90]  Owen a gyermeknevelésről ............................... 107. oldal
   [91]  Comte: A pozitív szellem ............................... 108. oldal
   [92]  Fröbel: Embernevelés ................................... 109. oldal
   [93]  Cárdenas y Rodríguez: Diákok, külföldre! ............... 110. oldal
   [94]  Sarah Bernhardt: Az internátusban ...................... 112. oldal
   [95]  Suárez y Romero a fegyelmezésről ....................... 114. oldal
   [96]  Marx a gyerekmunkáról és nevelésről .................... 115. oldal
   [97]  Egy northami elemi iskolai igazgató feljegyzései ....... 117. oldal
   [98]  Hugo a nagyapaságról ................................... 118. oldal
   [99]  Renan: Ifjúságom ....................................... 119. oldal
   [100] Unamuno: Felsőoktatás Spanyolországban ................. 120. oldal
   [101] Dewey: Az iskola mint társadalmi intézmény ............. 122. oldal
   [102] Dewey: A nevelés fogalma ............................... 124. oldal

 Kislexikon ..................................................... 127. oldal
 Tárgymutató .................................................... 135. oldal

                                  *   *   *

                            ''MI A NEVELÉSTÖRTÉNET?ď0

    M o z a i k o k   a   n e v e l é s   t ö r t é n e t é b ő l   I I.


           A   könyv   a   neveléstörténetről  szól;  a  diszciplína
        múltjáról,    jelenéről   és   jövőjéről   készített   rövid
        összefoglalás.  Mivel  a neveléstörténet a művelődéstörténet
        (történelem)  keretei  között  értelmezhető,  a kötetben szó
        esik  magáról  a  történelemről is. Foglalkozik ez a munka a
        neveléstörténet     tárgyával,     a    pedagógiával    való
        kapcsolatával,  tudományrendszertani  helyével, kutatásával,
        forrásaival és tanításának problémáival.
           A  diszciplína  jövőjére  is  nagy  hangsúlyt fektetett a
        szerző, vázolva a neveléstörténészek előtt álló feladatokat,
        új   kihívásokat   és   a   XXI.  század  küszöbén  esedékes
        szemléletváltás szükségességét.



                               TARTALOMJEGYZÉK

Előszó ..................................................................  7

I. BEVEZETÉS ............................................................ 11


II. GONDOLATOK A TÖRTÉNELEMRŐL .......................................... 13

    1. Mi a történelem? ................................................. 13
    2. Történeti tények és kultúrtörténeti egységek ..................... 17
    3. Mi a történelem értelme? ......................................... 18
    4. Mi a haszna a történelem ismeretének? ............................ 21
    5. Tudomány-e a történelem? ......................................... 23
    6. Mi a művelődéstörténet? .......................................... 29


III. A NEVELÉSTÖRTÉNET .................................................. 33

    1. A neveléstörténet születése ...................................... 33
    2. A magyar neveléstörténet-írás születése .......................... 36
    3. A neveléstörténet tárgya ......................................... 41
    4. A neveléstörténet ismeretének haszna ............................. 45
    5. A neveléstörténet helye a tudományok rendszerében ................ 46


IV. NEVELÉSTÖRTÉNETI KUTATÁSOK .......................................... 53

    1. A neveléstörténet diakronikus vizsgálata ......................... 53
    2. A neveléstörténet szinkronisztikus kutatása ...................... 62
    3. A neveléstörténeti kutatás megtervezése .......................... 66
    4. A neveléstörténet forrásai ....................................... 68
           A./ A források lelőhelyei .................................... 69
           B./ A források csoportjai és típusai ......................... 71
           C./ Elsődleges források ...................................... 72
           D./ Másodlagos források ...................................... 78
    5. A forráskritika .................................................. 79
    6. Új törekvések a neveléstörténeti kutatásokban .................... 83


V. A NEVELÉSTÖRTÉNET TANÍTÁSA ........................................... 87

    1. A neveléstörténet a pedagógusképzésben ........................... 87
    2. A neveléstörténész ............................................... 89


Zárszó - Mellékletek .................................................... 95
Jegyzetek ............................................................... 97

                                  *   *   *

                      ''TÁVOLI TÁJAK, ISMERETLEN GYEREKEKď0

    M o z a i k o k   a   n e v e l é s  t ö r t é n e t é b ő l   I I I.


          A  XXI. század  küszöbén  valamennyi  tudományág  művelői
       rendkívüli  kihívások  előtt  állnak.  Az  emberiség  jövője
       nagyrészt  azon  áll,  hogyan tudnak párbeszédet folytatni a
       jövőben  különböző népek, kultúrák tagjai. A neveléstörténet
       és az összehasonlító pedagógia a maga szerény módján szintén
       hozzájárulhat más országok, más kontinensek megismeréséhez.
          Ebben   a  kötetben  egyes  országok  történetéről  szóló
       monográfiák  részleteit  válogattuk  össze, mely részletek a
       nevelésről,   oktatásról,  gyermekek  életmódjáról  szólnak.
       Afrika,  Ázsia,  Észak- és Dél-Amerika, Ausztrália különböző
       népeihez  léphetünk  közelebb  e  könyv segítségével. Többek
       között     busman     beavatási    szokásokról,    egyiptomi
       gyerekjátékokról,   szír  akadémiáról,  a  japán  szamurájok
       neveléséről,  azték és inka iskolákról, arab mindennapokról,
       ausztrál   nevelési   eszményekről   és   az  első  amerikai
       egyetemekről  olvashatunk  e válogatásban. Az olvasó kedvére
       kalandozhat  kongói  kunyhókban  és buddhista kolostorokban,
       szigorú  kínai  vizsgákra  és  derűs  azték  énekes  házakba
       látogathat  el. A kötet végére érve közelebbinek tűnnek majd
       a "távoli" tájak, és ismerősebbnek az "ismeretlen" gyerekek.


