A. FÜGGELÉK - ALKALMAZÁSI PÉLDÁK AZ INTERNET HASZNÁLATÁRA
Az itt következő, az internet használatát bemutató példák a Kidsphere
elektronikus levelező listán jelentek meg az 1992-93-as tanév során. A
leveleket a helyszűke és az időközben érvényüket vesztett részletek miatt
átszerkesztettük, de a megmaradt információ elegendő arra, hogy valamiféle
képet adjon a mostanában folyó projectek típusairól és hatókörükről.
=============================================
Első példa, "Középiskolás matematika project"
=============================================
Ez egy hivatalos meghívó a "Puzzle Now!" akcióban való részvételre. A
"Puzzle Now!" egy interdiszciplináris project, mely az oktatási
technológiának, mint eszköznek a beépítését célozza a tantervekbe. A "Puzzle
Now!" matematikával és kommunikációs képességekkel foglalkozó tanárok és
diákok csoportjainak kínál különböző tematikájú rejtvényeket a VA.PEN
rendszeren keresztül.
PROJECT : Puzzle Now!
TÉMAKÖRÖK : Matematika/Kommunikációs készség
OSZTÁLY : 6 - 8
IDŐTARTAM : A project nyolc, egy hetes ciklusból áll.
CÉLOK : - növelni a diákok motivációját a matematikai problémák
megoldása terén;
- hangsúlyozni a problémák világos, tömör és logikus
megközelítésének és megfogalmazásának fontosságát;
- lehetőségeket adni a tanulóknak az írásbeli
kifejezőkészségük fejlesztésére;
- megismertetni a tanulókat a számítógéppel és a modem-
mel, mint olyan eszközökkel, amivel részt lehet venni
probléma megoldó projectekben.
PROJECT LEIRÁS: A project során megoldandó rejtvények nem csupán
szórakoztatást szolgálnak. Ezek a feladatok segítik a
diákokat a logikus érvelésben, a gondolkodási
képességek fejlesztésében, és segítenek különböző
gyakorlati tudományok, mint például a geometria, jobb
megértésében.
NAGYON FONTOS azt megjegyezni, hogy a helyes válasz
megadása kevésbé fontos, mint a megválaszoláshoz
szükséges gondolatmenet kitalálása.
A MEGOLDÁSOKAT SPECIÁLIS FORMÁBAN KELL BEKÜLDENI?
Igen. A megoldásokban a csoportnak vagy egyénnek 1)
újra kell fogalmaznia a feladatot/problémát; 2) el kell
magyaráznia a válasz megtalálásához használt stratégiát
vagy stratégiákat; 3) meg kell adnia a választ. Egy
csoport vagy osztály beadhat egyetlen megoldást is. Ez
azt jelenti, hogy együtt kell dolgozni a válaszon, amit
azután a "Puzzlemeister" vizsgál meg.
===================================================
Második példa, "Költői verseny, 9-12 osztályosoknak
===================================================
National Public Telecomputing Network
--
Academy One Project Bejelentés
AZ ELSŐ, ÉVES INTERNET KÖLTŐI VERSENY
KÖZÉPISKOLÁS, 9-12 OSZTÁLYOSOKNAK
*** JAVASOLT FORMA: SZONETT ***
*** Első díj: $50.00 ***
*** Második díj: $25.00 ***
*** Megdicsért művek: $10.00 ***
Az első, éves Internet Költői Versenyre 9-12 osztályos diákoktól várunk
pályázatokat, olyan eredeti szonetteket, melyek az elmúlt 3 évben íródtak. A
verseny célja, hogy bátorítsa a fiatal, kreatív írókat, hogy megtanulják azt
a fegyelmet, ami egy adott versformában, jelen esetben a szonett formában,
való íráshoz kell. (A szonett meghatározása és néhány példa alább látható.)
A versek bármilyen ismert szonett formátumban íródhatnak, beleértve a
Petrarca, Shakespeare, Milton, vagy Spenser által használt versformát.
A pályázó diákoknak egy űrlapot is mellékelniük kell (lásd alább), melyen
igazolják, hogy a versenybe benevezett szonettek eredetiek és az utolsó 3
évben íródtak. A pályázatok beküldésének határideje 1993. április 30. A
győzteseket személyesen is értesítjük és a nyertes pályaművek az Interneten,
az Academy I. project keretében is bejelentésre kerülnek. A verseny bírái
aktív vagy nyugdíjas angol nyelvtanárok az Egyesült Államok különböző
részeiről.
