4. KÉRDÉSEK AZ ISKOLÁK INTERNET-KAPCSOLÓDÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁRÓL
4.1 Honnan vegye az iskolám az Internethez való kapcsolódáshoz
szükséges pénzt?
---------------------------------------------------------------
Bár a legtöbb esetben az iskolai költségvetés elviselhetetlenül szűkös,
az Internet kapcsolathoz szükséges költségek kipréselhetők valahogy, amikor
annak értékei nyilvánvalóakká válnak. Egy alacsony szintű kapcsolat
költségei egészen elviselhetők lehetnek. (Lásd erről a következő kérdést!)
Az Internet kapcsolat megteremtésének szószólói számára az igazi kihívást
többnyire nem is a tényleges költségek megindoklása jelenti, hanem a
vezetőség meggyőzése arról, hogy egy ismeretlen eszközre költsenek pénzt.
Azért, hogy az Internet kapcsolat egy kissé előbbre kerülhessen az ön
iskolájánál is a fontossági listán, érdemes legalább a következő két
lehetőséget megfontolni. Először, az önök iskolája valószínűleg éppen
átalakulás közben van, sok más iskolához hasonlóan. Mivel az Internet a
tanár-mint-szakértő modellről a megosztott-felelősség irányába viszi el a
hangsúlyt a tanulásban, ezért lényeges szerepet játszhat az oktatási
reformban. Az oktatási reform több eleme is megpróbálja elmozdítani a
dolgokat a tanári elszigeteltségtől a tanári együttműködés irányába,
eltávolodni a csak iskolai oktatási környezettől az életben való tanulás
felé, áttenni a tudásra helyezett hangsúlyt a tanulási képességekre
helyezett hangsúlyra, átirányítani a figyelmet a konkrét tartalomról a
fogalmakra [3]. Az Internetnek fontos szerepe lehet abban, hogy segítse
ezeknek a szemléletváltásoknak a megvalósulását.
----------------------------------------------------------------------------
[3] "Restructuring Schools: A Systematic View" in Action Line, the
newsletter of the Maryland State Teachers Association, a National
Education Association Affiliate. R. Kuhn, Editor. No. 93-6. June, 1993.
----------------------------------------------------------------------------
Másrészt, hogy a hálózati kapcsolat értékét be tudjuk mutatni, egy
tényleges Internet próba sokkal hasznosabb lehet, mint a szavak. Bár ez
kicsit tyúk-és-tojás problémának látszik (előbb kell egy Internet kapcsolat,
hogy megindokoljam az Internet kapcsolat szükségességét), néhány intézmény
"vendég" használati jogot ad egy Internetre kötött számítógépen olyanoknak,
akik egy iskolában megpróbálnak meggyőzni másokat az Internet kapcsolat
értékéről.
Vegye fel a kapcsolatot a kollégáival, egyetemekkel, számítógépes
cégekkel, szolgáltatókkal, közösségi hálózatokkal és kormányzati szervekkel,
hogy ha ilyen használati jogra vagy finanszírozási ötletekre van szüksége.
Az iskolája költségvetésének megkímélése vagy kiegészítése érdekében nézzen
utána a szövetségi, állami és körzeti pénzforrásoknak, valamint a magán-
alapítványoknak. Próbáljon együttműködni számítógépes cégekkel, hogy olcsón
vagy ingyen juthassanak hozzá a szükséges hardverhez, és fontolja meg egy
Iskola/Közösségi Technológiai Bizottság, vagy egy egyesített Iskolai
Körzet/Iskola/Közösségi Technológiai Bizottság megalakítását.
