3. KÉRDÉSEK AZ OKTATÁSI KÖRNYEZETBEN HASZNÁLT INTERNETRŐL
3.1 Mi az az Internet?
-----------------------
Az Internet több mint 10,000, egymással összekapcsolt számítógépes
hálózat összessége, mely átfogja az egész világot és lehetővé teszi az
információk szinte azonnali megosztását. A hálózatokat számos kereskedelmi,
kutatási, kormányzati és oktatási intézmény, valamint magánszemélyek
üzemeltetik. Az Internet 1.5 milliónál is több számítógépnek és emberek
tízmilliónak biztosítja az együttműködés könnyű és egyszerű lehetőségét az
üzenetküldés, a levelezőcsoportok és az elektronikus konferenciák
segítségével. A felhasználók más emberekre és információkra bukkanhatnak
rajta, maguk is terjeszthetnek információkat, valamint kísérletezhetnek az
új technológiákkal és szolgáltatásokkal. Az Internet fontos, világméretű
csatornává lett az oktatás, a kutatás, a szakmai információszerzés, a
közérdekű szolgáltatások és az üzleti élet területén, s jelenleg is kb. 10
százalékkal növekszik havonta.
Az Internet Society egy nemzetközi szervezet, amely ellátja az Internet
együttműködési és koordinálási feladatait. Erről lásd a 9. fejezetet,
"Információforrások és kapcsolatteremtési lehetőségek" címmel.
Az Internettel kapcsolatos alapvető ismeretekről lásd még a részletesebb,
20. számú FYI anyagot: "What is the Internet?" [2]. A FYI dokumentumok
beszerzéséről a B. függelékben találhatók tanácsok.
----------------------------------------------------------------------------
[2] Krol, E. és E. Hoffman, "What is the Internet?" FYI 20, RFC 1462,
University of Illinois, Merit Network, Inc., May 1993.
----------------------------------------------------------------------------
3.2 Milyen előnyei vannak az Internet használatának az osztályban?
-------------------------------------------------------------------
Az Internet a tantermek szemléltető eszközeit drámai módon terjeszti ki
azáltal, hogy a világ számos információforrását (beleértve egy sor eredeti
anyagot) teszi elérhetővé a tanulók, a tanárok és az oktatástechnikai
szakemberek számára. Olyan helyekről hozza be az információkat, az adatokat,
a képeket, sőt még a számítógépes szoftvereket is az osztályba, amelyeket
más módon lehetetlen volna elérni, s ezt csaknem azonnal teszi. A hozzáférés
ezekhez a forrásokhoz azután különböző egyéni és csoportos projecteket,
együttműködéseket, oktatási anyagokat és ötletcseréket eredményezhet,
amelyek hiányoznak azokban az iskolákban, ahol nincs Internet hozzáférés.
Az Internettel továbbá kapcsolatba léphetünk emberekkel a világ minden
részéről, behozza az osztályba valamennyi tudományág szakértőit, új és régi
barátokat, s a kollégákat az oktatás területéről. Az Internethez való
kapcsolódással az ön iskolája is értékes információforrássá válhat. Elég
csak az önöknél található szakértelemre gondolni, amit meg lehetne másokkal
osztani.
A tanítói hivatással együttjáró elszigeteltség jól ismert a tanárok
között. Azzal, hogy kommunikálhatnak a világ más részein, vagy akár csak az
iskola falain kívül dolgozó kollégáikkal, az Internethez hozzáférő tanárok
már nem érzik elszigeteltnek magukat.
A hálózatok használata gyakorlati foglalkozások keretében már önmagában
is elegendő motiváló eszköz annak az önállóságnak és függetlenségnek a
bátorítására, amelynek fontosságában a legtöbb tanár egyetért, s amelynek
elsajátítása az oktatási folyamat célja. Mivel a társadalmi helyzet, a faj,
a szellemi képességek és a testi fogyatékosságok nem játszanak szerepet az
Interneten való kommunikáció során, ezért ez egy ideális eszköz a tanulók
igényeinek kielégítésére. Az, hogy ez végül milyen formában történik,
iskoláról-iskolára változik, ahogyan az egyes intézményekben megteremtődnek
hozzá a feltételek a tanárok és a tanulók számára.
