Dimenzió #22

MeGiNT eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia, fizika, kommunikáció, egyveleg)

        4. KÉRDÉSEK AZ ISKOLÁK INTERNET-KAPCSOLÓDÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁRÓL


     4.1  Honnan vegye az iskolám az Internethez való kapcsolódáshoz
                              szükséges pénzt?
     ---------------------------------------------------------------

   Bár  a  legtöbb esetben az iskolai költségvetés elviselhetetlenül szűkös,
az  Internet kapcsolathoz szükséges költségek kipréselhetők valahogy, amikor
annak   értékei   nyilvánvalóakká  válnak.  Egy  alacsony  szintű  kapcsolat
költségei egészen elviselhetők lehetnek. (Lásd erről a következő kérdést!)

   Az Internet kapcsolat megteremtésének szószólói számára az igazi kihívást
többnyire  nem  is  a  tényleges  költségek  megindoklása  jelenti,  hanem a
vezetőség meggyőzése arról, hogy egy ismeretlen eszközre költsenek pénzt.

   Azért,  hogy  az  Internet  kapcsolat egy kissé előbbre kerülhessen az ön
iskolájánál  is  a  fontossági  listán,  érdemes  legalább  a  következő két
lehetőséget  megfontolni.  Először,  az  önök  iskolája  valószínűleg  éppen
átalakulás  közben  van,  sok  más  iskolához hasonlóan. Mivel az Internet a
tanár-mint-szakértő  modellről  a  megosztott-felelősség irányába viszi el a
hangsúlyt  a  tanulásban,  ezért  lényeges  szerepet  játszhat  az  oktatási
reformban.  Az  oktatási  reform  több  eleme  is  megpróbálja elmozdítani a
dolgokat   a  tanári  elszigeteltségtől  a  tanári  együttműködés  irányába,
eltávolodni  a  csak  iskolai  oktatási környezettől az életben való tanulás
felé,   áttenni  a  tudásra  helyezett  hangsúlyt  a  tanulási  képességekre
helyezett  hangsúlyra,  átirányítani  a  figyelmet  a  konkrét tartalomról a
fogalmakra  [3].  Az  Internetnek  fontos  szerepe lehet abban, hogy segítse
ezeknek a szemléletváltásoknak a megvalósulását.

----------------------------------------------------------------------------
[3]  "Restructuring  Schools:   A  Systematic  View"  in  Action  Line,  the
     newsletter  of  the  Maryland  State  Teachers  Association, a National
     Education Association Affiliate. R. Kuhn, Editor. No. 93-6. June, 1993.
----------------------------------------------------------------------------

   Másrészt,  hogy  a  hálózati  kapcsolat  értékét  be  tudjuk mutatni, egy
tényleges  Internet  próba  sokkal  hasznosabb  lehet, mint a szavak. Bár ez
kicsit tyúk-és-tojás problémának látszik (előbb kell egy Internet kapcsolat,
hogy  megindokoljam  az Internet kapcsolat szükségességét), néhány intézmény
"vendég"  használati jogot ad egy Internetre kötött számítógépen olyanoknak,
akik  egy  iskolában  megpróbálnak  meggyőzni  másokat az Internet kapcsolat
értékéről.

   Vegye   fel  a  kapcsolatot  a  kollégáival,  egyetemekkel,  számítógépes
cégekkel, szolgáltatókkal, közösségi hálózatokkal és kormányzati szervekkel,
hogy  ha  ilyen használati jogra vagy finanszírozási ötletekre van szüksége.
Az  iskolája költségvetésének megkímélése vagy kiegészítése érdekében nézzen
utána  a  szövetségi,  állami  és körzeti pénzforrásoknak, valamint a magán-
alapítványoknak.  Próbáljon együttműködni számítógépes cégekkel, hogy olcsón
vagy  ingyen  juthassanak  hozzá a szükséges hardverhez, és fontolja meg egy
Iskola/Közösségi   Technológiai   Bizottság,  vagy  egy  egyesített  Iskolai
Körzet/Iskola/Közösségi Technológiai Bizottság megalakítását.