Az Educational Resources Information Center (ERIC) szolgáltat
információkat az alapítványokról és a pénzalapokról. Keresse az AskERIC
InfoGuide "Grants and Funding Sources" című összeállítását. Van két hálózati
szolgáltatás is, az egyiket a United States Department of Education's Office
of Educational Research and Improvement (OERI), a másikat a US National
Science Foundation tartja fenn, melyek szintén tartalmaznak adatokat az
alapítványokról és egyéb anyagi forrásokról. Az alapítványok ugyan
segíthetnek abban, hogy az osztályteremben használt telekommunikáció
értékeinek bemutatásához szükséges pénzt előteremtse, de, mivel ezeket a
pénzeket rendszerint rövid-távú felhasználásra adják, valószínűleg csak
ideiglenes megoldásnak szabad őket tekinteni a hálózat használatának
finanszírozásához. Lásd a 9. fejezetet ("Információforrások és
kapcsolatteremtési lehetőségek") további információkért ezekről a
szervezetekről és a szolgáltatásaikról. (Megjegyzés: Az itt említett
pénzügyi lehetőségek elsősorban az USA-ra vonatkoznak.)
4.2 Mennyibe kerül az Internethez való kapcsolódás, és milyen fajta
felszerelés (hardver, szoftver) kell az iskolába, hogy az Internet
kapcsolatot használni lehessen?
-----------------------------------------------------------------------
Egy Internet kapcsolat kiépítésének költségei nagyon változóak attól
függően, hogy hol van az ön iskolája és milyen fajta kapcsolódás felelne meg
az önök igényeinek. Ahhoz, hogy meghatározható legyen az illető iskola
bekapcsolásához szükséges pénz, néhány kérdésre kell előbb válaszolnia. Hogy
megtudja, melyek ezek a kérdések és segítséget kapjon a megválaszolásukhoz,
érdeklődjön a kollégáinál, az egyetemeken, a számítógépes cégeknél, a
kormányzati hivataloknál, a közösségi hálózatoknál (ezeket gyakran
"freenet"-nek hívják), helyi elektronikus hírdetőtábla szolgáltatóknál
(BBS), hálózati kapcsolatot kínáló vállalatoknál, vagy számítógépes
szakértőknél.
Azért, hogy valami képe legyen a lehetséges eszközigényről, íme három
jellemző felállás, melyek az Egyesült Államokban érvényes lehetséges
megoldásokon alapulnak. Nem szabad elfelejteni, hogy ezek nagyon
általánosított példák, és mindegyik szinten még több lehetséges megoldás is
van. Lásd még az 5.5 kérdésre adott választ is!
Alacsony szintű kapcsolat: Elő lehet fizetni valamelyik telefonon hívható
Internet szolgáltatóra. Ezt vagy egy cég kínálja pénzért, vagy egy helybéli
egyetem nyújtja szívességből ingyen, vagy lehet valamilyen nyilvános elérésű
rendszer -- például egy közösségi hálózat -- egyik szolgáltatása is. Kell
egy számítógép, amin fut egy terminál emulációs program, és egy modem, amely
megfelel a kapcsolatot biztosító szolgáltatóhoz. A becsült költség, ami nem
tartalmazza a PC és a telefonhívás árát, 100 és 800 amerikai dollár között
lehet, plusz egy kb. 30 dolláros havi előfizetési díj.
Közepes szintű megoldás: Elő lehet fizetni egy telefonon hívható
szolgáltatóra, amelyik Serial Line Internet Protocol (SLIP) vagy Point to
Point Protocol (PPP) kapcsolatot kínál, ami lehetővé teszi a
számítógépeknek, hogy ténylegesen részeivé váljanak az Internetnek. Kell egy
számítógép, egy SLIP vagy PPP szoftver, egy kommunikációs program (a Telnet
és az FTP használatához), és egy modem, amely megfelel a kapcsolatot
biztosító szolgáltatóhoz. A becsült költség, ami nem tartalmazza a PC és a
telefonhívás árát, 100 és 800 amerikai dollár között lehet, plusz egy kb. 60
dolláros havi előfizetési díj.
