7. KÉRDÉSEK AZ OKTATÁSI EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL, PROJECTEKRŐL, FORRÁSOKRÓL
7.1 Hogyan találhatok az Internet használatával kapcsolatos olyan
projecteket, amelyek már léteznek?
------------------------------------------------------------------
Egy sor olyan információforrás van az Interneten, amelyet kifejezetten az
általános- és középiskolák közössége számára hoztak létre, és ezek száma
állandóan nő. Az InterNIC Gopher rendszerén van egy külön rész a K-12
(óvodától a 12. osztályig terjedő) oktatás-nevelés témaköréhez, a Consortium
for School Networking szintén fenntart egy Gopher szolgáltatást, és a NASA's
Spacelink is elsősorban az alsó- és középfokú oktatásban dolgozó tanárokat
célozza meg. A NYSERNet's Empire Internet Schoolhouse nevű rendszer a
NYSERNet "Bridging the Gap" programjának egyik "terméke". Ezek és más
szolgáltatások eléréséhez a részleteket lásd a 9. fejezetben,
"Információforrások és kapcsolatteremtési lehetőségek" cím alatt.
Az olyan levelező listákon, mint például az Ednet, a Kidsphere, és a
Consortium for School Networking Discussion List (cosndisc), sokan tesznek
közzé híreket a projectjeikről és keresnek hozzá partnereket vagy segítőket.
A Usenet News K12 hírcsoportjai közt is van több, ahol a tanárok hasonló
felhívásokat szoktak terjeszteni. Arról, hogy hogyan kell ezekre és más
elektronikus levelező fórumokra feliratkozni, és hogy milyen nevű csoportok
léteznek, lásd a 9. fejezetet. A speciálisan a tanárok számára létrehozott
hírcsoportokról és levelező listákról részletes ismertetés az "Ednet Guide
to Usenet Newsgroups" és az "An Educator's Guide to E- Mail Lists" című
anyagokban található, mindkettő szerepel a 8. fejezetben, a "Javasolt
olvasnivalók" között.
Ahogy felfedezi az Internetet, találni fog néhány olyan eszközt, amelyek
segítik a már működő projectek megtalálását. Ezeknek a kutatóeszközöknek jó
leírását adja a "Guide to Network Resource Tools" című dokumentum, amit a
European Academic Research Networks (EARN) Association készített. Ez a
kézikönyv elmagyarázza a legfontosabb rendszerek (pl. a Gopher, a Veronica,
a WAIS, az Archie, a World Wide Web és mások) használatának alapjait, és
utalásokat is tartalmaz arra, hogy hol lehet még többet megtudni ezekről a
hasznos eszközökről. Ez az anyag is szerepel a 8. fejezetben.
7.2 Hol találok olyan kollégákat, akik támogatják a hálózatok használatát
az iskolákban és hajlandóak részt venni ilyen projectekben?
--------------------------------------------------------------------------
A 9. fejezetben felsorolt elektronikus levelezőcsoportok és Usenet
hírcsoportok tele vannak olyan emberekkel, akik szívesen vesznek részt olyan
programokban, amelyekben az Internet használata szerepel.
Van egy sor olyan konferencia is, ahová szintén érdemes benézni. A
National Education Computing Conference (NECC) például minden évben
megrendezésre kerül, akárcsak az International Society for Technology in
Education (ISTE) által szponzorált Tel-Ed. Az ISTE üzemeltet egy hálózati
szolgáltatást, ahol az oktatásban használt telekommunikáció témájában a
világon rendezett konferenciák naptára is megtalálható. Az INET az Internet
Society éves konferenciája. Lásd a 9. fejezetet arról, hogy hol lehet
ezekkel a szervezetekkel felvenni a kapcsolatot, s hogy hogyan érhető el az
ISTE hálózati szolgáltatása.
7.3 Milyen példák vannak az Internetnek az osztályokban való használatáról?
----------------------------------------------------------------------------
Azoknál a programoknál, ahol az Internetet használják, gyakran a világ
minden részéről szoktak összegyűjteni adatokat és azután készítenek belőle
egy összeállítást, amit mindenkinek hozzáférhetővé tesznek. Időjárási
típusok, szennyező anyagok a vízben és a levegőben, a monarch lepke
vándorlási útvonala, néhány jellemző példa olyan adatokra, amelyeket az
Interneten gyűjtöttek már. Az A. függelékben több példa is található a
Kidsphere levelezőcsoportról, mindegyik különböző témakörben és az Internet
használatának különböző formáit illusztrálva.
Van sok olyan különleges project, amik esetleg érdekesek lehetnek önnek
is. A KIDS-94 (a szám évente változik), amit a nem üzleti alapon szervezett
KIDLINK Society működtet, az egyik ilyen. Jelenleg tíz különböző
levelezőcsoportot és szolgáltatást fog össze, ezek közül néhány kifejezetten
csak 10 és 15 év közötti gyerekeknek szerveződött. Az Academy One of the
National Public Telecomputing Network (NPTN) egy másik olyan hely, ahol
érdemes "körülnézni", itt rendszerint 5-10 project is folyik egyidejűleg. Az
International Education and Research Network (I*EARN) a Copen Family Fund
non-profit alapítvány egyik programja, amelynek az a célja, hogy elősegítse
a telekommunikáció használatát az iskolákban az egész világon. A Chatback
Trust azt a célt tűzte ki, hogy az Egyesült Királyság és a világ más részein
megteremtse a elektronikus levelezés lehetőségét olyan iskolákban, ahol
szellemi vagy testi fogyatékos gyerekek tanulnak, akiknek kommunikációs
nehézségeik vannak. A Chatback International az Interneten elérhető minden
iskola számára érdekes lehet, és van egy olyan hálózati szolgáltatásuk, amit
esetleg érdemes megnézni. A European Schools Project kb. 200 iskolát érint
20 országban, s céljaik között szerepel egy tanácsadó hálózat kiépítése a
középiskolák tanárai számára. Ezeknek a szerveződéseknek a címei és a
szolgáltatásaik elérési módjai megtalálhatók a 9. fejezetben.