   Az   Educational   Resources   Information   Center   (ERIC)   szolgáltat
információkat  az  alapítványokról  és  a  pénzalapokról. Keresse az AskERIC
InfoGuide "Grants and Funding Sources" című összeállítását. Van két hálózati
szolgáltatás is, az egyiket a United States Department of Education's Office
of  Educational  Research  and  Improvement  (OERI), a másikat a US National
Science  Foundation  tartja  fenn,  melyek  szintén tartalmaznak adatokat az
alapítványokról   és   egyéb   anyagi  forrásokról.  Az  alapítványok  ugyan
segíthetnek   abban,   hogy  az  osztályteremben  használt  telekommunikáció
értékeinek  bemutatásához  szükséges  pénzt  előteremtse, de, mivel ezeket a
pénzeket  rendszerint  rövid-távú  felhasználásra  adják,  valószínűleg csak
ideiglenes   megoldásnak  szabad  őket  tekinteni  a  hálózat  használatának
finanszírozásához.    Lásd    a   9.   fejezetet   ("Információforrások   és
kapcsolatteremtési    lehetőségek")   további   információkért   ezekről   a
szervezetekről   és  a  szolgáltatásaikról.  (Megjegyzés:  Az  itt  említett
pénzügyi lehetőségek elsősorban az USA-ra vonatkoznak.)



  4.2  Mennyibe  kerül  az  Internethez való kapcsolódás, és milyen fajta
       felszerelés (hardver, szoftver) kell az iskolába, hogy az Internet
                       kapcsolatot használni lehessen?
  -----------------------------------------------------------------------

    Egy  Internet  kapcsolat  kiépítésének  költségei nagyon változóak attól
függően, hogy hol van az ön iskolája és milyen fajta kapcsolódás felelne meg
az  önök  igényeinek.  Ahhoz,  hogy  meghatározható  legyen az illető iskola
bekapcsolásához szükséges pénz, néhány kérdésre kell előbb válaszolnia. Hogy
megtudja,  melyek ezek a kérdések és segítséget kapjon a megválaszolásukhoz,
érdeklődjön  a  kollégáinál,  az  egyetemeken,  a  számítógépes  cégeknél, a
kormányzati   hivataloknál,   a   közösségi   hálózatoknál  (ezeket  gyakran
"freenet"-nek   hívják),  helyi  elektronikus  hírdetőtábla  szolgáltatóknál
(BBS),   hálózati   kapcsolatot   kínáló  vállalatoknál,  vagy  számítógépes
szakértőknél.

   Azért,  hogy  valami  képe  legyen a lehetséges eszközigényről, íme három
jellemző   felállás,  melyek  az  Egyesült  Államokban  érvényes  lehetséges
megoldásokon   alapulnak.   Nem   szabad   elfelejteni,   hogy  ezek  nagyon
általánosított  példák, és mindegyik szinten még több lehetséges megoldás is
van. Lásd még az 5.5 kérdésre adott választ is!

   Alacsony szintű kapcsolat: Elő lehet fizetni valamelyik telefonon hívható
Internet  szolgáltatóra. Ezt vagy egy cég kínálja pénzért, vagy egy helybéli
egyetem nyújtja szívességből ingyen, vagy lehet valamilyen nyilvános elérésű
rendszer  --  például  egy közösségi hálózat -- egyik szolgáltatása is. Kell
egy számítógép, amin fut egy terminál emulációs program, és egy modem, amely
megfelel  a kapcsolatot biztosító szolgáltatóhoz. A becsült költség, ami nem
tartalmazza  a  PC és a telefonhívás árát, 100 és 800 amerikai dollár között
lehet, plusz egy kb. 30 dolláros havi előfizetési díj.

   Közepes   szintű  megoldás:  Elő  lehet  fizetni  egy  telefonon  hívható
szolgáltatóra,  amelyik  Serial  Line Internet Protocol (SLIP) vagy Point to
Point   Protocol   (PPP)   kapcsolatot   kínál,   ami   lehetővé   teszi   a
számítógépeknek, hogy ténylegesen részeivé váljanak az Internetnek. Kell egy
számítógép,  egy SLIP vagy PPP szoftver, egy kommunikációs program (a Telnet
és  az  FTP  használatához),  és  egy  modem,  amely  megfelel a kapcsolatot
biztosító  szolgáltatóhoz.  A becsült költség, ami nem tartalmazza a PC és a
telefonhívás árát, 100 és 800 amerikai dollár között lehet, plusz egy kb. 60
dolláros havi előfizetési díj.