=================================================
Harmadik példa, "A monarch lepkék nyomonkövetése"
=================================================
Az iskolánk Nova: Animal Pathfinders c. tankönyvével kezdte el
tanulmányozni a monarch lepkéket. Miután elvégezzük ezeket a leckéket és így
megszerezzük a szükséges háttér információkat, megtervezünk egy űrlapot a
lepkék megfigyelésével kapcsolatos adatok gyűjtéséhez. Erről minden olyan
iskolát tájékoztatunk, amelyek szeretnének bekapcsolódni ebbe a projectbe.
Az ötödik osztályos tanulóink kezdik ezt a kutatást és reméljük, hogy az
óvodától a 12. osztályig, mindenféle korú gyerekek részt vesznek majd benne.
Abban is bízunk, hogy déltől északig, végig a vándorlási útvonal mentén
csatlakoznak iskolák és gyűjtenek majd adatokat a lepkék első megjelenéséről
és populációjáról. Még nem találtuk meg azokat a lepke szakértőket, akik az
első ilyen vizsgálatokat végezték, de keressük őket. Reméljük, hogy rólad is
hallunk rövidesen.
====================================
Negyedik példa, "Szimulált űrutazás"
====================================
National Public Telecomputing Network
--
Academy One Project Bejelentés
KÜLÖNLEGES ESEMÉNY: A NESPUT CENTENNIAL ŰRSIKLÓ
24-ORÁS SZIMULÁLT REPÜLÉSE 1993. ÁPRILIS 27-ÉN
ISKOLÁK, TANÁROK, DIÁKOK, ÜRRAJONGOK:
Az április 27-i szimulált és telekommunikált űrsikló-repülés egy
nagyrészt valós idejű, 24 órás küldetés, mely számos űrbéli tevékenységet
foglal magában. A te iskolád akár az egész, 24 órás időtartamban, akár egy
sokkal rövidebb ideig (mondjuk a tanítási idő alatt vagy csak néhány óráig)
vehet részt benne. A 24 órás időszak alatt az iskolák kapcsolatban lesznek
egymással, hogy információkat cseréljenek a telekommunikációs vonalakon, és
egy sor olyan tevékenység folyik majd a hálózaton és az osztályokban,
amelyek nagy részét a résztvevő iskolák és tanulók találják ki. A Centennial
nevű űrrepülőgép a University School in Shaker Heights (Ohio) egyetemen egy
valódi és állandóan használható szimulátor, mely ezúttal is működni fog és
Houstonból kapja a vezérlést. A mi igazi diák-űrhajósaink az élményeiket
továbbítják majd a levelezőcsoportnak és ezek megjelennek a menükben is az
NPTN azon tagintézményeinek rendszerein, amelyek az Academy One programban
részt vesznek. A te iskolád az alábbi "szereplők" bármelyikeként működhet:
Egy másik amerikai űrsikló.
Egy másik orosz űrhajó.
A saját körzeted egyik időjárás jelentő állomása.
A NASA valamelyik alternatív leszállóhelye.
Egy tudományos intézmény, mely kérdéseket és feladatokat küld a
szimulált űrben dolgozó asztronautáknak.
Egy információs központ, mely érdekes információkat továbbít az
űrsiklóról és az űrkutatási programról.
Egy képi információs bázis, amely GIF állományokat küld a többi
iskolának (különösen akkor érdekes, ha van egy képdigitalizáló a
számítógépetekhez kötve).
Bármilyen más űrkutatáshoz kapcsolódó intézmény vagy tevékenységi forma,
amit csak el tudsz képzelni.
======================================================
Ötödik példa, "Napéjegyenlőségi vizsgálat és számítás"
======================================================
FIGYELEM! - 1993 MÁRCIUS 20. A NAPÉJEGYENLÖSÉG IDEJE
VILÁGMÉRETŰ TUDOMÁNYOS ÉS MATEMATIKAI VIZSGÁLAT
ERATOSZTHENÉSZ KISÉRLETE
Eratoszthenész, egy görög földrajztudós (kb. i.e. 276-194), egy meglepően
pontos becslést tett a Föld kerületére. Az Alexandriában levő nagy
könyvtárban olvasott arról, hogy Siena közelében, Egyiptom déli részén, van
egy mély függőleges kút, amelybe egyszer egy évben végig besüt a Nap délben.