Magas szintű kapcsolat: Az iskola vagy annak egy egysége előfizethet egy
olyan szolgáltatónál, amelyik teljes Internet kapcsolatot épít ki az iskola
helyi hálózata felé. Ez lehetővé teszi a helyi hálózatba kötött
számítógépeknek az Internet elérését. Kell egy "router" nevű eszköz és egy
vonal a hálózati hozzáférést nyújtó cég routeréhez. A vonal rendszerint egy
bérelt vonal szokott lenni egy CSU/DSU (Channel Service Unit/Data Service
Unit) nevű eszközzel ellátva. A bérelt vonal egy állandó, nagy sebességű
telefonos kapcsolat a két pont között; ez biztosítja bármelyik pillanatban a
jó minőségű Internet kapcsolatot. A helyi hálózat, amely esetleg csak a
forgalmat irányító routerből és egy PC-ből vagy Macintosh-ból áll, szintén
szükséges, valamint kell néhány speciális szoftver a gép(ek)re: egy TCP/IP
(Transmission Control Protocol/Internet Protocol) programcsomag, továbbá
olyan TCP/IP alapú kommunikációs programok, mint a Telnet vagy az FTP. A
becsült költség, a számítógépek nélkül, 2,000 és 3,000 amerikai dollár körül
van, plusz egy legalább 200 dolláros havi díj.
4.3 Milyen személyi vonatkozásai vannak az Internet kapcsolatnak?
(Kell-e hozzá külön személyzet és oktatás, több munkaidőt
igényel-e a tanároktól és a könyvtárosoktól?)
------------------------------------------------------------------
Minden olyan tervnél, amely új technikát akar bevezetni az iskolákba,
gondolni kell a dolgozók továbbképzésére. A betanítás gyakran a leginkább
elhanyagolt része a számítástechnikai terveknek, és az oktatás hiánya az
elképzelés kudarcához is vezethet. Az Internet esetében minden
felhasználónak szüksége van valamiféle oktatásra, legyen akár tanár,
könyvtáros, diák, ügyintéző, vagy más beosztású ember az iskolában.
A tanítsuk-a-tanárokat megoldás, melynél egy csoportot kiképezünk az
adott témára vagy eszköz használatára, és ezek ezután más csoportokat
oktatnak tovább, jó modellnek bizonyult az Internet megismertetésére. Lelkes
tanárok kis csoportját kell betanítani, akik azután a kollégáikat tanítják
be. Ennek az az egyik előnye, hogy az első csoport képes figyelembe venni az
iskola többi tanárának speciális igényeit.
A használt hardvertől függően szükség lehet műszaki szakértelemre is.
Ilyen szakértőt találni, mivel az iskolákban rendszerint nem áll
rendelkezésre, esetleg körülményes dolog lehet. Egyes körzetekben már
elkezdték körzeti szinten biztosítani ezt. Néhány iskolának sikerült
önkénteseket találni az üzleti, az ipari, vagy a kormányzati szférából.
Ennek a karbantartási tevékenységnek a nagy részét magán a hálózaton
keresztül is el lehet végezni, így lehetséges az, hogy valaki távolról
üzemeltesse a berendezést és csak időnként kell bemennie az iskolába.
Emellett a számítógépes eszközök forgalmazói gyakran biztosítanak valamilyen
technikai támogatást, mondjuk egy segélykérő telefonszolgálatot a
leggyakoribb kérdésekhez.
4.4 Hogyan győzzem meg azokat az embereket, akik az iskolánkban a
vásárlásokat intézik, hogy erre költsék a pénzt?
------------------------------------------------------------------
A legtöbb embert a saját tapasztalata győzi meg. Egyetlen lelkes ember
egy iskolában, aki képes bizonyítani az elképzelés hasznosságát azzal, hogy
elindít egy kísérleti projectet, katalizátorként működhet az iskola vagy az
egész körzet számára. Ha sikerült egy Internet használati jogot szereznie
(ahogy ezt a fentiekben javasoltuk) és felhasználni ezt az oktatáshoz az
osztályában, akkor bemutatókat is tud tartani a tantestületi
megbeszéléseken, a körzeti oktatási vezetői találkozókon, vagy a szülői
értekezleteken.
Az USA Oktatási Minisztériumának egyik osztályán (Office of Educational
Research and Improvement) működő National Center for Education Statistics
kiadott egy 17 perces videofilmet "Tapasztald meg az Erőt: Hálózati
technológia az oktatásban" címmel, mely az iskolák vezetői számára készült.