   Magas  szintű kapcsolat: Az iskola vagy annak egy egysége előfizethet egy
olyan  szolgáltatónál, amelyik teljes Internet kapcsolatot épít ki az iskola
helyi   hálózata   felé.   Ez   lehetővé  teszi  a  helyi  hálózatba  kötött
számítógépeknek  az  Internet elérését. Kell egy "router" nevű eszköz és egy
vonal  a hálózati hozzáférést nyújtó cég routeréhez. A vonal rendszerint egy
bérelt  vonal  szokott  lenni egy CSU/DSU (Channel Service Unit/Data Service
Unit)  nevű  eszközzel  ellátva.  A bérelt vonal egy állandó, nagy sebességű
telefonos kapcsolat a két pont között; ez biztosítja bármelyik pillanatban a
jó  minőségű  Internet  kapcsolatot.  A  helyi hálózat, amely esetleg csak a
forgalmat  irányító  routerből és egy PC-ből vagy Macintosh-ból áll, szintén
szükséges,  valamint  kell néhány speciális szoftver a gép(ek)re: egy TCP/IP
(Transmission  Control  Protocol/Internet  Protocol)  programcsomag, továbbá
olyan  TCP/IP  alapú  kommunikációs  programok, mint a Telnet vagy az FTP. A
becsült költség, a számítógépek nélkül, 2,000 és 3,000 amerikai dollár körül
van, plusz egy legalább 200 dolláros havi díj.


     4.3  Milyen személyi vonatkozásai vannak az Internet kapcsolatnak?
          (Kell-e  hozzá  külön személyzet  és  oktatás, több munkaidőt
                 igényel-e a tanároktól és a könyvtárosoktól?)
     ------------------------------------------------------------------

   Minden  olyan  tervnél,  amely  új technikát akar bevezetni az iskolákba,
gondolni  kell  a  dolgozók továbbképzésére. A betanítás gyakran a leginkább
elhanyagolt  része  a  számítástechnikai  terveknek, és az oktatás hiánya az
elképzelés   kudarcához   is   vezethet.   Az   Internet   esetében   minden
felhasználónak   szüksége  van  valamiféle  oktatásra,  legyen  akár  tanár,
könyvtáros, diák, ügyintéző, vagy más beosztású ember az iskolában.

   A  tanítsuk-a-tanárokat  megoldás,  melynél  egy  csoportot kiképezünk az
adott  témára  vagy  eszköz  használatára,  és  ezek  ezután más csoportokat
oktatnak tovább, jó modellnek bizonyult az Internet megismertetésére. Lelkes
tanárok  kis  csoportját kell betanítani, akik azután a kollégáikat tanítják
be. Ennek az az egyik előnye, hogy az első csoport képes figyelembe venni az
iskola többi tanárának speciális igényeit.

   A  használt  hardvertől  függően  szükség lehet műszaki szakértelemre is.
Ilyen   szakértőt   találni,   mivel   az  iskolákban  rendszerint  nem  áll
rendelkezésre,  esetleg  körülményes  dolog  lehet.  Egyes  körzetekben  már
elkezdték   körzeti  szinten  biztosítani  ezt.  Néhány  iskolának  sikerült
önkénteseket  találni  az  üzleti,  az  ipari, vagy a kormányzati szférából.
Ennek  a  karbantartási  tevékenységnek  a  nagy  részét  magán  a hálózaton
keresztül  is  el  lehet  végezni,  így  lehetséges az, hogy valaki távolról
üzemeltesse  a  berendezést  és  csak  időnként  kell  bemennie az iskolába.
Emellett a számítógépes eszközök forgalmazói gyakran biztosítanak valamilyen
technikai   támogatást,   mondjuk   egy   segélykérő   telefonszolgálatot  a
leggyakoribb kérdésekhez.


     4.4  Hogyan győzzem meg azokat az embereket, akik az iskolánkban a
               vásárlásokat intézik, hogy erre költsék a pénzt?
     ------------------------------------------------------------------

   A  legtöbb  embert  a saját tapasztalata győzi meg. Egyetlen lelkes ember
egy  iskolában, aki képes bizonyítani az elképzelés hasznosságát azzal, hogy
elindít  egy kísérleti projectet, katalizátorként működhet az iskola vagy az
egész  körzet  számára.  Ha sikerült egy Internet használati jogot szereznie
(ahogy  ezt  a  fentiekben  javasoltuk) és felhasználni ezt az oktatáshoz az
osztályában,    akkor    bemutatókat   is   tud   tartani   a   tantestületi
megbeszéléseken,  a  körzeti  oktatási  vezetői  találkozókon, vagy a szülői
értekezleteken.

