Dimenzió #23

Valahol kinn az űrben...

(csillagászat, spektroszkópia, meteorészlelés)

                                  BEVEZETÉS

                    A csillagászat szerepe az oktatásban

   A  csillagászat  az egyik legrégibb, de egyúttal a legmodernebb tudomány.
Jelenleg  robbanásszerű fejlődésen megy keresztül, szinte a szemünk láttára.
Legfőbb  vonzereje, hogy látványos és népszerű. A nyugat-európai országokban
és  Magyarországon  is  az  egyetemek  természettudományi karaira, illetve a
műszaki  egyetemekre jelentkezők száma hosszú ideje csökken, vagy legalábbis
nem  növekszik. Ez a tendencia azonban a csillagászat esetében nem érvényes.
A  csillagászat  egy  olyan  tudomány,  amely a természettudományok, műszaki
tudományok   felé  képes  terelni  a  diákokat.  A  csillagászat  sok  rokon
tudománnyal  áll  közeli kapcsolatban. Egyre szorosabbá válik a csillagászat
társtudományokkal  való  összefonódása, mint például a fizika, meteorológia,
biológia,    orvostudomány,    földtudományok,   matematika,   technika.   A
csillagászat  különleges  helyzetben  van,  mivel "értéktelen" tudomány, nem
termel  semmiféle  közvetlen  profitot.  Ez  a  tulajdonsága egyaránt jelent
előnyt  és  hátrányt.  Hátrány olyan szempontból, hogy nincsen pénztermelési
lehetősége,  de  ugyanakkor  ez  jelenti az előnyét is, mivel a csillagászat
legfrissebb eredményei a felfedezést követően szinte azonnal közzétehetők, a
legújabb  eredményeknek nincsen gazdasági vonatkozása. Más tudományok esetén
a  felfedezést a gazdasági hasznosítás követi, és a hasznosítók érdeke, hogy
az  adatokhoz  ne  tudjon  mindenki  hozzáférni.  A  csillagászati  kutatási
eredmények  már  napokkal  a  felfedezés  után elérhetők, sőt élő közvetítés
formájában  az  adatokhoz történő azonnali hozzáférés is megoldható akár egy
iskolában  is, például az Internet segítségével. Mindezek mellett sajnálatos
körülmény,  hogy  a  Nemzeti Alaptanterv a fizika, a földrajz és általában a
természettudományok  tanítására  nagyon  kevés óraszámot biztosít, így félő,
hogy a csillagászat tanítására is a szükségesnél kevesebb lehetőségük lesz a
tanároknak.

   Dolgozatomban a csillagászat tanítása során alkalmazható szemléltetési és
motiválási  lehetőségekkel  foglalkozom. Célom, hogy hasznos ötleteket adjak
az   érdeklődőknek   a   szemléltető   eszközök,   anyagok   elkészítéséhez,
összeállításához és azok használatához.

   Az  utolsó  fejezet a távérzékelési módszerekről, eszközökről szól, mivel
úgy  gondolom,  a  bolygókutatásban  kiemelkedő  szerepük van. Tovább növeli
jelentőségét, hogy a szemléltetés során a távérzékelési módszerekkel készült
felvételeket,  eredményeket  széleskörűen  föl  tudjuk  használni.  Mindezek
mellett  az  1998.  szeptemberében  életbelépő  Nemzeti Alaptantervben, a 8.
osztály  tananyagában szerepelnek a távérzékelési ismeretek és a műholdképek
kiértékelése.  A korábbi tananyagban - és a tanárképzésben - ilyen ismeretek
nem szerepeltek, ezért újdonságként került be az oktatási feladatok közé.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.