Dimenzió #22

MeGiNT eLeVeN

(irodalom, gazdaság, számitástechnika, filozófia, fizika, kommunikáció, egyveleg)

          3. KÉRDÉSEK AZ OKTATÁSI KÖRNYEZETBEN HASZNÁLT INTERNETRŐL

                           3.1  Mi az az Internet?
                           -----------------------

   Az  Internet  több  mint  10,000,  egymással  összekapcsolt  számítógépes
hálózat  összessége,  mely  átfogja  az  egész  világot és lehetővé teszi az
információk  szinte azonnali megosztását. A hálózatokat számos kereskedelmi,
kutatási,   kormányzati   és  oktatási  intézmény,  valamint  magánszemélyek
üzemeltetik.  Az  Internet  1.5  milliónál  is több számítógépnek és emberek
tízmilliónak  biztosítja  az együttműködés könnyű és egyszerű lehetőségét az
üzenetküldés,   a   levelezőcsoportok   és   az   elektronikus  konferenciák
segítségével.  A  felhasználók  más  emberekre és információkra bukkanhatnak
rajta,  maguk  is terjeszthetnek információkat, valamint kísérletezhetnek az
új  technológiákkal  és  szolgáltatásokkal.  Az Internet fontos, világméretű
csatornává  lett  az  oktatás,  a  kutatás,  a  szakmai információszerzés, a
közérdekű  szolgáltatások  és az üzleti élet területén, s jelenleg is kb. 10
százalékkal növekszik havonta.

   Az  Internet  Society egy nemzetközi szervezet, amely ellátja az Internet
együttműködési  és  koordinálási  feladatait.  Erről  lásd  a  9. fejezetet,
"Információforrások és kapcsolatteremtési lehetőségek" címmel.

   Az Internettel kapcsolatos alapvető ismeretekről lásd még a részletesebb,
20.  számú  FYI  anyagot:  "What  is  the Internet?" [2]. A FYI dokumentumok
beszerzéséről a B. függelékben találhatók tanácsok.

----------------------------------------------------------------------------
[2]  Krol,  E.  és  E.  Hoffman,  "What  is the Internet?" FYI 20, RFC 1462,
     University of Illinois, Merit Network, Inc., May 1993.
----------------------------------------------------------------------------


     3.2  Milyen előnyei vannak az Internet használatának az osztályban?
     -------------------------------------------------------------------

   Az  Internet  a tantermek szemléltető eszközeit drámai módon terjeszti ki
azáltal,  hogy  a világ számos információforrását (beleértve egy sor eredeti
anyagot)  teszi  elérhetővé  a  tanulók,  a  tanárok  és az oktatástechnikai
szakemberek számára. Olyan helyekről hozza be az információkat, az adatokat,
a  képeket,  sőt  még a számítógépes szoftvereket is az osztályba, amelyeket
más módon lehetetlen volna elérni, s ezt csaknem azonnal teszi. A hozzáférés
ezekhez  a  forrásokhoz  azután  különböző  egyéni és csoportos projecteket,
együttműködéseket,   oktatási   anyagokat  és  ötletcseréket  eredményezhet,
amelyek hiányoznak azokban az iskolákban, ahol nincs Internet hozzáférés.

   Az  Internettel  továbbá  kapcsolatba léphetünk emberekkel a világ minden
részéről,  behozza az osztályba valamennyi tudományág szakértőit, új és régi
barátokat,  s  a  kollégákat  az  oktatás  területéről.  Az Internethez való
kapcsolódással  az  ön  iskolája  is értékes információforrássá válhat. Elég
csak  az önöknél található szakértelemre gondolni, amit meg lehetne másokkal
osztani.

   A  tanítói  hivatással  együttjáró  elszigeteltség  jól  ismert a tanárok
között.  Azzal, hogy kommunikálhatnak a világ más részein, vagy akár csak az
iskola  falain  kívül dolgozó kollégáikkal, az Internethez hozzáférő tanárok
már nem érzik elszigeteltnek magukat.

   A  hálózatok  használata gyakorlati foglalkozások keretében már önmagában
is  elegendő  motiváló  eszköz  annak  az  önállóságnak és függetlenségnek a
bátorítására,  amelynek  fontosságában  a legtöbb tanár egyetért, s amelynek
elsajátítása  az oktatási folyamat célja. Mivel a társadalmi helyzet, a faj,
a  szellemi  képességek és a testi fogyatékosságok nem játszanak szerepet az
Interneten  való  kommunikáció  során, ezért ez egy ideális eszköz a tanulók
igényeinek  kielégítésére.  Az,  hogy  ez  végül  milyen  formában történik,
iskoláról-iskolára  változik, ahogyan az egyes intézményekben megteremtődnek
hozzá a feltételek a tanárok és a tanulók számára.