7.4 Van valami katalógus, ami felsorolja azokat az Internet
szolgáltatókat, amelyek különösen hasznosak az iskolai
alkalmazásokra?
------------------------------------------------------------
Több tematikus információs anyag is van, de eddig csak néhány olyan
készült, amelyik kifejezetten az iskolai alkalmazói körnek szól. Az NCSA
Education Group által összeállított "An Incomplete Guide to the Internet and
Other Telecommunications Opportunities Especially for Teachers and Students
K-12" című anyag az egyik ilyen, ami a hálózaton át is elérhető. Az
"Internet Resource Directory for Educators, Version 2" a másik, amely
szintén letölthető. Ezt egy 46 fős tanári csoport készítette Nebraskaban és
Texasban, akik 1992-ben és 1993-ban az ott található két egyetemen
számítógéphálózati továbbképzéseken vettek részt. Az Ednet által
összeállított "Educator's Guide to Email Lists" is elérhető elektronikus
formában, akárcsak az "Ednet Guide to Usenet News Groups". A ERIC szervezet
egy sor olyan kiadványt jelentet meg, amelyek a telekommunikációval és az
oktatással foglalkoznak, mint például az ERIC Digest "Internet Basics", az
ERIC Review "K-12 Networking", az "Instructional Development for Distance
Education", és a "Strategies for Teaching at a Distance". Ezeknek a
dokumentumoknak a teljes bibliográfiai leírása a 8. fejezetben található. Az
anyagok hálózaton való letöltéséhez a B. függelékben található segítség.
Vannak nyomtatott segédanyagok is az Internethez és állandóan jelennek
meg új könyvek is. A nyomtatott kézikönyvekkel az a baj, hogy mivel az
Internet egy változó környezet, így ezek gyorsan elavulnak. A könyvtárak,
könyvesboltok és a könyvterjesztők katalógusait érdemes rendszeresen átnézni
ilyen anyagokért.
Az egyik lehetséges megoldás a nyomtatott Internet könyvek problémájára a
hírlevél lehet. A NetTEACH NEWS például egy ilyen hírlevél, kifejezetten a
hálózat iránt érdeklődő általános- és középiskolai tanárok részére. Vannak
benne információk a tanárok számára érdekes új Internet szolgáltatásokról,
együttműködőket kereső projectekről, konferenciákról, új könyvekről és egyéb
kiadványokról, valamint található benne egy "The Instruction Corner" című
rovat, amelyben gyakorlati tudnivalók vannak a hálózati eszközök és
szolgáltatások használatáról. A NetTEACH NEWS évente tíz alkalommal jelenik
meg, s nyomtatott és számítógépes formában is megrendelhető. Az
előfizetéssel kapcsolatos információk a 9. fejezetben találhatók, az
"Információforrások és kapcsolatteremtési lehetőségek" cím alatt.
7.5 Hogyan tudok én hozzájárulni valamivel az Internethez?
-----------------------------------------------------------
A Consortium for School Networking által üzemeltetett hálózati
szolgáltatás kifejezetten azért létezik, hogy az alsó- és középfokú
oktatásban dolgozók között az ötletek cseréjét elősegítse. A tanárokat arra
bátorítják, hogy küldjék el és tegyék közzé a projectjeik leírását, az
óravázlataikat, az ötleteiket. A PSGnet és a RAINet Gopher rendszerén
szintén elfogadnak tanárok által küldött anyagokat, de emellett még sok más
menüpont is van rajta, melyek szintén érdekelhetik az általános- és
középiskolai felhasználókat. Lásd a 9. fejezetet arról, hogy hogyan lehet
elérni a CoSN rendszerét és hogyan lehet anyagokat küldeni rá, valamint,
hogy hogyan lehet hozzáférni a PSGnet és a RAINet szolgáltatásaihoz. Fontos
megjegyezni, hogy ha az ember beküld valamit egy ilyen gyűjteménybe, akkor
azt illik olyan gyakran aktualizálni, ahogy az illető maga is változtatja a
benne található információkat a gyakorlat során szerzett tapasztalatok
következtében.
Az alább megemlített elektronikus levelezőcsoportok és hírcsoportok
szintén olyan helyek, ahol meg lehet osztani a tudásunkat és az
információinkat, s ahogy az ember tapasztalatokat szerez, esetleg egyszer
csak ráébred, hogy megvan hozzá a tudása, hogy valamilyen hálózati
szolgáltatást indítson a saját gépéről is. Az USA-ban Pittsburgh-ben
(Pennsylvania) iskolák egy csoportja közösen osztozik egy ilyen szolgáltató
gépen, és mostanában éppen egy olyan építészeti kiállítás fényképeit és
szöveges ismertetőit lehet ott megtalálni és letölteni, amelyet az egyik
általános iskolában rendeztek.