Az iskolai reform, amely sok oktatót izgat mostanában, szintén segíthető
az Internet használatával, sok más oktatási eszköz egyikeként. Lásd a 4.1
kérdésre adott választ a részletekhez.
3.3 Hogyan illeszthetik be a tanárok ezt az eszközt a napi teendőik közé?
--------------------------------------------------------------------------
A legtöbb tanár az alatt az idő alatt tanulja meg az Internet
használatát, amit más oktatási eszközök vagy információforrások
megismerésére is használni szokott. Ez persze a valóságban többnyire azt
jelenti, hogy "ellopnak" valamennyit az ebédidőből, vagy a hétvégékből, vagy
a tanítás előtti vagy utáni órákból, hogy felfedezzék a szolgáltatásokat és
kapcsolatokat építsenek ki az Interneten keresztül. Azok, akik ezt teszik,
úgy érzik, hogy az elnyerhető gazdag jutalom miatt megéri a dolog. Fontos,
hogy az Internethez való hozzáférést biztosító számítógépeknek könnyen
elérhetőknek kell lenniük, nem lehetnek fizikailag nagyon messze, mert ez
lehetetlenné teszi a hálózat használatát a tanárok és a többiek számára.
Az Internet egyes szolgáltatásai, mint például a hálózaton található
könyvtári katalógusok és szakmai cikkek, végül jelentős időbeli
megtakarítást eredményezhetnek egy olyan tanárnál, aki megtanulta a
használatukat, s állandóan folyik azoknak az új eszközöknek a fejlesztése,
amelyekkel az Internet információforrásai még könnyebben elérhetőek lesznek.
Ahogyan az Internetnek, mint oktatási eszköznek az értékét egyre többen
felismerik, mind fontosabbá lesz, hogy az egyes oktatási formák tanterveibe
beépüljön a használatához szükséges idő.
3.4 Én már használom a National Geographic Kids Network (vagy a
PBS Learning Link vagy a FrEdMail vagy a ... szolgáltatásait).
Van ennek valami köze az Internethez? Különbözik az Internet
attól, amit már eddig is használtam?
-------------------------------------------------------------------
Mivel az Internet sok különböző hálózat hálózata, lehetséges, hogy azon
hálózatok egyikét használja már régóta, amely hozzá van kötve az
Internethez. Az iskoláknak kínált néhány kereskedelmi program használja a
hálózatokat és értéknövelt szolgáltatást kínál, mint például tantervi
szoftverek, technikai segítség, project szervezés és koordinálás, stb.
Egyesek azonban ugyan értéknövelt szolgáltatást nyújtanak, de nem
biztosítják az Internet összes alapszolgáltatását. Az olyan hálózatok, mint
a FrEdMail (Free Educational Electronic Mail), a FidoNet és a K12Net,
alapjában elektronikus faliújság és konferencia rendszerek, amik olcsó
hozzáférést biztosítanak néhány Internet szolgáltatáshoz. Ha ön tudja
használni az interaktív számítógépes kapcsolatot (Telnet) és az állományok
hálózaton való továbbítását (FTP), valamint az elektronikus levelezést,
akkor valószínűleg "rajta van" az Interneten. Ha kérdései vannak azzal a
bizonyos szolgáltatással kapcsolatban, amit jelenleg használ, kérdezze meg
annak ügyfélszolgálatát, vagy hívja fel az InterNIC központot. Lásd a 9.
fejezetet arról, hogy hogyan érhető el az InterNIC, a FrEdMail, a FidoNet és
a K12Net.