   Az  USA  Oktatási Minisztériumának egyik osztályán (Office of Educational
Research  and  Improvement)  működő National Center for Education Statistics
kiadott  egy  17  perces  videofilmet  "Tapasztald  meg  az  Erőt:  Hálózati
technológia  az oktatásban" címmel, mely az iskolák vezetői számára készült.
Ebben  interjú  részletek  vannak diákokkal, tanárokkal és döntéshozókkal az
Egyesült  Államokból.  A  cél  az,  hogy  megismertessék  az  Internetet  és
bátorítsák  ennek  a telekommunikációs eszköznek a használatát az általános-
és   középiskolákban.  A  NASA  NREN  (US  National  Aeronautics  and  Space
Administration National Research and Education Network) K-12 Initiative nevű
kezdeményezése  keretében  egy  11  perces video készült, amely bemutatja az
iskolákban  az  Internet  használatának  előnyeit.  A  film  a  "Világméretű
nyomozás:  Az  Internet az osztályban" címet viseli és diákokkal, tanárokkal
készült   beszélgetéseken   keresztül   mutatja   be   a   témát,  akik  már
megtapasztalták  a  számítógépes  hálózatok erejét. Erről a két videofilmről
részletesebben  lásd  még  a "National Center for Education Statistics" és a
"NASA   Central   Operation  of  Resources  for  Educators"  ismertetését  a
"Szervezetek"   címszó   alatt   a  9.  fejezetben  ("Információforrások  és
kapcsolatteremtési lehetőségek").





         4.5  Hová fordulhatok technikai támogatásért és oktatásért?
         -----------------------------------------------------------

   A   legtöbb   technikai  segítséget  és  tanulási  lehetőséget  magán  az
Interneten  lehet  megtalálni.  Küldhetünk kérdéseket olyan embereknek, akik
jártasak  a  témában,  vagy  csatlakozhatunk  olyan  levelező  listákhoz  és
hírcsoportokhoz, amelyek megvitatják és megválaszolják a műszaki és oktatási
kérdéseket. Az egyik ilyen csoport a Tipsheet, a "Számítástechnikai segítség
és  ötletbörze", aminek az a célja, hogy egy fórumot nyújtson az embereknek,
ahol   azok  kérdéseket  tehetnek  fel  vagy  számítástechnikai  termékekről
beszélgethetnek. További, oktatási jellegű listák a 7.2 kérdésnél vannak még
megemlítve.  Az  összes  ilyet  a  9.  fejezetben, az "Információforrások és
kapcsolatteremtési lehetőségek" cím alatt soroltuk fel.

   A  Network  News,  vagy  más néven Usenet News, egy világméretű faliújság
rendszer,   tele   a   legkülönbözőbb  témájú  vitafórumokkal,  beleértve  a
számítástechnikát,   az  egyes  tudományokat,  a  társadalmi  és  kulturális
témákat,  a  szórakozást  stb.  Ha  küld  egy  kérdést  egy megfelelő témájú
fórumnak, akkor olyan emberektől kap rá válaszokat, akik járatosak az illető
problémában.  A  számítógépes  témákkal  foglalkozó  hírcsoportokat a "comp"
(vagyis  "computer")  szóval kezdődőek között kell keresni, ezután jön annak
az  operációs  rendszernek,  hardvernek vagy szoftvernek a típusa, ami iránt
érdeklődik   (pl:  comp.os.unix  vagy  comp.os.msdos.apps).  A  Usenet  News
kulturájának    és    illemszabályainak    megismeréséhez   olvassa   el   a
news.announce.newusers nevű csoport anyagát.

   A    tágabb    helyi    környezetében   is   lehetnek   jól   használható
információforrások.  Ezek  szintén  lehetnek  kollégák  és egyetemi emberek,
egyes számítógépes cégek és klubok, számítástechnikai és kormányzati szervek
szakértői.

   A hálózati kapcsolatot biztosító intézmény esetleg szintén kínál oktatást
és   műszaki   témákban   segítséget,   más   szervezetek   pedig  hivatalos
tanfolyamokat és továbbképzéseket szerveznek. Ha van az iskolában kinevezett
technikai szakember, azt érdemes elküldeni ilyen tanfolyamokra.

   Van  néhány dokumentum, amit valószínűleg érdemes elolvasni, s kipróbálni
a  benne találhatókat. Lásd a 8. fejezetet "Javasolt olvasnivalók" címmel. A
számítástechnika  szinte  minden  egyes  részterületéről vannak már könyvek,
amelyekben   megtalálhatók   a  válaszok  a  kérdéseire.  Az  újabb  könyvek
felfedezéséhez  érdemes  a helyi könyvtár, könyvesbolt, vagy könyvforgalmazó
katalógusait átnézni.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.