Ebben interjú részletek vannak diákokkal, tanárokkal és döntéshozókkal az
Egyesült Államokból. A cél az, hogy megismertessék az Internetet és
bátorítsák ennek a telekommunikációs eszköznek a használatát az általános-
és középiskolákban. A NASA NREN (US National Aeronautics and Space
Administration National Research and Education Network) K-12 Initiative nevű
kezdeményezése keretében egy 11 perces video készült, amely bemutatja az
iskolákban az Internet használatának előnyeit. A film a "Világméretű
nyomozás: Az Internet az osztályban" címet viseli és diákokkal, tanárokkal
készült beszélgetéseken keresztül mutatja be a témát, akik már
megtapasztalták a számítógépes hálózatok erejét. Erről a két videofilmről
részletesebben lásd még a "National Center for Education Statistics" és a
"NASA Central Operation of Resources for Educators" ismertetését a
"Szervezetek" címszó alatt a 9. fejezetben ("Információforrások és
kapcsolatteremtési lehetőségek").
4.5 Hová fordulhatok technikai támogatásért és oktatásért?
-----------------------------------------------------------
A legtöbb technikai segítséget és tanulási lehetőséget magán az
Interneten lehet megtalálni. Küldhetünk kérdéseket olyan embereknek, akik
jártasak a témában, vagy csatlakozhatunk olyan levelező listákhoz és
hírcsoportokhoz, amelyek megvitatják és megválaszolják a műszaki és oktatási
kérdéseket. Az egyik ilyen csoport a Tipsheet, a "Számítástechnikai segítség
és ötletbörze", aminek az a célja, hogy egy fórumot nyújtson az embereknek,
ahol azok kérdéseket tehetnek fel vagy számítástechnikai termékekről
beszélgethetnek. További, oktatási jellegű listák a 7.2 kérdésnél vannak még
megemlítve. Az összes ilyet a 9. fejezetben, az "Információforrások és
kapcsolatteremtési lehetőségek" cím alatt soroltuk fel.
A Network News, vagy más néven Usenet News, egy világméretű faliújság
rendszer, tele a legkülönbözőbb témájú vitafórumokkal, beleértve a
számítástechnikát, az egyes tudományokat, a társadalmi és kulturális
témákat, a szórakozást stb. Ha küld egy kérdést egy megfelelő témájú
fórumnak, akkor olyan emberektől kap rá válaszokat, akik járatosak az illető
problémában. A számítógépes témákkal foglalkozó hírcsoportokat a "comp"
(vagyis "computer") szóval kezdődőek között kell keresni, ezután jön annak
az operációs rendszernek, hardvernek vagy szoftvernek a típusa, ami iránt
érdeklődik (pl: comp.os.unix vagy comp.os.msdos.apps). A Usenet News
kulturájának és illemszabályainak megismeréséhez olvassa el a
news.announce.newusers nevű csoport anyagát.
A tágabb helyi környezetében is lehetnek jól használható
információforrások. Ezek szintén lehetnek kollégák és egyetemi emberek,
egyes számítógépes cégek és klubok, számítástechnikai és kormányzati szervek
szakértői.
A hálózati kapcsolatot biztosító intézmény esetleg szintén kínál oktatást
és műszaki témákban segítséget, más szervezetek pedig hivatalos
tanfolyamokat és továbbképzéseket szerveznek. Ha van az iskolában kinevezett
technikai szakember, azt érdemes elküldeni ilyen tanfolyamokra.
Van néhány dokumentum, amit valószínűleg érdemes elolvasni, s kipróbálni
a benne találhatókat. Lásd a 8. fejezetet "Javasolt olvasnivalók" címmel. A
számítástechnika szinte minden egyes részterületéről vannak már könyvek,
amelyekben megtalálhatók a válaszok a kérdéseire. Az újabb könyvek
felfedezéséhez érdemes a helyi könyvtár, könyvesbolt, vagy könyvforgalmazó
katalógusait átnézni.