6. KÉRDÉSEK A BIZTONSÁGRÓL ÉS AZ ETIKAI VONATKOZÁSOKRÓL
6.1 Ki tudjon hozzáférni az Internethez az iskolában, a tanárok
vagy a diákok is?
----------------------------------------------------------------
A válasz nyilvánvalóan az, hogy minden oktatónak, az iskolai
hivatalnokoknak és a média szakembereknek vagy könyvtárosoknak, éS a
tanulóknak is hozzá kell férnie az Internethez. Nincs rá ok, hogy a tanári
karon kívüli iskolai dolgozók miért ne használhatnák a hálózatot. Az
általános iskolákban a diákok hálózati tevékenységét jobban kell felügyelni,
mint a felsőbb osztályokban.
6.2 Hallottam, hogy vannak állományok az Interneten, amiket a szülők nem
szeretnének a gyerekeik számára hozzáférhetőnek látni. Hogyan lehet
a gyerekeket távol tartani ezektől a nem kívánatos anyagoktól?
-------------------------------------------------------------------------
Ha az iskolának közvetlen Internet kapcsolata van, sőt gyakran akkor is,
ha nincs, nem nagyon létezik olyan olyan technikai megoldás, amely
megakadályozná a tanulókat az ilyen kifogásolható anyagok elérésében.
Mindenki, aki a hálózaton van, beleértve a diákokat is, képes letölteni
olyan állományokat a nyilvános elektronikus archívumokból, amelyek közül
némelyik olyan dolgokat is tartalmaz, amit csaknem mindenki nem kívánatosnak
minősít egy iskoláskorú gyermeknél. Az 5.5 kérdésnél leírt tárol-és-továbbít
elvű felállás az egyik lehetséges megoldás a diákok részére elérhető
információk megszűrésére, de ha a tanulók képesek az elektronikus levelezést
használni, akkor elvileg lehetséges, hogy valaki nem kívánatos anyagokat
küld nekik.
Ezért minden iskolánál fontos, hogy világos rendtartást alakítsanak ki a
diákok Internet használatával kapcsolatban, olyan szabályokat állítsanak fel
és olyan büntetéseket szabjanak ki ezek megszegőivel szemben, amelyekkel
lehet befolyásolni a tanulók viselkedését a hálózaton. Továbbá, az
iskoláknak meg kell fontolni azt, hogy beépítsék a technika és az erkölcs
összefüggésével kapcsolatos tudnivalókat a tantervbe [4].
----------------------------------------------------------------------------
[4] Sivin, J. P. és E. R. Bialo (1992) "Ethical Uses of Information
Technologies in Education." Washington, DC: U.S. Department of Justice,
Office of Justice Programs, National Institute of Justice.
----------------------------------------------------------------------------
Egy másik lehetőség, hogy korlátozzuk a diákok Internet hozzáférésének
idejét és körülményeit, s csak felügyelet alatt engedjük meg a hálózati
munkát. Ez persze sokkal kevésbé kívánatos módszer, mint mondjuk az Internet
etikájának oktatása, de esetleg más megoldásokkal kombinálva használható
azért úgy, hogy közben biztosítjuk az önállóságot az iskola, annak tanulói
és tanárai számára.
Mindenesetre az iskoláknak elfogadható szintű felügyeletet kell
gyakorolniuk, miközben tisztában kell lenni azzal is, hogy csaknem
lehetetlen teljes biztonsággal garantálni, hogy a tanulók nem tudnak a nem
kívánatos anyagokhoz hozzáférni.
6.3 Hogyan tarthatjuk biztonságban a saját és mások számítógépeit a
diákok között található "hacker"-ektől?
--------------------------------------------------------------------
A számítógépes tájnyelvben a "hacker" szó olyan valakit jelent, aki
kiválóan érti és tudja kezelni a számítógépes rendszereket. A "cracker"
pedig olyan ember, aki rosszindulatból és/vagy illegálisan lép be vagy
próbál belépni valaki más számítógépes rendszerébe.