   Az  iskolai reform, amely sok oktatót izgat mostanában, szintén segíthető
az  Internet  használatával,  sok más oktatási eszköz egyikeként. Lásd a 4.1
kérdésre adott választ a részletekhez.


 3.3  Hogyan illeszthetik be a tanárok ezt az eszközt a napi teendőik közé?
 --------------------------------------------------------------------------

   A   legtöbb  tanár  az  alatt  az  idő  alatt  tanulja  meg  az  Internet
használatát,    amit   más   oktatási   eszközök   vagy   információforrások
megismerésére  is  használni  szokott.  Ez persze a valóságban többnyire azt
jelenti, hogy "ellopnak" valamennyit az ebédidőből, vagy a hétvégékből, vagy
a  tanítás előtti vagy utáni órákból, hogy felfedezzék a szolgáltatásokat és
kapcsolatokat  építsenek  ki az Interneten keresztül. Azok, akik ezt teszik,
úgy  érzik,  hogy az elnyerhető gazdag jutalom miatt megéri a dolog. Fontos,
hogy  az  Internethez  való  hozzáférést  biztosító  számítógépeknek könnyen
elérhetőknek  kell  lenniük,  nem lehetnek fizikailag nagyon messze, mert ez
lehetetlenné teszi a hálózat használatát a tanárok és a többiek számára.

   Az  Internet  egyes  szolgáltatásai,  mint  például a hálózaton található
könyvtári   katalógusok   és   szakmai   cikkek,   végül   jelentős  időbeli
megtakarítást   eredményezhetnek   egy  olyan  tanárnál,  aki  megtanulta  a
használatukat,  s  állandóan folyik azoknak az új eszközöknek a fejlesztése,
amelyekkel az Internet információforrásai még könnyebben elérhetőek lesznek.

   Ahogyan  az  Internetnek, mint oktatási eszköznek az értékét egyre többen
felismerik,  mind fontosabbá lesz, hogy az egyes oktatási formák tanterveibe
beépüljön a használatához szükséges idő.

 
    3.4  Én  már  használom a National Geographic Kids  Network (vagy a
         PBS Learning Link vagy a FrEdMail vagy a ... szolgáltatásait).
         Van ennek valami köze az Internethez?  Különbözik  az Internet
                    attól, amit már eddig is használtam?
    -------------------------------------------------------------------

   Mivel  az  Internet sok különböző hálózat hálózata, lehetséges, hogy azon
hálózatok   egyikét   használja   már  régóta,  amely  hozzá  van  kötve  az
Internethez.  Az  iskoláknak  kínált néhány kereskedelmi program használja a
hálózatokat  és  értéknövelt  szolgáltatást  kínál,  mint  például  tantervi
szoftverek,  technikai  segítség,  project  szervezés  és  koordinálás, stb.
Egyesek   azonban   ugyan   értéknövelt   szolgáltatást  nyújtanak,  de  nem
biztosítják  az Internet összes alapszolgáltatását. Az olyan hálózatok, mint
a  FrEdMail  (Free  Educational  Electronic  Mail),  a  FidoNet és a K12Net,
alapjában  elektronikus  faliújság  és  konferencia  rendszerek,  amik olcsó
hozzáférést  biztosítanak  néhány  Internet  szolgáltatáshoz.  Ha  ön  tudja
használni  az  interaktív számítógépes kapcsolatot (Telnet) és az állományok
hálózaton  való  továbbítását  (FTP),  valamint  az elektronikus levelezést,
akkor  valószínűleg  "rajta  van"  az Interneten. Ha kérdései vannak azzal a
bizonyos  szolgáltatással  kapcsolatban, amit jelenleg használ, kérdezze meg
annak  ügyfélszolgálatát,  vagy  hívja  fel az InterNIC központot. Lásd a 9.
fejezetet arról, hogy hogyan érhető el az InterNIC, a FrEdMail, a FidoNet és
a K12Net.
Google
 
Web iqdepo.hu
    © Copyright 1996-2024
    iqdepo / intelligence quotient designing power - digitális kultúrmisszió 1996 óta
    All rights reserved. Minden jog fenntartva.