Eratoszthenész úgy okoskodott, hogy ebben az időpontban a Napnak pontosan a
kút fölött kell lennie, mert a sugarai éppen a kútba világítanak. Azt tudta,
hogy Alexandriában, amely csaknem pontosan északra fekszik Sienatól, ezen a
napon a Nap nem volt délben éppen felettük, mert a függőleges tárgyak
árnyékot vetettek. Eratoszthenész így már meg tudta mérni a Föld kerületét
(bocs, Kolumbusz) azzal, hogy két feltételezést tett: a Föld gömbölyű és a
Nap sugarai nagyjából párhuzamosak. Felállított egy függőleges botot
Alexandriában és megmérte az árnyékának szögét, amikor a kútba Sienaban
éppen teljesen besütött a Nap. Eratoszthenész tudta a geometriából, hogy a
megmért szög megegyezik a Föld középpontja és Siena meg Alexandria közötti
egyenesek által bezárt szöggel. Tudván, hogy az így mért szöghöz tartozó ív
1/50 része a körnek és a Siena és Alexandria közötti távolság kb. 5,000
stadium, beszorozta az 5000-et 50-nel és megkapta a Föld kerületét. Az
eredmény, 250,000 stadium (kb. 46,250 km) egészen közel van a modern mérések
eredményéhez. (Investigating the Earth, AGI, l970, Chapter 3, p. 66.)
Az Eratoszthenész által használt képlet a következő volt:
D A d = a Siena - Alexandria távolság
----- = ----- A = 360 fok, gömbölyű Földet feltételezve
d a a = a függőleges bot árnyékának szöge
D = a meghatározandó kerület
------------------------------------------------------------------
Szeretnél részt venni te is?
Csak annyit kell tenned, hogy egy függőleges botot (pálcát) szúrsz a
földbe az iskoládban és amikor a Nap eléri a legmagasabb pontját aznap
(délben), megméred a bot árnyékának szögét.
#\
# \
bot -> # \
# a \ a=az árnyék szöge
# \
# \
talaj ___________________#______\_____________________________
Ha a napéjegyenlőség idején végezzük el ezt a kísérletet, akkor tudjuk,
hogy a Nap függőleges sugarai pontosan az Egyenlítő fölött vannak, akárcsak
a sienai kút esetében. Egy földgömböt vagy egy atlaszt használva a te
lakóhelyed és az Egyenlítő közötti távolság megmérhető, s így a kerületet ki
lehet számolni.
*************************************************************
De mi lenne, ha megírnád az árnyék általad mért szögét a
többiekkel, körben az egész valódi földgolyón?
*************************************************************
Küldd el a mért szöget fokokban _____________________________
Küldd el a városod nevét _____________________________________
Küldd el az országod nevét ___________________________________
Küldd el a lakhelyed szélességi fokát ________________________
Küldd el a lakhelyed hosszúsági fokát ________________________
Mi összegyűjtjük az adatokat és küldünk neked egy listát róluk, hogy az
osztályban össze tudjátok hasonlítani a különböző helyeket és szögeket.
Ha érdekel a dolog, küldd el nekünk az adataidat. Mi összeszedjük ezeket
és visszaküldjük neked.
========================================
Hatodik példa, "Híres fekete amerikaiak"
========================================
PROJECT : Ki vagyok én? Híres fekete amerikaiak
TÉMAKÖRÖK : Társadalomtudományok, Kutatási képesség
OSZTÁLY : 4 - 12
PROJECT LEIRÁS: Ennek a projectnek az a célja, hogy segítse a tanulókat
az amerikai négerek történelmének jobb megismerésében.
Minden héten, hétfő reggel, egy három-négy információt
tartalmazó levelet küldünk az e-mail címedre. Ezt
megismételjük kedden, szerdán és csütörtökön is. Közben
bármikor, egészen a pénteki nap végéig, a tanulóid
beküldhetik a megfejtést (egy híres amerikai személy
nevét, akire az információk utalnak) a következő
elektronikus postacímre:
whoami@radford.vak12ed.edu
Egy osztály csak egyetlen választ küldhet be minden
héten. Ha kettő vagy több érkezik, akkor a szervezők az
elsőt fogadják el az érvényesnek.
A szervezők összegyűjtik a válaszokat, majd
összeállítják a helyes választ beküldő osztályok
listáját, és ezt minden résztvevőnek postázzák e-mail
útján a következő hétfő reggel. Ezen a reggelen kapja
meg minden osztály az új feladatot is.
Ez a verseny öt hétig tart, minden héten más híres
amerikai történelmi személyiséget kell kitalálni a
segítő információk alapján.
IDÖTARTAM : Öt hét
DIJAK : Minden hétfő reggel azok az osztályok, melyek az előző
héten helyes megfejtést küldtek be, kapnak egy
gratuláló online üzenetet a szervezőtől. Az ötödik hét
után egy elegáns oklevelet kap minden résztvevő osztály
(ezt postán küldjük el). Ezenkívül azok az osztályok,
amelyek mind az öt héten játszottak, egy másfajta
oklevelet kapnak az iskola vagy az osztály számára.