A számítógépek biztonsága kétségtelenül fontos, egyrészt az iskolai gépek
megóvása érdekében, másrészt az iskola diákjai (és a hálózathoz hozzáférő
más emberek) helyes viselkedésének kialakítása szempontjából. Ezen a
területen nemcsak az iskola rendtartása az irányadó, hanem figyelembe kell
venni az állami és az országos törvényeket is. Itt van két információs
anyag, amit érdemes elolvasni a biztonsági kérdésekkel kapcsolatos dolgok
megismeréséhez.
"Site Security Handbook" (FYI 8)
"Ethical Uses of Information Technologies in Education" (Sivin & Bialo)
Ezek pontos bibliográfiai adatai a 8. fejezetben, a "Javasolt
olvasnivalók" címszó alatt találhatók. Az "Ethical Uses of Information
Technologies in Education" című írás elsősorban az Egyesült Államok
törvényei szerint vizsgálja a témát, s kevésbé alkalmazható más országokra,
de azért több olyan gondolat van benne, amelyek közösek különböző kultúrák
esetében is.
6.4 Hogyan védjük meg a vírusok támadásától a számítógépeinket, ha rá
leszünk kötve az Internetre?
----------------------------------------------------------------------
Ha az Internetet csak adat jellegű anyagok (pl. szövegek vagy képek)
továbbítására használják, akkor a vírusfertőzés lehetősége általában nem
probléma. Az igazi gond akkor jelentkezik, ha programokat töltenek le a
hálózatról és ezeket a saját gépükön futtatják. Egy olyan program, ami a
hálózatról lett letöltve és el lett indítva, tartalmazhat számítógépes
vírust. Ami azt illeti, bármely szalagon vagy lemezen terjesztett szoftver,
még egy eredeti csomagolású kereskedelmi termék is, esetleg vírusos lehet.
Ezért minden számítógépen futtatni kell valamilyen vírusellenőr programot.
A vírusellenőr programok ingyenesen is hozzáférhetők az Interneten
anonymous FTP-vel a Computer Emergency Response Team (CERT) archívumából,
amelyet a US National Institute for Standards and Technology (NIST)
üzemeltet. A FTP gép cime: ftp.cert.org. (Az anonymous FTP-vel kapcsolatos
részleteket lásd a B. függelékben). Az önök hardver vagy szoftver forgalmazó
cége, a hálózati kapcsolat szolgáltatója, a számítógépes szakértői, vagy a
hálózaton működő levelezőcsoportokban található kollégái további,
részletesebb tanácsokat tudnak adni ebben a kérdésben.
A vírusok letöltésének kockázatát úgy csökkenthetjük, hogy megpróbálunk
megbízható forrásokat használni. Kérdezze meg valamelyik ismerősét, vagy
küldjön egy kérdést egy illetékes levelezőcsoportnak vagy vitafórumnak, hogy
megtudja, melyek a legmegbízhatóbb szoftverarchívumok.
6.5 Mik az Internet használatának a szabályai?
-----------------------------------------------
Amikor az Internet kapcsolatot kiépítik, a csatlakozást biztosító cégnek
illik megismertetni az új felhasználókat az ún. Acceptable Use Policy (AUP)
lényegével, vagyis a hálózaton elfogadott viselkedési szabályokkal. Ez a
szabályzat elmagyarázza az elfogadható és a nem-elfogadható használatát az
ön hálózati kapcsolatának. Például mindenképpen nem elfogadható a hálózat
használata törvénytelen célokra. Egyes esetekben továbbá nem kívánatos lehet
a hálózat üzleti célokra való használata is. Ha nem kapott ilyen
szabályzatot, akkor kérjen a szolgáltatótól. Minden felhasználótól
elvárható, hogy tisztában legyen a hálózat elfogadott és nem-elfogadható
használati formáival. Ne felejtsük el, hogy elengedhetetlenül szükséges egy
saját, az adott iskolában érvényes szabályzat kidolgozása, a szolgáltató AUP
anyaga mellett.