                               TARTALOMJEGYZÉK

BEVEZETÉS ...............................................................  7

I. AFRIKA

 Egyiptom
   Kákosy László: Mindennapok, magánélet, család ........................ 11
   A. Rosalie David: A király és a köznép ............................... 14

 Kongó
   Georges Balandier: Nevelés a XVI-XVIII. századi kongói királyságban .. 20

 Afrikai törzsek
   Colin M. Turnbull: Az újjászületés ................................... 23

II. ÁZSIA

 Mezopotámia
   Nicholas Postgate: A civilizáció természeti és társadalmi környezete . 29

 India
   Wojtilla Gyula: Nevelés Indiában, a védikus korszak .................. 34
   India nevelésügyének története ....................................... 36

 Kína
   Leonyid Sz. Vasziljev: Kultuszok, vallások és hagyományok Kínában .... 41
   Jacques Gernet: Az élet szakaszai .................................... 55

 Japán
   Jamadzsi Maszanori: Japán ............................................ 67
   Louis Frédéric: A középkor embere .................................... 73
   Flesch István: Tanulj a tájfuntól! ................................... 86

 Szíria
   Pigoulevskaja: A szírek kultúrája a középkorban ...................... 89

III. AZ ISZLÁM VILÁGA

 Az iszlám világa
   Aly Mazahéri: A bölcsőtől a sírig .................................... 95
   Aly Mazahéri: Kulturális és művészeti élet ...........................101
   Michael Rogers: Vallás, oktatás és miszticizmus ......................108
   Bernard Lewis: Vallás és művelődés Isztanbulban ......................113

IV. KÖZÉP- ÉS DÉL-AMERIKA

 Maják
   Ferdinand Anton: A maja-indiánok és déli szomszédaik asszonyai .......117

 Aztékok
   Az aztékok: A vér és a csillogás birodalma ...........................119
   Ferdinand Anton: Az azték nő .........................................122

 Inkák
   Ferdinand Anton: A nő szerepe az inka birodalomban ...................126
   E. Harry Gerol: A királyi nevelés ....................................131

 Latin-Amerika országai a gyarmatosítás után
   Wittman Tibor: Oktatás, egyetemek ....................................133

 Nyambikvarák
   Claude Lévi-Strauss: Családban .......................................139

V. ÉSZAK-AMERIKA

 Észak-Amerika
   Atkinson - Maleska: Az oktatásügy fejlődése Észak-Amerikában .........145
   Daniel J. Boorstin: Az amerikaiak (A gyarmatosítás kora) .............153

VI. AUSZTRÁLIA

 Ausztrália
   John Rickard: Ausztrál nevelés .......................................161
   Ronald Laidlaw: Az oktatásügy kiterjesztése ..........................164

AJÁNLÓ BIBLIOGRÁFIA .....................................................165

                                  *   *   *

              ''A SOKOLDALÚ EMBERď0 és a ''SZÁRNYALJON A KÉPZELETED!ď0

   "''A sokoldalú emberď0" című szöveggyűjtemény nemcsak az egyre több iskolában
tanított  "embertan" nevű tantárgyhoz alkalmazható segédeszközként, hanem az
etikaoktatásban  vagy  az osztályfőnöki órákon is. Rövid olvasmányaival mind
az  általános  iskolákban, mind a középiskolákban haszonnal ismerkedhetnek a
diákok.

   Érdeklődést kelthet azonban ez az antológia az iskolánál szélesebb körben
is. Összeállítói a világ minden tájáról és minden időből: a jelenből éppúgy,
mint   az   ókorból  vagy  a  középkorból  válogattak  színvonalas  irodalmi
alkotásokat;  de  a  szépirodalom  mellett  olyan  tudományok  eredményei és
véleményei  is  hangot kaptak benne, mint a néprajz, filozófia, szociológia,
esztétika, biológia, pszichológia, politológia, teológia, nyelvészet.

   A  három  fő fejezet az ember legfontosabb viszonylatait közelíti meg: I.
Az  ember  és  önmaga; II. Az ember és társai a világban; III. Az ember és a
végtelenség.  Ezen  belül az első fejezetben esik szó például élet és halál,
meghatározottság  és  szabadság  kérdéseiről,  a másodikban a szeretetről, a
szerelemről,  a  családról,  a  hatalomról és a demokráciáról, a harmadikban
pedig  a  hitről,  a  vágyakról,  a  célokról,  a  fantáziáról.  Csak néhány
vezérfogalmat ragadhattunk ki a gazdag tematikából.

   Az  emberről  szóló tudás sohasem válhat teljessé. A tanárok, a diákok és
az  iskolán kívüli olvasók kívánságuk és érdeklődésük szerint barangolhatnak
a  szövegek  között,  és  közülük  bárki elkészítheti saját antológiáját is.
Válogatásunk  tehát  nem  zárt  egység,  ellenkezőleg: reményeink szerint az
olvasó  kedvet  kap  ahhoz, hogy kinyissa a világ kapuját, és antológiánkból
ihletet merítve újabb szövegek után kutasson.

   A szöveggyűjteményhez jól kapcsolódik  a "''Szárnyaljon a képzeleted!" című
feladatgyűjtemény, amelyet ugyanez a szerzőpáros állított össze. A kis füzet
319  kérdésének,  játékos  feladatának  zöme a tanuló személyiségét szólítja
meg,  egyéni megoldásokra serkenti a fiatalokat. A szellemesnél szellemesebb
ötletek még spontán társasági összejöveteleken is jó szórakozást nyújtanak.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.